Jump to content

Båter i sjøen


Sydvesten

Recommended Posts

Er helt enig der, det kan være vanskelig nok fra akterlugaren vil jeg tro om inne skal bevege seg mange meter før en når utgangen...

 

På de båtene jeg kjenner til så er det vanligvis noe kortere fra akterlugaren og til luken enn fra forpiggen til samme luke... men for all del jeg er enig i at det ikke er optimale rømingeveier fra akterlugarene heller.... men jeg menere det vil være være noe lettere fra en akterlugar hvor avstanden kun er rundt en"halvmeter"..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg sto utenfor portene 1030 idag tidlig, og har tilbragt en usedvanlig hyggelig dag på båtutstilling.

 

Idag har jeg utelukkende kikket på seilbåter, for første gang i mitt liv. Det jeg har opplevd i dag er at seilbåtselgere er usedvanlig hyggelige og kundefokusert. Sett i forhold til tidligere opplevelser med motorbåtselgere. Slike ting gjør meg veldig glad!!!

 

Jeg har også funnet mange seilbåter som kunne kledd meg. Jeg har kikket på 30+ båter fra Jeanneau, Beneteau og Hunter. Relativt like båter med hyggelige priser. Hvilke som seiler best har ikke jeg fletta peiling på...

 

De store First båtene til Beneteau likte jeg designet på meget godt. Skiller seg godt ut fra mengden, med et tøft uttrykk. Og det er garantert tøft å seile de også.

 

For at ikke Bavaria (motorbåter) skal bli helt glemt, så jeg idag noe jeg ikke håper blir en trend. Gusjeblågrønne kalesjevinduer!!!! Sammen med grønnaktige vindskjermer. Jeg håper andre produsenter ikke følger etter dette innfallet.

 

Bra med folk var det, og god stemning på messeområdet. Og noen perler med prislapp over budsjett finnes det også. Marex 370 var et friskt pust i et traust norsk marked.

Link to post
Share on other sites

Jeg setter spørsmålstegn ved sjødyktigheten, med slike store vinduer. Er det muligheter for å "skalke lukene" dersom glasset skulle bli splintret av en sjø?

Det virket som det var rimelig solide vinduer i den båten, og vi får tro at noen av de 800.000 som doghouse koster ekstra går til sikkerhet. (I følge verftet er vindusløsningen utviklet spesielt for båten.)

 

På den annen side kom verftet i følge selgeren til å endre på luka til cockpit ettersom den hadde alt for lav terskelhøyde.

Link to post
Share on other sites

Var en snartur på messa på lørdag. Var ganske selektiv, men så bl.a. på Nimbus. Fikk omsider sett 2008-versjonen av 30S m/hardtop. Borte er sidedøren og bakveggen. Fremre del av byssa (bak og under førerstolen) er endret og forbedret, passasjerstolen gjort stødigere, men med den konsekvens at bordet må fjernes/flyttes til akterdekket når stolen skal snu fra salongposisjon til forovervendt. Til gjengjeld sitter 2 spersoner godt vendt forover med flott utsikt, det samme gjør skipper'n.

 

En enorm takluke i dobbel duk m/spiler slipper inn lys i hele salongen. Litt skeptisk til om den er tett, men de påsto så. "2 sek" å åpne, likeledes å lukke. Festehåndtakene må utbedres, spinkle saker.

 

Synes det var litt unødvendig å ta bort sidedøren, men den enorme takluken kominert med bakvegg i duk (som enkelt tas bort eller settes på) gjør salongen veldig lys og luftig. Selvsagt ikke som en åpen båt, men fordelen med å kunne lukke salongen så enkelt oppveier dette. Akterdekket har liten sidesofa m/mulighet for å flytte bordet ut og supplere med løse stoler. Kaelsje gjør akterdekket til innerom om en ønsker det.

 

Under dekk 2 flotte kabiner samt stort toalett. Nypris med "alt" av utstyr bringer den over 2 mill, men det kommer nok noe brukte i markedet etter hvert til rabatterte priser. Fremdeles øverst på ønskelisten, men kanskje om 2-3 år??

 

Så overraskelesen - prototypen til 365 Coupe lå like ved. En utrolig fin båt. Rart at ingen før har tenkt på å flytte hytta helt ut til babord og dermed få en bred og flott passasje på styrbord side i stedet for to smale på begge sider. En forstørret 30S hvor alt er større, flottere og ikke minst mer solid. En sidedør som minner om dørene på et passasjerfly, skikkelig tykkelse i innvendige skott og dører. Masser av plass, men allikevel nesten walkaround. En stor takluke i glass som fyller hele bredden på hytta, og glasstak i samme størrelse bak denne. Bare synd at denne runder 3 mill..... Og så får vi håpe at finishen i forkant av takluka skyldes at det er en prototype - noe av det verste jeg har sett i en båt.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hadde en liten tur på messen idag. Traff et annet medlem Rastløs. Vi tittet på noen båter, som vi diskuterte litt om.

 

Jeg hadde store forhåpninger til X-Yacnt. Har sett litt på XC modellen. Og ble ikke skuffet. Den likte jeg godt. Har tenkt på X-42 som lanserer rundt årskiftet. Båten er etter mitt sjønn ett lyspunkt. Men fant litt å utsette her også. Små ratt, og med et så bred dollbord synes jeg kanskje det ikke er optimalt ved å sitte helt ute på halsen. Men dette er ikke

prøvet skikkelig. Men tar turen til Vinterbro når båten er på norsk jord.

Ett viktig moment som jeg ikke har fått med meg er att prislistene til X-yacht har vært DKK EKS MVA. Og da kommer den på 1 mill mer enn tenkt. Så da går den i glemmeboken.

 

 

Var innom Scanner 392, flott båt, mange fine løsninger. Dette er alt vis vi skulle gå nedover i strørrelse.(Vis Jr ikke blir med lenger).

 

Bavaria 43, som har samme skrog som 42. Helt annen løsning. De var ikke heldige med utstillingsbåten som hadde lyseblått trekk. Men dette sa Lunde ville endrfe seg.

Det kommer en del valgfrie løsninger som helt klar blir spennende. Det med deling av akerlugar sjønte jeg ikke. Skilleveggen er flyttbar.

Men Bavara skuffer ikke. :cool:

 

Jeanneau hadde en ny Chartermodell SO 44, gjennomtenkt løsning. Likte den. (ikke aktuell da fruen mener 42 er stort nok).

 

Benetau kjenner jeg fra før, men raceren til svensken(First 45) er kul. Men uakuell, da racern ikke står på tapetet.

 

Synes messen var fin. Moody ble ikke sett på da jeg ikke er spes beigeistret for rene DS båter. Tartan burde blitt sett på, men rakk ikke det. Vanlige Hunter er jeg ikke spes

begeistret for.

 

Motorbåter så jeg også på. Mange flotte

 

Fin messe.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det virket som det var rimelig solide vinduer i den båten, og vi får tro at noen av de 800.000 som doghouse koster ekstra går til sikkerhet. (I følge verftet er vindusløsningen utviklet spesielt for båten.)

 

Hmm. Jeg er fremdeles skeptisk. Jeg så en Saxe for et år eller to siden som var kommet fra Island/Grønland. Han hadde hatt skikkelige problemer som følge av at en sjø hadde knust et av vinduene i dekkssalongen.  Saxe oser av soliditet, men han ville aldri legge ut på en slik tur en gang til med en slik ds-båt, uten å ha skalkemuligheter for alle vinduene. Jeg synes at en båt som benevner seg som "offshore" burde være meget gjennomtenkt på dette punktet, og de store vindusflatene virker ikke tillitsvekkende. Omtrent like mye tillitsvekkende som "båtmesseprat" om at "vindusløsningen er utviklet spesielt for båten". (Selvsagt er vinduene det! Det er vinduene i kjellerstua mi også...;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg så en Saxe for et år eller to siden som var kommet fra Island/Grønland. Han hadde hatt skikkelige problemer som følge av at en sjø hadde knust et av vinduene i dekkssalongen.  Saxe oser av soliditet, men han ville aldri legge ut på en slik tur en gang til med en slik ds-båt, uten å ha skalkemuligheter for alle vinduene.

Det er selvsagt et poeng at såpass store flater krever like store plater for å få dekket en ødelagt rute dersom uhellet er ute. For ikke å snakke om den utfordringen det vil være å håndtere dette i kraftig vind. Her er vel eneste realistiske løsningen å stemple en plate fra innsiden. :eek:

 

Jeg lurer litt på hvor mange som har med seg materialer nok til å tette en vanlig dekksluke når de drar på tur. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal vel litt til at en vanlig dekksluke ryker. Men det har sikkert skjedd.

 

Jeg var for mange år siden med og seilte en DS båt i Shetland Race. Da var det et sikkerhetskrav at vi hadde ferdig tilpassede finerplater av tilstrekkelig styrke med festeanordning liggende klare i båten.

Disse kravene burde man lese igjennom før kryssing av utsatte havområder uansett båttype.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Nå sporer dere av igjen......(det var vel jeg som begynnte)......................... lag en egen topic for hva som kan knuses under en orkan eller lingnende styggvær. alle er jo ute å seiler i slikt vær. :nonod:

Vi har sett at fiskebåter supplyskip, alle har fått slått in vinduer oppe i styrehuset, og disse er mye sterkere en hva vi har vi våre seil/motorbåter. :smash:

alt lar seg knuse :smash:

 

 

 

 

Noen flere bilder , intrykk fra messa.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hadde håpet på flere bilder at Modody 45 enn det lille en har sett ev noe "teakplank" med litt sika...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Desverre Sydvesten , de er visst ikke spesielt interessert i å selge den båten siden man måtte avtale på forhånd for å få komme ombord og se , jeg er en av mange som går på messe med tanke på båtkjøp men der man ikke slipper ombord uten avtale der pløyer jeg rett forbi. Når det gjelder det lille bildet mitt så er det ikke sikaen jeg reagerte på det er den taggette knekte kanten med gelcoat

Link to post
Share on other sites

Desverre Sydvesten , de er visst ikke spesielt interessert i å selge den båten siden man måtte avtale på forhånd for å få komme ombord og se [...]

Hm, og så jeg som takket pent nei. :crazy:

 

Det var interessant nok å se på de som ivret ombord. Rett inn salongen ned under dekk. Tror ikke jeg så noen på mens jeg var i nærheten. En liten praktisk detalj noen spurte om var hvor god oversikt man egentlg hadde fra styreposisjon. Var det egentlig mulig å se baugen? Ser du langs siden av båtenser du ikke baugen. En av selgerne demonstrerte at det gikk an å stå på setet til rorgjenger og se over hyttetaket. Jeg har en følelse at det kan bli en del spennende manøvrering i trang havn med mye trafikk.

 

En annen liten detalj jeg la merke til var at hengslene til sidelukene i rekka sto ut fra skrogsiden, uten noen list eller annen beskyttelse. Det kan nok bli en og annen ripe i andres båter med den designdetaljen.

 

Moody kostet vel omtrent det samme som Faurby, og jeg tror jeg foretrekker en lille danske her :wink:

Link to post
Share on other sites

På den annen side så kan man jo tenke litt på hvordan det er å komme seg ut av en akterlugar om det brenner , jeg kommer ikke på mer enn et par båter som har rømningsvei fra lugarene akter

 

De aller fleste om ikke alle Trawlere med aktercabin har rømningsluke i aktercabinen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg er oppvokst i seilbåt av typen lang og smal og klassisk, og har etterhvert begynt å vurdere muligheten for å kjøpe noe mer moderne og lettseilt for egen familie. Besøker messer, leser tester, studerer brosjyrer. Men jo mer jeg graver jo mer skeptisk blir jeg. Ingen seilbåter klaffer på samtlige punkter jeg ønsker meg, det er alltid noe galt, og de som ser perfekte ut konseptmessig viser seg å ha elendig finish når man studerer dem nærmere. Så begynner jeg å lese diverse nettforum og hører om alle skrekkhistoriene med reklamasjoner og feil og mangler og dårlig service osv osv. I tillegg blir jeg skremt av hvor mye etterarbeid og utbedring og oppfølging man må regne med ved kjøp av ny båt.

 

Jeg var på Båter i Sjøen forrige uke og kikket på det meste rundt 40 fot. Jenneau SO, Beneteau Oceanis og Bavaria er forsåvidt fine familiebåter, men litt sjelløse og ikke alltid like godt sammenskrudd. Hanse 400 i ny innpaktning likte jeg i første omgang godt utseendemessig, men den åpne hekken er meningsløs på en familiebåt og interiøret ser ikke ut til å være veldig ship-shape.

 

Hadde også store forventninger til HR40. Den optimale mann-og-kone-båten, kanskje, men ble skuffet over hvor mørkt og trangt det var under dekk på noe som tross alt er en stor 40-fots seilbåt.

 

XC45 var vel det nærmeste jeg kom drømmebåten, god finish og meget gjennomtenkt, men jeg er ikke sikker på om jeg liker hekken, og dessuten er den minst et par nummer for stor prismessig og også unødvendig stor for familieseilas blant norske uthavner. XC42 kan bli et spennende alternativ, men aller helst håper jeg at de kommer med en lignende modell oppunder 40 fot en gang i fremtiden.

Redigert av bik3man (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var på Båter i Sjøen forrige uke og kikket på det meste rundt 40 fot. Jenneau SO, Beneteau Oceanis og Bavaria er forsåvidt fine familiebåter, men litt sjelløse og ikke alltid like godt sammenskrudd. Hanse 400 i ny innpaktning likte jeg i første omgang godt utseendemessig, men den åpne hekken er meningsløs på en familiebåt og interiøret ser ikke ut til å være veldig ship-shape.

Jeg får sikkert pepper fra en eller annen kant nå, men mitt inntrykk er at de rimeligere båtene i denne størrelsen har lagt veldig stor vekt på at båtene skal fungere (?) i havna. (For en del av de større båtene er det en gåte hvordan produsenten har tenkt at folk skal komme seg gjennom salongen når båten går i litt sjø.)

 

Med hensyn til båter med åpen hekk er det litt underlig at ikke selgerne skjønner at det vil forenkle argumentasjoen ganske mye om monterte et enkelt sikkerhetsnett i hekken. En del av selgerne snakker om slike løsninger, men det er nok mer overbevisende å kunne vise fram løsningen.

Link to post
Share on other sites

Sjøtummel er inne på noe viktig her. Jeg har hatt litt sansen for Hanse; dvs seilegenskaper,

nye tanker om design etc.

På messa var jeg ombord i 470-en for første gang. Det første som slo meg var akkurat dette: hvordan i allverden

skal man "overleve" nedenunder underveis? Hva skal man holde i?

Forpiggen, med fire smale køyer uten noen lebrett eller leduker....!?

Dørkplatene??!!

Store, blanklakkerte flater uten noen slingrekant eller rekkverk. Bokhyller?

Tilkomst til motor og andre viktige installasjoner...

 

Dette var for meg en stor skuffelse. Hvis IKEA hadde en utstilling på Slependen som het noe sånt som:

"Smart hybel med maritimt preg" hadde det ikke vært langt unna dette...

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med noen fra Nelson Marine ombord i en Hanse 430 som de brukte flittig. De hadde fått spesiallaget en lang rekke løsninger for å gjøre interiøret mer sjødyktig, f.eks slingrekanter og lister osv osv. Slikt burde være standard, eller i det minste en opsjon, på en stor moderne seilbåt. At man på eget initiativ må få spesiallaget dette synes jeg er merkelig.

 

Jeg liker Hanse-båtenes utseende og seileregenskaper og dekksløsninger, men det virker som interiørdesignerne har fått litt for mye makt under dekk.

Link to post
Share on other sites

Dette var for meg en stor skuffelse. Hvis IKEA hadde en utstilling på Slependen som het noe sånt som:

"Smart hybel med maritimt preg" hadde det ikke vært langt unna dette...

 

Hva er problemet?

 

På messa var jeg ombord i 470-en for første gang. Det første som slo meg var akkurat dette: hvordan i allverden

skal man "overleve" nedenunder underveis? Hva skal man holde i?

 

Jeg vil våge påstanden at en Hanse fungerer meget bra for de aller fleste, det tror jeg gjelder alle andre billigbåter også. Produsentene skyter ikke spurv med kanoner, sånn er det bare. Da ville ikke produktene solgt mye. Jeg leser og ser at det er, om ikke mange, så iallefall flere her på forumet så vet veldig godt hvordan en båt skal være bygd, eller iallefall hvordan den ikke skal være bygd. Helt greit for meg, men det blir liksom litt mye teori. Iallefall tror jeg at forklaringen på det dere ser er at er godt nok til folk flest og folk flest vil ikke betale mer så dermed blir det slik. Det er iallefall ikke fordi produsentene ikke vet at det kunne vært greit med slingrekant på bordene, håndrekker i taket etc... Dagens båtkjøper ønsker noe som ser moderne ut også, ja kanskje til og med på beskostning av det praktiske i noen tilfeller. Noen syns det er en trist utvikling, andre (som meg) syns det er kult at det går ann å få en topp moderne båt, som ser kul ut og som er rimelig. I tillegg seiler den bra, den er svært prakisk og ideell i både havn og til sjøs, for utrolig nok så fungerer den jo også i mye sjø, hvem hadde trodd det, iallefall i det vi syns er mye sjø... Vel, et lite oppgulp etter å ha lest om alt så er så dårlig og alt som var så mye bedre før... :lol:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg liker Hanse-båtenes utseende og seileregenskaper og dekksløsninger, men det virker som interiørdesignerne har fått litt for mye makt under dekk.

Jeg tror jeg skjønner hvor du vil hen. Men jeg er bare delvis enig. Endringen i design har skjedd gradvis og ut fra det faktum at 96% av tiden ligger båtene i havn. Heldigvis finnes det mange nyere bruktbåter på markedet som har gode kompromisser. Sjekk f.eks Jeanneau 37 og 40 fra før 2005 (helst sun fast versjoner), Elan 40 fra før 2005, First 40.7, Hanse 411 og 371 (fra +-2002) og evt bavaria fra 1997-2004. Da tror jeg du vil finne båter som har mer av den "gammeldagse" innredningen samtidig som de stort sett har samme fordeler som de nyeste båtene.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe imot et moderne interiør. Jeg synes stylingen innvendig i moderne seilbåter er utrolig mye bedre enn den mørke dystre teaken og evinnelige mahognien med mørkeblå puter som har fulgt oss opp gjennom årene.

 

Det jeg stusser over er interiørløsninger som ikke fungerer. Bokhyller som er ubrukelige straks båten krenger. Bord uten slingrekanter. Ingen griperekker under dekk. Skarpe hjørner. Osv osv. At båtene stort sett ligger i havn er ingen grunn til at de skal fungere dårlig under seilas. Jeg er sikker på at man med relativt enkle midler fra designernes side kan få til et moderne interiør som også er sjødyktig. Den Hanse 430'en jeg nevnte hadde fått det til, men da spesiallaget.

Redigert av bik3man (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...