Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Kjekt å følge med - mye å lære her.

 

Det drysser fremdeles milde gaver fra Kina i Ølen. Vi fikk et tips fra elektriker som bygger tavler om å bruke kontaktfett mellom bus bars og poler. Og er blitt litt forvirret.. Det kontaktfettet vi fikk tusket til oss ser ut til å være isolerende og det virker egentlig ikke logisk å påføre det på selve kontaktflatene - eller?..

 

 

8655F515-57F9-472F-9017-DDA3B8E987D0.jpeg

1531ADFE-22E1-4FF1-8962-B9D4B40AE486.jpeg

B312EF50-D9FE-4BE4-91C4-581D90A7B7FE.jpeg

F6F084D2-A2C5-4311-B038-E7FB86BA0213.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fettet er sikkert isolerende for å unngå kortslutning om en søler. Kjenner ikke til konsistensen, men kanskje det vil kunne dryppe eller renne om det blir varmt. På en batteripol er det liten risiko, men om det brukes et sted med masse kontaktpunkter kan det kanskje være skummelt om det leder strøm.

Link to post
Share on other sites

..og det skal virke på den måten at porer og ujevnheter fylles med fett mens det klemmes vekk, eller så tynt at det ikke isolerer, der hvor det er metall mot metall.  Jeg har ikke brukt det på polene før montering hos meg. Kunne kanskje vurdere å smøre utvendig for å hindre vannintrengning, men tror ikke det heller. Bedre å sørge for at det står tørt og at det får tilsyn, en evt resistans pga fettet skaper et mye større problem fra dag 1, enn en eventuell og forebyggbar oksidasjon gjør langt frem i tid.
 

Link to post
Share on other sites

flogen skrev 1 time siden:

Kan også anbefale å sjekke ut dette forumet: https://diysolarforum.com/

Står mye om batterier og LiFePO4 systemer og løsninger her: https://diysolarforum.com/forums/general-battery-discussion.72/

Eventuelt løsninger i båt: https://diysolarforum.com/forums/marine.10/


Har gjort iherdige forsøk på å registrere meg der men får ikke den hersens confirmation emailen 😝 Ryker nok i Telenor spam filter. Får gjerne prøve med en Gmail adresse el.

Link to post
Share on other sites

Da var den plutselig tilbake på 75% 

Men hadde stoppet lading når jeg våkna.

Dette da ene celle hadde gått over 3.55V

 

Men var plutselig stor forskjell på cellene nå.

Opp til 0.13V. og da skulle vel bms ha startet balansering, siden den står til å starte på 0.05V.

 

Så hva kan da være gale? Var jo omtrent ingen forskjell når jeg la meg igår. 0.005v i forskjell.

Hva kan gjøre at det plutselig øker så mye?

 

Tok bort lader og restarta bms. Så derfor spenning er under 3.55v nå. 

 

Det hår ikke å starte balansering manuelt.

 

 

 

 

Screenshot_20210122-081841.jpg

Screenshot_20210122-081926.jpg

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at BMS ikke balanserer er nok at du ikke har lading.

Koble av og på lader så vil du se at den balanserer frem til den høyeste cellen treffer 3,6V igjen.

 

Grunnen til at dette skjer og at du får såpass ubalanse er at du ikke har toppbalansert.

 

Om du tenker at du har 4stk 10l bøtter med vann hvorav 3 av dem har 7 liter vann og den siste har 9 liter vann.

Om du fyller alle likt så vil det bli søl etter 1l vann i den bøtten med mest vann i og du slutter å fylle. Fortsatt så mangler du 2L vann i hver av de 3 andre bøttene. Det er det som skjer nå, om det var mer forståelig :)

 

Når man setter cellene i parallell og toppbalanserer så "flyter" strømmen til den cellen hvor det er plass. Til slutt er alle cellene likt ladet.

Link to post
Share on other sites

Skjønner dette med ubalanse. Men når det var omtrent ingen ubalanse for 8 timer siden. Hva gjør da at det så plutselig blir så mye ubalanse.

 

Da vil jo dette kunne skje hele tiden, sjøl etter en komplett topp balansering, eller tar jeg feil nu?

Ser jo ut som ene cellen plutselig har tatt mye mer lading til seg enn de andre.

Men skal prøve å sette på lading igjen.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det tok ca 2 min, så var spenning over 3.55 på celle 1 når jeg satte på lading. Å da slo den av lading.

Den slo av og på balansering flere ganger i de 2 min, men hadde jo lite effect den korte tiden.

 

Hva erv refersnsespenning? Ser den står på 3.6v

Screenshot_20210122-085130.jpg

Screenshot_20210122-085521.jpg

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Siden det ikke er like mange Ah i hver celle så vil det bli i ubalanse når man enten lader opp eller ut.

Grunnen til at vi topp-balanserer er at det er i den "rangen" vi normalt holder oss. Altså fra 20%SOC til 100%SOC.

I en annen setting der man ofte tapper cellene helt ned til 0%SOC og aldri lader dem til opp så ville man heller bunnbalansert dem.

Gjør man en toppbalansering så får man ubalanse i bunn (f.eks 2.7-2.8V) og gjør man en bunnbalansering så får man ubalanse i topp ( f.eks 3.45-3.6V).

Gjør man ingen balansering så får man ubalanse både på topp og bunn...

 

Jeg har gjort en toppbalansering og ligger på 5-6mV ubalanse når cellene er på 3.3-3.4V også stiger ubalansen til 17mV når jeg lader batteriet opp til 14.2V.  Men når jeg går ned til 10.8V så får jeg en ubalanse på 127mV.

Hadde jeg gjort en bunnbalansering så ville det vært omvendt, da hadde jeg sett 130mV på topp og 17mV på bunn.

 

Siden du nå har ladet cellene bra opp. Så ville jeg skaffet en strømforsyning som du kan sperre på 3.65V og ladet hver enkelt celle til de ikke tar mer. Da har du fått en skikkelig toppbalanse.

Enten den jeg har linket til før i tråden eller noe sånt som denne:

https://www.ebay.com/itm/5A-DC-DC-Adjustable-Buck-Converter-Step-Down-Power-Supply-Module-1-25-23V-Max75W/184037108591?hash=item2ad9776b6f:g:TCMAAOSwl9ddzm7o

 

Eventuelt om du kjenner noen elektro/data folk. Kanskje de har en tilsvarende du kan låne? Bør ikke ta så langt tid å balansere nå siden du allerede har ett godt ladet batteri.

 

Link to post
Share on other sites

Balansering er ikke å lade batteriet til en gitt spenning, det er å lade hver enkelt celle til lik spenning. Det får du ikke til i en seriekobling.
Stopp ladingen, plukk batteriet fra hverandre, skaff deg en konstantspenningskilde og sett "smart"-laderen din i garasjen, sett cellene i parallell, og lad til cellespenning du vil ha. BMSens balansering er vedlikehold, i beste tilfelle, og ikke oppstart av nye celler.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det får vente til senere på året.

Å bestille hjem strømforsyning fra Ebay/Ali blir med levering i mars/april om en er heldige.

 

Helt håpløst å få hjem ting nå. Har 5 dispute på ali nu. Da ting har vært i lufta over 3 måneder, å ting som er levert, har tatt 3 opp til 3 måneder.

 

Så om ikke jeg kommer over noe fra BT/JULA eller annet lokalt de neste par dager, så får dette bli prosjekt når alt annet i båten er ferdige, å Kina fatter har levert noe om x antall måneder.

 

Får koble til en 12V varmevifte å lade ut batteri litt, så det kan stå lagret noen måneder.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 54 minutter siden:

Ser ut som det får vente til senere på året.

Å bestille hjem strømforsyning fra Ebay/Ali blir med levering i mars/april om en er heldige.

 

Helt håpløst å få hjem ting nå. Har 5 dispute på ali nu. Da ting har vært i lufta over 3 måneder, å ting som er levert, har tatt 3 opp til 3 måneder.

 

Så om ikke jeg kommer over noe fra BT/JULA eller annet lokalt de neste par dager, så får dette bli prosjekt når alt annet i båten er ferdige, å Kina fatter har levert noe om x antall måneder.

 

Får koble til en 12V varmevifte å lade ut batteri litt, så det kan stå lagret noen måneder.

 


Er det batterier som du har bestilt? Ser nå at Kina går ut i Spring Holiday hvor landet stenger ned fra 1-4 uker. Hvis jeg skal få fremgang på båtprosjektet ser jeg at jeg må få bestilt batteriene før dette og forhåpentligvis at de sender dette før shutdown... 

Link to post
Share on other sites

flogen skrev 21 minutter siden:


Er det batterier som du har bestilt? Ser nå at Kina går ut i Spring Holiday hvor landet stenger ned fra 1-4 uker. Hvis jeg skal få fremgang på båtprosjektet ser jeg at jeg må få bestilt batteriene før dette og forhåpentligvis at de sender dette før shutdown... 

Nei batteri celler er kjøpt av Dreuf 

Men nasse annet jeg kjøpte, hvor en del skulle selges videre før jul😂

Så kommer de varene frem nu, så går de rett i søpla. Har vært helt forbanna håpløst med kina frakt siste halve året.

Noe kommer frem på 1-2 uker. Annet blir værende ombord på flyet i 3-5 måneder😂 

Har bla 500 vaskbare munnbind med jule logo/bilder, som har vært på flyet siden starten av oktober. Satser på de ikke trengs neste jul😂

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@OkkabyKjell.com og Elfa har slike labforsyninger til rundt en båtlapp. Jeg har selv den på 3A som de selger på Kjell.com så vidt jeg kan se (dog kjøpt på Ali). Elfa sin på 5A til 795 er egentlig en grei pris men kommer vel fort noen hundrelapper til i frakt.

 

Red: Ser at de har alle typene inne på Kjell.com på Kvadrat. Og alle fra Egersund er vel på IKEA på Forus på lørdagene? 😂 

 

 

Om du ikke gifter deg med den og orker 2 x kjøretur t/r Stavanger fra Okka by så kan du alltids låne min i nøden noen dager.

 

Det var dette jeg fryktet når jeg så at balanseringsstrøm er såpass liten som 35 mA. Håper de balansekortene som skal klare 5A kan gjøre jobben - det er i alle fall vår plan. Siden du @Dreuf får såpass mye avvik også etter å ha toppbalansert er gjerne behovet for balansering underveis større enn forventet da? Og de kortene skal jo heller ikke spise så mye strøm iom at de flytter ladning vhja kondensatorer i stedet for å svi av effekten i resistorer? (I teorien i alle fall).

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tråden har nettopp passert 10.000 visninger, så er interesse for "faget" :)

 

Nå vil jeg ikke si at 35mV (0,035V) er en stor ubalanse.

Ubalansen kommer når man strekker strikken i motsatt ende av skalaen. 

Tar man seg tiden til å kapasitetsteste hver enkelt celle og matche de som er nærmeste hverandre så vil ubalansen bli mindre gjennom hele skalaen. Men så spørs det om man må bruke 272Ah hver gang eller synes 250-260Ah er greit.

Jeg er spent på å se strømforbruket i sommer, men tipper jeg aldri kommer til å nærme meg 12v (3v pr celle) der ubalansen starter. Husk også at det er veldig få Ah igjen når man er så langt nede som 12v. Stopper man på f.eks 3,2-3,3V og lader opp igjen så har man ikke skapt noen ubalanse i pakken.

Sånn sett så tror jeg også at balansering ikke vil være nødvendig ila sesongen. Men har som dere kjøpt samme balansekortet for å se hvordan det fungerer. Kan legge kablene klare dersom man ligger i uthavn og trenger å skvise ut de siste amper timene.

Det blir jo mye synsing nå siden jeg ikke har den store erfaringen med praktisk bruk (enda).

 

@SamH 

Nå husker jeg ikke hvilke celler du har, men du har jo litt erfaring med praktisk bruk.

Hvor lavt slipper du cellene dine, hvilken ubalanse aksepterer du og hvor ofte må du rebalansere pakken?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...