Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

Jeg er ikke blant de som fyrer meg opp av Lan og MDG, men nå som jeg nylig har flyttet alle sparepengene mine over i en 300HK diesel pakket pent inn i glassfiber, så er jeg litt engstelig for ivrige miljøpolitikere som får overtenning. Det Norge har fått til på El. bil mener jeg er veldig bra, og viser hvordan man kan styre marked og forbrukere med ulike intensiver. Selv om Norges CO2 bidrag fra bil, hus, båt med mer for alltid vil ha tilnærmet NULL betydning så er det riktig å være en del av det "grønne skifte". Men jeg håper også på en hvis pragmatisme her. Mange el. biler er et fullgodt alternativ til bensin/diesel bil. Samtidig er omløpshastighet på biler langt kortere enn for båter. Jeg kan ikke se hvordan man skal få til dette på båt den nærmeste fremtiden. Alt av båter som selges i dag er Bensin eller diesel båter, og med godt stell er de fullt brukbare om 25-30 år. En planende cabincruisere med kjølen full av batteri ville vel hatt en rekkevidde på 10-15nm. Og selv i en seilbåt er ikke el noe alternativ hvis de skal ha mer enn en hjelpemotor til sporadisk bruk. Det er vel også få nasjoner som er så lidenskapelig opptatt av båtliv som Nordmenn og Svensker, så effekten globalt hadde vel også vært begrenset. Jeg håper vi er nok båteiere til at det er politisk selvmord å begynne med ulike innstramminger her. Jeg vil tro mange klør etter å fjerne avgiftsfri diesel bla, dette var vel noe Venstre foreslo for noen år siden. Paradokset her er vel også at dersom man skulle "skremme" folk vekk fra båtferie så flyr de heller til syden..  Litt of topic her kanskje, men under dagens middag så spurte kona om ikke vi risikerte at den nye båten ble null verdt nå som Diesel var på vei ut. Så da passet det å lufte dette her...:)

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 4 timer siden:

Et lite søk (ja IM3 det er snakk om googling)

 

Mouche skrev for 13 timer siden:

 

Jeg betviler fortsatt påstanden at fritidsflåten i Norge har et større utslipp/forbruk en hele fiskeflåten i landet..

Faktisk uansett hvor mye du knekker fingrene dine i tastaturet...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
R.O skrev 1 time siden:

Jeg kan ikke se hvordan man skal få til dette på båt den nærmeste fremtiden. Alt av båter som selges i dag er Bensin eller diesel båter, og med godt stell er de fullt brukbare om 25-30 år. En planende cabincruisere med kjølen full av batteri ville vel hatt en rekkevidde på 10-15nm.

 

Å stappe ett ekstremt tungdrevet og planene skrog fullt av batterier er meningsløst, og derfor ikke et alternativ så ideen om motorbåter med 10-15nm rekkevidde er ikke reell. Utviklingen vil skje med effektive og lettdrevne skrogtyper, som forsåvidt allerede finnes. Teknologien er der, det er kun prisen/effektiviteten på batterier som må ned nok til at det blir ett bedre alternativ enn forbrenningsmotor.

 

Når det skjæringspunktet er nådd så vil alt endre seg. 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Ida Marie III said:

Faktisk uansett hvor mye du knekker fingrene dine i tastaturet...

 

Kan du ikke snart slutte med dette tullet ditt, hva er poenget? Å søke infoirmasjon er vel egentlig bare noe man kan anbefale at flere gjør, men selvfølgelig også at man er kildekritisk.

 

Hva angår den konkrete linken jeg la ut har jeg hverken googlet eller på annet vis søkt opp den linken, men i all enkelhet får jeg daglig tilsendt en mail fra Teknisk Ukeblad, og i denne mailen er det en god del av interesse som man kan velge å lese, eller ikke. Koster ingenting så heller enn å kritisere, eller forsøksvis være "morsom", hvilket du ikke er,  så kanskje du heller kunne ta til deg litt kunnskap og lærdom eller vet du alt fra før?

 

Hva du betviler, eller ikke, uten noen form for dokumentasjon eller sannsynliggjøring er forøvrig nokså uten interesse!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

El båten kommer nokk men før vi ser velfungerende planende cabincruisere må nokk batteriteknologien  gjøre et kvantesprang både med tanke på energitetthet og pris. Så tror ikke de som i dag kjøper ny båt med forbrenningsmotor har så mye å uroe seg for.

Link to post
Share on other sites

Nå må vi ikke helt glemme at andelen båter i Norge som er i kategorien planende cabincruisere er relativt beskjeden så at det er et marked for elbåter er jeg for egen del ikke i tvil om, men prisen er foreløpig for høy.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

stussa litt på hvorfor de har sånn fokus på toppfart, jeg antar folk er mer opptatt av rekkevidde for en gitt - men det er vel mer oppmerksomhet å få på denne måten tenker jeg :giggle: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Konkurranse stimulerer innovasjon samt får man publisitet og mediadekning. Smart det. Jeg er absolutt interessert i en elmotor for båt når det blir fornuftig priset. Må ikke ha planende båt men 12-15 knop bør vi ha for å kunne reise litt. Er masse interessante båter under utvikling så de neste 5-10 årene blir spennende. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Må si jeg humrer når jeg leser om alle som er motstander av den tekniske utviklingen.

Viser oftest til begrensingene og ikke mulighetene i fremtiden. 

For et par dager siden var det et nyhetsoppslag om en forsker som hadde oppdaget detaljer rundt batterier og lading som kan ha mye å si for fremtidens ladetid. 

 

På bilfronten har det vært ungdommer som har lansert tekniske nyvinninger til store motorprodusenter for å redusere forbruk av drivstoff. 

Ideene har blitt kjøpt opp og lagt i en skuff for aldri noensinne bli tatt opp igjen.

 

"Nei sånn har det vært og sånn skal det være".  :giggle:

 

 

  

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 1 time siden:

Må ikke ha planende båt men 12-15 knop bør vi ha for å kunne reise litt.

Hvorfor må motorbåter har så mye fart? En kommer langt i 6 knop også. Blir ett helt annet tempo, dermed kan en redusere fokus underveis. Kan gå for autopilot og gjøre andre ting mens en er underveis. Mine sommerferier er kanskje ikke helt normale, men de er sjelden under 1000 nm. Over 2000 nm blir det mye tid på havet, men kos det også. Snittfart på litt over 6 knop. 

 

Hvis målet er en time underveis som en fin dagsetappe kommer en ikke så langt, men det er jo ikke alltid langt mellom de fine havnene. Alternativet, kast loss når dere våkner, nyt livet i 6 knop, da har en god tid til å spise frokost mens en er underveis. 

 

Blir spennende å se teknologien fremover. Kommer nok noen morsomme alternativer når teknologien er litt mer moden. Skulle jeg bygd båt i dag hadde det blitt en vanlig dieselmotor. Kanskje Kommer det noe nytt innen 5 år? 

Link to post
Share on other sites

Seilbåtfolket har allerede en fornybar energikilde for fremdrift, og jeg foretrekker den fremfor noe som involverer propeller. 

Men strøm er jo alltid en utfordring,  og det hadde jo vært topp om vi kunne fått nok elektrisitet til å drive Havelle fremover, stå for oppvarming og varmtvann og alt det andre vi trenger elektrisitet til.

Jeg har hatt elbil i flere år (er uten bil nå, bor i Oslo sentrum og det er dessverre vanskelig og dyrt å ha bil her) og er fan av ny teknologi.

Mindre båter ment for dagsturer om sommeren kan nok ganske raskt elektrifiseres, men selv med stadige teknologiske fremskritt så er det langt igjen før man får batterier store, billige og lette nok til å lagre den slags mengde energi som båter trenger.
Det er såpass interessant at jeg satt opp et regnestykke. Her går det ganske klart frem hvor store utfordringer som må løses når vi skal bort fra diesel og bensin, og kanskje betyr det at vi trenger helt annen energi - som hydrogen - om det faktisk skal gå an.

 

Havelle har en 220L tank med diesel, så jeg bruker henne som utgangspunkt:

Havelles tank har da altså 2.398 kwh energi. Aner ikke hvor mye tanken i seg selv veier, men la oss si rundt 100 kg. 
Regnestykke:

1.JPG.a336373c6c4b8b1cd91868c5036a6c33.JPG

 

Usikker på hvilken kilde jeg skulle bruke for vekt og pris på batterier, men endte opp med Union of Concerned Scientists. https://www.ucsusa.org/resources/ev-batteries

 

De oppgir at dagens batteripakke i en Tesla Model 3 koster 190$ pr kwh, og at det i 2030 kan være nede i 73$ pr kwh. 

Jeg regner ut for begge deler.

Men så begynte jeg å bli lei, så når det gjelder vekt valgte jeg å Wikipedia for å finne vekt på Tesla Model 3. (Merk at dette er vekten for hele batteriet, og lager man et større batteri med flere celler kan vekten gå ned en god del per kwh!)
Andre kan kanskje finne noe som er enda mer gunstig, og da må de gjerne oppdatere mine regnestykker ;)
2.JPG.050ba620cd5f275fa06a74223dbc6188.JPG

 

For å forklare: Skulle man i dag hatt et batteri med like mye energi som Havelles tank, så måtte det veie rundt 15 tonn og ville kostet over 4 millioner kroner.

Så tror jeg man skal være optimistisk, vi har sett batteriprisene falle raskere og teknologien bli bedre enn man har sett for seg. Virkningsgrad har også mye å si her, og virkningsgraden for elmotorer (i biler, kjenner ikke til båter) er ofte over 95 prosent. Mens dieselmotorer (igjen biler) er under 50 prosent.
Så for ren fremdrift blir dette halvert, noe som igjen vil gjøre det lettere for små dagsturbåter om sommeren. Det blir litt annerledes for oss som også bruker dieseldyret til varme - spesielt om vi baserer oss på å seile og så bruke motoren en time før vi legger til for å varme vann. Men dette blir for komplisert for meg på en lørdags morgen. Så jeg gir dere råtall, så får dere tenke dere til selv ;)
Merk også at dette forutsetter at man benytter hele tanken. Dersom man baserer seg på å maks bruke energien til 10-20 liter diesel før man tanker blir jo regnestykket også annerledes - så for en familie som går fra havn til havn i Oslofjorden er jo dette mulig allerede i dag, men noe dyrt ;)

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Intressen for EL biler har jo gått i dass etter subsidieringene ble innskrenket...

 

 

Med andre ord så er ventelistene på de mange elbilene som nå produseres eller er i ferd med å bli produsert borte? På hvilken, eller hvilke, biler da?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 3 timer siden:

...... så er det langt igjen før man får batterier store, billige og lette nok til å lagre den slags mengde energi som båter trenger.

 

 

Nå er jo "trenger" et relativt begrep og bare en aldri så liten digresjon i forhold til hva man "trenger". Et program på TV nå om kjøp av RV så ble en svær RV forkastet for den hadde ikke utendørs TV! Den hadde ellers alt mellom himmel og jord, og vel så det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 19 minutter siden:

 

Nå er jo "trenger" et relativt begrep og bare en aldri så liten digresjon i forhold til hva man "trenger". Et program på TV nå om kjøp av RV så ble en svær RV forkastet for den hadde ikke utendørs TV! Den hadde ellers alt mellom himmel og jord, og vel så det.

 

 

Og hadde du tatt deg tid til å lese hele innlegget hadde du sett at jeg påpekte dette :)

 

Havelle skrev for 3 timer siden:


Merk også at dette forutsetter at man benytter hele tanken. Dersom man baserer seg på å maks bruke energien til 10-20 liter diesel før man tanker blir jo regnestykket også annerledes - så for en familie som går fra havn til havn i Oslofjorden er jo dette mulig allerede i dag, men noe dyrt ;)

Link to post
Share on other sites

Skal man tusle 6knop, så er en liten moderne diesel eller bensinmotor faktisk et veldig godt alternativ til batteri-elektrisk:

-Tar mindre plass

-Veier vesentlig mindre

-Koster mindre

-Tilnærmet lydløs (Med enkle tiltak)

-Miljømessig fordelaktig de første 50 til 200år i drift når en tar med produksjon og avvikling av batteriene.

-Færre barn som dør i gruver på jakt etter artige mineraler til batterier

-Infrastruktur til fylling er utbygd og trenger ikke heftige investeringer

 

Hovedfordelen med batteri-elektrisk er at det ikke er lokale utslipp i driftsfasen. Fordelene ligger utelukkende lokalt.

(Med mindre det skjer en ulykke).

At miljøbelastning totalt sett gjerne er større et annet sted, ønsker man helst å se bort i fra. (Parisavtalen oppfordrer faktisk til det).

Er ikke det litt navlebeskuende da?

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

 

40 % fall i salget på 1 mnd....tror det ville sjokket enhver selger...uavhengig av hva som selges...

Nå er du med vilje treig i hodet. Mulligan sikter til din påstand om at subsidieringen av elbiler er innskrenket. Det stemmer jo ikke, det er jo ingen subsidiering. 

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 9 timer siden:

Nå spørs det vel om intressen egentlig er så stor for EL båter...

Intressen for EL biler har jo gått i dass etter subsidieringene ble innskrenket...

 

Har vært større endringer enn 40% fra måned til måned tidligere. Det har med tilgang på biler å gjøre osv. Feks har salget økt med over 100% mellom to måneder, det skjedde fra februar til mars 2018. Og det var ett formidabelt fall i elbilsalget mellom juni og juli 2018. 

 

Om du ser på oktober 18 og 19 så er fallet 16,9%, ikke en uvanlig endring måned til måned i elbilsalg. 

 

Allerede i september 19 var det solgt like mange elbiler som i hele 2018. 

 

2019 vil bli ett nytt rekordår, i likhet med de forregående årene. 

----

PS! Ikke si noe om det til folk som leser Nettavisen eller andre lugubre nettsider, de kan bli forvirret. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...