Komodo Svart 2.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2020 Jakob T skrev 19 minutter siden: Kryssfiner er nok det enklaste med tanke på bolter til feste av alu vinkler. Enig at det antagelig er det enkleste. Men jeg ville nok allikevel brukt divinycell, og heller støpt inn stålplater til å gjenge og skru festene i. Det blir selvsagt noe mer jobb, men jeg hadde nok følt meg mer komfortabel med det. (Understreker at jeg ikke er båtbygger ) Jakob T skrev 19 minutter siden: Flott arbeid du gjer Legger merke til at du er grundig når du sliper vekk gamle skader og feil, det er betryggende. La særlig merke til skaden du hadde i kjølen ved stevnbeslaget. Det så ikke bra ut! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fairline35 Svart 5.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2020 Takk for forslag og hyggelige tilbakemeldinger. Hvilken tykkelse bør jeg ha på motorfestene? Høyden blir ca 20 til 25 cm. Litt usikker på hvordan og hvor jeg skulle støpt inn stålplater. Forlanger mye nå...,men har du mulighet å lage en liten skisse på hvordan du tenker? Komodo skrev On 3.1.2020 at 0.17: Men jeg ville nok allikevel brukt divinycell, og heller støpt inn stålplater til å gjenge og skru festene i. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 5.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2020 Om du støyper bunnstokkane i divinicell krever det god tykkelse på laminatet. Ekstra viktig er å fore alle bolthull for å unngå klemskade i laminatet. Også greit å montere aluvinklene i fibersparkel ved trekking mot bunnstokk. Da ligger den plant mot bunnstokken og vekta, belastningen blir bedre fordelt Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 5.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2020 Jakob T skrev 44 minutter siden: Om du støyper bunnstokkane i divinicell krever det god tykkelse på laminatet. Ekstra viktig er å fore alle bolthull for å unngå klemskade i laminatet. Også greit å montere aluvinklene i fibersparkel ved trekking mot bunnstokk. Da ligger den plant mot bunnstokken og vekta, belastningen blir bedre fordelt Hadde først landet på kryssfiner, men så ble jeg litt i tvil igjen. Hvilken tykkelse bør jeg ha hvis jeg går for kryssfiner? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 5.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2020 Ville gått for minst 40 mm,avhengig av evetuelle spant. Med lange aluvinkler limt i fibersparkel får du ei god vektfordeling. Noken fabrikanter støyper bunnstokkane først så blir motorfundamentet montert ,for så å bli støypt over. Ville gått for aluvinkler. Er mange måter å gjera dette på, fint om andre også har innspill.Er vel som å spørre korleis ein skal behandle ein trebåt Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 Fairline35 skrev On 5.1.2020 at 20.07: Litt usikker på hvordan og hvor jeg skulle støpt inn stålplater. Forlanger mye nå...,men har du mulighet å lage en liten skisse på hvordan du tenker? Tja, hmm,,, vet ikke helt om jeg skal driste meg på det. Noen båtkonstruktør er jeg ikke. Tipper @Knude er mannen som kan gi deg de beste svarene på akkurat dette. I prinsippet tenkte jeg på å bygge opp beddingen ved å lime sammen divinycellplater til ønsket tykkelse, deretter lime dem inn i skroget. Så tenkte jeg at man legger på ei syrefast plate i ønsket tykkelse, f.eks. 10mm, og støper rundt det hele og bygger opp laminatet til ønsket tykkelse. I prinsippet kan jo disse beddingene være hule, så divinycellen trenger ikke å kunne ta opp last. Når du borer og skrur motorlabbene i de innstøpte platene skrur du labbene slik at du får en forspenning mellom labbene og platene med laminatet mellom. Du får således ikke noe belastning på den innstøpte kjernen. Det som gjenstår da er at festene du støper fast, som jeg her har kalt motorbed, er så solide at de ikke sprekker opp pga. den lasten de får fra motor og gear. Det enkleste er helt sikkert å støpe inn kryssfinerplater og bruke franske treskruer rett i kjernen. Men det vil jo like fullt være viktig at laminatet er så solid at det ikke sprekker opp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 Hei og godt nytt år. Mitt valg hadde blitt å laget og støpt inn langskips dragere i den bredden du ønsker. Kanskje 80-90 cm imellom. Det blir bredden på motor rommet. Så kjøpe motor. Lage motorfundament i kryssfiner som limes i sammen skråkuttes på undersiden. Man bør beregne ca 8mm laminat på alle flater . Så er valget enten å legge 10 mm. Stålplate på toppen som festes i fineren før laminering . Noen selvtrekkende skruer er bra. (bore og gjenge ) greit om ikke fundamentet blir så høyt. Ellers er franske treskruer bra (12 x120 er mye brukt. Et moment du bør se på er om du fyller det mellomrommet mellom fundament og motor roms side. Kan ofte bli bedre med tanke på renhold. Da blir det akkurat som på det bildet tidligere. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 (redigert) En måte å gjøre det på...... litt i samme gata som @Jakob T beskriver med kraftige vinkler boltet til drageren. Redigert 7.Januar.2020 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Fairline35 Svart 8.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2020 Takk for alle forslag og løsninger, setter utrolig stor pris på det. Hva skulle en gjort uten Båtplassen? Lurer også på en del ting når jeg skal begynne med avstiving i aktre del. Håper noen kan gi tips og råd her også.. Har laget noen enkle skisser? Disse sorte strekene er divinycell, H-60, 20mm. Motorfester blir ca 60 til 80 mm tykke og ca 250 mm høyde. Planlegger også sjakt over propell. Har ikke tegnet inn avstiving av skutesiden, kommer tilbake til det. Lengden på motorrommet er ca 3 meter og bredde ca 2,8 meter. Muligens nok med 3 tverrgående på hver side isteden for 4? Bør muligens ha enda en langsgående på hver side? Hvilken høyde bør det være på de tverrgående som går ut mot skutesiden? kan de gå ut mot null før du treffer siden? Slik som tegnet på styrbord side. Det kommer tanker og utstyr her ute på sidene. Planen er og lage en hylle ut mot begge sider som utstyr skal plasseres på. Plassering av div... Ser oppsette helt håpløst ut? Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 8.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2020 Originalt var det akterkabinen, slik så det ut tidligere. Litt usikker på om det var kun for sengebunnen de to kryssfiner platene på høykant var til eller om det også var for avstiving... Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 8.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2020 (redigert) Det var godt å komme i gang igjen med båtbygging. Denne høsten og vinteren blir båten prioritert, håper jeg... Har lagt provisorisk dørk og laget støpe/arbeidsbord . Skal konsentrerer meg om akterenden nå. Tatt ut hull til propellsjakten. Skal bruke resten av tunnelen fra baugpropellen. Skal modifiseres litt og brukes til bunnlokk til sjakten. Ferdig pusset og limt fast, klar til støping. Må få ut denne typen først😅 Redigert 8.September.2020 av Fairline35 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 8.September.2020 Link til dette innlegget Svart 8.September.2020 Har ikke sett denne tråden før nå Keep up the good work, dette blir spennende å følge videre Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Havarita Svart 8.September.2020 Link til dette innlegget Svart 8.September.2020 Vet ikke om du bestemte deg for høyde på de tverrgående. Jeg ville hatt dem helt opp til dørken, slik at den kan hvile på tverrskottene i hele bredden. Da sparer du deg masse arbeid. Om du også støper en leppe i skutesida i samme høyden som toppen av skottene, kan du evt lage dørken av alu tåreplate. Fintenking på dette stadiet påvirker i stor grad arbeidsmengden som kommer siden. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 9.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2020 Jeg har kjøpt inn divinycellplater til dekk, ellers takk for tips👍. La 4 - 5 lag med 600 gr cms. Støping på undersiden tar jeg senere. La også noen lag til der stevnbeslaget kommer. Må slipe litt her og, usikker på hvordan det ser ut under dette😅 Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 10.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2020 Ble litt i dag o. Litt pussing før langsgående stringer blir montert. 3 lag. Først 450 gr cms, 780 gr kombi og til slutt ett lag 600gr. skal ha to til langsgående, en på hver side før tverrgående blir satt opp. Setter de på samme plass som kryssfineren stod. Som nevnt tidligere så blir det laget dørk/hylle over disse avstiverne. Her blir det monter div utstyr som tanker og pumper. Bør jeg legge inn feks en 8 mm alu.plate under glassfiberen for å få godt skrufeste eller får jeg godt nok i bare glassfiberen.? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 11.September.2020 Link til dette innlegget Svart 11.September.2020 På vår Rana 17 DC var det støpt to "kar" under setene foran (to enkeltseter på hver sin side). Hengslene til lokket på disse var popnaglet fast, og inni plasten var det slengt ei aluplate. Ikke snakk om noe fin finish, her var det lagt på plass og plasta igjen. Grovt og kjapt. :D Det funka jo som fjell. Jeg ville lagt ned en plate som du borer noen større hull igjennom på steder der du ikke forventer å måtte sette en skrue. Fil av kantene og legg i roving i hullene når du støper slik at du bygger opp med laminat der det mangler metall. Burde bli veldig bra! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Komodo Svart 11.September.2020 Link til dette innlegget Svart 11.September.2020 Godt å se at du er tilbake i fullt driv Du gjør en grundig jobb med sliping og grunnarbeid, og det du støper ser veldig bra ut Har klokketro på at dette kommer til å bli megabra! Fairline35 skrev for 13 timer siden: Her blir det monter div utstyr som tanker og pumper. Bør jeg legge inn feks en 8 mm alu.plate under glassfiberen for å få godt skrufeste ... Ja, definitivt! Når du støper sandwich er mye av prinsippet at laminatet på hver side av kjernen ikke skal behøve å være så tykt for å bli sterkt. Det betyr igjen at du får lite å skru i. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fairline35 Svart 13.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2020 Da blir det støpt inn alu. Plater👍 Takk for tips. Blir dessverre litt stopp igjen......😒. Viksund sjarken fikk nye filtrer og oljer i helgen, skulle ha alt på stell før hummerfiske. Lå heldigvis til kai når det først skulle gå galt. Registerreimen røk, er det noe håp her? Ford 1.8, ca 50 hk. Er en gammel motor, fra ca 1992, timeantall ukjent, tipper på ca 2500 timer. Ulyd når den er innkoblet på lavt turtall, tror demperplaten er dårlig. Føler også gir begynner å bli slitt, slurer av og til når du kobler inn på kald motor. Motoren har alltid startet lett og ingen soting. Lurer på om jeg skal hive ut hele driten og kjøpe en brukt Nanni 50 hk fra 2010 som jeg har tilgang på. Gått 3-400 timer med sluregir. Jobb blir det uansett.... Eller bare selg båten som ett prosjekt.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.September.2020 Link til dette innlegget Svart 13.September.2020 Kjenner ikke motoren spesifikt, men når registerreima ryker er det jo alfa-omega å finne ut om det kan ha blitt skader på ventiler. I så tilfelle skal det vel godt gjøres at det er verd å koste på motoren. Hvis du i tillegg må bytte gear og demperplate er det vel spikeren i kista for den motoren. Tror jeg ville gått for Nannien. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fairline35 Svart 18.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2020 Skal snart sette inn motorfester og lurer da på hvor mange lag med glassfiber jeg kan legge vått i vått? Tenkte jeg skulle bruke kombimatten på 780 gr. @Knude anbefaler 6 lag så da blir det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.September.2020 Link til dette innlegget Svart 18.September.2020 Fairline35 skrev 30 minutter siden: Skal snart sette inn motorfester og lurer da på hvor mange lag med glassfiber jeg kan legge vått i vått? Du kan legge maaange lag, bare pass på å gå ned p herdermengden så du ikke får varmgang. Tenk på når vi sparkler opp med polyester blandet med spon. Det kan fort bli 25-30 mm tykt. 0,7-0,8% herder, så skal det litt til før du får varmgang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fairline35 Svart 18.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2020 Da legger jeg 6-8 lag i en smell👍 Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 6.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 (redigert) Har begynt med motorfeste nå. Var veldig usikker på hvilken løsning jeg skulle gå for, måtte bare velge en til slutt og komme meg videre😅. Har vært bestemt på at jeg ikke skulle bruke kryssfiner ombord, men det ble det... Kjøpte en 15 mm tykk plate. Ferdig laminert. Bredden ble 10.5 cm pga bredden på flattjerne er 100 X 10 mm. De hadde ikke inne med 70 eller 80 bredde Rundet litt av kanter, fjernet litt overflate rust og sprayet litt zinc over. De var i utgangspunktet grunnet. Fikk ikke tak i syrefast i farten. Tilpassing. Tok utgangspunkt i de gammel festene, men laget de noe lavere. Får heller fore på litt hvis det blir for lavt. Boret hull til drenering, 25 mm plast rør. pusset lett over før liming. Limte de fast med Komodo spesial sparkel/lim. Skal ikke være hulrom under, la tykt lag presset de ned. Snart klar til støping. Må bare vente til flattjerne har tørket, må også pusse lett over gammel støp først. Tåler denne Sikaflex’en polyester? Tenkte jeg skulle bruke den på indre radier på feks divinycell plater. Kunne ikke finne noe om det i databladet. Redigert 6.Oktober.2020 av Fairline35 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 blir bra Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Dette blir hel ved! Skal si du bygger solid Hvis jeg skulle pirket i en detalj (som jeg ville gjort annerledes), så er det flattstålene du bruker. Siden de er i svartstål ville jeg malt med tokomp epoxygrunning, ikke zinkspray. Det gir en helt annen levetid som korrosjonsbeskyttelse. Men de blir kanskje støpt inn og forseglet? Fairline35 skrev 1 time siden: Tåler denne Sikaflex’en polyester? Tenkte jeg skulle bruke den på indre radier på feks divinycell plater. Kunne ikke finne noe om det i databladet. Ja, det går bra Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.