Jump to content

Bergtatt på tokt - 2019


Pequod

Recommended Posts

Ms Fortuna skrev 3 minutter siden:

Gjesteplasser på Oksval er gratis, men hørte vel noe om at man hadde avviklet gjesteplassene, så

ikke vet jeg helt. Er uansett høyrisikosport å ligge der du lå sist eller ytterst, da det er en masse bolter som stikker ut

fra fenderstokken og ødelegger hele skutesida di. 

Har ikke hørt noe om det, men ifølge Thomas er havna omtrent full i år, det kan i så fall være årsaken. Ved septikbrygga var det også gjesteplasser før, men vet ikke om det ligger noen båter der nå. Vi får se.

 

Og du har rett i det med plassen der jeg lå, der må det fendres godt!

Link to post
Share on other sites

Ved septiken er det ikke noe å fortøye i på innsiden, og på utsiden vil man ikke ligge. Der har flere av oss fått tildels store skader i skrog nettopp på grunn av boltene. Hjelper ikke en tøddel med fendre, de punkterer. Men det har aldri vært gjesteplasser der ute, derimot et skilt som viser vei rundt havnen til disse. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev 13 minutter siden:

Ved septiken er det ikke noe å fortøye i på innsiden, og på utsiden vil man ikke ligge. Der har flere av oss fått tildels store skader i skrog nettopp på grunn av boltene. Hjelper ikke en tøddel med fendre, de punkterer. Men det har aldri vært gjesteplasser der ute, derimot et skilt som viser vei rundt havnen til disse. Lykke til.

Finner vel en plass jeg kan ligge for å laste av det  jeg har om bord, så får jeg legge meg et annet sted for natten.

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder og som vanlig veldig fint å følge Bergtatt på tur???

Når det gjelder båtplass er det vel underbevisstheten som jobber her. Det du egentlig tenker er bedre båtplass og flytte i båten ? Er jo uansett der du er når du ikke jobber eller er andre steder ?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 19 timer siden:

Rederinnen har bestilt båttur den 17 og er begeistret for Oscarsborg, så det er ikke umulig. Men det bruker vel å være fullt der da?

 

Pleier ikke være fullt, men kan jo være endring fra tidligere år med 17. mai på en fredag. Mye ledig nå ihvertfall:

 

image.jpg.3608ddebe2ea9e75765eb4bdac15ea8b.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da er man tilbake i hjemmehavna! Rotet litt før jeg fant plassen, men det gikk greit.

 

C3E8EDE3-173F-41C7-8655-69E24322AFB0.jpeg.ff3811ae483695752ce59ce9dd494300.jpegMen siden jeg nå ligger i bås har jeg null mulighet til å få losset noe av sakene jeg har om bord, så det må vente til lørdag. Da får jeg forhåpentligvis litt bærehjelp!

 

Det ble en nydelig avslutningsetappe i dag, med helt nydelig vær.  Hadde som vanlig ikke lyst til å avslutte turen!

 

Jeg lå i jevnt 8 knop, bortsett fra ved Horten der jeg gasset litt på for å ha god avstand til Bastøferga.

 

A3FAD138-F8B5-40AC-B34B-CBA048F6D1FF.jpeg.cc4ae1124368100761b87b4a35bab229.jpegJeg slappet kanskje vel mye av på Bolærne og dro avgårde mye senere enn planlagt (hørt den før?) , men selv med forsiktige åtte knop går jo denne båten nesten dobbelt så fort som gjennomsnittsfarten i  gamlebåten! 

 

9EBDF4AB-F871-4D2F-8C34-31F0B70E49F9.jpeg.67c21c4a0b061b6169b999c9e584bf8a.jpegSyntes det så ut som om det begynte å bli mange båter på Borgen i kveld, så jeg vet ikke helt om det blir noen tur dit i morgen. Vi har jo flere alternativer.

 

E7D8E61F-4170-44FF-AE69-72CF0D6F3306.jpeg.1e8d2c831b197c27472c05a9762ce797.jpegI det hele tatt har det vært en flott tur med masse fine opplevelser. Jeg føler at jeg er litt tryggere enn før turen startet, men jeg er fortsatt usikker på tilleggingen! Bruken av sluregiret begynner å sitte.

 

7C2C28E9-DFBA-45D7-AB6F-028AF9BCD92A.jpeg.cdeecaf6b9a33ddb5c22563e251d7687.jpegDet blir spennende å se hvordan det er å bruke baugpropellen. Den reparerte kontrollenheten er på vei i posten, men jeg vil vel ikke ha den før tidligst mandag.

 

A39B94DC-0D57-498F-84F3-ADC1AB3CA0B7.jpeg.26e313633f518b170c5acdd4c04a54d8.jpegJeg skal ut på tur til rockefestival i Holmsbu på fredag i neste uke, så det er vel en god mulighet til å få testet den i bruk...

 

Noen øvelsesturer i løpet av uka skal vel det også bli tid til.

 

988FD10D-4AA8-400D-87EE-5E9DC3D5DB49.jpeg.900808c0f71c09158f810f13697f2494.jpegOg i morgen blir det altså 17.mai-tur!

 

Takk for følget!

AFD0F827-D8FD-4DF1-B099-5500E7296690.jpeg.cd50121d021c9a4fc30d9677ba46d59b.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Herlig tur @Pequod! Er nesten litt misunnelig på den flotte skuta du har fått deg!???

Jeg tror nok du blir Tresfjordfrelst og evig fortapt i den skuta der!???

Ha en riktig god 17. mai!??????????

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Flott måte å feire 17. mai på, jeg og rederinnen på båttur omtrent hele dagen! Hentet henne på Aker Brygge og så tuslet vi rundt i fjorden i mange timer. Endte med å fortøye ved flytebryggene på Lindøya for å innta kaken på bildet i forrige innlegg. Ble vel liggende nesten en time før vi fortsatte inn til Ormsund og under Ulvøya-broen og deretter over til Bærum og Sandvika - der jeg oppdaget at jeg ikke kom under broa mot Kalvøya heller - og deretter videre inn Vendelsundet, Middagsbukrta og så tilbake til Oslo der jeg satte henne av ved Honnørbrygga.

 

Mange herlige timer i båten det. Ungene er jo nå så store at de feirer 17. mai med venner, så det var bedre med en båttur enn å sitte og kope foran TV-en...

 

Samtidig ser det ikke ut til at det blir noen mulighet for båtplass på Nesset likevel, så da står jeg der søndag... Irriterer meg at jeg gjorde en slik generaltabbe, men tenkte overhodet ikke over at det kunne bli et problem. Og siden jeg ikke kjører bil er jeg avhengig av kollektivtransport for å komme meg til båtplassen, så dermed bør den ikke være så langt unna. Og prisen spiller jo også en rolle, Oksval er egentlig ganske rimelig i så måte.

 

Akkurat nå har jeg mest lyst til å selge båten og bli landkrabbe igjen, men nå legger jeg meg, kanskje ser jeg lysere på det i morgen! Sukk.:headbang:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En båttur hjelper alltid på humøret!

Særlig i så fint vær!

 

B3C3D579-7AC1-49E4-A90A-0DF979C7F996.jpeg.75f58e176e87f3f4bb80d195b6842b6b.jpeg

 

Å finne en plass å ha båten midlertidig har vist seg verre. Jeg får nok basere meg på en ny hjemmehavn i alle fall denne sommeren. Så satse på vinterhavn i den gamle hjemmehavna og håpe på plass neste sommer!

 

De to mest aktuelle alternativene er Lakseberget i Sandvika  og Nesset (likevel). Siden jeg må ta kollektivtransport er det egentlig ett fett hvor jeg havner, det tar omtrent  like lang tid (65 minutter kontra 45). Førstnevnte er imidlertid rimeligere siden det er en 3,5 metersplass, mens Nesset er 4 meter. Og turen ut fra Sandvika er mye koseligere enn å kjøre fra innerst i Bunnefjorden.

 

Jeg mister vel litt av spontaniteten ved turene mine, men det får jeg leve med, i alle fall for denne sommeren.

 

Å betale masse i gjestehavnavgifter mens jeg venter på at det kanskje blir en ledig plass orker jeg ikke!

 

image.jpg.a9125c7af83dbdb1843b1fe17234c17b.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde nok valgt Sandvika. Jeg har hatt plass innerst i Bunnefjorden selv. Det blir fu fort lei av. Da tror jeg nok at Sandvika vil passe deg langt bedre!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 15 minutter siden:

Hadde nok valgt Sandvika. Jeg har hatt plass innerst i Bunnefjorden selv. Det blir fu fort lei av. Da tror jeg nok at Sandvika vil passe deg langt bedre!???

Ja, det er det jeg tenker også. Men det er vel mange om beinet der, for å si det slik :giggle:, så jeg får vel ta  det jeg får!

Link to post
Share on other sites

Lakseberget ligger sentralt til, kort vei til masse fine steder som 10 min til Labukta eller 15 til Hestehagan, Middagsbukta, litt støy og sorte striper fra E18 om man har de innerste plassene på bryggene, jeg bryr meg ikke, ligger ikke i båsen og koser.

 

Fint med kollektivt, kaotisk parkering i helgene, men er alltid mulig å skvise inn en bil til et eller annet sted, og Solvik like ved har mye p-plasser.

 

Du får komme og hilse på om det blir Lakseberget, har hatt plass der i noen år. ?

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Whiskey skrev for 11 timer siden:

Lakseberget ligger sentralt til, kort vei til masse fine steder som 10 min til Labukta eller 15 til Hestehagan, Middagsbukta, litt støy og sorte striper fra E18 om man har de innerste plassene på bryggene, jeg bryr meg ikke, ligger ikke i båsen og koser.

 

Fint med kollektivt, kaotisk parkering i helgene, men er alltid mulig å skvise inn en bil til et eller annet sted, og Solvik like ved har mye p-plasser.

 

Du får komme og hilse på om det blir Lakseberget, har hatt plass der i noen år. ?

Det skal jeg!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått bekreftet at jeg kan få leid en plass på Lakseberget. Men jeg stusser litt og lurer litt på størrelsen på plassen (skal se på den i ettermiddag). I annonsen står det i overskriften 3,5 meter, men i selve teksten netto bredde 3 meter.

 

Hva menes med netto bredde? Båten er jo 2,85 bred og jeg må ha plass til fenderne på siden!

 

 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 2 minutter siden:

Det er ikke noe problem med Tresfjord 29 på 3-meter lysåpning, Pequod ! Du får til og med plass til fendere ! Lå i noen år på 3-meter med Marex 280 som var 280 bred. 

 

GVH1979 skrev 1 minutt siden:

Bredden oppgis fra senter av utstikkerne, lysåpningen er 35-40cm smalere enn oppgitt bredde. Altså vil en 3,5m båtplass ha ca 3,1m effektiv bredde. 

Aha, takk for info! Blir stadig litt klokere!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...