Jump to content

Er jeg en gjærrig faen? Ingen som tar en dykkerjobb for 3000,-?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Jeez, dette var greier!

Alt det var snakk om var om noen kunne skrape bunnen på ei båt. I stedet drøsser det inn advarsler i hytt og pine. Dykking er livsfarlig! Dykking er ulovlig uten sertifikater i hue og ræ..a!

Ja, dykking _kan_ være livsfarlig. Det vet alle som dykker. Livsfarlig kan båtlivet være også. Det er alltid en håndfull 40-50-åringer som ramler over bord hver sommer. Noen her som _ikke_ er i den gruppen? Men vi slutter vel ikke å kjøre båt av den grunn? Tross alt snakker vi om dykking på 3 meters dyp – ikke 30! To svømmetak og du er oppe. Ett sekunds press på vesten og du flyter som en dupp!

Selvsagt er det noen som skal dra frem Norges lover også. Svart arbeid! Ulovlig! Fy-fy! Mulig det. Mulig ikke. Men å sammenlikne dette med yrkesdykking og næringsdrift blir å ta det drøyt langt. Tenk etter, hvor mange ganger har du ikke tatt betalt for en vennetjeneste? Sikkert en del her inne som har kjørt en båt fra A til B for en sum penger også. Eller skrudd på en motor til bryggenaboen. Ulovlig det også om en skal følge boka til punkt og prikke. Men  hva er det som gjør akkurat denne jobben så farlig og ulovlig?

Norske sjøfolk, du liksom! I dag er det cava i glasset, minst 50 fot lånt av banken og trygt fortøyd i Smögen ;)

Skulle gjerne gjort jobben, jeg. Si fra neste gang ;)

 [Beklager at første innlegg ble slik, men håper ingen ble fornærmet. Innlegget er ment å leses på en litt humoristisk måte.]

Redigert av FerskSjøulk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Etter "oppvarminga" i denne tråden så må jeg jo innrømme at jeg følte at jeg lekte med døden når jeg kjempa meg inn i våtdrakten. Det skal være nevnt at jeg har skrapt båt liggende på sjøen xx ganger før, og har flere timer i sjøen med våtdrakt på enn jeg egentlig vil ha... Grunnen til at jeg ville sette vekk jobben er vel egentlig så enkel som at det er ett jævla slit, et slit jeg setter stadig mindre pris på ;-) 

 

Men skeptikerne skal få sitt, da ser vi bort fra "sydendykkermaska" som var overraskende lite myk i kaldt vann og sprutet saltvann i øynene mine når jeg lå med fjeset opp mot bunnen. Dette handler om å ha hansker egnet til formålet, riktignok ble jeg aldri kald på henda men min ignoranse ifht hanskenes tilstand skulle vise seg å bli nær fatal:

1888881454_Hanskemedhull.jpg.9b1d9e17bcc1049b942d05afedb0a4b2.jpg

 

Her ser vi at det er ett tydelig hull i tekstilet, overside på høyre hanske, rett over pekefingerknoken. Slike skader på arbeidstøy bør selvsagt føre til kassering, men en kan jo også lære noe av slikt.

1398282477_Hndphanske.jpg.cc5a353d5d3ea012684dcb9869fa554f.jpg

 

Og her ser vi resultat av skjødesløsheten. Markert hudavskrapning, eller Exculceret som legen ville sagt (nei jeg gikk ikke til legen), som nå har vært til sjenanse i snart en ukes tid. 

 

Nabokona er sykepleier og mener at alle "hull på/i hudlaget" potensielt kan føre til akutt død og har gjennom årene gitt meg stadige råd om stivkrampesprøyter og andre behandlinger. Særlig den gangen jeg hoppet ned fra en stige og tråkket en spiker fra gammelt panel gjennom både skosåle og fot mens hun var i hagen (tvers over veien) og kom stormende pga mine verbale uttrykk når jeg reiv skoen/foten løs. At det bare gjorde vondt en liten stund og jeg insisterte på å gjøre jobben ferdig før jeg tok av meg skoen ga henne anledning til å gi meg en god innføring i blodforgiftning og alle slags forferdeligheter hun hadde bevitnet mens jeg prøvde å få gjort jobben ferdig uten å kunne komme meg unna. 

 

Ut fra fargen på Exculceret å dømme skal jeg ikke se bort fra at jeg har fått noe bunnstoff gjennom hudlaget. Bra jeg har fått de ungene jeg har tenkt å få, så får vi se om en overlever til jul. Den som ikke drukner får se. 

 

God helg!

 

Link to post
Share on other sites

Slippen eller marinaen er vel pålagt å skille spylevatn å giftig avfall i kummer som skal leveres som spesialavfall.Mulig det er medvirkende at det er dyrt å landsette å spyle for å unngå miljøgifter i sjøen.

Dersom dette ikkje blir brukt er det vel heller ikkje å forvente at marinaer å slipper vil ta invisteringene,for at båteigere ikkje vil betale for ekstrautgiften pålagt av bestyrelsen

Lense septiken med eit naturprodukt godt klar av kysten i strømfylt vatn er vel eit større problem :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev 45 minutter siden:

Så, kommer du og skraper båten min nå da? 

 

3000 kroner tilbyr eg. Lettjente penger? 

 

Jeg var oppe i 5000,-, og villig, før jeg resignerte og gjorde det selv.

 

Om du har båt i nærheten så tar jeg din til våren når vann- og lufttemperaturen begge er tosiffra  (som de var når jeg tok min egen, orker ikke noe kaldere). Trenger nye hansker og tipper jeg er for feit til drakta over jul, så det må investeres. Så må jeg ha med meg en mann som sikkerhet, er vel best med en dykker som kan ligge standby i tilfelle jeg svømmer feil vei eller noe. Det må tegnes forsikring, betales moms og skatt. Jeg skal høre med skatteetaten, og du bør snakke med båtforeningen din så vi ikke gjør noe galt der, kanskje få sjekka landstrømmen så du ikke tar livet av meg og dykkeren jeg tar med. Du må levere inn oppgave til skatteetaten så det kan beregnes skatt og moms, jeg kan finne linken for deg. Skal sjekke med fylkesmannen og miljøetaten om det er ok å skrape båt som ligger på sjøen, kan være reguleringer lokalt der båten din ligger som gir begrensninger. Kan vi ikke ta utgangspunkt i 18 000,- da, så tar vi det derfra hvis det skulle komme på noe ekstra? Du holder kaffe og litt mat underveis?

 

Ser helst at du betaler med Vipps eller bankoverføring så ting blir bokført riktig. 

 

Da har vi en deal? ;-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 11 timer siden:

Og her ser vi resultat av skjødesløsheten. Markert hudavskrapning, eller Exculceret som legen ville sagt (nei jeg gikk ikke til legen), som nå har vært til sjenanse i snart en ukes tid. 

 

Denne skaden kjenner jeg igjen, det kommer ofte sammen med slitne håndledd hvor du ikke klarer å holde hånda rett og lar den hvile mot skroget under skrapingen. En ganske vanlig skade uten den rette utdannelsen. Kombinert med ikke approbert arbeidsutstyr så blir det sår. Løsningen er å jobbe mer med høyrehånda under vinteren, og skulle du bli tatt på fersken midt i «treningen» så får du skylle på båten og skrapingen :saint:

Link to post
Share on other sites

Ja nå var det nå et forsøk på å spørre deg om det da, tenkte kanskje det gikk an å få et skikkelig svar? 

 

3000 kroner. Syns du nå i ettertid at det er godt betalt, ok betalt eller dårlig betalt for jobben du nettopp gjorde sjøl...? 

 

Eg kan ikke huske at eg har kommentert noe som helst annet her enn at det ble sagt noe i vår forening om ansvaret man kanskje satt med i fanget om noe gikk galt. Så du trenger ikke være så fornærmet på meg her tror eg.... 

 

Tror ikke eg hadde gidda gjort det for 3000 sånn personlig. 

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet i utgangspunktet forsto jeg mer som om prisen var for lav eller om det var en annen forklaring.

Når trådstarter i tråden om barnehagebarn i båt svært mange ganger kommer tilbake til barnehageeiere mm som er for gjerrige til å følge gjeldende regelverk må en jo anta at villedelse om prisnivå betyr at han ikke kjenner reglene.

Vi kan vel ikke anta at det er mindre nøye med helsa til en tilfeldig og blakk unggutt enn noen barnehagebarn ;-)

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 12 timer siden:

Og her ser vi resultat av skjødesløsheten. Markert hudavskrapning, eller Exculceret som legen ville sagt (nei jeg gikk ikke til legen), som nå har vært til sjenanse i snart en ukes tid. 

 

Nabokona er sykepleier og mener at alle "hull på/i hudlaget" potensielt kan føre til akutt død og har gjennom årene gitt meg stadige råd om stivkrampesprøyter og andre behandlinger. Særlig den gangen jeg hoppet ned fra en stige og tråkket en spiker fra gammelt panel gjennom både skosåle og fot mens hun var i hagen (tvers over veien) og kom stormende pga mine verbale uttrykk når jeg reiv skoen/foten løs. At det bare gjorde vondt en liten stund og jeg insisterte på å gjøre jobben ferdig før jeg tok av meg skoen ga henne anledning til å gi meg en god innføring i blodforgiftning og alle slags forferdeligheter hun hadde bevitnet mens jeg prøvde å få gjort jobben ferdig uten å kunne komme meg unna. 

 

Ut fra fargen på Exculceret å dømme skal jeg ikke se bort fra at jeg har fått noe bunnstoff gjennom hudlaget. Bra jeg har fått de ungene jeg har tenkt å få, så får vi se om en overlever til jul. Den som ikke drukner får se. 

Du skal ikke kimse av formaningene til nabokona di. Nå er det jo normalt ikke farlig å få et sår, men alle sår er gir et potensial for infeksjon. Og får du en infeksjon skal normalt kroppens immunforsvar klare å ta seg av den. Dersom du blir rød og øm rundt såret skal du følge med, det tyder på infeksjon. Dersom du får en rød ring rundt såret som vokser til dagen etter bør du gå til lege snarest, dette tyder på at infeksjonen "går på", og kan utvikle seg til en blodforgiftning. Akkurat det der vet jeg litt om, da jeg for fem år siden ble lagt i kunstig koma med livstruende blodforgiftning og akuttoperert. Fikk med et nødskrik beholde armen, som de vurderte å ta ved skuldra. Men det som var mer alvorlig var at det satt to små barn og en konemor hjemme som ikke visste om de ville få hjem faren/mannen sin. Alt dette pga et lite sår, og at jeg ikke gikk til legen i tide...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev for 2 timer siden:

Så.... Hadde du gjort jobben for 3000 kroner pinkvin? 

 

Hvorvidt jeg er en gjærrigfaen har vel knapt noen gang blitt bedre utredet, og svaret var ett rungende ja. Så jeg var på gli opp mot

5 000,-. Men når det hele ble såpass styrete, potensielt ulovlig(?), for å ikke snakke om farlig(?) så endte jeg med å slå to fluer i en smekk i stedet. Mindre styr å gjøre det selv og helt greit å ha en litt tjukk våtdrakt i båten i tilfelle en må i sjøen for å fikse noe en gang i fremtiden. 

--

Om jeg ville gjort jobben selv for 3000,-? Hvis jeg var dykker, bodde i nærheten og hadde utstyret hengende klart etter forrige dykk, ja absolutt mulig jeg hadde gjort det. 

 

Jeg aner ikke hvor du er i "pengegaloppen" men for meg så er 3000,- netto en grei slump med penger. Jeg må vel jobbe noe rundt 2 hele arbeidsdager på jobben min for å sitte igjen med like mye netto. Så om jeg kunne tjene 3000,- netto på en ettermiddag/kveld og det passet ifht "timeplanen" så hadde jeg faktisk gjort en sånn jobb (med de forutsetningene nevnt tidligere). 

--

Skal ikke henge ut noen men siden du ser ut til å ha sterk tro på at ingen vil gjøre en sånn jobb for 3000,- så må jeg skuffe deg litt. Tråden her ga ett skred av negativ respons, det ene var prisen, det andre var om det i det hele tatt lot seg gjøre å utføre en sånn jobb forsvarlig eller lovlig, eller i det hele tatt. Uten at jeg har nevnt det tidligere så har jeg fått 4 konkrete tilbud fra folk her inne at de vil gjøre jobben. Men da ligger det i kortene at jeg ville strekt betalingen noe, av egen fri vilje ;-). Fikk også ett tilbud på Finn.no som jeg sa nei takk til da han ikke hadde utført tilsvarende jobb tidligere. 

 

Så jeg er nok ikke helt alene om å syns at 3000,- (+) er greie penger for en ettermiddag/kveldsjobb. Samtidig skjønner jeg godt at noen syns det er for lite, det plager ikke meg, jeg hadde aldri tenkt å tvinge noen til å gjøre jobben for den prisen ;-)

--

Var forresten ute en liten tur med nyskrapt skrog og propell. Hun gled nedover fjorden for bare fokka så lett å fint mens jeg satt i cockpitteltet og koste meg med bakveggen åpen og sola skinte (og jeg tok meg en "smugrøyk"). Fint å sitte sånn i ly for den iskalde vinden, det blåste godt. Snudde litt nedi fjorden og gikk for motor opp igjen mot vinden mens det grånet til og det begynte å snø. Hun ploga mot vind og snø uanstrengt. Da kjente jeg at det absolutt var verdt innsatsen. Selvgjort er ikke bare velgjort, det gir noe mer å kjenne resultatet av noe en har gjort selv. Og nå har jeg våtdrakt så jeg kan gjøre det selv neste gang også ;-)

Link to post
Share on other sites

Fascinerende å se behovet du åpenbart har for å forsvare deg vekdig i et enkelt spørsmål?

 

Det er ikke alltid et angrep som kommer. Av og til kan det være et spørsmål..... Var bare interressert i å høre om du syns det var verdt 3k.

 

Eg gjør mye rart for vesentlig mindre penger eg. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev On 26.10.2018 at 21.26:

Så, kommer du og skraper båten min nå da? 

 

3000 kroner tilbyr eg. Lettjente penger? 

 

Joltus skrev On 27.10.2018 at 8.43:

Ja nå var det nå et forsøk på å spørre deg om det da, tenkte kanskje det gikk an å få et skikkelig svar? 

 

3000 kroner. Syns du nå i ettertid at det er godt betalt, ok betalt eller dårlig betalt for jobben du nettopp gjorde sjøl...? 

 

Eg kan ikke huske at eg har kommentert noe som helst annet her enn at det ble sagt noe i vår forening om ansvaret man kanskje satt med i fanget om noe gikk galt. Så du trenger ikke være så fornærmet på meg her tror eg.... 

 

Tror ikke eg hadde gidda gjort det for 3000 sånn personlig. 

 

Joltus skrev for 15 timer siden:

Så.... Hadde du gjort jobben for 3000 kroner pinkvin? 

 

 

----------------------- 

 

Joltus skrev 45 minutter siden:

Fascinerende å se behovet du åpenbart har for å forsvare deg vekdig i et enkelt spørsmål?

 

Beklager om du opplevde det som ett angrep, det var nå bare ett ærlig forsøk på å besvare dine gjentatte spørsmål. Din iver fortjente jo ett ordentlig svar, og det prøvde jeg å gi. Og om det ikke kom frem av svaret, siden du mener jeg "åpenbart har behov for å forsvare meg", det føler jeg ikke. Jeg la ut jobben til den prisen, flere ville gjøre den, men jeg gjorde den selv. 

 

Joltus skrev 45 minutter siden:

 

Det er ikke alltid et angrep som kommer. Av og til kan det være et spørsmål..... Var bare interressert i å høre om du syns det var verdt 3k. 

 

Skjønner ikke helt hva du mener. Jeg gjorde jobben selv vet du så jeg har ikke betalt noen 3 000,- for å få jobben gjort. 

 

Om du lurer på om jeg selv syns halvannen time i vannet var verdt 3000,-, ja absolutt. Må jo trekke fra innkjøp av drakt og hette, endte vel på rett under et par tusen, men det er nå mitt til odel og eie. Om jeg hadde hatt tykk nok drakt og hette fra før hadde jeg ikke lurt på å få noen til å gjøre jobben engang, da hadde jeg bare gjort det. Og jeg kommer selvfølgelig til å gjøre det selv fremover nå som jeg har utstyret som trengs. Fant også neoprensokkene sist jeg var i båten og kommer til å kjøpe meg en bedre maske som ikke lekker. Da er det ikke noe stress i det hele tatt. 

 

Joltus skrev 45 minutter siden:

 

Eg gjør mye rart for vesentlig mindre penger eg. 

 

Sikkert kjekt for de som trenger din hjelp. Du virket ikke særlig overbevisende tidligere. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Som sagt, Pinkvin var på gli for 5000. Jeg gjør gjerne den jobben for 5000, jeg. Bare å si fra om du bor ytterst i Oslofjorden på riktig side og det er 15 grader eller mer i vannet. Alternativt betaler du reisen til/fra. Vi kan legge hverandre til på Facebook, så er det å anse som vennetjeneste ;)

 

Alle andre som maser om regelverk, skattemyndigheter og fandens oldemor regner jeg med at aldri tillater at noen hjelper til med sin båt - unntatt helt gratis og selvsagt med sikkerhetsnett, flytevest, hansker, vernemaske og hjelm.

Redigert av FerskSjøulk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det første svaret ditt oste ikke akkurat av iver etter å svare skikkelig. 

 

Mer på å diskreditere alt og alle andres meninger om saken. 

 

Men det skal nå du selvsagt få lov til. Selv om eg syns det var litt rart som et svar på mitt spørsmål da eg hverken hadde kverulert eller ytret særlig sterkt om noe i denne saken. 

 

At du ikke forstår at eg spør om du hadde sagt ja til å gjøre jobben for en annen for 3k er over min fatteevne?

 

Overbevisende om hva? At eg ikke kunne tenkt meg denne jobben for 3k bør virkelig ikke si noe om min iver etter å hjelpe andre. Da foretar du slutninger basert på nada kunnskap om meg. Kun basert på setningen "tror ikke eg hadde gidda gjort det for 3000 sånn personlig." Syns da det var noget tynt.

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt, om enn med frisk formulering, er at det å dykke på to-tre meters dyp for å skrape en båt ikke nødvendigvis innebærer større risiko enn det å drikke seg full på sjøen. Titalls førti-femtiåringer som ramler overbord og drukner hver sommer. Aldri hørt om en dykker som har druknet på tre meters dyp. Selv om sikkert noen klarer det også om de bare prøver.

 

Skjønner at du er uenig og at din fatteevne ikke fikk med deg hele innlegget. På slutten stod det nemlig som følger:

 

[Beklager at første innlegg ble slik, men håper ingen ble fornærmet. Innlegget er ment å leses på en litt humoristisk måte.]

Link to post
Share on other sites

FerskSjøulk skrev 57 minutter siden:

Titalls førti-femtiåringer som ramler overbord og drukner hver sommer. Aldri hørt om en dykker som har druknet på tre meters dyp. Selv om sikkert noen klarer det også om de bare prøver.

Da har du ikke hørt skikkelig etter. Hvis du har kompetanse på dykking bør du også vite at lungesprengning er en mye større risiko under den slags aktivitet enn drukning. Dessuten, det er nok en del flere 40-50 åringer som ferdes på sjøen og således er i risikosonen for å ramle overbord og drukne, enn antallet som driver og skraper båter for rur. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 2 minutter siden:

Husk nå at dette er samme person som krever ISO sertifisert bryggevandring - og gud bedre den som tør å ikke ha full kystskipper for å lufte barnebarn utenfor bøyen...

 

Om det er meg du sikter til så er begge deler blank løgn. Har aldri tenkt, ment eller skrevet noe sånt. Så hvorfor lire av seg noe sånt tull?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...