Jump to content

HJELP!! STJÅLET BÅT!! Sist sett Egersund


Båtadvokaten

Recommended Posts

Men vi kan vel anta med en overveiende grad av sannsynlighet at båten ikke skal sikres mot å synke?? Hvordan vil du sikre en båt som oppgis som stjålet uten å stoppe den? Du kan selvsagt følge etter, men om du vet at politiet ser på dette som så diffust at de ikke vil gripe inn, ville du gjort noe da? Poenget er vel at ikke alle kortene kom på bordet med en gang. Forøvrig synes jeg alle medlemmer av Båtplassen virker som skikkelige og hyggelige folk, men her er det noe som skurrer for meg.

 

Forøvrig er det bra å forsvare andre, også de som tar feil  :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Sikre han være kontakt med Politi osv. Stoppe eller hindre vil være en juridisk term for fysisk innblanding for å få båten til å bli liggende.

 

Forøvrig ening med alle om at det er mye som skurrer her.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Skrive før en tenker kan alle gjøre.

 

Nå vet ikke jeg hva som kan gjøres hvis båten forsvinner ut av Norge, men håper denne saken får en positiv ende. Til man vet hvem, hva , hvor ... så ser jeg frem til å lese mer om dette i morgen...

 

Om ikke annet, folk er ihvertfall bra engasjert her inne på Baatplassen.no :cheers:

Link to post
Share on other sites

Til shipman28:

 

Dersom båten står registrert på båtadvokatens klient, må du vel være enig i at det er tyveri selv om det er en bakenforliggende tvist her som skal opp for en domstol?

 

Hva denne tvisten går ut på synes jeg ikke angår selve tyverisaken, og jeg synes heller ikke båtadvokaten har forsøkt å føre noen bak lyset.

<{POST_SNAPBACK}>

Dersom båten var registrert på advokatens klient ville ikke saken være uklar for Politiet og de kunne rykket ut umiddelbart, men når den ikke er det kan ikke Politet gjøre noe for eierforholdet er ikke uklart.

 

Det er jo på det rene at han har ført oss bak lyset med å holde tilbake opplysninger som er av stor betydning for saken, hadde han gjort dette vilee det ikke engang vært en tråd som het stjålet båt.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Synes det er snodig at din eier som bor i Bergensområdet eier båten når den står til salgs hos Norsk Lystbåtformidling som opplyser at båten ligger i Nord Norge. Skjønner dette med byttehandelen som muligens ikke gikk som planlagt (ene parten misfornøyd?).

Kan dessverre ikke gå inn på dette, av grunner som er nevnt før.

 

 

Båten er observert og jeg skal gledelig fortelle deg hvor den er om jeg ser den, men det er det eneste jeg skal gjøre også.

Takker for det. Situasjonen er fortsatt uavklart.

 

Litt på siden kanskje, men: Vet du hvorfor båten står til salgs hos Norsk lystbåtformidling? Synes det virker rart at en båtmegler legger ut en båt til salgs hvis det er en pågåeende tvist vedr. eierspørsmålet.

Det vites ikke hvorfor; at den fortsatt ligger inne til salgs betyr jo ikke at den ikke er overdratt nylig, gjør det det?

 

 

Med forbehold om grensen for din taushetsplikt - som jeg respekterer fullt ut at du må overholde: Stridens kjerne er da verdien av byttegjenstandene?

Nei, ikke direkte.

 

Forøvrig synes jeg det hadde vært fordelaktig om Båtadvokaten hadde opplyst om bakgrunnen i første innlegg - det hadde nyansert saken og virker mer rede[r]lig :smiley:

Mulig det, men taushets- og diskresjonsplikt har av og til sine ofre. Dessuten ser jeg det ikke slik at Baatplassen skal være en forlkedomstol som avgjør hvem av disse partene som har rett. Det er domstolenes oppgave, det.

 

 

Vel, du belyser jo bare den ene siden av saken, så det er jo du som gjør båtplassen til en urettferdig domstol med å kun belyse saken fra den ene siden og svært sparsommelig også i begynnelsen.  Lurte oss til å tror den var stjålet.

Jeg har ikke lurt noen til å tro at båten er stjålet. Og stjålet er den. Det er udiskutabelt. Det vites fortsatt ikke hvem som er om bord.

 

 

Du har igrunnen gjort deg skikkelig bort idag, og var jeg deg så ville jeg vært flau.

<{POST_SNAPBACK}>

Du er berettiget til å ha din mening men i all respekt så er jeg uenig med deg.

 

 

Hvis det er tvist om eierskap burde vel politiet bistå for å sikre at båten ikke forlater landet før det er bragt på der rene hvem som eier den.

Just precis. Etter min mening skulle det bare mangle.

 

Siden du og politiet tydelivis er uenige om dette burde du ikke blande andre inn i saken ved å be om hjelp til å hindre båten å dra videre. Hadde saken vært så klar som du hevder hadde vel politiet rykket ut.

Saken er klar nok. Grunnen til manglende aksjon er ikke at politiet mener at tyveriet av båten er berettiget.

 

 

 

Sikre han være kontakt med Politi osv. Stoppe eller hindre vil være en juridisk term for fysisk innblanding for å få båten til å bli liggende.

Helt rett. Det som skurrer er manglende inngripen fra politiet. I så måte er tvisten mellom tidligere og nåværende eier uten betydning. Det avgjørende er tyveriet som sådant.

 

Men merk at jeg ikke kan si med sikkerhet at det er tidligere eier som har tatt båten. For det vites ikke.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Det er jo på det rene at han har ført oss bak lyset med å holde tilbake opplysninger som er av stor betydning for saken, hadde han gjort dette vilee det ikke engang vært en tråd som het stjålet båt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg takker og bukker for at du gjør hva du kan for å flytte fokus i tråden. Kommer ikke til å kommentere flere av disse usaklige innleggene.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Dette er helt utrolig. Jeg blir rett og slett matt. Alle som ber om en forklaring her, er de usaklige?  :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nei, det var ikke det jeg mente. Det var de uforbeholdne beskyldninger om det ene og det andre og de kategoriske fastslåelser om dette og hint det dreide seg om.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Synes det er veldig trist at en tråd av denne typen skal spore av så totalt.

 

Tråden dreide seg om å få bistand til å oppstore en stjålet båt. Båten er fortsatt stjålet, og Båtadvokaten har forsøkt å svare på spørmål etterhvert som de har dukket opp. Han har også løpende holdt oss oppdatert med informasjon om når/hvor båten har vært observert.

 

Jeg satte tråden på toppen så flest mulig skulle se etterlysningen.

Link to post
Share on other sites

Synes det er veldig trist at en tråd av denne typen skal spore av så totalt.

 

Tråden dreide seg om å få bistand til å oppstore en stjålet båt. Båten er fortsatt stjålet, og Båtadvokaten har forsøkt å svare på spørmål etterhvert som de har dukket opp. Han har også løpende holdt oss oppdatert med informasjon om når/hvor båten har vært observert.

 

Jeg satte tråden på toppen så flest mulig skulle se etterlysningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig med Lasse. Dette har sporet helt av :yesnod:

 

Har der vært noen flere observasjoner av båten etter bunkringen?

Link to post
Share on other sites

Har der vært noen flere observasjoner av båten etter bunkringen?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, nå er den borte.

 

 

Og jeg håper neste gang en båt blir stjålet, at den evt tråden også får like mye oppmerksomhet, og at vi alle kan hjelpe til med å gjennfinne båten.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Helt enig.

Det er det geniale med dette forumet. Der finnes folk fra hele Norge her inne.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det var nettopp av disse grunner jeg ba om hjelp fra Baatplassens medlemmer. Mht. avgjørelsen av eventuelle tvistespørsmål, tror jeg at jeg klarer meg uten hjelp. :rolleyes:

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Nei, nå er den borte.

Det var nettopp av disse grunner jeg ba om hjelp fra Baatplassens medlemmer.  Mht. avgjørelsen av eventuelle tvistespørsmål, tror jeg at jeg klarer meg uten hjelp.  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Enig med deg i det.

Er det noen omkring Lista/Lindesnes som kunne tenke seg å hjelpe??

<{POST_SNAPBACK}>

For meg var det her du tråkket litt feil i forhold til etikk og moral. Jeg oppfatter "trå til " som at det ble oppfordret til å fysisk hjelpe til for å stoppe båten. Om politiet ikke hadde kapasitet til å ta saken hadde det etter min oppfatning vært moralsk OK. Men når politiet sier at de ikke vil gjøre noe fordi de anser tvisten om båten slik at de ikke vil gripe inn - da mener jeg at du trår over grensen når du ikke opplyser om dette. I værste fall kunne de som hadde grepet inn utført en ulovlig handling - og at de følte seg forledet.
Link to post
Share on other sites

Dersom båten er stjålet ja, - derom strides de lærde...

 

Og jeg håper neste gang en båt blir stjålet, at den evt tråden også får like mye oppmerksomhet, og at vi alle kan hjelpe til med å gjennfinne båten.

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde vi hatt et obligatorisk båtregister hadde det ikke vært noe problem å bestemme hvem som er den rettmessige eier av båten. Da hadde det heller ikke vært noe problem for politiet å sjekke ut denne saken heller. Jeg forstår det slik at akkurat det er det springende spørsmålet nå.

 

Denne tråden har dessverre utviklet seg i en noe selsom retning. Fra å være et rop om hjelp til å få stoppet en illegal og urettferdig handling, til et juridisk spørsmål om hvorvidt det er tyven eller eieren som sitter i båten akkurat nå og til sist hvorvidt baatplassens lesere er bemyndiget å ta loven i egne hender. Ikke vet jeg da jeg tilliks med de fleste i denne debatten antakelig ikke har andre opplysninger enn de som kommer fra Båtadvokaten.

 

Jeg anbefaler leserne av denne tråden om ikke å borde eller med fysisk makt prøve og stoppe denn båten. Det er rett og slett forbundet med fare. Vi har trente spesialenheter tll slikt i dette landet. Gi heller opplsyninger til Båtadvokaten om observasjoner. Vi bor i et sivilisert land og liker gjerne å bli oppfattet som sivilsierte også. Vi kan ikke se bort fra at saken har en ukjent side, som vil legge de krasse angrepene på Båtadvokaten døde og maktesløse. Hvilken selvfølelse sitter vi igjen med da?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Synes Bitteliten har veldig gode poenger her!l

 

Det at folk føler at de har blitt forledet tror jeg nok er årsaken til alle de engasjerte og :discuss::cryin::discuss: sinte innleggene.

 

 

-> til Båtadvokaten

 

Har uenigheten noe med båtmegleren og gjøre??

(Respekterer dersom du ikke KAN svare pga. taushetsplit etc.)

Link to post
Share on other sites

For meg var det her du tråkket litt feil i forhold til etikk og moral. Jeg oppfatter "trå til " som at det ble oppfordret til å fysisk hjelpe til for å stoppe båten. Om politiet ikke hadde kapasitet til å ta saken hadde det etter min oppfatning vært moralsk OK. Men når politiet sier at de ikke vil gjøre noe fordi de anser tvisten om båten slik at de ikke vil gripe inn - da mener jeg at du trår over grensen når du ikke opplyser om dette. I værste fall kunne de som hadde grepet inn utført en ulovlig handling - og at de følte seg forledet.

<{POST_SNAPBACK}>

Politiets begrunnelse er bl. a. at det "minste" tenkelige straffbare forhold er en forseelse som ikke gir grunnlag for tvangsmidler i form av beslag.

 

Ellers kan jeg muligens tendere til å være enig med deg; på den andre side ville det ikke falle meg inn å be om annen konkret hjelp i tilfelle enn å få transportert eieren om bord.

 

Hadde vi hatt et obligatorisk båtregister hadde det ikke vært noe problem å bestemme hvem som er den rettmessige eier av båten.  Da hadde det heller ikke vært noe problem for politiet å sjekke ut denne saken heller. 

Det hadde dessverre ikke hjulpet. Rettsvern ved erverv av løsøreting, som båt, får man ved overlevering, ikke ved registrering i båtregisteret.

 

 

Det at folk føler at de har blitt forledet tror jeg nok er årsaken til alle de engasjerte og  :discuss:  :cryin:  :discuss:  sinte innleggene.

Da skal jeg seie meg lei for at taushets- og diskresjonsplikt i uhellig allianse med hastverk og hundrevis av telefoner hit og dit på en fredags kveld og hele lørdag; kanskje ikke ga fullgod mulighet for den millimeterpresisjon enkelte kunne ønske.

 

 

Har uenigheten noe med båtmegleren og gjøre??

(Respekterer dersom du ikke KAN svare pga. taushetsplit etc.)

Nei, det har absolutt ingen verdens ting med båtmegleren å gjøre. :nonod:

 

Det begynte med krav om heving av bytteavtalen på grunn av påståtte mangler med Riva'en og ble deretter en påstand om at ingen avtale var inngått. Dette på tross av at Trawleren var levert i Trondhjem og seilt til Bergen av sin nye eier; mens Riva'en var overlevert her og seilt nordover av dens nye eier. "Det var bare prøveturer" hevdes det. Norgeshistoriens lengste, i så fall. Man kan jo velge å tro hvem man vil, ut fra det som har skjedd fra i går til i dag... :rolleyes:

 

Mere tror jeg ikke at jeg vil si uten videre.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Mere tror jeg ikke at jeg vil si uten videre.

<{POST_SNAPBACK}>

Og det trengs ikke for min del heller. Her har vi da fått bakgrunnen og litt til, samt noe som nesten ligner en bitteliten unnskyldning fra en bergensk advokat :eek::lol: . Verden går fremover!

 

Lykke til i jakten. Er Rivaen levert tilbake nå - eller sitter karen nå med to båter?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hadde dessverre ikke hjulpet.  Rettsvern ved erverv av løsøreting, som båt, får man ved overlevering, ikke ved registrering i båtregisteret.

Åjj. Den uttalelsen der, bør grunngis. Vil dette si at evt. registreringspapirer i småbåtregisteret rett og slett er verdiløse ? Rett og slett at finner`n er vinner`n ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Og det trengs ikke for min del heller. Her har vi da fått bakgrunnen og litt til, samt noe som nesten ligner en bitteliten unnskyldning fra en bergensk advokat  :eek:  :lol: . Verden går fremover!

Nærmere skal det godt gjøres å komme.

 

 

Lykke til i jakten. Er Rivaen levert tilbake nå - eller sitter karen nå med to båter?

<{POST_SNAPBACK}>

Vedkommende har nektet å opplyse hvor Rivaen befinner seg. Det kan jo si litt, det også ...

 

 

Åjj. Den uttalelsen der, bør grunngis. Vil dette si at evt. registreringspapirer i småbåtregisteret rett og slett er verdiløse ? Rett og slett at finner`n er vinner`n ?

Rettsvern mot konkurrerende erverver eller mot selgers kreditorer får du først ved overlevering. Det gjelder bil, båt, TV, motorer, you name it, alt som er løsøre og ikke kan registreres i et realregister som luftfartøyregisteret eller skibsregisteret.

 

Slik er det!!

 

 

Hei hei! Ikke mobb bergenserene her, vi kan ikke noe for at vi alltid har rett  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Så sant, så sant!!

 

:flag:

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...