Jump to content

Betrakninger rundt båtulykker i sommer


Marida

Recommended Posts

quantumduck skrev 2 minutter siden:

 

Nå må jeg få si først at det er seilbåten som skal ha kontroll og kunne manøvrere, samt ikke seile seg inn i situasjoner hvor man ikke lenger har tilstrekkelig kontroll, fremfor at motorbåtføreren til enhver tid skal kunne forutse og forstå alle seilbåtens manøvre, selv om det utvilsomt vil gjøre livet litt mer avslappet i trange farvann å forstå hva som skjer rundt seg. 

 

Når det er sagt så ser vi jo også at potensialet for å forstå litt mer av hvordan seilbåter manøvrerer absolutt er tilstede her ... Du er forsåvidt inne på at kursendring noen ganger påvirker farten. Men så er det jo også til enorm forvirring for motorbåtførere i nærheten, og heller ikke alltid et alternativ i trangt farvann.

 

 

Men jeg kan gjerne slenge inn en brannfakkel: Bør det vurderes å fjerne motorbåters vikeplikt for seilbåter? Seilbåter klarer fint å manøvrere mye bedre enn f eks en saktegående snekke eller en liten saktegående motorbåt. En av de letteste båtene å legge til med er seilbåt.

Det er uproblematisk slik det fungerer i dag i 98% av tilfellene, men når seilbåtene står på retten sin for mye og lager kaos i smale sund blir det håpløst for alle andre å navigere forbi forsvarlig.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 8 minutter siden:

 

 

Men jeg kan gjerne slenge inn en brannfakkel: Bør det vurderes å fjerne motorbåters vikeplikt for seilbåter? Seilbåter klarer fint å manøvrere mye bedre enn f eks en saktegående snekke eller en liten saktegående motorbåt. En av de letteste båtene å legge til med er seilbåt.

Det er uproblematisk slik det fungerer i dag i 98% av tilfellene, men når seilbåtene står på retten sin for mye og lager kaos i smale sund blir det håpløst for alle andre å navigere forbi forsvarlig.

 

Ville vel funke dårlig med sånne særnorske regler. Og hvorfor skulle seilbåtene stå noe særlig mindre på sin rett om de må følge samme regler som motorbåter, seilere er jo helt uregjerlige uansett og må da forventes å være kokosbanan når de kommer fra styrbord? Eller mente du de skulle ha uinnskrenket vikeplikt for motorbåt i alle situasjoner? Nei, du behøver ikke svare...

 

Jeg må si det er helt utrolig hvor store problemer noen mener seg å ha i de farvannene vi snakker om, har selv flere tiårs erfaring med å gå opp og ned Bohuslän i fellesferien, også med "nakenpinne", så jeg vet godt hvordan dette ser ut fra motorbåtens ståsted. Og nei, har aldri ever vært i nærheten av å måtte bruke snupåenfemøring-egenskapene for å vike for seilere heller. 

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Lingefan said:

Bør det vurderes å fjerne motorbåters vikeplikt for seilbåter? Seilbåter klarer fint å manøvrere mye bedre enn f eks en saktegående snekke eller en liten saktegående motorbåt. En av de letteste båtene å legge til med er seilbåt

 

En seilbåt for seil (dvs når motorbåter har vikeplikt) manøvrerer ikke mye bedre enn en snekke eller saktegående motorbåt. Seilene begrenser finmanøvreringen, og avhengig av

vindstyrke og -retning kan båtens oppførsel være både utfordrende og uforutsigbar. Å legge til med en seilbåt for seil er ikke enkelt hvis det er snakk om noe mer enn å skli rolig inn i en havn og inn på en åpen plass. Å sirkle rundt for å finne en plass i en (trang) havn er ikke bare-bare hvis man kun går for seil.

 

Det er uten seil at seilbåten er enkel å manøvrere og kontrollere, men da har ikke motorbåter vikeplikt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 5 minutter siden:

 

En seilbåt for seil (dvs når motorbåter har vikeplikt) manøvrerer ikke mye bedre enn en snekke eller saktegående motorbåt. Seilene begrenser finmanøvreringen, og avhengig av

vindstyrke og -retning kan båtens oppførsel være både utfordrende og uforutsigbar. Å legge til med en seilbåt for seil er ikke enkelt hvis det er snakk om noe mer enn å skli rolig inn i en havn og inn på en åpen plass. Å sirkle rundt for å finne en plass i en (trang) havn er ikke bare-bare hvis man kun går for seil.

 

Det er uten seil at seilbåten er enkel å manøvrere og kontrollere, men da har ikke motorbåter vikeplikt.

 

Å seile helt inn til fortøyning er vel en «sport for spesielt interesserte», per i dag har vel 97% av alle seilbåter motor. Det er uansett ekstra sikkerhet, så det er ingen grunn til å ikke ha mulighet for å gå for motor i en seilbåt.

En saktegående snekke er i prinsippet vanskeligere å manøvrere inn og ut av en trang båthavn f eks enn en seilbåt. Type går primært bare å bakke til høyre, og bør ha langt større styringsfart. 

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 5 minutter siden:

 

Å seile helt inn til fortøyning er vel en «sport for spesielt interesserte», per i dag har vel 97% av alle seilbåter motor. Det er uansett ekstra sikkerhet, så det er ingen grunn til å ikke ha mulighet for å gå for motor i en seilbåt.

En saktegående snekke er i prinsippet vanskeligere å manøvrere inn og ut av en trang båthavn f eks enn en seilbåt. Type går primært bare å bakke til høyre, og bør ha langt større styringsfart. 

 

Takker for opplysningen. Lyst til å vise meg hvordan Hulda skal bakkes inn? Eller en hver langkjølet eller semilangkjølet seiler. Tror du har behov for en smule utdanning innen praktisk manøvrering. Riktignok har snekker den generelle fordelen at de ikke har en høy rigg som vinden tar fatt i. Hulda kan seile et par knop for bare riggen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

ÅåååBurde ikke eksosbåter, som ryker, lager lyd og bølger finne alternative leder i stedet for å gå seg inn i problemer med stillegående og røykfrie seilbåter i trengselsområder?

 

Ut fra et lokalt miljøperspektiv ville det også være greit om eksosbåtene fant andre leder. Da tenker jeg også på miljø som trivsel. Ville vært bra for alle om de stillegående, seilende, padlende, roende fikk ta tilbake den skjærgården de alltid har vært i. 

 

Hva med begrensninger for motorbruk i indre skjærgård i Juli?

 

Blir mange fluer i snekken det. ;-) Motorbåtkjørere slipper mye trøbbel med ikke motorisert ferdsel og andre brukere av sjøen får tilbake stillhet og trivsel uten hekksjø og motorbåter som mister kontrollen pga sakte fart osv.

 

Eller, det er kanskje et personlig ansvar som motorbåtkjørere burde ta helt selv;og gå andre leder?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
tilplan skrev for 2 timer siden:

Takk for utfyllende svar. Har et inntrykk av at det kreves litt trening for å skille om motor benyttes eller ikke. Selv behandler jeg av denne grunn seilbåt med seil oppe som seilende. Så får jeg heller føle meg litt snytt om det egentlig var motoren som stod for framdriften. Kan ikke huske å ha sett dagsignalet noen gang. 

 

Misforståelser og uklarheter er ofte første trinn inn i trøbbel. Om du, som motorbåt, ser på en annen båt som seilbåt, mens "seilbåten" ser seg selv som motorbåt, da kan det bli misforståelser.  

 

At noen "jukser" og prøver å fremstå som seilbåt mens de har fremdrift med motor.... det er nesten så jeg ikke tror på det. Ja de burde ha dagsignal oppe..  men jeg tipper de har heist seila, ser at det blåser litt lite, fyrer opp motor, går ett stykke og slår den av om vinden blir grei nok igjen, eller går for motor og seil hele veien uten å tenke noe særlig videre på det. 

 

Om det er åpenbart at de går for motor ville jeg behandlet de som motorbåt for jeg tipper de ser seg selv som det, ellers blir det fort første trinn inn i misforståelser. Samtidig kan fulle seil og motor være en dårlig kombo hvis det blåser litt. Selv ei lita fokke kan dra båten med større kraft i en retning enn motoren klarer å forhindre om forholdene tilsier det. Så selv om en juridisk sett kan være motorbåt så kan en fortsatt ha begrensinger i manøvreirngsmulighetene ifht om en har alle seilene nede. Og faktisk også motsatt... men da begynner det å bli komplisert... jeg kan nok under en del forhold gå bedre/raskere mot (ikke rett mot) vinden for seil enn for motor, samme med vinden fra siden. Men jeg kan også stoppe nesten helt opp mot vinden/sjø om jeg går kun for motor rett i mot. 

 

Så helt enkelt er det ikke. Men under normale forhold så er vanlige seilbåter uten seil oppe for motor ganske så manøvreringsdyktige, selv om bakking kan være en håndfull for en del seilbåter. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 22 minutter siden:

ÅåååBurde ikke eksosbåter, som ryker, lager lyd og bølger finne alternative leder i stedet for å gå seg inn i problemer med stillegående og røykfrie seilbåter i trengselsområder?

 

Er vel bare å stemme de grønne, så er problemet løst:wink:

Etter å ha lest enkelte innlegg, er vel det det minste av to onder.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
dobsen62 skrev 1 minutt siden:

 

Er vel bare å stemme de grønne, så er problemet løst:wink:

Etter å ha lest enkelte innlegg, er vel det det minste av to onder.

 

 

 

Tja, siden det personlige ansvaret stadig har vært oppe her så hvorfor ikke peke på det?

 

Om eksosbåtene syns det er krevende å møte ikke- motorisert trafikk, seilbåter som "vimser", kajakker som syns dårlig og andre med "dødsønske", som det har blitt kalt av enkelte, så bør de ta sitt personlige ansvar og ferdes andre steder. 

 

Særlig om en har en båt som er konstruert for høy fart, er dårlig til å manøvrere i lav fart osv, då må man da virkelig ta båten dit den er laget for å være, i høy fart i åpent farvann, ikke rote rundt i trange leder hvor andre ferdes i hopetall. 

 

Igjen, en må ta sitt personlige ansvar. Om flere gjorde det ville også indre skjærgård få et miljøløft når eksosbåtene trakk mer ut i åpent farvann. 

Link to post
Share on other sites

Marida skrev On Friday, August 02, 2019 at 8.27:

Leser stadig i media om tragiske ulykker til sjøs. Her kan det dreie seg om alt fra vannscootere til 50 fotere. seilbåter er vel de eneste som ikke er representert i dødsulykker.

 

Det har du rett i.

 Seilbåtene er de myke sjøfarende som ofte blir uglesett av mange motorbåtførere. Det skyldes selvsagt inkompetanse.  I trafikkerte bygater  blir syklister  uglesett av  billistene.  Olga og Alice blir uglesett på Hadeland  når hyttefolket haster hjemover og det ikke går fort  nok. Motorbåtførere vil ha flere vannscootere og færre seilbåter. Seilbåtene oppfordres til å starte motorene eller finne andre steder å seile, helst lang til havs.

 

 

Seilbåtene er jo et vakkert skue  når  de forflytter seg   lydløst uten hekkbølger.  Senk farten, gi dem plass og vis hensyn. Seilbåt er fremtiden.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 38 minutter siden:

 

Takker for opplysningen. Lyst til å vise meg hvordan Hulda skal bakkes inn? Eller en hver langkjølet eller semilangkjølet seiler. Tror du har behov for en smule utdanning innen praktisk manøvrering. Riktignok har snekker den generelle fordelen at de ikke har en høy rigg som vinden tar fatt i. Hulda kan seile et par knop for bare riggen.

 

Det er bestandig moro med stolthet for egne kunnskaper om manøvrering på sjøen. :-)

 

Seilbåt er en av de enklere båttypene å manøvrere og å legge til kais med, forutsatt at det benyttes motor.

 

Det er utrolig mange som ikke klarer å legge til med båt - seilbåter som motorbåter. Det er bestandig mye å se på frivillig eller ikke i en båthavn.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 12 minutter siden:

 

Tja, siden det personlige ansvaret stadig har vært oppe her så hvorfor ikke peke på det?

 

Om eksosbåtene syns det er krevende å møte ikke- motorisert trafikk, seilbåter som "vimser", kajakker som syns dårlig og andre med "dødsønske", som det har blitt kalt av enkelte, så bør de ta sitt personlige ansvar og ferdes andre steder. 

 

Særlig om en har en båt som er konstruert for høy fart, er dårlig til å manøvrere i lav fart osv, då må man da virkelig ta båten dit den er laget for å være, i høy fart i åpent farvann, ikke rote rundt i trange leder hvor andre ferdes i hopetall. 

 

Igjen, en må ta sitt personlige ansvar. Om flere gjorde det ville også indre skjærgård få et miljøløft når eksosbåtene trakk mer ut i åpent farvann. 

 

 

Alle må vel ta sin del av dette personlige ansvaret. At du ønsker motorbåter bort fra sundene og å ta verden tilbake til 1800-tallet betyr ingenting. Alle har lov å ferdes der. Seilbåter er ikke mer miljøvennlige - de må jo også gå for motor i flere av sundene.

Seilbåter er heller ikke støyfrie - det suser i masten og det er alltid en eller annen som har glemt å stramme vaierne sine så de slamrer i masten.

 

Men vedrørende ulykker og fare for disse - det kan være hvem som helst uten peiling i en 49 fots seilbåt eller motorbåt som er båtfører. Det er litt sprøtt at det ikke er krav til skipsførerbevis i alle størrelser over 6 meter og/eller hastigheter over 10 knop.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 1 time siden:

 

 

Men jeg kan gjerne slenge inn en brannfakkel: Bør det vurderes å fjerne motorbåters vikeplikt for seilbåter?

Vi beveger oss litt utenom tema, men jeg tror tiden er moden for å diskutere dette.

Opphavet til seilbåtenes særrettigheter stammer fra en tid hvor seilfartøyer dominerte seilingsleden av nyttefartøyer, og motorbåtene var ganske uregjerlige og vanskelige å forholde seg til. Bildet er litt annerledes i dag.

Om dette har særlig relevans for sommerens ulykker; neppe.

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 14 minutter siden:

 

 

 

Seilbåtene er jo et vakkert skue  når  de forflytter seg   lydløst uten hekkbølger.  Senk farten, gi dem plass og vis hensyn. Seilbåt er fremtiden.

 

 

 

Personlig synes jeg seilbåter kan være vakre og det ville vært trist å ta de bort. Spesielt de med to og tre master. 

 

Men er det vakrere enn en strøken tresnekke med

slikkelig tøffelyd?

Eller en mahogneybåt med v8 brøl?

 

Hmmm hvorfor er det aldri saktegående snekker involvert i ulykker heller tro?

De går i en fart der det nesten ikke er mulig å død i et sammenstøt. Det er vel bare en orkan som klarer å kaste en seilbåt opp på land :-)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 27 minutter siden:

Men er det vakrere enn en strøken tresnekke med

slikkelig tøffelyd?

Ja. En gammel fiskeskøyte med semidiesel :thumbsup:

 

Men nå må vel denne tråden være død! Lenge siden det kom et innlegg med relevans til trådtittelen ...

Link to post
Share on other sites

Grunnen til en del båtulykken kan jo være ett resultat det jeg observerte i en flott skjærgård på Flekkerøy for noen uker siden.

En gjeng med fartsidioter som raste rundt inne i ett flott havnebasseng, både i skjærgårdsjeeper, daycruisere og vannscootere.

Det var en jevn støy fra morgen til kveld.

Hele bukten var ødelagt av støy og bølger fra alle støyvingene, som raste rundt uten mål og mening.

At folk som bor der finner seg i det, kan jeg ikke i min villeste fantasi forstå.

Jeg kan heller ikke forstå at ordensmakten er totalt fraværende på sjøen, slik at disse idiotene får regjere fritt.

Inne på denne bukten skulle det vært badende, kajakkpadlere, robåter og barn i saktegående småbåter som skulle fått regjere.

Det eneste lyspunktet var når det kom en sørlandssnekke, tøffende forbi.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev for 8 timer siden:

Ja. En gammel fiskeskøyte med semidiesel :thumbsup:

 

Men nå må vel denne tråden være død! Lenge siden det kom et innlegg med relevans til trådtittelen ...

 

Veteranbåter må selvsagt få ferdes, de skaper ikke farlige ulykker men godt lokalmiljø. Men det er ikke enkelt når leden fylles av moderne hurtigbåter i lav fart som ikke har styring.

 

Men det er mangel på personlig ansvar når de bruker båtene der de ikke egner seg.

 

 

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 10 timer siden:

 

Bare å smile og le litt og man tåler man mer morsomme ord og uttrykk, kaos osv. 

 

 

Du kan kalle det hva du vil uten at det går utover nattesøvnen min, men at du er morsom? Nei, det er du/det ikke.

 

Men for all del; få vekk disse miljøfiendtlige seilbåtene som må fyre opp motoren ved passering av et sund en gang i blant. Du milde himmel.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker det er positivt å ha seilbåter I trange farvann under seilføring.  Dette senker farten og øker konsentrasjonen  til joggesko båtene som haster avgårde.

 

Nrk opplyser at 140 båtførere ble tatt for alkoholrus I båt i sommer.

 

Dagens quiz.  Førte disse 140 båtførerene med en motorbåt eller seilbåt?

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 12 timer siden:

 

 

Det er uten seil at seilbåten er enkel å manøvrere og kontrollere, men da har ikke motorbåter vikeplikt.

 

Er vel åpenbart det han mener...

Er jo ytterst sjelden en ser en seilbåt gå inn i en trang havn og legge til under seilføring ..

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

Er jo ytterst sjelden en ser en seilbåt gå inn i en trang havn og legge til under seilføring ..

 

Og takk og lov for det. Det skjer at folk spør litt hånlig om hvorfor vi ikke seiler inn i båsen, og om vi i det hele tatt kan det.

Jeg bruker å svare at det kunne kanskje gått i et nødstilfelle, men at jeg har ingen intensjoner om å prøve det både av hensyn til båtnaboene, oss selv, og forsikringsselskapet. Om man ikke har stålkontroll på hva man driver med, er det hasardspill å seile inn i en marina og legge til i en bås. Det kan være utfordrende nok for motor.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 3 minutter siden:

 

Og takk og lov for det. Det skjer at folk spør litt hånlig om hvorfor vi ikke seiler inn i båsen, og om vi i det hele tatt kan det.

Jeg bruker å svare at det kunne kanskje gått i et nødstilfelle, men at jeg har ingen intensjoner om å prøve det både av hensyn til båtnaboene, oss selv, og forsikringsselskapet. Om man ikke har stålkontroll på hva man driver med, er det hasardspill å seile inn i en marina og legge til i en bås. Det kan være utfordrende nok for motor.

 

Men jeg har sett det....og da imponerer de...?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...