Jump to content

Bergtatt på tokt - 2019


Pequod

Recommended Posts

Pequod skrev for 7 timer siden:

 

Kollegaene i naboprogbåten viste meg litt mer hvordan propanbeholder fungerer. Viste seg at selve slangen er fra 2003, så det er vel på tide å bytte? Den så imidlertid fin ut og bestod testen. Gassbeholderen et omtrent halvfull, så det er nok den elektriske starteren som trenger et batteriskift.

 

 

 

En gasslange fra 2003 skal byttes! Kjøpte 12 år gammel campingvogn for noen år siden, der det aldri hadde vært skiftet slange. Slangen så tilsynelatende fin ut, men inni var den helt porøs. I caravankretser heter det seg at man skal bytte hvert 3. - 4. år. Det er vel ingen grunn til å skifte sjeldnere i båt. 

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev 47 minutter siden:

En gasslange fra 2003 skal byttes! Kjøpte 12 år gammel campingvogn for noen år siden, der det aldri hadde vært skiftet slange. Slangen så tilsynelatende fin ut, men inni var den helt porøs. I caravankretser heter det seg at man skal bytte hvert 3. - 4. år. Det er vel ingen grunn til å skifte sjeldnere i båt. 

 

De skal være stemplet ja. Og de har en levetid på fem år. Og lengste tillatte lengde er en meter! Lengder utover det skal gå i kobberrør. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Forøvrig, bør jeg få et båtverksted til å skifte gasslanger?

 

Vurderer å la et verksted ta vårservicen i år ettersom jeg er veldig fersk eier og motoren er VELDIG mye større enn den forrige jeg hadde.

 

Tenkte i så fall at de kunne ta et par ting til for meg. Tenkte på Engelsviken ettersom det jo er de som har installert motoren.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

Forøvrig, bør jeg få et båtverksted til å skifte gasslanger?

 

Vurderer å la et verksted ta vårservicen i år ettersom jeg er veldig fersk eier og motoren er VELDIG mye større enn den forrige jeg hadde.

 

Tenkte i så fall at de kunne ta et par ting til for meg. Tenkte på Engelsviken ettersom det jo er de som har installert motoren.

Slange kan du bytte selv. Det er bare snakk om å sette slangeklemmene godt på. Ta av den gamle og dra til Biltema eller en annen butikk som har slike slanger. Som Jernia, Byggmakker, Maxbo eller tilsvarende. Ta med den gamle slangen. 

Kavringen er et greit sted å ta motorservice. I Engelsviken må du bestille time. Men der er du i trygge hender! Og en tur dit er aldri feil! Brødrene Skogen med varme ferske fiskekaker og en drøm av en fiskesuppe!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 11 timer siden:

Slange kan du bytte selv. Det er bare snakk om å sette slangeklemmene godt på. Ta av den gamle og dra til Biltema eller en annen butikk som har slike slanger. Som Jernia, Byggmakker, Maxbo eller tilsvarende. Ta med den gamle slangen. 

Kavringen er et greit sted å ta motorservice. I Engelsviken må du bestille time. Men der er du i trygge hender! Og en tur dit er aldri feil! Brødrene Skogen med varme ferske fiskekaker og en drøm av en fiskesuppe!???

 

Jeg tenkte å dra til Engelsviken for å ta det som en fin tur også - men vet ikke hvor raskt de får gjort det, om jeg må komme tilbake dagen etter eller om de gjør det mens jeg venter? Jeg lurte litt på om jeg skulle be dem ta et par andre ting også i samme slengen, som for eksempel gassslangene og å montere landstrømsanlegget og inverteren jeg har, samt se på kontrollboksen til ankervinsjen (fjerne irr og slikt), så var det gjort. Men da drar det seg vel på med timer også...

 

Samtidig vet jeg ikke hvor kjent de på Kavringen er med Nogva Nanni? De er jo først og fremst Volvo Penta-eksperter. Engelsviken monterte jo motoren, så da er i alle fall de god kjent med den.

 

Fiskesuppa i Engelsviken har jeg smakt - den imponerte ikke og var mer kald enn varm da jeg fikk den. Synes den på Smak i Stavern gjestehavn er bedre! Mulig jeg kom på en dårlig dag. Ba dem om å varme den, og den kom lunken tilbake. Da gadd jeg ikke mase mer.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 7 timer siden:

 

Jeg tenkte å dra til Engelsviken for å ta det som en fin tur også - men vet ikke hvor raskt de får gjort det, om jeg må komme tilbake dagen etter eller om de gjør det mens jeg venter? Jeg lurte litt på om jeg skulle be dem ta et par andre ting også i samme slengen, som for eksempel gassslangene og å montere landstrømsanlegget og inverteren jeg har, samt se på kontrollboksen til ankervinsjen (fjerne irr og slikt), så var det gjort. Men da drar det seg vel på med timer også...

 

Samtidig vet jeg ikke hvor kjent de på Kavringen er med Nogva Nanni? De er jo først og fremst Volvo Penta-eksperter. Engelsviken monterte jo motoren, så da er i alle fall de god kjent med den.

 

Fiskesuppa i Engelsviken har jeg smakt - den imponerte ikke og var mer kald enn varm da jeg fikk den. Synes den på Smak i Stavern gjestehavn er bedre! Mulig jeg kom på en dårlig dag. Ba dem om å varme den, og den kom lunken tilbake. Da gadd jeg ikke mase mer.

Jeg tenkte på suppa i butikken!???

men du har nok bare truffet restauranten på en usedvanlig dårlig dag......

Ikke bruk penger på småplukket med slanger og irr hos Engelsviken. Det er en båtpenge i timen!

Når det gjelder motorservice er Nanniene ukompliserte maskiner og det kan en hvilken som helst godkjent mekaniker ta seg av. 

Alt som skal gjøres på Engelsviken må du avtale på forhånd de har til langt oppover ørene med arbeid. ???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
nomen skrev for 4 timer siden:

En eller annen inne på forumet her, som bor i fornuftig nærhet, kan sikkert hjelpe med å skifte den gasslangen?

Jeg skal vel kunne klare det selv, sammen med de andre småtingene som må gjøres.

 

På gamlebåten tok jeg også oljeskift og filterskift, byttet impeller og sinkanoder, men denne nye motoren er jeg ukjent med, og størrelsen på den også! :smiley: Og den er noe mer avansert enn den gamle sjøvannskjølte...

 

Og når det gjelder praktiske ting er selvtilliten min på null...men jeg har nå lyst å kanskje prøve meg likevel, vi får se...Det kommer vel an på dagsformen min!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 6 timer siden:

Jeg tenkte på suppa i butikken!???

men du har nok bare truffet restauranten på en usedvanlig dårlig dag......

Ikke bruk penger på småplukket med slanger og irr hos Engelsviken. Det er en båtpenge i timen!

Når det gjelder motorservice er Nanniene ukompliserte maskiner og det kan en hvilken som helst godkjent mekaniker ta seg av. 

Alt som skal gjøres på Engelsviken må du avtale på forhånd de har til langt oppover ørene med arbeid. ???

Takk for råd - og neste gang skal jeg prøve suppa i butikken! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 9 timer siden:

Jeg skal vel kunne klare det selv, sammen med de andre småtingene som må gjøres.

 

På gamlebåten tok jeg også oljeskift og filterskift, byttet impeller og sinkanoder, men denne nye motoren er jeg ukjent med, og størrelsen på den også! :smiley: Og den er noe mer avansert enn den gamle sjøvannskjølte...

 

Og når det gjelder praktiske ting er selvtilliten min på null...men jeg har nå lyst å kanskje prøve meg likevel, vi får se...Det kommer vel an på dagsformen min!

 

Jeg kan bidra bare dagene roer seg litt! Har et anker du skal ha også!??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ble en fin dagstur på meg lørdag, innledningen på juni måned. Logget 16 turer med nybåten i mai og er nå oppe i 20 turer totalt med den nye, 34 turer totalt hittil i år. Det er tre foran skjema sammenlignet med de siste årene.

 

Da jeg overtok båten 25.april hadde motoren gått 635 timer siden den ble satt inn i 2007. Nå har jeg allerede kommet opp i 735 timer! Jeg har altså kjørt 100 timer allerede og vi er bare kommet til begynnelsen av juni...(Ser det ikke så godt på bildet, men det er et punktum mellom 735 og 0! :smiley:

 

7098064D-8921-4F9E-ADD4-0808660FF27A.jpeg.6f77607bba028341486286722156facf.jpegDagens tur gikk fra den nye hjemmehavna i Sandvika til Hallangspollen der jeg tok om bord fem passasjerer, to vennepar og rederinnen, så vi ble totalt seks ombord. Vi tok turen rundt Oscarsborg og deretter rundt Håøya og inn til Sætre og så tilbake til Håøya og Tåjebukta der vi la oss til på den flytebrygga/bølgedemperen som ligger midt i bukta. Der ble det en sen, men meget god lunsj før vi dro tilbake til Hallangspollen.

 

A240F424-37A8-41BA-9E24-49235A650F2B.jpeg.eda3a77e355f1560c951faa96ade3b4d.jpegLå noen timer ved gjestebrygga der og spiste reker på hytta til det ene paret, før rederinnen kjørte hjem i bil og jeg kjørte tilbake til Lakseberget med båten.

 

7DA402DE-7EE3-4996-A712-508AEC5D4457.jpeg.36121a4d0aa8b8ee2cd7102fc14427ae.jpegJeg vurderte å dra sørover i fjorden til kanskje Son/ Moss eller Horten ettersom jeg jo har fri både søndag og mandag, men siden mange nok har tatt langhelg så var det fullt omtrent over alt ifølge webkameraene, såvidt jeg kunne se, så da dro jeg heller hjem. Mulig jeg tar meg en ny tur  i morgen og overnatter til mandag, for i morgen drar jo alle hjem igjen...

 

6A1C1F20-D7AC-4932-ABFA-E02FBF86E1B2.jpeg.e20a959d1362f82a84c0368fd47feaec.jpegKnotet veldig mye med tillegging både første gang i Hallangspollen og da vi la til i Tåjebukta. Blåste endel da. Endte opp med en liten skade på lufteventilen på styrbord side ved førstnevnte anledning blant annet på grunn av en meget sliten brygge, mens i Tåjebukta endte det med at båten snudde seg så jeg ble liggende med babord side inntil brygga istedenfor styrbord side, der omtrent alle fenderne var lagt ut...:giggle: Så nok ikke noe særlig elegant ut!

 

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men øvelse gjør mester! Bare å stå på! Ikke så rart at du logger timer i nye Bergtatt, den har utvidet bruksmulighetene mer enn du trodde vil jeg anta???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...