Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

Mulligan skrev 9 minutter siden:

Jeg fyller 165 km på bilen på 20 minutter.

I artikkelen står det 12 timer ladetid for å kjøre 50 NM. Altså 4 nm per time. Med mindre en har 3 FAS på brygga da, da er det 16 nm Båt krever mye mer energi enn bil. 

Ser at denne fint kan brukes til en helgetur til Hankø fra Oslo. Det holder for ett leketøy som dette. Hadde vært veldig gøy å hatt en sommer, men betalingsviljen er ikke så høy. Siden den er ny og morsom hadde jeg vært villig til å betalte 30 000 i årlig leasing. Men bare første året. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 12 minutter siden:

Jeg fyller 165 km på bilen på 20 minutter.

 

Om jeg skal kjøre ett strekk som utgjør mer enn en lading, dvs over 200km, så er den optimale snitthastigheten 131kmt. Det fordi det lønner seg å kjøre fort og lade kjapt fremfor å kjøre "sakte" og lade sjeldnere. Og dette er da fordi ladinga nå har blitt så effektiv at økt forbruk pga høy fart ikke gir stort nok utslag til at det lønner seg å kjøre "sakte" for å slippe å lade så ofte. 

 

Bruker ikke minst på den måten, men kommer kjappest mulig frem. 

--

På tide å gjøre som i Østerrike, høyere fartsgrense for elbiler, lavere for fossilbrennere ;-)

Link to post
Share on other sites

Horst skrev 28 minutter siden:

 

Hehe, som et gufs fra fortiden. Noe tilsvarende ble sagt når bilen tok over for hest og kjerre ?.

Så tok det ca 30-40 år fra første bilen kom til vi fikk biler som jeg vil si var allemannseie og fuksjonable. Vi er ikke helt der enda med båt/bil ser jeg.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pacuare skrev 8 minutter siden:

I artikkelen står det 12 timer ladetid for å kjøre 50 NM. Altså 4 nm per time. Med mindre en har 3 FAS på brygga da, da er det 16 nm Båt krever mye mer energi enn bil. 

Ser at denne fint kan brukes til en helgetur til Hankø fra Oslo. Det holder for ett leketøy som dette. Hadde vært veldig gøy å hatt en sommer, men betalingsviljen er ikke så høy. Siden den er ny og morsom hadde jeg vært villig til å betalte 30 000 i årlig leasing. Men bare første året. 

 

Står at batteripakka er på 44kWh. Tilsvarende batteripakke moderne elbil lader vel det på rundt 30ish minutter i dag tror jeg. Og forøvrig kan en jo lade så treigt en vil ;-) Er jo ikke noe poeng med infrastruktur til millioner om en kan klare seg med lading over natt, ett flertall av elbiler i dag gjør det på den måten, så hurtiglader de når de er på "langtur". Ser ikke at det trenger å være så anderledes med elbåt. 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 25 minutter siden:

 

Hvorfor syns du det er dumt hvis det kommer en løsning som erstatter fossilt (forutsatt at den er bedre)?

Sier ikke at det er dumt, men denne båten er det.

Drasse på nesten 750 kg batterier for å surre noen timer rundt i skjærgården i en 24 foter til 2,2 mill, for så å lade ett døgn,  nevnte noen hest og kjerre???

 

Og hvor mye har man spart miljøet kontra å gjøre det samme i en båt med en moderene 4-takter?

 

Bygg gjerne en skjærgårdsjeep på 245 kg, heng på en 60? hester, og du har noe mye mer anvennelig og fornuftig å kose deg med.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 37 minutter siden:

Har hatt en elbil i fire år nå og enda til gode å lade noe annet sted enn hjemme på en "vanlig" kurs. De færreste båter (av totalen) vil ha behov for å lade på annen måte.

 

Om jeg var i båten og hadde diesel til å gå 50nm etter en natt i båsen, eller ved gjestebrygg så ville jo det være veldig bra!

 

Og en kan ha hurtigladere i gjestehavner/marinaer/kommunale havner. Tipper vi er nede i 10 minutter eller mindre for å lade batteripakker i størrelseorden 40-50 kWt før elbåter er i nærheten av å bli "folkeeie". Det er raskere enn å fylle drivstoff. 

---

Så kan veteranbåtforeningen ha sin egen brygge med gamle dieselpumper hvor de eldre menn kan kose seg med "den gode lukta" og fortelle skoleklasser på besøk om dengang båtene gikk på kjempedyrt drivstoff som ikke tålte å stå en vinter, som måtte filtreres for skit og vann før det kunne brukes og skapte trøbbel for mang en båteier. 

 

Og som dagens høydepunkt har de eldre menn stående en gammel VP borti en krok som de fyrer opp så det brøler og dieselrøyken velter mens ungene holder seg for ørene med store øyner og skrekkblandet fryd. De eldre menn kretser rundt motoren uten hørselvern i kjeledress med oljeflekker på og pirker litt her og der på motoren med den største selvfølge. 

 

Blir så fint så :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Vaagen skrev for 16 timer siden:

Da legger jeg til grunn at Hydrogenet er utvunnet på en miljøvennlig måte, og ikke ved å bruke naturgass.

 

Reinertsen i Trondheim driver med forsøk på å produsere hydrogen fra naturgass ute på plattformene.

Det man sitter igjen med ved produksjon av hydrogen fra naturgass, er som kjent hydrogen og CO2.

Ideen er å sende hydrogenet til land i rør, og pumpe CO2 tilbake i formasjonen der man hentet naturgassen.

 

Fasit: Produsere hydrogen fra naturgass, uten utslipp av CO2 til atmosfæren. 

 

Reinertsen har i samarbeide med Statoil/Equinor bygget et testanlegg for dette prosjektet på Tjeldbergodden, og dette anlegget er i full drift.

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

Har hatt en elbil i fire år nå og enda til gode å lade noe annet sted enn hjemme på en "vanlig" kurs. De færreste båter (av totalen) vil ha behov for å lade på annen måte.

Mjo men. Jeg må få lov å tilstå at en 32A hjemmelader sto veldig langt oppe på notatet jeg sendte til nissen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I følge Elbilforeningen lader godt over 50% på vanlig stikk hjemme. De er vel da normalt på 16 eller 10A. Og dette er biler som er i daglig drift. 

 

Så nå har vi altså en båt med rekkevidde i 25ihs knop på 50nm etter "saktelading" over natt og en kan dra avgårde, kjørende på ett drivstoff som er mye billigere og enklere i bruk enn flytende. Hvor mye enklere og bedre kan det bli egentlig?

--

Ok, dette blir ikke folkeeie neste år, det skjønner alle. Men dette "frempeket" av en båt viser at teknologien er på plass også for båter som skal gå fort. Dvs teknologien har vel vært der hele tiden, noen måtte bare sette sammen "lett båt i karbon" med foiler og eldrift. 

 

Så er det bare å vente til Bavaria osv får ulike varianter av eldrevet motorbåt i serieproduksjon. Og når kjøpere ser at dette er ett godt, eller bedre alternativ så er det gjort. 

--

Skal bli godt å få brølende fossilbrennere vekk fra sjøen, men det vil ta tid. De er neppe en raritet på fjorden om 20 år, men tipper det ikke er mange av de. 

Link to post
Share on other sites

Her var det tydeligvis noen som har skjønt konseptet med å bruke standard industriutstyr. Lit misvisende når de skriver at de bruker 230V AC til fremdriftsmotorene når de ikke kan få ut mer en  160V AC med den batterispenningen de har. Men drit i det det holder fint for å få 700 RPM på en 4P motor.

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på om linken er lesbar for alle, men er bare å prøve..

Fra Sysla

Headingen er: "Bare med denne skal rederiet spare 78.000 liter diesel i året" 

Og fortsetter: Nå utruster Hagland det som skal bli verdens første plugin hybrid bulkskip. Mest sannsynlig velger de et norsk verft til jobben.'

 

https://sysla.no/maritim/bare-med-denne-skal-rederiet-spare-78-000-liter-diesel-i-aret/

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Gudrun skrev 32 minutter siden:

"Erfaring med "Ampere" som trafikkerer Sognefjorden etter 4 års drift."

 

https://sysla.no/maritim/fredagsa-mye-bruker-ampere-strom-pa-en-tur-sognefjorden/

 

Jeg fikk ikke lest hele saken da den var bak en mur, men som en generell betrakting er elektrifisering av ferger som går korte strekninger enkelt å få til og man kan spare en del utgifter til drivstoff og vedlikehold. I tillegg sparer man miljøet.

 

Båtene går samme vei hver dag så man trenger kun å dimensjonere for en overkjøring under de verste forholdene, noe degradering av batterier pluss reservekapasitet. Er det lading kun på den ene siden må dette dobles. For båter som ikke har fast rute er det langt vanskeligere å dimensjonere siden batteriene da må være store. Da er det nok bedre med en hybridløsning som danskebåtene og hurtigruta nå kommer med. Da unngår man den verste forurensingen i byer ved ankomst og innreise til havn. I havn bygges det ut landstrøm i stor skala nå.

 

Ellers har jeg kommet i gang med tråd om min egen elbåt som var nevnt tidligere i tråden. Den kan følges her:

https://baatplassen.no/i/topic/145864-prosjekt-elbåt-vestfjord-19-fra-1975/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...