Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

Med dagens batteriteknikk kan du ikke dra på langtur med elektrisk drevet båt uten lademulighet. For meg ville også rekkeviddeangsten bli for stor for relativt korte turer. Men jeg kunne godt levt med en hybridløsning med en litt stor dieselgenerator som backup. Jeg bruker båten svært ofte på relativt korte turer og ligger deretter lenge i marinaen og kan lade.

 

På lang sikt tror jeg på elektrisk drift, men først når batteriteknologien blir bedre. Ikke "fordi klima", men fordi det er enkelt og rimelig i drift. Og da selvfølgelig først for båter i hastighet under skrogfart. Det ville ikke være meg imot om vi kunne få en utvikling der flere ønsker seg båt som går sakte . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 6 timer siden:

I den forbindelse har jeg og noen andre regnet litt på hva som skal til for å realisere dette.

For en typisk kystsjark på 50 fot må en ha følgende for å kunne drive tradisjonelt garnfiske i Lofoten:

Batteripakke minimum 1000 Kwt.

Landstrømstilkobling 400V 3f 80 Kw (125A).

Dette vil dekke behovet for dagsturer for å fiske med ladding vær natt.

Hjelpemotor for å kunne gå lengre strekninger på ca 200 Kw da batteripakken kun vil holde til 7-8 timer med marsjfart.

Spennede regnestykke dette. Hvordan har dere regnet ut dette her?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 1 time siden:

Fart øker definitivt energibehovet, men her ser det ut som om 7 knop overstiger vi båtens skroghastighet? 

 

Vet ikke, men dette er båten; https://kruser.no/

 

For de som kan tenke seg å leie en elbåt på Telemarkskanalen:

 

https://www.batliv.no/elbat-greenline-telemark/na-kommer-helelektriske-cabincruisere/712306?ct=t(BATMAG_NB_2020-12-30)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 45 minutter siden:

Spennede regnestykke dette. Hvordan har dere regnet ut dette her?

Det er regnet ut etter å ha snakket med noen båteiere som driver Lofotfiske med 14,99 m lange garnbåter av nyere dato. Her er hentet inn en mengde data men nøkkeltallet her er at de i snitt bruker omentrent 200 l diesel pr dag under lofotfiske.

Typisk har de i dag en hovedmotor på 4-500 Hk og en lys-motor på 50-140 Hk alt etter om om hovedhydraulikpumpen står på hovedmotoren eller lys-motoren.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 1 time siden:

Det er regnet ut etter å ha snakket med noen båteiere som driver Lofotfiske med 14,99 m lange garnbåter av nyere dato. Her er hentet inn en mengde data men nøkkeltallet her er at de i snitt bruker omentrent 200 l diesel pr dag under lofotfiske.

Typisk har de i dag en hovedmotor på 4-500 Hk og en lys-motor på 50-140 Hk alt etter om om hovedhydraulikpumpen står på hovedmotoren eller lys-motoren.

200 l diesel X 11 kwh gir 2200 kwh.

Så bruker dieselmotoren kanskje 40 % til fremdrift og da sitter vi igjen med batterikrav på 880 kwh.

Så anslaget om 1000 kwh må jo være ganske bra

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 2 timer siden:

200 l diesel X 11 kwh gir 2200 kwh.

Så bruker dieselmotoren kanskje 40 % til fremdrift og da sitter vi igjen med batterikrav på 880 kwh.

Så anslaget om 1000 kwh må jo være ganske bra

1000kwh (100% -0 %) med batterier veier ca 8,5tonn

(Kilde: Telsawall, ikke sikkert den er optimal)

Da kan man ta frem kalkulatoren litt og se litt på vektregnskapet:

Vekt av dieselmotor

+ vekt av energilager

+ nyttelast 

skal være likt i begge tilfeller.

 

Selv om 500hk diesel motor & gir veier 1 tonn + 200kg diesel, vil nok ca 7t mindre levert fangst pr dag ha noe å si for inntjeningen.

Så kan man legge inn kroner i det samme regnestykket. Den pleier ikke å gå i favør av batterifremdrift hva angår investeringskostnader.

7t mindre fisk pr dag skal med andre ord betale for en større investering.

Kanskje sparer man noen kroner med strøm til lading kontra diesel, men for meg ser regnestykket håpløst ut.

Finn frem et datablad for et fiskefartøy, og bruk en kalkulator, så får du konkrete tall.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 9 timer siden:

Vekta er ikke noe problem her. En 500 Hk hovedmotor i en slik båt er flere ton det er jo ikke lystbåtmotorer. I tillegg har de gjerne 10t balast som enkelt kan tas ut.

Problemet er prisen på en slik batteripakke og varigheten når den når den daglig blir kjørt nesten helt ned.

 

Tror du har rett @Bårdp det er prisen som avgjør. Derfor tror jeg det vil være mindre hybridløsninger frem til Solid State eller faststoff batteriene kommer. Potensialet er 10 ganger energitettheten til dagen litiumion billigere materialer, flere ladesykluser, ikke avhengig av temperatur og ikke brannfarlig. Men jeg tror bilbransejn går foran og båt og annen bruk kommer seinere.

Når de kommer betyr det spikern i kista for mange typer fossilmotorer uansett på grunn av pris. 

Så blir jo spørsmålet ladeinfrastruktur og nok strøm.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 18 timer siden:

 

Vet ikke, men dette er båten; https://kruser.no/

 

For de som kan tenke seg å leie en elbåt på Telemarkskanalen:

 

https://www.batliv.no/elbat-greenline-telemark/na-kommer-helelektriske-cabincruisere/712306?ct=t(BATMAG_NB_2020-12-30)

Båtene er rundt 20 fot, så det kan nok stemme at 7 kn går over skrogfart :)

 

Ellers så har man i mange år kunnet leie elbåter på det britiske kanalnettverket. At dette kommer til Norge på kanalene er positivt.

 

 

En litt annen sak: Jeg blir stadig forbauset over alle som er hellig overbevist om en nærstående revolusjon innen batterier som skal redusere pris, øke sikkerhet og mangedoble energilagring. Samtidig som de samme komplett avfeier samme mulighet for andre teknologityper.

Det er verdt å minne om at mange av de første bilene var elbiler, disse ble fortrengt fordi selv om elmotoren fungerer bra, så gjør ikke batteriene det. Man har også jobbet med batteriteknologi i flere hundre år, så langt har det vært evolusjon og ikke revolusjon. 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 13 minutter siden:

. Man har også jobbet med batteriteknologi i flere hundre år, så langt har det vært evolusjon og ikke revolusjon. 

 

Når jeg husker tilbake til den første "mobiltelefonen" jeg fikk (med bærehåndtak) for snart førti år siden og hva den veide og kunne gjøre sammenlignet med den smarttelefonen jeg har i dag så føles det nesten som en revolusjon også hva batterikapasitet angår. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Gitt at eksiterende båt skal konverteres fra forbrenningsmotor til el og dagens hastighet skal opprettholdes er det noen utfordringer.

 

Tas det utgangspunkt i saktegående båt med et forbruk på 3 liter diesel i timen tilsvarer det en belastning på motoren på ca. 10,3kW (13,8hk).

Med ønske om 10-14 timers drift og med samme effektuttaket kreves det batteri-pakke på 100-140kWh.

 

Batterier er  i utvikling, men det er ingen kvantesprang ennå når det gjelder økt energitetthet.

Mener å huske at batteripakken i Tesla model S ved lansering veide ca. 600kg og at denne var på 80kWh.

Gitt at dette stemmer og at utviklingen siden dengang har redusert vekten ved samme kapasitet med 20% vil fortsatt en 100kWh batteripakke veie rundt 600kg.

 

Lading er utfordring pr. i dag.  Med 10A uttak på brygga lades det med 2,3kW og da tar det 4,5 timer ladetid pr. driftstime à 10,3kW/13,8hk.

Tilgang på lading i gjestehavner kan nok foreløpig by på utfordringer. Hjemmehavn er nok enklere da det som regel er lengre tid til rådighet for lading.

 

Med blyakkumulator og max 50% utlading vil 100kWh veie 3,6 tonn.  :giggle:

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 42 minutter siden:

 

Når jeg husker tilbake til den første "mobiltelefonen" jeg fikk (med bærehåndtak) for snart førti år siden og hva den veide og kunne gjøre sammenlignet med den smarttelefonen jeg har i dag så føles det nesten som en revolusjon også hva batterikapasitet angår. 

 

Enig, er en liten revolusjon på gang på batteri på gang. 

Toyota lanserer faststoffbatterier i 2021.

VW satser for fult på batteriteknologi og faser ut fossilmotorene.

BMW legger ned fossilmotorproduksjonen i Tyskland og flytter den ut av landet, men satser for fult på elmotorer hjemme.

Jo jeg synes det er tydelig at de store nå har begynt å legge om til batterier og da har jeg stor tro på at neste generasjon batterier er rett rundt hjørnet eller i løpet av et par år.

Men enig med skeptikerne i at de må lykkes med faststoffbatterier før det tar over.

Dagen teknologi er for dårlig.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 5 minutter siden:

Batterier er  i utvikling, men det er ingen kvantesprang ennå når det gjelder økt energitetthet.

Mener å huske at batteripakken i Tesla model S ved lansering veide ca. 600kg og at denne var på 80kWh.

Gitt at dette stemmer og at utviklingen siden dengang har redusert vekten ved samme kapasitet med 20% vil fortsatt en 100kWh batteripakke veie rundt 600kg.

 

 

Dette sier Tesla selv (september i år);

 

På sin batteridag i slutten av september presenterte Tesla en rekke viktige nyheter: Tesla vil kutte batterikostnaden med 56 prosent per kWh, øke rekkevidden per lading med 54 prosent uten å øke batterivekten, redusere energiforbruket ved batteriproduksjon med hele 90 prosent og fase ut kobolt. Mye av dette skal skje på 2-4 år og prøveproduksjon og testing i biler er startet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Batterirevolusjonen er allerede igang. Det behøver man ikke å lure på. @Mouche nevner Tesla's battery day, som det kan leses om i linken underst i innlegget mitt (oversatt fra nerd til engelsk:)). I tillegg er det nå flere selskap som har klart å produsere solid state batterier. At et selskap som Toyota sier at de i løpet av de neste to årene skal lansere elbiler med den teknologien, burde feie all tvil av banen på om batterier er fremtiden. 

At det derimot plutselig skal komme en revolusjon innen andre teknologityper virker veldig usannsynlig, da "alle" med penger jobber med elektrisk fremdrift og penger. Det er ikke slik at f.eks. BMW eller VW legger like mye penger i utvikling av dieselmotorer lenger som de gjorde for 5 år siden. De putter heller ikke penger i forskning på hydrogen. Tvert i mot - pengene er flyttet helt ut av all annen forskning og over på elektrisk fremdrift og selvkjøring. Derfor er det ikke veldig sannsynlig at det plutselig dukker opp et alternativt fremdriftssystem basert på annen teknologi.

https://cleantechnica.com/2020/09/25/the-battery-revolution-is-real-and-its-here/

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

helt dødt på hydrogenfronten er det vel ikke, men det er vel fortsatt å anse som en nisje ..:
https://e24.no/den-groenne-oekonomien/i/zg0oVO/e24s-hydrogenkart-viser-satsinger-over-hele-norge-har-virkelig-tatt-av?referer=https://www.vg.no
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 6 timer siden:

Jo men det som skjer på hydrogen fronter er drevet frem av politikere og aktivister og ikke av realister som kan regne på ting. Hus politiker er vel det eneste yrke du kan ha her i landet nå uten noen form for utdanning og det bærer jo politikken preg av.

 

Men å lagre EL fra vind/sol energi...der er vel hydrogen en mulighet...eller..?

Slik det er i dag må jo denne energien nærmest dumpes inn i et marked som egentlig ikke trenger det i øyeblikket...

Link to post
Share on other sites

Ja det kan du si men så lenge vi er i er europeisk samkjøringsmarked vil en vær grønn kilo vatt som sendes inn i netter bety mindre kull under kjelene i Polen. Og husk Polen har vel brunkull nokk til å produsere den strømmen og varmtvannet de trenger de neste 400 år. 

Hydrogen er en veldig lite energieffektiv måte å lagre energi på.

Skal det være noe fornuft i dette må vi utnytte en vær produsert Kwt på best mulig måte enten den er produsert med vannkraft, vindkraft  eller solseller. Å sløse vekk mesteparten i en ineffektiv produksjon av hydrogen blir jo bare idioti. Men da kommer vi jo tilbake til dette med aktivister og politikere.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 8 timer siden:

Jo men det som skjer på hydrogen fronter er drevet frem av politikere og aktivister og ikke av realister som kan regne på ting.

Det må være dagens merkeligste kommentar.

Dette er jo de samme politikerne, som sponser elbilene med 15-20 milliarder i året.

Dette er også de samme politikerne som ber om at ungene plukker boss i fjæren, samtidig som de raserer alt av norsk natur 200 meter unna.

Så subsidierer de utlandske firmaer som knapt nok eksisterer på papiret, for å bygge 250 m høye vindmøller.

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 12 timer siden:

 

 

Slik det er i dag må jo denne energien nærmest dumpes inn i et marked som egentlig ikke trenger det i øyeblikket...

 

Derfor blir den (overskuddet for mye av den trenger vi selv) eksportert til noen som faktisk trenger den.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev for 11 timer siden:

Dette er jo de samme politikerne, som sponser elbilene med 15-20 milliarder i året.

 

Kall det hva du vil, men det skyldes en tverrpolitisk enighet om at vi må få vekk fossilbilen og da trenger konsumentene et incentiv for å velge alternativt. At det fungerer kan det vel forøvrig ikke være noen særlig tvil om?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...