Jump to content

Betrakninger rundt båtulykker i sommer


Marida

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Marida skrev for 1 time siden:

 

Går for motor OG møter nyttetrafikk?????

 

Den diskusjonen gidder jeg ikke å begynne med, men for meg er svaret innlysende

 

Etter min vurdering bør man bruke det man kan, være seg retning, hastighet osv til å unngå å gå inn i en situasjon hvor "regler må gjelde" ifht nyttefartøy. 

 

Det som er en utfordring er at mange motorbåtkjørere, som har potensiale for type 10knop+ i hvilken som helst retning innen sekunder og motoren i gang ikke skjønner at en seilbåt i feks frisk bris, selv for motor, kan ha svært begrensede muligheter. Det kan godt være at den gjør 1-2 knop mot vind og sjø med seila nede og motor på full guffe, eller om den har seil oppe i tillegg må bruke x eller xx minutter på å få seil ned eller opp for å få ønskede manøvreringsmuligheter, alt etter forholdene. 

 

For din båt, Marida, kan svaret være innlysende, som du selv skriver, men ikke for alle andre. 

---

Så en gang at en ansatt på ett yrkesfartøy la ut en video på FB "båtfolk på FB" hvor han hang ut en båt som "tåpelig seiler" som hevdet sin rett eller noe i den dur, hvor det da var filmet en motorbåt som gikk i vindstilla, riktignok med en flik av storseilet oppe. Da har en altså, igjen, en motorbåtkjører som ikke engang vet hva som er seilbåter og hva som er motorbåter på fjorden og henger ut en helt ordinær motorbåt for å være en "tåpelig seiler"... da begynner det å bli komplisert, når folk ikke har kompetanse til å skjønne om de ser ett eple eller en pære.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
tilplan skrev for 15 timer siden:

Har vært på sjøen i egen båt i ti år og vært mye i båt før det også, men at det er lett å klare å skille en seilbåt med og uten motor som bidrar til framdrift kan jeg ikke forstå. Senest i går så vi en seilbåt med seilene oppe og kjølevann ut av eksosrøret. Den hadde vind inn fra siden bakfra og seilene bidro utvilsomt til framdrift, men om motoren også gjorde det aner jeg ikke. Hva skulle jeg sett etter?

 

Om en ser 100% juridisk på det så er en båt med seila oppe, uten dagmerke for motorseiling (kjegle med spissen ned), en seilbåt. Men den tilnærminga er jo ikke særlig praktisk iom at nesten ingen bruker det dagmerket i Norge, pluss at det vel også vil ta litt tid å heise, senke ett sånt merke om en feks slår på motoren i ett trangt sund og setter i gear for å øke manøvreringsmulighetene. Men greit, en kan jo gjøre det enkelt for seg selv og følge den juridiske tilnærmingen, er det ikke dagsignal oppe= seilbåt. 

 

Men om det kommer en seilbåt i stilla for motor med en flik oppe som støtteseil, som jo er relativt vanlig, så skjønner alle at det er en motorbåt selv om det ikke er noe dagsignal oppe, da ville jeg "behandlet" den som motorbåt. 

 

Om alle seil er oppe og både fart og retning tilsier at dette kan være 100% seiling, dagsignal ikke er oppe men en ser kjølevann/eksos, så er det vel på alle måter uproblematisk å behandle båten som en seilbåt? 

--------

Personlig ville jeg vel fulgt den juridiske tilnærminga, alt med seil oppe uten dagsignal, med enkelte åpenbare praktiske "unntak" (støtteseil i vindstilla, god fart for motor) hvis jeg ikke klarte å skille seilbåt fra motorbåt. 

 

Å henge seg opp i kjølevann/eksos blir feil, jeg kan starte motor under seil av flere grunner, lading, varmtvann, beredskap osv. 

 

Om en skal bli "videregående" så vil de fleste som har seilt litt vil se fort at en seilbåt har "feil fart" i forhold til både vindretning, vindhastighet og seilføring kjapt avsløre at de har ekstra fremdrift vha motor. I seiling er en knop forskjell i fart på ellers like båter veldig mye. De fleste seilere driver egentlig med kappseiling i smug på fjorden hele tiden og ser fort når noe går naturlig fort, eller unaturlig fort. ;-)

 

Legg til forståelse av seiling og situasjonen, feks at båten nærmer seg ett sund hvor vinden vil være midt i mot, kanskje de skal fire storseilet snart og vil gå i mot vinden når de gjør det, eller starter motoren for å være i beredskap pga omgivelsene/trafikken osv. Dvs en evne til å forstå hvorfor de starter motoren. Men igjen, det kan være tilfeldig pga lading osv. :-) 

 

Om vi har lagt på svai eller i en naturhavn og ser at vi trenger litt lading før dagens seiletappe så faller det helt naturlig å la motoren gå en stund etter seila er heist og en er i gang med seilturen. Så får en også laga varmtvann for resten av turen og slipper å tenke på at autopiloten tømmer batteriene helt før en er fremme osv. 

 

At en kursleder på båtførerprøven sier en seilbåt med motor i gang er en motorbåt er muligens sant, men det er da også bare vås. Tenk på seilbåter med generator i gang osv.. sier seg selv at en sånn tolkning er helt på jordet. 

---

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
andersb skrev 3 minutter siden:

Tenk regatta hva skjer om du fyrer motor da? og sier du bare koker kaffe 

 

Må nesten spørre regattafolk om det. Kan vel neppe være noe problem å starte motor for å lade eller noe underveis hvis behovet er der.. ?

 

Men en båt som må starte motor for å koke kaffe må være en grov feilkonstruksjon :-)

Link to post
Share on other sites

31 minutes ago, andersb said:

Tenk regatta hva skjer om du fyrer motor da? og sier du bare koker kaffe 

 

Det er som regel helt uproblematisk å fyre motor under en regatta, så lenge det meldes. For færderseilasen er motorbruk nevnt spesifikt i seilingsbestemmelsene. Her er utdrag fra 2018-bestemmelsene, jeg har ingen grunn til å tro at det er endret til 2019:

 

image.png.0fa721eea5b6415c46b29193e22831a5.png

 

Premisset er at man ikke skal ha noen fordel av å starte motor og sette den i gir, så om man må flytte seg for nyttetrafikk eller fjerne seg fra grunne/land skal man ikke gi gass og kjøre 1 nautisk mil i regattaens retning men heller bare trekke ut til siden.

 

Som Pinkvin sier så er det ofte lett å se om en seilbåt bruker motoren til fremdrift, hvis alle båter rundt seiler. Hvis én båt har motor i gang og beveger seg raskere enn tilsvarende båter i samme område er det grunn til mistanke. Ser man "prop wash" bak båten så er det også et klart tegn. Hvis noen rapporterer inn en båt for motorbruk, og denne båten ikke har meldt dette selv blir båten som regel diskvalifisert eller får en kraftig tidsstraff. Selvjustis funker overraskende bra i regattasammenheng. Jeg har selv både seilt en god del regattaer, arrangert mange regattaer og sittet i dommerkommite i et par-tre regattaer, så jeg har vært involvert i prosessen med endel protester.

 

Forøvrig vil jeg tro de aller fleste seilbåter koker kaffe med gass eller sprit, ikke elektrisitet. Det burde derfor ikke være nødvendig å starte motor for å koke seg kaffe eller lage mat.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 42 minutter siden:

Tenk regatta hva skjer om du fyrer motor da? og sier du bare koker kaffe 

Lading av batterier er relativt vanlig på lenger regattaer. Må loggføres. De jeg kjenner som bruker kaffetrakter starter stort sett generator for å koke kaffe. Jeg sverger til gass og presskanne. 

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev for 3 timer siden:

 

Man kan lage alle verdens, men grunnmuren må ikke forvitre. Så kan man diskutere hva grunnmuren skal bestå av...

Nye/for mange hjelpemidler kan i noen tilfeller skape nye utfordringer, så greit å tenke seg om to ganger før man setter opp dette som den "magiske løsningen" på problemer som skapes av helt andre grunner (dårlig dømmekraft?)


 

 

Nå er det vel ikke noen som har foreslått at en alarm-app skal være den magiske løsningen på alt? Min plotter har en funksjon med alarm som trigges når jeg kommer inn i et område grunnere enn en predefinert dybde. Tror ikke det er helt uvanlig, så katta er på en måte alt ute av sekken ... 

Link to post
Share on other sites

On 8/2/2019 at 1:38 PM, Duppe said:

På tide at det blir utgitt en topp og gratis app til telefon som automatisk piper og blinker når fare truer, og ikke bare de vanlige kartene man selv må finne ut av. En enkel sak det er bare å skru på.

 

On 8/2/2019 at 4:51 PM, Duppe said:

 

Hvorfor skulle det være sarkastisk? I bil kommer det pling fra GPSen bare fordi en kjører litt for fort, og slik har det vært i tiår allerede og til båt er det allerede planlagt tilsvarende for grunner osv, se her: https://www.kystverket.no/Nyheter/2017/juni/tryggere-navigering-for-fritidsbater/

 

Problemet er at det ikke er lansert ennå. Burde høyere på prioriteringslista og relatert til tema her er det dette media burde ta mere tak i. Det finnes nå også ekstremt detaljerte sjøkart som militæret har laget med sonar på fly som burde bli frigitt til kartverket og almennheten slik at alle grunner blir kjent.
 

testtokt-fritidsapp-4b.jpg?preset=TopIma

 

On 8/3/2019 at 7:53 PM, Duppe said:

 

Det blinker stort rødt lys på skjermen, og på natta får man nok med seg det uansett hvor påseilet en er.

 

10 minutes ago, quantumduck said:

 

Nå er det vel ikke noen som har foreslått at en alarm-app skal være den magiske løsningen på alt? Min plotter har en funksjon med alarm som trigges når jeg kommer inn i et område grunnere enn en predefinert dybde. Tror ikke det er helt uvanlig, så katta er på en måte alt ute av sekken ... 

 

Les øverst.

Vet godt om plotterfunksjonen. Men noen ønsker et "fullt" VR/HUD-oppsett så "alt som er farlig" blir varslet, inklusive for de påseilte (innlegg her i tråden). Det blir fort som med GPS - noen skjønner ikke begrensninger og havner på villveier (i konkret og overført betydning).

 

Men det kommer sikkert etterhvert som teknologien går sin gang, men at det er høyt priortert og offentliges ansvar er jeg mer ambivalent til.

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 2 minutter siden:

 

Les øverst.

Vet godt om plotterfunksjonen. Men noen ønsker et "fullt" VR/HUD-oppsett så "alt som er farlig" blir varslet, inklusive for de påseilte (innlegg her i tråden). 

 

Åja, trodde det bare var snakk om en varsle-app. GPS syns jeg forøvrig er et strålende hjelpemiddel.

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, quantumduck said:

 

Åja, trodde det bare var snakk om en varsle-app. GPS syns jeg forøvrig er et strålende hjelpemiddel.

 

GPS er et flott hjelpemiddel. Men har sine begrensninger, som man må/bør kjenne til. En skulle tro at med GPS/gode kartdata så var grunnstøting nesten umulig, men jammen meg har man nok av de.

 

At den nye appen skal redde folk fra farlig oppførsel tror jeg er ønsketenkning - og derfor feil fokus for det ttåden strengt tatt handler om. Trolig som ofte er det mangel på "sunn fornuft" - noen ganger i en kombinasjon med en og annen uheldig sammenfallende faktor.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev for 4 timer siden:

 

Han baserer seg på et henysn som til dels er urimelig å ta. Hvem som skal fortrenge hvem er en umulig diskusjon i så måte. 

Er det lov å seile der? Flott - da må man forholde seg til det, og ikke kreve at man skal gå for maskin. Så får man lære seg å håndtere det på beste mulige måte. Det sagt er det ikke om å gjøre å være idiot - så seilere kan bestrebe å være smidige innenfor sine rammer.

 

 

 

Jeg klarer fint å håndtere det. Det er verre med seilbåtene. Jeg gidder bare ikke finne meg i å vente i fri når jeg også er et fartøy med rett til å kjøre gjennom disse sundene. Bare fordi det er kaos av kluter og pinnedyr. 

 

Jeg har en blank og fin båt og vil ikke ha merker i skrogsiden fra en hensynsløs seiler. Da gasser jeg heller på og gir meg selv nødvendig styrefart for å «vike» unna.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 14 minutter siden:

 

GPS er et flott hjelpemiddel. Men har sine begrensninger, som man må/bør kjenne til. En skulle tro at med GPS/gode kartdata så var grunnstøting nesten umulig, men jammen meg har man nok av de.

 

At den nye appen skal redde folk fra farlig oppførsel tror jeg er ønsketenkning - og derfor feil fokus for det ttåden strengt tatt handler om. Trolig som ofte er det mangel på "sunn fornuft" - noen ganger i en kombinasjon med en og annen uheldig sammenfallende faktor.

 

 

 

Som GPS har også så godt som alle andre hjelpemidler sine begrensninger, jeg synes det er merkelig hvis man må forutsette at den som er for nye hjelpemidler ikke er klar over dette. Har enorme problemer med å opparbeide skepsis til en slik app, selv om jeg er usikker på hvor utbredt den ville blitt. Tror ikke fler ville skrudd på appen enn plotteren, tatt på solbrillene og gitt bånn pinne i nattemørket. Derimot, hvis den fikk i hvert fall noen til å tenke seg om to ganger før de gjorde noe dumt ... så ville noe vært oppnådd. Plotteren gir f. i om du kjører over 7 kn etter solnedgang der du er, f.eks.

 

I forhold til det denne tråden handler om syns jeg syting over seilbåter som seiler er langt mer på viddene ... (Edit: det er fascinerende å se hvordan jeg og andre her tilsynelatende ferierer i samme farvann, mens vi i virkeligheten må ha seilt på ulike planeter i sommer ... :0)

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 8 timer siden:

Seilbåter er ikke utrustet med brems. Ferden må planlegges i detalj.

Men jeg sluttet å bry meg for flere år siden. Folk har ferdes på kysten under seil i mange hundre år før den første motorbåt dukket opp. Både utaskjærs og innaskjærs. Uten andre problemer enn at man kanskje må ro litt hvis vinden uteblir.

Og, en ting har jeg lært, hvis jeg berger seila og fyrer opp jerngenuaen, så sutrer bobilsjåførene over seilbåtene som alltid går for motor.

 

 

Så du vet ikke hvordan du bremser en seilbåt?

En seilbåt har usedvanlig gode styreegenakaper. De er vel egentlig de aller letteste båttypene å kjøre presist med av alle båttyper. De kan snu rundt på en håndvending med meget bra svingradius i selv lav fart. En motorbåt med dobbelinnstallasjon kan også det. Men en 20 fots daycruiser med enkel motor og uten baugpropell vil ikke kunne kjøres enkelt under styrefart når det er strøm eller blåser fra siden. Beste alternativ i sterk vind og snu båten i en trang led for å kjøre opp mot vinden er å bakke litt kraftig og kaste baugen opp mot vinden for så å sette den i gir forover.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 18 minutter siden:

Så du vet ikke hvordan du bremser en seilbåt?

En seilbåt har usedvanlig gode styreegenakaper.

Jeg skulle likt å se deg gjøre det stuntet under spinnaker og litt vind. Med litt flaks slapp du unna med en broach.

Det kommer fler og fler argumenter for utvidet føreropplæring.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med fullt mannskap er det ikke noe problem å bremse en seilbåt. Med to personer og tung båt er det mer begrenset. PÅ kryss er det bare å slippe seilene, så sakker en av ganske fort. Klarer en å dytte storseilet feil veg er det også en effektiv brems. Har bare sett det gjort på regattabåter. PÅ lens er det enklest å stramme seilene helt, men det reduserer ikke farten mye. Fra 7 til 5 knop. Men er det plass er det ikke noe problem å vrenge rundt. Klarer nok ikke å stoppe, men å snu motsatt vei klarer jeg på to båtlengder. Unntaket er på havet, der er alt surret fast slik at en bruker 5 minutter på å slippe jibbpriventer og rulle inn genoa (med spreidd fokk hjelper det ikke å slippe skjøte). Eller med spinnaker oppe i litt for mye vind. Da.går det bare rett frem til en får ned duken. 

 

min konklusjon er at bremsing er relativt ubrukelig, men kan fint styre unna det aller meste. 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 2 minutter siden:

Jeg skulle likt å se deg gjøre det stuntet under spinnaker og litt vind. Med litt flaks slapp du unna med en broach.

Det kommer fler og fler argumenter for utvidet føreropplæring.

Den mest effektive måten å bremse en seilbåt på er å legge masta i vannet. Anbefales ikke. Alternativt tråle spinnakeren, men håper de som seiler spinnaker i indre led har så god kontroll at det ikke skjer. Minner om en trening der vi heiste spinnaker i indre havn i litt mye vind, kom ett vindkast så vi seilte ut av havna i plan. Hadde ikke vært gøy å møte noen da, men en kveld i november i uvær pleide vi å være eneste båten som gikk ut. . 

Link to post
Share on other sites

Jeg har kullseilt katamaran, typ 25 fot, det var bra bremseeffekt, såpass bra at de ombord inkludert meg fikk litt au. 

Broacha hanse 575 også (ja litt bra jobba) 

Men kompetanse og slikt gjelder begge veier, jeg har tatt kursing for å kjøre hurtiggående motorbåter, har også tatt kurs i seiling. 

Jevnt over føler jeg at nivået på båtførere er ganske labert, uansett fartøy, dette gjelder også bil. For de aller fleste er det bare fremkomstmiddel de bryr seg fint lite om, og ikke akkuratt legger sjela i for å lære mer om. 

Om det er stort problem at det er labert? egentlig ikke. 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 28 minutter siden:

Jeg skulle likt å se deg gjøre det stuntet under spinnaker og litt vind. Med litt flaks slapp du unna med en broach.

Det kommer fler og fler argumenter for utvidet føreropplæring.

 

Å seile med spinnaker i et sund er litt drøyt kanskje. Det er vel bare til lite vind og medvind.

Om du går for vanlige seil er det lett å slakke av fart, justere litt retning og ikke minst bremse opp (ingen båter har brems, unntatt vannscootere og vanjetbåter). 

Har hatt en Stormway X-17. Den bremset fra 40 knop til stillestående på ned mot 8 meter.

 

Båten jeg har nå kan trolig også bremse litt, men tviler på at det er sunt å settr den i revers før den har gått ut av plan... enklere å unnamanøvrere.

 

Det er lett med seilbåt også. Kan du ikke det så kan du ikke seile.

 

Lingefan

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 34 minutter siden:

Med fullt mannskap er det ikke noe problem å bremse en seilbåt. Med to personer og tung båt er det mer begrenset. PÅ kryss er det bare å slippe seilene, så sakker en av ganske fort. Klarer en å dytte storseilet feil veg er det også en effektiv brems. Har bare sett det gjort på regattabåter. PÅ lens er det enklest å stramme seilene helt, men det reduserer ikke farten mye. Fra 7 til 5 knop. Men er det plass er det ikke noe problem å vrenge rundt. Klarer nok ikke å stoppe, men å snu motsatt vei klarer jeg på to båtlengder. Unntaket er på havet, der er alt surret fast slik at en bruker 5 minutter på å slippe jibbpriventer og rulle inn genoa (med spreidd fokk hjelper det ikke å slippe skjøte). Eller med spinnaker oppe i litt for mye vind. Da.går det bare rett frem til en får ned duken. 

 

min konklusjon er at bremsing er relativt ubrukelig, men kan fint styre unna det aller meste. 

 

Nettopp - så enkelt kan det gjøres.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 1 time siden:

 

 Bare fordi det er kaos av kluter og pinnedyr.

 

 

Slike kommentarer og "navnebruk" er vel ikke akkurat med på å skape hygge og harmoni på sjøen og viser vel med "noe" tydelighet dine holdninger, dessverre.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

 

Om en ser 100% juridisk på det så er en båt med seila oppe, uten dagmerke for motorseiling (kjegle med spissen ned), en seilbåt. Men den tilnærminga er jo ikke særlig praktisk iom at nesten ingen bruker det dagmerket i Norge, pluss at det vel også vil ta litt tid å heise, senke ett sånt merke om en feks slår på motoren i ett trangt sund og setter i gear for å øke manøvreringsmulighetene. Men greit, en kan jo gjøre det enkelt for seg selv og følge den juridiske tilnærmingen, er det ikke dagsignal oppe= seilbåt. 

 

Men om det kommer en seilbåt i stilla for motor med en flik oppe som støtteseil, som jo er relativt vanlig, så skjønner alle at det er en motorbåt selv om det ikke er noe dagsignal oppe, da ville jeg "behandlet" den som motorbåt. 

 

Om alle seil er oppe og både fart og retning tilsier at dette kan være 100% seiling, dagsignal ikke er oppe men en ser kjølevann/eksos, så er det vel på alle måter uproblematisk å behandle båten som en seilbåt? 

--------

Personlig ville jeg vel fulgt den juridiske tilnærminga, alt med seil oppe uten dagsignal, med enkelte åpenbare praktiske "unntak" (støtteseil i vindstilla, god fart for motor) hvis jeg ikke klarte å skille seilbåt fra motorbåt. 

 

Å henge seg opp i kjølevann/eksos blir feil, jeg kan starte motor under seil av flere grunner, lading, varmtvann, beredskap osv. 

 

Om en skal bli "videregående" så vil de fleste som har seilt litt vil se fort at en seilbåt har "feil fart" i forhold til både vindretning, vindhastighet og seilføring kjapt avsløre at de har ekstra fremdrift vha motor. I seiling er en knop forskjell i fart på ellers like båter veldig mye. De fleste seilere driver egentlig med kappseiling i smug på fjorden hele tiden og ser fort når noe går naturlig fort, eller unaturlig fort. ;-)

 

Legg til forståelse av seiling og situasjonen, feks at båten nærmer seg ett sund hvor vinden vil være midt i mot, kanskje de skal fire storseilet snart og vil gå i mot vinden når de gjør det, eller starter motoren for å være i beredskap pga omgivelsene/trafikken osv. Dvs en evne til å forstå hvorfor de starter motoren. Men igjen, det kan være tilfeldig pga lading osv. :-) 

 

Om vi har lagt på svai eller i en naturhavn og ser at vi trenger litt lading før dagens seiletappe så faller det helt naturlig å la motoren gå en stund etter seila er heist og en er i gang med seilturen. Så får en også laga varmtvann for resten av turen og slipper å tenke på at autopiloten tømmer batteriene helt før en er fremme osv. 

 

At en kursleder på båtførerprøven sier en seilbåt med motor i gang er en motorbåt er muligens sant, men det er da også bare vås. Tenk på seilbåter med generator i gang osv.. sier seg selv at en sånn tolkning er helt på jordet. 

---

 

Takk for utfyllende svar. Har et inntrykk av at det kreves litt trening for å skille om motor benyttes eller ikke. Selv behandler jeg av denne grunn seilbåt med seil oppe som seilende. Så får jeg heller føle meg litt snytt om det egentlig var motoren som stod for framdriften. Kan ikke huske å ha sett dagsignalet noen gang. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

 

Slike kommentarer og "navnebruk" er vel ikke akkurat med på å skape hygge og harmoni på sjøen og viser vel med "noe" tydelighet dine holdninger, dessverre.

 

Bare å smile og le litt og man tåler man mer morsomme ord og uttrykk, kaos osv. 

Mente selvsagt pinnebåter. Båter med mast altså, seilbåter. Vet om mange seilbåtfolk som kaller båten sin for pinnebåt med et smil. Autokorrektur gjorde det til pinnedyr. Hehe.

 

Hvordan viser man sine holdninger på sjøen via ord og uttrykk som dette? 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

56 minutes ago, tilplan said:

Har et inntrykk av at det kreves litt trening for å skille om motor benyttes eller ikke. Selv behandler jeg av denne grunn seilbåt med seil oppe som seilende. Så får jeg heller føle meg litt snytt om det egentlig var motoren som stod for framdriften. Kan ikke huske å ha sett dagsignalet noen gang. 

 

Det er noen tegn å se etter selv om dagsignal mangler:

- kjølevann/eksos/lyd fra motoren avslører om motoren går eller ei (men ikke om den er i gir)

- ser du propellstrøm bak båten?

- går båten nesten rett mot vinden?

- går båten fortere enn andre seilbåter som også seiler?

- høy fart i lite vind?

 

Det tryggeste er uansett å anta at båten går kun for seil, så får man heller ta feil og vike en og annen gang  hvis det viser seg at den går for motor.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 9 minutter siden:

 

Å seile med spinnaker i et sund er litt drøyt kanskje. Det er vel bare til lite vind og medvind.

Om du går for vanlige seil er det lett å slakke av fart, justere litt retning og ikke minst bremse opp (ingen båter har brems, unntatt vannscootere og vanjetbåter). 

Har hatt en Stormway X-17. Den bremset fra 40 knop til stillestående på ned mot 8 meter.

 

Båten jeg har nå kan trolig også bremse litt, men tviler på at det er sunt å settr den i revers før den har gått ut av plan... enklere å unnamanøvrere.

 

Det er lett med seilbåt også. Kan du ikke det så kan du ikke seile.

 

 

Nå må jeg få si først at det er seilbåten som skal ha kontroll og kunne manøvrere, samt ikke seile seg inn i situasjoner hvor man ikke lenger har tilstrekkelig kontroll, fremfor at motorbåtføreren til enhver tid skal kunne forutse og forstå alle seilbåtens manøvre, selv om det utvilsomt vil gjøre livet litt mer avslappet i trange farvann å forstå hva som skjer rundt seg. 

 

Når det er sagt så ser vi jo også at potensialet for å forstå litt mer av hvordan seilbåter manøvrerer absolutt er tilstede her ... Du er forsåvidt inne på at kursendring noen ganger påvirker farten. Men så er det jo også til enorm forvirring for motorbåtførere i nærheten, og heller ikke alltid et alternativ i trangt farvann.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...