Jump to content

Regel 9. Trange farvann


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Synes ikke at seilerne skal forlange at motorbåter skal forutse hvor de kommer til å seile. Ikke uten grunn en har motorbåt,dessuten seiler ikke alle seilbåter likt.......av en eller annen grunn. Forskjellige båter ,vinden forandrer seg,dybder foran seilbåten,hvor dypt de stikker. Det kan de vel ikke forlange at andre skal gidde å følge med på. Jeg holder styrbord i leia. Smeller det,så smeller det. Stopper ikke opp,eller gjør vendereis fordi det kommer en båt som oppfører seg som om den er alene i verden. Avpasser selvsagt fart og kurs,og kjører så hensynsfullt som mulig for at ting skal gli smertefritt,men er jo ikke synsk heller.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
cosmic skrev 5 minutter siden:

Jeg holder styrbord i leia. Smeller det,så smeller det. Stopper ikke opp,eller gjør vendereis fordi det kommer en båt som oppfører seg som om den er alene i verden. 

 

Båtførere som bevisst gir faen i reglene, nekter å stoppe opp osv med holdninger som kamikazepiloter er vanskelig for seilbåter og andre båter som trenger "mer enn vanlig" plass å forholde seg til. 

 

Tror ikke du helt skjønner poenget med disse reglene, de er der for å gi seilbåter og andre båter som ikke kan ferdes på annen måte uten fare pga redusert manøvrerbarhet rett til veien i trange leder. 

 

Det er de "vanlige båtene" for motor med full manøvrerbarhet som er "underlegne" i denne sammenhengen og må vike. 

---

Hvordan forholder du deg i åpent farvann, samme greia, du nekter ut av reint prinsipp? Andre regler du nekter å forholde deg til og heller sier "smeller det så smeller det"? 

 

Og ja, jeg tar deg overhodet ikke seriøst :giggle: Tror de fleste skjønner en spøk når de ser den. 

Link to post
Share on other sites

Skrev vel at jeg prøver å få ting til å gli greit,og avpasser fart og kurs for å bidra til dette. Eller gjorde jeg ikke det? Det jeg prøvde å mene noe om,er at endel tolkning av regler og bestemmelser koker ned til ren jus,som selv seilfolket ikke blir enige innad om,idisse trådene.Må vel noen ganger en sjøforklaring til i ettertid for å plassere skyld,og det blir litt sent. At noen skal krysse i trange sund og forvente at andre skal reise hjem for å gi plass til disse,og attpåtil forventer at det skal være forutsigbart ,når de slår  og kjører sikk sakk,mens de gauler og peker på seilet sitt,det synes jeg er litt mye forlangt. Ellers Pinkvin,skal du ha takk for å opplyse meg om hvor dumt og uforskammet jeg oppfører meg sånn generellt på havet. Det er nok noe du vet mye om.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
cosmic skrev 11 minutter siden:

Skrev vel at jeg prøver å få ting til å gli greit,og avpasser fart og kurs for å bidra til dette. Eller gjorde jeg ikke det?

 

Er da lett å sitere hva du skriver, står rett over her "Forskjellige båter ,vinden forandrer seg,dybder foran seilbåten,hvor dypt de stikker. Det kan de vel ikke forlange at andre skal gidde å følge med på. Jeg holder styrbord i leia. Smeller det,så smeller det. Stopper ikke opp,eller gjør vendereis fordi det kommer en båt som oppfører seg som om den er alene i verden. Avpasser selvsagt fart og kurs,og kjører så hensynsfullt som mulig for at ting skal gli smertefritt,men er jo ikke synsk heller."

 

cosmic skrev 11 minutter siden:

Det jeg prøvde å mene noe om,er at endel tolkning av regler og bestemmelser koker ned til ren jus,som selv seilfolket ikke blir enige innad om,idisse trådene.Må vel noen ganger en sjøforklaring til i ettertid for å plassere skyld,og det blir litt sent. At noen skal krysse i trange sund og forvente at andre skal reise hjem for å gi plass til disse,og attpåtil forventer at det skal være forutsigbart ,når de slår  og kjører sikk sakk,mens de gauler og peker på seilet sitt,det synes jeg er litt mye forlangt.

 

Da syns jeg du skal lese tråden en gang til. Seilerne i tråden er enige ifht reglene men drøfter mer den praktisk gjennom føringen. Og det har kommet forslag om å feks krysse over hele leia for å gjøre seg mer forutsigbar for møtende båter og på den måten unngå fare ifht regel 9a og 2b.

 

At du ikke gidder å sette deg inn omgivelsene og forholdene og skjønne hva de kan bety for andre båter, også store båter som ferdes i leden, og hva det betyr ifht regelverket, det må stå for din egen regning. 

 

cosmic skrev 11 minutter siden:

Ellers Pinkvin,skal du ha takk for å opplyse meg om hvor dumt og uforskammet jeg oppfører meg sånn generellt på havet. Det er nok noe du vet mye om.

 

Det har jeg aldri skrevet, men om det er din egen tolkning av hva du selv skriver så skal jeg ikke ta den fra deg. 

 

Du skriver da selv at du holder SB i leia, nekter å stoppe, nekter å evt snu, smeller det så smeller det. Syns du helt fint klarer å beskrive hvordan du har tenkt å føre deg på sjøen, men jeg tror du tuller med oss fortsatt, dette vil du aldri gjennomføre i praksis. Husk at de samme reglene også gjelder feks store båter som ferdes i trange farvann. 

 

For du skiller vel ikke på typer og størrelser av fartøy mtp din motstand av reglene? Du holder SB uten å stoppe eller snu også når det kommer en båt så stor at den trenger hele leden, eller var det kun seilbåter du var ute etter? 

Link to post
Share on other sites

Skrev mer enn du siterte,Pinkvin. Gidder ikke skrive det en gang til.Mener endel driver den forkjørsretten for langt,og legger alt ansvar på andre.Er vel krav til manøvrerbarhet hos en seilbåt og vel? Kan de styre klar alt unntatt motorbåter? Gir meg nå.Om det betyr at jeg er kamikazepilot driter i alle store båter og alle regler og gjør som det passer meg,så har jeg lite sympati for meg selv. Skal gå litt i meg selv. Ender vel med terapi.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

 

 

Tullprat...bare å starte motoren...

 

 

Det er jeg helt enig i hvis det er mye "trafikk". Og det er vel det sånn ca 99,9% av seilere praktiserer, men jeg møtte en gang en 0,01 prosenter som kryssa gjennom Lyngør i fellesferien og laga kaos, fullstendig meningsløst og lite hensynsfullt selv om det gikk fint. Har sett det samme i Skjærhalden. Nesten så en får håpe de hadde motorproblemer og ikke hadde noe valg ;-) 

 

Og såvidt jeg har fått med meg er det ingen som oppfordrer til slik "idiotseiling", selv om det er lov. Men det er lov så når det skjer, som er ekstremt sjeldent, må andre følge reglene, jeg kan ikke forstå at det er en veldig stor utfordring. 

 

Men om det bare er noen få båter og man er ute og seiler... ser ikke problemet. Kan jo ikke drive å tulle opp- ned med seil og starte motor bare fordi det noen få andre motorbåter på sjøen.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
cosmic skrev 10 minutter siden:

Skrev mer enn du siterte,Pinkvin. Gidder ikke skrive det en gang til.Mener endel driver den forkjørsretten for langt,og legger alt ansvar på andre.Er vel krav til manøvrerbarhet hos en seilbåt og vel? Kan de styre klar alt unntatt motorbåter? Gir meg nå.Om det betyr at jeg er kamikazepilot driter i alle store båter og alle regler og gjør som det passer meg,så har jeg lite sympati for meg selv. Skal gå litt i meg selv. Ender vel med terapi.

 

 

Hehe :-) Tror vi skal klare å holde oss unna terapitimer.

 

Tror vi drøfter på "feil nivå". Jeg mener helt klart at det er idioti å krysse i trang led med mye annen båttrafikk, og i praksis så er det ekstremt sjeldent det skjer også. Så det er ikke så veldig relevant sånn i praksis.

 

Men når det først skjer, en sjelden gang, så er reglene som de er... og jeg skjønner om folk blir fly forbanna hvis noen står på sin rett i ren idioti. Men vi kræsjer ikke inne i andre båter med vilje for det tross alt :-) 

 

Det er jo også, egentlig, temmelig dumt å gå med store båter i trange leder med mye trafikk. Men det skjer hele tiden, også kommersielt med turistrafikk osv som skal få oppleve alt det fine som er å se på sånne plasser. Men egentlig, burde de ikke gå en rute med bedre plass i stedet for å stresse alle andre båtfolk? Jeg ser ikke den store forskjellen i en stor båt i trang led som presser frem at mange andre må vike og en seilbåt ditto. Begge deler er i mine øyne like dumt. Seilbåten kan gå for motor (som regel), den store båten kan gå en annen rute. 

 

Om vi finner "rett nivået" på drøfinga så er det vel knapt noen seilere (med vettet i behold) som mener en bør presse seg frem på en sånn måte, ikke jeg heller. 

--------

Har kontakt med mange psykologer gjennom jobben, men helt ærlig, vil ikke anbefale noen av de egentlig:giggle: . Tror vi skal klare oss gjennom dette :lol:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 11 minutter siden:

Er det vanskelig å ligge styrbord i leia for deg med seilbåt Pinkvin?

 

Jeg ville aldri gjøre noe sånt, altså krysse et trangt sted med mye båttrafikk selv om det er aldri så lovlig.  

 

Men det er fortsatt ikke forbud mot å være idiot, så regn med å møte noen, før eller siden. Men det er ikke meg ;-)

Link to post
Share on other sites

Da er vel egentlig forskjellen,Pinkvin,at jeg ikke er så sikker på om det du karakteriserer som idiotkryssing helt automatisk er lovlig.

Jeg tror ikke det,og lar meg heller bli påkjørt enn å gå på grunn/fjellvegg når det ikke er mer plass å dele på,men provoserer selvsagt ikke frem en sånn situasjon.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Jeg ville aldri gjøre noe sånt, altså krysse et trangt sted med mye båttrafikk selv om det er aldri så lovlig.  

Da tolker vi regel 9a litt forskjellig:

 

Pinkvin skrev On 1.9.2019 at 10.46:
Regel 9. Trange farvann
(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.
   

 

Som man ser av regelen skal man holde så langt styrbord som det lar seg gjøre på en forsvarlig måte. Dersom en seiler presser en motorbåt over på babord side i leia har han ikke holdt så langt styrbord som mulig. Hvis han ikke makter å holde seg på styrbord side av leia når han seiler må han jo ta ned seilet og starte motoren, hvis ikke har han forbrutt seg på 9a. Regelen gjelder uavhengig av om det er mye eller lite trafikk i leia, til tross for at du måtte være av en annen oppfatning. Hvis leia derimot ikke er smal blir saken en annen. 

 

Sitat

Men det er fortsatt ikke forbud mot å være idiot, 

Nei, men en del idiotiske handlinger er forbudt :wink:

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, Komodo said:

Da tolker vi regel 9a litt forskjellig:

 

 

Som man ser av regelen skal man holde så langt styrbord som det lar seg gjøre på en forsvarlig måte. Dersom en seiler presser en motorbåt over på babord side i leia har han ikke holdt så langt styrbord som mulig. Hvis han ikke makter å holde seg på styrbord side av leia når han seiler må han jo ta ned seilet og starte motoren, hvis ikke har han forbrutt seg på 9a. Regelen gjelder uavhengig av om det er mye eller lite trafikk i leia, til tross for at du måtte være av en annen oppfatning. Hvis leia derimot ikke er smal blir saken en annen. 

 

Nei, men en del idiotiske handlinger er forbudt :wink:

 

Forutsetter reglene at man har motor i en seilbåt?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 4 minutter siden:

Da tolker vi regel 9a litt forskjellig:

 

 

Som man ser av regelen skal man holde så langt styrbord som det lar seg gjøre på en forsvarlig måte. Dersom en seiler presser en motorbåt over på babord side i leia har han ikke holdt så langt styrbord som mulig. Hvis han ikke makter å holde seg på styrbord side av leia når han seiler må han jo ta ned seilet og starte motoren, hvis ikke har han forbrutt seg på 9a.

 

Du må lese hele paragrafen. "når det lar seg gjøre uten fare". Det betyr at seilbåten med full rett kan seile i BB side av leden, hvis båtfører mener det må til for å unngå fare, og da fare for egen båt og mannskap, ikke "andre båter i leden". Og det er kun båtfører av seilbåten som tar den vurderingen, ingen andre. 

 

Den vurderingen bygger på veldig mange ting. De ene er dybden, og ikke minst hvor dypt båten stikker, og også hva fører av seilbåten mener er sikker dybde osv. Så er det vurdering ifht vindforholdende osv, hvordan må man seile for å kunne seile uten å sette båt og mannskap i fare. Og navigasjon i seg selv, ikke sikkert seilbåtfører har detaljert kunnskap om området og velger å gå midt i for å unngå å sette seg båt eller mannskapet i fare. 

 

Regelen sier at en seilbåt har full rett til å seile BB side i leia, hvis båtfører mener det er det som må til for å seile der uten å sette båt og mannskap i fare (da ikke andre båter og mannskap, de skal vike)

----

I lys av denne drøftinga, er det så grådig vanskelig å vike? Selv med kun en propell, 7500kg og 50 hester så må jeg si at jeg vel knapt noen gang har opplevd det som problematisk å vike, selv når det er trangt...

 

Å gå i trange farvann med en båt som ikke kan vike uten å komme ut av kontroll bryter vel fort med 2b, da bør man velge en annen og tryggere led. 

 

 

Komodo skrev 4 minutter siden:

Regelen gjelder uavhengig av om det er mye eller lite trafikk i leia, til tross for at du måtte være av en annen oppfatning. Hvis leia derimot ikke er smal blir saken en annen. 

 

Det er vi enig i :-) Men da åpenbart på to ulike måter. 

 

Mitt poeng med det jeg skrev tidligere er at jeg, og egentlig ingen andre heller bortsett fra noen ekstremt sjeldne ville finne på å seile kryss i en trang led med mye trafikk. Det betyr ikke at det ikke er lov men at seilere flest viser godt sjømannskap. 

 

Komodo skrev 4 minutter siden:

 

Nei, men en del idiotiske handlinger er forbudt :wink:

 

Apropos. Er det ingen farstbegrensninger i den smale delen av leia ned mot Kungshamn/Smøgen. Har aldri opplevd så mange motorbåter i halv og helplan som kjørte sik- sakk mellom tett av båter. Mange norske flagg, både på de som holdt "køfarten", og de som dro på i sik- sakk. Det virket temmelig farlig og ga ulempe for veldig mange. 

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev On 1.9.2019 at 10.57:

Krimart, enn en gang les dem.........

)

 

du bryter også flere andre regler som står i begynnelsen om ansvar, sjømannskap, fare for sammenstøt. Dersom.

 

 

Tror du må lese reglene selv. Hvis du har lest dem har du i alle fall misforstått totalt.

 

 

Ida Marie III skrev On 1.9.2019 at 16.32:

 

Og det kom fra en seiler...??

 

Tror det enkleste er å seile der det er plass...

Hvorfor en på død og liv skal kløne det til med seil i en trangt trafikkert lei forstår jeg rett og slett ikke...

Start motoren....

 

Forutsatt at du har en motor.

 

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

Tullprat...bare å starte motoren...

Igjen, forutsetter at du har motor

 

Pinkvin skrev 11 minutter siden:

 

Du må lese hele paragrafen. "når det lar seg gjøre uten fare". Det betyr at seilbåten med full rett kan seile i BB side av leden, hvis båtfører mener det må til for å unngå fare, og da fare for egen båt og mannskap, ikke "andre båter i leden". Og det er kun båtfører av seilbåten som tar den vurderingen, ingen andre. 

 

Her jeg helt på linje med Pinkvin. 

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 21 minutter siden:

Forutsetter reglene at man har motor i en seilbåt?

Kan du reglene så dårlig at du må spørre om det?

 

Pinkvin skrev 13 minutter siden:

Du må lese hele paragrafen.

....

Regelen sier at en seilbåt har full rett til å seile BB side i leia, hvis båtfører mener det er det som må til for å seile der uten å sette båt og mannskap i fare (da ikke andre båter og mannskap, de skal vike)

Jeg har lest hele paragrafen, men du misforstår. Regel 9 gir ikke en seilbåt med motor rett til å seile på babord side i ei trang lei dersom han har mulighet til å ta ned seilet og gå for motor. I så tilfelle har han ikke gjort hva han kan for å holde seg på styrbord side i leia. I tillegg skal alle gjøre det som er mulig for å unngå sammenstøt, noe som er hovedintensjonen i hele forskriften. Dersom du seiler på babord side i leia og forventer at en møtende motorbåt skal legge seg over på sin babord side risikerer du å sette han i en potensielt farlig situasjon. 

 

Regel 9a sier at et fartøy som seiler i ei trang lei skal holde seg på styrbord side. Tolker du denne teksten spesifikt for et fartøy som går for seilføring, altså en seilbåt med seilene oppe og ikke motoren i gang? I så tilfelle mangler vi en regel som sier at en motorbåt skal holde seg på styrbord side i leia. Regelen retter seg til alle fartøy som gjør fart gjennom ei trang lei, det være seg for motor eller seil. 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 35 minutter siden:

 

Tror du må lese reglene selv. Hvis du har lest dem har du i alle fall misforstått totalt.

 

Her jeg helt på linje med Pinkvin. 

 

Tror jeg ikke.......klarte ivartfall eksamen på sjøbefalskolen :wink:

 

hvis du er i tvil, så foreslår jeg att du leser kommentarer til reglene skrivne av jurister på området !

http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

etter mange av reglene så er det skrivet kommentarer hur regelen skall tolkes

 

Under §9a står bl a

 

Regel 9 a påfordrar att fartyg alltid skall eftersträva att hålla sig styrbord i en farled eller på en farleds styrbordssida, ehuru en mittlinje vanligen inte finns definierad.
Fartyg skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning om styrbord som säker och praktisk framfart medger. Farledens yttre begränsning torde i flertalet fall utgöras av tänkta linjer i ledens huvudriktning mellan utmärkningar och naturliga hinder med hänsyn till fartygets djupgående och storlek i övrigt. Man behöver inte följa varje utvikning åt sidan i t ex en svensk skärgårdsled även om en sådan djupkurva är utprickad, såvida inte trafiksituationen påkallar det.

Ett stort fartyg kan för sin säkerhet och framkomlighet inför en skarp gir tvingas att föras över babord i farleden. Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin fram- komlighet men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera.

 

 

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 19 minutter siden:

Kan du reglene så dårlig at du må spørre om det?

 

Jeg har lest hele paragrafen, men du misforstår. Regel 9 gir ikke en seilbåt med motor rett til å seile på babord side i ei trang lei dersom han har mulighet til å ta ned seilet og gå for motor. I så tilfelle har han ikke gjort hva han kan for å holde seg på styrbord side i leia.

 

Det er en tolkning som vil gi seilforbud i alle trange leier. Og da en feiltolkning. 

 

Komodo skrev 19 minutter siden:

I tillegg skal alle gjøre det som er mulig for å unngå sammenstøt, noe som er hovedintensjonen i hele forskriften. Dersom du seiler på babord side i leia og forventer at en møtende motorbåt skal legge seg over på sin babord side risikerer du å sette han i en potensielt farlig situasjon. 

 

Her blir 8 f gjeldende. Da med utgangspunkt i at det er seilbåtførers, og kun seilbåtførers vurdering om en kan holds SB side uten fare, eller må over på BB side av leia. Og i følge 8f: 

 

Et fartøy som i henhold til disse regler skal unnlate å hindre et annet fartøys gjennomfart eller sikre gjennomfart, skal når de foreliggende omstendigheter krever det, i god tid gjøre manøvre for å gi tilstrekkelig fritt farvann til det andre fartøyets gjennomfart.

(ii) Et fartøy som skal unnlate å hindre et annet fartøys gjennomfart eller sikre gjennomfart fritas ikke for denne plikten hvis det nærmer seg det andre fartøyet slik at det er fare for sammenstøt og skal, når det gjør manøvre, fullt ut ta hensyn til de manøvre som kreves i følge reglene i denne del.

(iii) Et fartøy hvis gjennomfart ikke skal hindres er fullt ut pliktig til å overholde reglene i denne del når de to fartøyene nærmer seg hverandre slik at det er fare for sammenstøt.

-----

Men, og det er ett viktig men, (iii) sier at fartøyet hvis gjennomfart ikke skal hindres skal ta tilstrekkelige tiltak for å unngå sammenstøt. I praksis, hvis det er tett med båter vil det bli vanskelig. Da bryter en fort 2b. Så er det for mye båter til å krysse i en trang led på en forsvarlig måte så er det for mye båter. 

 

Komodo skrev 19 minutter siden:

 

Regel 9a sier at et fartøy som seiler i ei trang lei skal holde seg på styrbord side. Tolker du denne teksten spesifikt for et fartøy som går for seilføring, altså en seilbåt med seilene oppe og ikke motoren i gang? I så tilfelle mangler vi en regel som sier at en motorbåt skal holde seg på styrbord side i leia. Regelen retter seg til alle fartøy som gjør fart gjennom ei trang lei, det være seg for motor eller seil. 

 

Ja, men en går jo ikke på grunn for motor heller fordi man på død og liv skal holde SB side i leia :-) For seilbåter får en en rekke tilleggsfaktorer som vindretning osv. Feks kan en ikke seile rett mot vinden, hvis det må til for å holde SB side av leia. Og de stikker ofte dypere osv. En og samme lei kan være to helt forskjellige ting for en båt som stikker 1 meter og en båt som stikker 2 meter eller mer, det begrenser manøvreringsmuligheten. 

Link to post
Share on other sites

cosmic skrev for 7 timer siden:

. At noen skal krysse i trange sund og forvente at andre skal reise hjem for å gi plass til disse,og attpåtil forventer at det skal være forutsigbart ,når de slår  og kjører sikk sakk,mens de gauler og peker på seilet sitt

 

Det beste med sånne folk, er å peke ned på fiskeriregestrerings nummeret også bakke 4meter bakover og rope tilbake: fiskebåt i fiske

 

Det beste er når de kommer såpass nærme at de får seg en på tryne av lukta fra agnet(råreker) som har stått i solsteika 12timer :) 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

 Hvis han ikke makter å holde seg på styrbord side av leia når haNyeste innleggn seiler må han jo ta ned seilet og starte motoren, hvis ikke har han forbrutt seg på 9a.

 

Og hvis man har en seilbåt som ikke har motor eller motoren har streiket, hva da?  I trange sund kan vinden være ganske så lunefull eller sågar bli nesten borte avhengig av de topografiske forholdene og seiljoller og brett kan vel ikke forventes å kun seile utaskjærs (hvordan skal de komme seg dit uten å måtte gjennom et trangts und, eller to) slik at de ikke er til bry for motorbåtfolket?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 34 minutter siden:

Og hvis man har en seilbåt som ikke har motor eller motoren har streiket, hva da? 

Siden dette var litt vanskelig å forstå skal jeg forklare det litt nærmere. 

 

Man gjør så godt man kan for å unngå sammenstøt på sjøen. Man gjør så godt man kan for å legge seg styrbord i leia når det er trangt. Hvis man ikke har motor kan man ikke starte motor. Da har man gjort så godt man kan når man seiler etter forholdene. 

 

Var det oppklarende?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Etter å ha fulgt med i snart 20 år på båtplassen så finnes det mange tråder om dette temaet. Og det er endel felles trekk:

- Det er nesten alltid seilbåteiere som starter trådene

- Det er nesten alltid motorbåteieres manglende kunnskap som er problemet

Et godt eksempel på disse diskusjonene er Færderseilasen. Selv her velger seilbåteiere og krangle med nyttetrafikken Moss/Horten.

Jeg forstår at reglene er komplisert. Derfor bøyer jeg nesten alltid av om man møter eller blir innhentet av en seilbåt. Hvorfor viser nesten aldri seilbåter samme grad av sameksistens og forståelse? 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 9 timer siden:

 

Du må lese hele paragrafen. "når det lar seg gjøre uten fare". Det betyr at seilbåten med full rett kan seile i BB side av leden, hvis båtfører mener det må til for å unngå fare, og da fare for egen båt og mannskap, ikke "andre båter i leden". Og det er kun båtfører av seilbåten som tar den vurderingen, ingen andre. 

 

Gjelder reglene nå bare for egen båt og manskap? Skal vi ikke ta hensyn til andre båter i leden?

Ser ut som det er noe galt med vurderingsevnen da?

 

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...