Jump to content

Bergtatt på tokt - 2019


Pequod

Recommended Posts

Da har det blitt mandag og jeg kjenner på hele kroppen at det er på tide å flytte på seg!

 

Blåser endel i dag også, men målet er nå uansett å prøve å komme over Gula Humpen i dag.

 

Først må jeg i land og handle litt mer, og ikke minst våkne litt mer, så det er nok ikke avgang før om noen timer...

 

Bildet under er tatt på vei tilbake fra gårsdagens kveldshandling...

 

D0084DE5-3931-4FA0-A3CE-C9F58FC632C3.jpeg.9b0f0a87271dc0205f1eb2ea4ac51072.jpeg

 

Noe lesestoff ble innkjøpt lørdag...

E609586B-0943-4C08-87F9-A3FC647BA740.jpeg.771f1dd2ab076752e6e4751712e70033.jpeg

 

Frokosten i dag har foreløpig bestått av bananer og kaffe. Etter at den første kaffen er inntatt orker jeg kanskje å åpne kjøleskapsdøra og få meg litt mer frokost...:giggle:

DFC658AF-654E-423A-8E01-ADDB95477153.jpeg.96f8a1a6d3a4b7a5661e891a3b01c701.jpeg

Link to post
Share on other sites

Da har man tatt en sjefsavgjørelse og venter med avgang til i morgen. Blåser fortsatt en god del.

 

Siden jeg mangler strekkavlastere på fortøyningstauene jeg nå har, så kjøpte jeg et par slike. De kan settes på tauene uten at jeg må ha en løs ende, så jeg kan sette dem på tauene som allerede er festet til brygga.

 

Litt skeptisk, de ser så små ut, men de må jo prøves ut! Må vel sette på flere av disse etter hverandre.

5A9656D3-CF1F-4C82-840F-488BDC2B12BE.jpeg.fbcfbd42171890d3d9f9edb7f0e2bab6.jpeg

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jangul skrev 50 minutter siden:

Gøy å følge deg på tur selvom jeg ikke kommenterer så mye:) drar fram trådene dine når det blir min tur å dra nedover neste sesong:) Utrolig bra skildret med bilder og tekst:) 

Takk for det, hyggelig med slike tilbakemeldinger!

 

I dag har jeg også snakket med et par andre brukere  av forumet, som også ligger her, @Benji og en navnebror fra Florø. Hyggelige folk!

De skal prøve seg på Koster, men ble også enige om å vente til i morgen.

 

Kom forøvrig nettopp en sværing inn her i havna, ser på Marine Traffic at den er 24 meter lang - det blir vel rundt 79 fot? Registrert på de britiske jomfuøyene, men med et ytterst svenskklingende navn... Stina Kajsa! Ganske moderne og litt stilig, ser på nettet at hun er bygget i 2013 av Delta Powerboats. Visstnok i karbon?  Imponerende skue!

 

AD8C3CB5-D63B-4BE1-BC36-467E25129362.jpeg.69e84ec0f4edb211d46126c5e7b5bc3c.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flid skrev for 2 timer siden:

Rykkdempere....kjøp originale Forsheda

64C37999-C60E-4BF5-AFAE-691E9D8CF3C6.jpeg.656009ce817155a63ed20b23924eee0b.jpeg

Har på de faste bryggefortøyningene, men ikke på de nye løse fortøyningene.  Må lage til meg et sett med ferdige rykkdempere på når det blir nødvendig med slike. Foreløpig ser det ut til at nøddemperne fungerer greit...

Link to post
Share on other sites

Det mange ikke tenker på er at med rykkdempere skal ikke tampen gå fra båten, gjennom en ring på bryggen og tilbake til båten. Da mister man størstedelen av effekten med slik demper. Det blir også ekstra slitasje der tauet går gjennom ringen på land. For å få full effekt må en altså knyte den ene enden av tampen i land uten å la den gå tilbake til båten.

 

Ellers er det bare å anbefale ei originale Forsheda demperne. Mine 4 i hjemmehavnen er snart 30 år og like gode.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Blåser fremdeles friskt, og jeg er litt usikker på om jeg kommer meg avgårde i dag likevel...

 

Noen hyggelige båtnaboer fra Sandefjord i en Sandvik 945 dro for et par timer siden. Vi utvekslet telefonnumre og det er ikke umulig at jeg tar kontakt om jeg skal til Sandefjord en gang!

 

De to fra forumet dro avgårde til Koster før jeg sto opp i dag... Det var nok lurt...for nå blåser det opp igjen. Jeg la merke til at det var ganske stille da jeg sto opp, og hadde tenkt å komme meg avgårde etter frokost. men nå har det altså blåst opp igjen... hmm...

 

Har allerede satt rekord i å ligge på et sted, og det kribler i alle ledd i kroppen etter å komme meg avgårde igjen Det blåser helt klart mer enn det for eksempel Yr melder, men i det minste er det blå himmel og sol...

Link to post
Share on other sites

Lær deg til å være tolmodig! Vi kom her til Fiskebäckskil sist torsdag, men ligger her fremdeles, ikke dårlig med hytte med strandlinje for bading midt i smørøyet. Det beste med båtlivet er å være underveis, men uten å kjempe med naturkreftene. Torsdag ser det bedre ut for oss, da drar vi hjemover.

 

Ta det med ro, det kommer flere somrer uten denne ufyselige vinden som gir grov sjø.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 39 minutter siden:

 

 

 

 

 

Lars H. skrev 39 minutter siden:

 

Ta det med ro, det kommer flere somrer uten denne ufyselige vinden som gir grov sjø.

 

Noen har det med at de må på jobben, vi to har skjønt at man kan greie seg uten :-) Ellers har vi vært nedi bygda med et lass avfall. Der regner det, tåke. En tur til Systembolaget på Fagernes. Fjellheimen melder 9 grader, vindstille, skiftende skydekke med gløtt av sol, opphold. Til alle forventningsfulle: I natt snødde det på Skogshorn.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Blåser fremdeles friskt, og jeg er litt usikker på om jeg kommer meg avgårde i dag likevel...

 

Noen hyggelige båtnaboer fra Sandefjord i en Sandvik 945 dro for et par timer siden. Vi utvekslet telefonnumre og det er ikke umulig at jeg tar kontakt om jeg skal til Sandefjord en gang!

 

De to fra forumet dro avgårde til Koster før jeg sto opp i dag... Det var nok lurt...for nå blåser det opp igjen. Jeg la merke til at det var ganske stille da jeg sto opp, og hadde tenkt å komme meg avgårde etter frokost. men nå har det altså blåst opp igjen... hmm...

 

Har allerede satt rekord i å ligge på et sted, og det kribler i alle ledd i kroppen etter å komme meg avgårde igjen Det blåser helt klart mer enn det for eksempel Yr melder, men i det minste er det blå himmel og sol...

Prøvde meg på gula humpen istad. Måtte snu og gå inn til grebbestad igjen. Best å holde seg i ro idag

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 1 time siden:

Blåser fremdeles friskt, og jeg er litt usikker på om jeg kommer meg avgårde i dag likevel...

 

Noen hyggelige båtnaboer fra Sandefjord i en Sandvik 945 dro for et par timer siden. Vi utvekslet telefonnumre og det er ikke umulig at jeg tar kontakt om jeg skal til Sandefjord en gang!

 

De to fra forumet dro avgårde til Koster før jeg sto opp i dag... Det var nok lurt...for nå blåser det opp igjen. Jeg la merke til at det var ganske stille da jeg sto opp, og hadde tenkt å komme meg avgårde etter frokost. men nå har det altså blåst opp igjen... hmm...

 

Har allerede satt rekord i å ligge på et sted, og det kribler i alle ledd i kroppen etter å komme meg avgårde igjen Det blåser helt klart mer enn det for eksempel Yr melder, men i det minste er det blå himmel og sol...

Det var det med frokost, vi andre kaller den tiden lunch. 

 

Det var ingen problem å gå over til Koster i dag, maks 7/8 ms. 

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Lær deg til å være tolmodig! Vi kom her til Fiskebäckskil sist torsdag, men ligger her fremdeles, ikke dårlig med hytte med strandlinje for bading midt i smørøyet. Det beste med båtlivet er å være underveis, men uten å kjempe med naturkreftene. Torsdag ser det bedre ut for oss, da drar vi hjemover.

 

Ta det med ro, det kommer flere somrer uten denne ufyselige vinden som gir grov sjø.

Har lært meg å være tålmodig etter fem og et halvt år i snekke! :lol: 

 

Strömstad er OK det, men jeg kunne heller tenkt meg andre og koseligere steder å ligge værfast, for eksempel Hunnebostrand, Fjällbacka, Kungshamn eller steder jeg ikke har vært før. Men jeg har 13 dager igjen av ferien, så jeg skal nok klare å kose meg likevel!

 

Målet for båtferien i år får heller bli å komme meg lengre ned langs svenskekysten enn jeg har vært før, noe som betyr sør for Bohus-Malmön et eller annet sted. Rockefestivalen i Göteborg på lørdag rekker jeg neppe, men det var heller aldri målet, bare en "morsomt-om-jeg-rekker"-greie.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 17 minutter siden:

Har du AIS sender Ole slik at andre kan følge deg, og i så tilfellet, hva heter båten?

 

Hei

 

Ingen AIS enda,  får se til høsten om det kommer en større oppgradering av elektronikk ombord da.

 

Ekenes i natt, så får vi se i morgen om vi går til Smøgen i ett, eller innom en natt eller to i Fjalbacka/Haugesund.

Veien blir til underveis, er meldt mindre vind fremover nå heldigvis 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Benji skrev 26 minutter siden:

Det var det med frokost, vi andre kaller den tiden lunch. 

 

Det var ingen problem å gå over til Koster i dag, maks 7/8 ms. 

 

:giggle: Jeg får stille vekkerklokka i morgen...

Det var ganske stille da jeg sto opp rundt halv elleve, men før jeg hadde spist og rukket den første kaffekoppen så var det begynt å blåse opp igjen. Fikk bekreftet dette av en ny båtnabo som ankom like etterpå i en fin Nimbus - også han forummedlem!

Link to post
Share on other sites

Benji skrev 2 minutter siden:

Ekenes i natt, så får vi se i morgen om vi går til Smøgen i ett, eller innom en natt eller to i Fjalbacka/Haugesund.

 

Ja ja, noen har det travelt. Haugesund er en fin by men??:flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svensk skrev 1 time siden:

Statistiskt är minst vind vi denna tiden mellan kl 5 o 1o om förmiddagen o likaså med böljer.

Mest vind är det mellan 14 och 18.30.

Ststestik stämmer inte alltid men oftast.

 

 

Jeg får stille vekkerklokka i morgen! Det skal jo også blåse litt mindre i kveld, kanskje jeg tar indre leia og legger meg i Råssöhamn i kveld bare for å ligge et annet sted enn i Strömstad...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...