Jump to content

HJELP!! STJÅLET BÅT!! Sist sett Egersund


Båtadvokaten

Recommended Posts

Enig med Lotus. Slik saken har kommet frem etterhvert (vi vet jo ikke om det ligger mer bak) så er båten stjålet. For det første kan man ikke ennå si med sikkerhet at det er den forrige eieren som har tatt den og for det andre har han ingen rett til å hverken sitte med begge båtene eller bytte tilbake "når han vil".

 

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig i det synet.
Link to post
Share on other sites

Tyveri eller ikke.

 

Slik jeg leser saken har nå tidligere eier (forutsatt at det er han som står bak "hentingen" i Bergen) to båter. En Riva han nekter å opplyse hvor er, og en trawler på vei langs kysten. Dette er uansett feil! Det er vanskelig å godta at noen bytter bort en båt uten å få en båt i bytte.

 

Det korrekte og hyggelige ville jo være å legge Rivaen i Bergen når trawleren ble hentet. Da ville en jo være tilbake til utgagnspunktet om ikke annet.

 

Utover det skal jeg la være å kommentere enkeltutsagn i tråden. Har hatt VELDIG lyst ved et par anledninger, og har telt adskillig lengre enn til 10 før jeg har bestemt meg for å la være.

 

Håper alt ordner seg, og at Baatplassen.no har rom for innlegg der båter blir etterlyst uansett grunn. (ingen røk uten ild)

Tror nok vedkommende i min hjemmehavn som fikk sin båt tilbake etter hjelp fra baatplassen sine medlemmer sist sommer har litt rar smak i munnen om han leser denne tråden.

Oso

Link to post
Share on other sites

...men folkens; er det ikke noe som ikke helt stemmer når politiet ikke engang tar personalia og sjekker opp hvem som er i båten?

Grunnen er allerede omtalt. Det minste mulige straffbare forhold -- besittelseskrenkelse -- var ikke alvorlig nok til å foreta beslag. Hva andre har sagt og ment om dette er visvas.

 

 

Jeg er ikke overbevist om alt som kan sies i denne saken, er sagt. 

Det er mye som kan sies men som sagt før så skal det ikke sies her, selv om enkelte her ønsker det annerledes.

 

Har du tilføyelser, advokat?

Nei. Ikke på det nuværende tidspunkt i alle fall.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg så grå i håret som det ser ut som du er av bildet på avataren - så for meg så rekker foreløpig solen mer enn nok :lol:

 

Hadde du visst hva Worses kledelige graa manke kommer seg av, hadde du nok blitt misunmelig på været igjen, bitteliten!! :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

At politiet ikke griper inn i og for den saks skyld også henlegger saker uen noen etterforskning - også der gjerningsmannen er kjent - er desverre ingen nyhet, så det betyr ikke så mye.

 

Håper det løser seg - og holder gjerne utkikk etter båter i tilfeller som dette.

Men inngripen utover å rapportere hvor/når den event er sett avstår jeg fra, og anbefaler andre det samme.

 

Dessuten - skaffer meg sikkert mange uvenner nå - er det noen som har lest "annet forum" tråden??

Hmmmm......

Redigert av ferskvannspiraten (see edit history)

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post
Share on other sites

Hadde du visst hva Worses kledelige graa manke kommer seg av, hadde du nok blitt misunmelig på været igjen, bitteliten!!  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Er det QB De sikter til min godeste Worse? Ellers takk i så fall. Jeg har en Frue her hjemme som for tiden er både forståelig overfor mannens ønsker og deltakene i mannens ønsker. Og misforstå meg ikke nu da.

Link to post
Share on other sites

Er det QB De sikter til min godeste Worse?

De er i nærheten av det riktige jordet, der, ja!! :yesnod::lol:

 

 

Jeg har en Frue her hjemme som for tiden er både forståelig overfor mannens ønsker og deltakene i mannens ønsker. Og misforstå meg ikke nu da.

Nei, det kunne vel da ikke falle seg for en kristen mann?? :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

At politiet ikke griper inn i og for den saks skyld også henlegger saker uen noen etterforskning - også der gjerningsmannen er kjent - er desverre ingen nyhet, så det betyr ikke så mye.

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

å joda, at en tjenestemann i et tilfelle som beskrevet ikke engang opptar personalia for bevissikring er veldig, veldig uvanlig. ...og nettopp derfor mistenker jeg at detligger noe mer bak her som enda ikke har kommet frem.

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

GLEDELIG MELDING

Båten er sikret, og tjuvradden har mottatt ris på rompa.

.....men så reiser jeg hjem og logger meg på båtplassen, og får se at det muligens er eieren jeg har hatt over knea :eek:  

Regner med at du er rimelig svær en kar,da jeg har sett den tidligere eier.......

 

Folkens?? -Hvis dere ser på bilde nr 2 av båten,så ser dere min lille fiskebåt...... :sailing:

Hvit med blå stripe.....i bakgrunnen..

 

For ei smørje.....

Redigert av Faxe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ordet sier meg ingenting, snakke norsk til mannen i gaten! Vi får følge Politiets råd... :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er selvtektsparagrafen:

 

Den, som retsstridig sætter sig eller andre i Besiddelse af nogen Løsøregjenstand eller medvirker hertil, straffes med Bøder, men, hvis Gjenstandens Værdi overstiger 10 Kroner, med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vi vet jo ikke hvem som har tatt båten. Og inntill vi vet det må det jo anses som tyveri -

<{POST_SNAPBACK}>

Nettopp, og da er det vel merkelig at en fotsoldat fra politiet sier "njet" til en anmodning om hjelp.

 

....så derfor; kansje fører av båten ikke er så ukjent allikevel? ...kanskje det er eier'n?

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Tyveri eller ikke.

 

Slik jeg leser saken har nå tidligere eier (forutsatt at det er han som står bak "hentingen" i Bergen) to båter. En Riva han nekter å opplyse hvor er, og en trawler på vei langs kysten. Dette er uansett feil! Det er vanskelig å godta at noen bytter bort en båt uten å få en båt i bytte.

 

Det korrekte og hyggelige ville jo være å legge Rivaen i Bergen når trawleren ble hentet. Da ville en jo være tilbake til utgagnspunktet om ikke annet.

 

Utover det skal jeg la være å kommentere enkeltutsagn i tråden. Har hatt VELDIG lyst ved et par anledninger, og har telt adskillig lengre enn til 10 før jeg har bestemt meg for å la være.

 

Håper alt ordner seg, og at Baatplassen.no har rom for innlegg der båter blir etterlyst uansett grunn. (ingen røk uten ild)

Tror nok vedkommende i min hjemmehavn som fikk sin båt tilbake etter hjelp fra baatplassen sine medlemmer sist sommer har litt rar smak i munnen om han leser denne tråden.

<{POST_SNAPBACK}>

1. Hvordan vet du at han har to båter? Det har du KUN båtadvokatens ord på, og han snakker kun til egen fordel har vi sett fra begynnelsen av tråden.

 

2. Tenk om Rivaèn ligger der den andre lå? Eller at den ligger på en plass som er gjort kjent for den andre part? Har noen av dere snakket med han som kjørte avgårde med Trawleren å spurt han?

 

3. ja, flere enn deg teller til 10 før man skriver.

 

4. Håper folk viser mer seriøsitet neste gang! Og så må jeg bare si at siden Politiet ikke ville ta båten og dens fører så lå vel ikke ting til rette for å kunne gjøre det, og om politiet hadde vært av samme oppfattning som båtadvokaten så hadde karen blitt tatt i Egersund.

Uansett så er det nå like ulovlig å ta den tilbake uten at det er myndighetene/Politiet som gjør dette, båtadvokaten har bare forsøkt å ta loven i egne hender og utføre selvtekt (sikre båten) som er kanskje mer alvorlig siden det kommer fra en advokat.

 

:smash:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

å joda, at en tjenestemann i et tilfelle som beskrevet ikke engang opptar personalia for bevissikring er veldig, veldig uvanlig.  ...og nettopp derfor mistenker jeg at detligger noe mer bak her som enda ikke har kommet frem.

 

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nok mye her som ikke båtadvokaten vil ut med, så jeg tror du har rett.

 

Nettopp, og da er det vel merkelig at en fotsoldat fra politiet sier "njet" til en anmodning om hjelp. 

 

....så derfor; kansje fører av båten ikke er så ukjent allikevel?  ...kanskje det er eier'n?

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du ikke politiet har snakket med han på tlf? Mobiltelefonen er jo oppfunnet for lenge siden. :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Det er selvtektsparagrafen:

 

Den, som retsstridig sætter sig eller andre i Besiddelse af nogen Løsøregjenstand eller medvirker hertil, straffes med Bøder, men, hvis Gjenstandens Værdi overstiger 10 Kroner, med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Skipper,

 

Du refererer til straffelovens §392, men glemmer å ta med siste setning:

 

" Har den skyldige handlet i Hensigt at gjøre en virkelig eller formentlig Ret gjældende, kommer ikke høiere Straf end Bøder til Anvendelse. Under særdeles formildende Omstændigheder kan Straf bortfalde. "

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Uansett hva som blir utfallet på denne saken, så kan det jo være interessant å få vite hvordan det til syvende og sist ender. Selv om Båtadvokaten naturlig nok mener at hans klient har en god sak, så mener vel trolig motpartens advokat akkurat det samme på vegne av sin klient. En av dem må jo nødvendigvis ta feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg finner det uproffesjonelt og ukritisk av en advokat å bruke diskusjonsfora som baatplassen og Båtmagasinets båtplass for å søke "assistanse" i en sak som er uavklart mht eierforhold.

 

Kunne forstått det dersom det var båtadvokatens klient som benyttet seg av et diskusjonsforum for å sjekke ut om noen hadde obervert båten. Eller dersom båtadvokaten selv var en av de impliserte båteierne og dermed benyttet diskusjonsfora som privatperson. Men å bruke bl.a. baatplassen som advokat i denne saken synes jeg er uproffesjonelt.

 

Det påberopes taushetsplikt. Forståelig. Men har ikke opplysningene som etterhvert har kommet frem i tråden allerede gått ut over taushetsplikten? Båtentypen er sjelden og i tillegg lett gjenkjennelig. Dermed kan det være lett å knytte informasjonen i denne saken opp til enkeltpersoner. Er ikke det uetisk?

 

Kan ikke tro annet enn at denne saken ikke harmonerer særlig godt med de retningslinjene som følger advokatyrket.

 

Majoriteten av baatplassens brukere er på dette forumet som privatpersoner. Noen ganger drar vi nytte av vår proffesjonstilhørighet og yrkeserfaring for å kunne gi råd til andre i båtrelaterte spørsmål. Flott! Men denne saken synes jeg havnet langt utenfor godt "nett-vett" og moral.

Redigert av HaJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter en vannvittig fin helg på fjellet! (Rallarvegen) kommer jeg hjem og leser denne tråden fra ende til annen. Mange sterke meninger og bortforklaringer, vi er jo forsåvidt vant til å høre dette i disse valgtider. En burde avogtil ha like stor skepsis til det som skrives her som det man hører fra politikermunn?

 

Jeg har stor forståelse for Baatadvokaten som ønsker å bruke dette forumet til å finne tilbake båten. Uten å henge meg opp i juridske spissfindigheter (som jeg ikke har greie på), mener jeg også at båten er å betrakte som stjålet.

 

MEN, Baatadvokaten førte oss alle bak lyset til å begynne med. Slik som mannen i gata leser det, fremstilles det i begynnelsen av tråden som en klar tyverisak der en kjeltring har stukket av med båten til en uheldig båteier. Når Shippman begynner å grave viser det seg at saken ikke er så grei og mange, inkludert undertegnedt føler seg lurt. Her skader advoktaen sin egen sak stort. Hadde han fra starten av fortalt at det var en tvistesak og den ene parten prøver å stikke av med båten før tvisten er avgjort, ville hjelpen vært like stor fremdeles.....

 

De fleste medlemmene her er nok ikke jurister. Jeg tror nok de fleste tolket oppfordringen om å sikre båten slik at man skulle hindre båtføreren i å legge fra kai. At men i ettertid forklarer at sikre var ment som noe annet, holder ikke. Ditt publikum her er ikke jurister, men båteiere. Her ble baatplassens medlemmer oppfordret til å stoppe en båt der politiet ikke ville stoppe den - da går man over streken!

 

Etter min mening var det rett av advokaten å bruke forumet for å finne båten, men det var uforstandig og klønete å ikke fortelle at det var en tvistesak, og han har ført mange bak lyset, med eller uten hensikt. Derfor skylder han oss alle en beklagelse.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Etter min mening var det rett av advokaten å bruke forumet for å finne båten, men det var uforstandig og klønete å ikke fortelle at det var en tvistesak, og han har ført mange bak lyset, med eller uten hensikt. Derfor skylder han oss alle en beklagelse.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har også lest hele denne tråden og må si at jeg følte meg litt lurt når det kom fram at dette var en tvistesak.

 

Er helt enig her må en beklagelse være på plass fra Advokaten :nono:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...