Jump to content

Utvikler Elbåter

-morten-

Recommended Posts

Verftet Fjellstrand som i 2014 leverte fergen "Ampere" har nå levert en større utgave med 3 ganger så stor batteripakke.

Jeg har ikke logget meg inn for å lese teksten. Var åpen da jeg klikket på den.

De har brukt erfaringen fra den forrige de bygget og videreutviklet konseptet. Den er 87 x 21 meter. Kapasitet på 296 passasjerer, 120 biler og (eller)12 vogntog (litt usikker på det siste alt etter hvor man leser).. Håper andre kan lese teksten og.

https://sysla.no/maritim/2014-leverte-de-en-verdenssen-sasjon-na-er-storesosteren-klar/

Fra prøveturen: https://www.youtube.com/watch?time_continue=132&v=yhOmzfkvdcE

Redigert av Gudrun (see edit history)
-morten- skrev On 29.12.2018 at 10.20:

https://www.batliv.se/2018/11/16/svensk-elutombordare-pa-450-hk/

for spessielt interesserte!  Får jo en Daycruiser bare for batteripakken og det anslåes 1000kr/hk, men absoludt spennende!!

1000 kr per hk for motor, og like mye for batteri. Er nok noen år til før det er økonomi i dette. Med min bruk trenger jeg 100 hk, med 2000 kr per hk koster det 200 000. 10 års nedbetaling inkludert renter blir 25 000 kr per år. Motposten er at jeg sparer 3000 kr per år i bensin. Fremdeles er dette for spesielt interiserte. Om 5-10 år ser jeg for meg at dette er ett alternativ, men i ett ikke planende skrog.

7 minutes ago, pacuare said:

1000 kr per hk for motor, og like mye for batteri. Er nok noen år til før det er økonomi i dette. Med min bruk trenger jeg 100 hk, med 2000 kr per hk koster det 200 000. 10 års nedbetaling inkludert renter blir 25 000 kr per år. Motposten er at jeg sparer 3000 kr per år i bensin. Fremdeles er dette for spesielt interiserte. Om 5-10 år ser jeg for meg at dette er ett alternativ, men i ett ikke planende skrog.

+ Noen hundre tusen for batterier ladeopplegg vedlikehold og strøm. batteripakken for 450hk koster 500000

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Bårdp skrev On 20.11.2018 at 9.55:

Lit misvisende når de skriver at de bruker 230V AC til fremdriftsmotorene når de ikke kan få ut mer en  160V AC med den batterispenningen de har

230V sinus kan de fint få, ved å benytte en frekvenskonverter. De kan selvfølgelig også ha en transformator mellom VFD og motor. 

Alternativt kan de få 224V firkantpulser, AC det også.

Redigert av X10an (see edit history)
X10an skrev 18 minutter siden:

Da ender vi opp med transformator :-) 

Vel var det nå bare så enkelt. Husk det er ikke vanlig AC som kommer ut av en frekvensomformer så skal du bruke trafo må du nesten ha et sunusfilter først. Detnest kommer dette med en trafo som skal virke fra 1-50HZ det lar seg gjøre men det blir en kolossal sak som nokk vil koste mer en hele resten av anlegget.

En trafo er vel i stor grad et sinusfilter (LP-filter) allerede. Jeg har en VFD ute i boden for å drive en 3fas kompressor fra mitt enfas nett. Nå har du gitt meg tvangstanker om å dra med meg scopet ut i boden for å kikke på kurveformene. At det ikke er firkantpuls er jeg nesten helt sikker på, men nå har du gjort meg nysgjerrig på hva som faktisk kommer ut :-)

Edit: Fant svaret.... 

_20190108_151326.JPG

_20190108_151259.JPG

Redigert av X10an (see edit history)

Nei det er ikke firkantpuls det er PWM med en grunnfrekvens på mellom 2-10 KhZ. Noe en vanlig trafo ikke er spesielt glad i å bli matet med. Har men trafo med forsterket isolasjon kan en nokk nøye seg med et bra DU/DT filter foran. Men uansett trafoen vil jo bli vanvittig svær om den skal klare og jobbe ned mot 1 Hz. En vil jo da måtte ha 50 ganger mer kjerneareal i trafoen og det hele blir nokk bare rør.

Men nå er det jo ingenting i veien for å drive en elmotor med 160V en får bare ikke kjøre med mer en ca 40HZ går en over det havner en inn i feltsvekkingsområdet og mister moment.

Jeg synes bare det blir litt dumt når en skriver ting som ikke kan stemme.

• 2 uker senere...

Det er utrolig flott og spennende det som skjer på EL-fergefronten nå. Jeg ser at det siste designet er med katamaranskrog - noe som kan øke farten,  men da er man begrenset til fjordarmer i ly for vær og vind. Når det kan settes opp en autonom hurtigbåt fra Skudenes til Stavanger - da skal jeg applaudere,

PS:  Og jeg blir gjerne med på den utviklingsprosessen, på den teknologiske siden, hvis lokale investorer som er villige til å innse at toppfolk ikke kommer gratis ...

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Har "journalisten" igjen blitt brukt til mikrofonstativ?

At 40% av Norges fritidsbåtflåte ikke har installert/montert forbrenningsmotor trur jeg ikke noe på. Selv om man inkluderer kajakker, kanoer og reinhekla regattamaskiner kommer man ikke opp i et slikt tall.

Tallene for utslipp fra fiskebåter vs. fritidsbåter må være tatt fra uke 29 i Oslofjorden. Ha i bakhodet at mange av fiskebåtene er havgående fartøy som kan brenne opp til 20 kubikk i døgnet. 365 dager i året.

Mulligan skrev for 3 timer siden:

At 40% av Norges fritidsbåtflåte ikke har installert/montert forbrenningsmotor trur jeg ikke noe på. Selv om man inkluderer kajakker, kanoer og reinhekla regattamaskiner kommer man ikke opp i et slikt tall.

Med seilbåt, skjærgårdsjeep og 5 kajakker drar jeg opp snittet på ikke montert motor. Hele 71% av båtparken min er uten fremdriftsmotor. Eller jeg må ta med gummijolle som for tiden er uten motor, samt SUPen, så er reelt oppe i 78%. Antall kajakker solgt i Norge er veldig høyt, antall i bruk lavt. Finnes det naust der det ikke er noen kajakker eller seilbrett fra 80 tallet?

Et lite søk (ja IM3 det er snakk om googling) viser at det anslås at 150.000 personer i Norge driver med padling. Antall kajakker solgt siste året finner jeg ikke, men i 2006 ble det importert 10.000 kajakker, anet seelig antall som over noen år blir ganske mange i sum. Selv har vi kun to kajakker samt en seiljolle og en båt med motor.

Om andre har andre tall så er det vel bare å komme med tallene heller enn løse påstander?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det mangler ikke på dustete entsiasme fra disse el fanatikerne, men dette må være "fake news".

At hele fiskebåtflåten brenner mindre fuel enn, fritidsbåtene kjøper jeg ikke.

Jeg er heller ikke særlig overbevist om at å ha ca 500 000 batteripakker stående uvirksomme 6-8 mnd. (i mange tilfeller opp mot 10-11 mnd.) I året er til noen fordel for miljøet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

8 hours ago, Mulligan said:

Har "journalisten" igjen blitt brukt til mikrofonstativ?

Tallene for utslipp fra fiskebåter vs. fritidsbåter må være tatt fra uke 29 i Oslofjorden. Ha i bakhodet at mange av fiskebåtene er havgående fartøy som kan brenne opp til 20 kubikk i døgnet. 365 dager i året.

Det vises til SSB som kilde for tallene, men når du blander inn den havgående fiskeflåten så tviler jeg på at tall fra disse ligger inne når det gjelder utslipp i Norge.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...