Jump to content

Draco 20 HT - renovering/ombygging - I/O til OB


Turnfin

Recommended Posts

Det har vært en del «domino-effekter» i det siste….

Ville egentlig gjøre ferdig akterenden - og dermef borre opp de allerede «prefabrikkerte» hullene til feste av braketten før akterdekket støpes fast. Men dermed burde vegger og bunn i tillegg til akterspeilet ha gelcoat/topcoat først.
 

Og da burde plattform med knær under for batteriet være satt på plass og andre feste-anordninger ferdigstilt. Samt gjennomføringer for kabler og slanger av ymse slag.

 

Kanskje først og fremst for fylleslangen til bensintanken - for den oppdaget jeg en «konflikt» ift plassering av batteriet. Dermed var det på tide å få tegnet ferdig og bestilt tanken.

 

Så i uka som gikk ble arbeidet med tanken startet.

Link to post
Share on other sites

Etter mange signaler om at det kunne bli vanskelig å få levert motor til 2022-sesongen startet jeg med å søke opp kontakter i august. :confused:

 

Langt de fleste fortalte at det bare var produsenter og firmaer som solgte «pakker» med båt og motor som ville få leveranser. :headbang:
 

Jeg må skryte av Erling Ravn (Ravns Garage). Han gjorde mer enn vanlig og hadde møter ned representanter for Brunswick Marine for å få motorer til «repower» prosjekter. Brukte mitt eksempel for alt det var verdt, men lyktes ikke.

 

I samtalen da «alt håp var ute» fortalte E Ravn om et firma i Kristiansand, Sjø-Sport, som kanskje hadde forbindelser som kunne redde meg ut av tomrommet. Og - ganske riktig - etter å ha fattet interesse for mitt prosjekt - så fikk jeg en telofon med bekreftelse på at bestillingen «var i boks». Første avdrag på en Mercury 225 Pro XS er betalt.:thumbsup:

 

Føler dermed at jeg har en taknemlighetsgjeld i to tetninger - E Ravn som pekte i riktig retning og personen hos Sjø Sport som var villig til å bruke sine kontakter.:wink:

Link to post
Share on other sites

I går ble ujevnhetene i akterspeilet - markert på bilde som er vist tidligere - sparklet og slipt et antall ganger til flaten var plan horisontalt, vertikalt og over diagonalene. 
EA50DD61-9D5E-4E13-AF9A-E16827A8ADD2.jpeg.403af6d2578b7428352a81d9f5c94c62.jpeg

 

Brukte langtrådet polyester sparkel fra Biltema(5 min arbeidstid, 20 min herding før sliping) for å kunne holde på i en tilnærmet kontinuerlig prosess - uten å legge på for mye av gangen og få en jevn flate slipt ned så mye som mulig.

7423BA5E-C1AF-446B-B9BA-7DE0B7D3693B.jpeg.e0a95c2f5cd62be615c16d74d8a9ec80.jpeg

 

Det feltet som er sparklet skinner gjennom det som er støpt over ved mørkere farge enn det øvrige. Overstøp er to lag 450g matte, en WR og en VSM.

A5AF86EE-B082-41C4-81A2-D10BA5C8E818.jpeg.253c75a800a3258695e21c977ede9ab7.jpeg
 

Nå er dieselvarmeren i gang og området dekket til for natten - en herdetemp godt oppunder 30 grdr C.

8322E8C9-8D9B-472D-A3F8-01468B9B9588.jpeg.3ffbd20a0140e10f081600a44916ec9b.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Oktober ble ikke så produktiv, men noe er gjort, da

 

Til vinterens prefabrikering av deler til akterdekk, spant og dørk er divinycell H80 plater kjøpt og fraktet til Hvaler. 
 

Motoren - Mercury 225 Pro XS - er avtalt levert hos Ravns Garage. De er bare så greie å ha med å gjøre, har sagt seg villig til å lagre og senere addistete med montering. Kan ikke få skytt nok av velviljen og vennligheten til Erling Ravn og staben hans.

 

Hekken er som tidligere rapportert sparklet og har fått et par lag med matte ekstra over dette utvendig. For å kunne åpne opp bolthullene til feste av braketten på akterspeilet (som rapportert mye tidligere - den prefabrikkerte divinyl kjernen i hekken ble forborret med jigg/mal på søyleborremaskinen til @Komodo) syntes jeg det var greit at den utvendige flaten fikk den endelige overflaten først - dvs med gel-og topcoat.

 

Som sagt, så gjort. Fikk litt oppdatering av @komodo om hvordan jeg burde gå fram. Dvs først blande inn 5%parafinoppløsning i karet med gelcoat med det som skal på toppen. Så blande i herder i gelcoaten som skulle legges på først. La på et passe dekkende lag, ventet til det ble godt «klissent» (på samme måte som å vente til polyester begynner å herde), blande i herder i karet m/gelcoat og parafinoppløsning og rulle det på med godt fuktet rull. Noen små nupper ble det etter utherding, men det kan jeg leve med. Bilder av både den blank flaten og hullene senere.

Link to post
Share on other sites

Ser at det blir litt kjedelig med innlegg iten bilder, bare lang tekstE187468E-E78E-41C0-948C-59049EE41584.jpeg.91926d66fb06012cac1067e891a4c443.jpeg

 

Bildet av boltene kreveg litt forklaring - nok en gang litt «baklengs dominoeffekt»…:

egentlig skulle jeg ha begynt på akterdekket. Men når det er lagt blir det trangt å krype inn i små rom for å jobbe, enten for å coate el montere utstyr. Så detfor «baklengs domino»:

Akterdekk - før dekk, coate skott i de tre rommene - før coating, borre og fore opp hull for gjennomføringer (pvc-rør i div dia er kjøpt) - før gjennomføringer, bestemme plassering av utstyr og forsrbeide innstallasjons og feste- anordninger. 
 

Så derfor boltene til fester. Lange (typisk 80 til 100mm) 6 mm rustfritt siden de skal rekke gjennom tykke skott. Ikke vanlig handelsvare og for å unngå å mått spesialbestille har jeg kjøpt rustfri 6 mm gjengestang på Biltema, kappet i passende lengder og limt på mutter med «stål-epoxy». Disse et skrudd gjennom 5,5mm hull i de sparkelstøpte pluggene gjennom skottenes kjerne.

EA05AED6-9BF8-457A-B01F-C93123426065.jpeg.461a74e4e2b1d66cbd278398525de147.jpeg
 

De 4 første fungerte greit, men så holdt ikke epoxyen belastningen på de neste. Så må må jeg skifte lim. Fant en gammel flaske med Loctite 270 hjemme.

D9DFCF7A-5161-4ADB-84D6-3D29E0B56A6B.jpeg.f55e79705b38c7ee67464dd00ddf25ac.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fortsetter med «dominoeffekten, baklengs»:

 

Neste bilde viser rommet i midten av de tre som blir liggende under akterdekket. I dette rommet blir utstyr plassert/montert, dvs filter/vannutskiller, hydraulikk aggregat for brakett/lift, batteri, lensepumpe og noe el (brytere/releer osv). I tillegg blir gjennomføringer av kabler, slanger og rør ført inn i og gjennom rommet:

45C02C23-871F-4F23-AE75-43CB18D37A38.jpeg.1aa15b690dee906bbbd4a2781d0fa657.jpeg

 Den lille plata på høyre side er «borremalen» til festebraketten til hydraulikkaggregatet. De større plastplatene er «monteringsbrett» som jeg kan bruke forskjellige former for fester på (beslag, bolter eller skruer) - for å unngå å bruke karosseri skruer med dårlig forankring i relativt tynt laminat.:wink:

Link to post
Share on other sites

Foreløpig siste i føljetongen «baklengs domino-effekt»:

 

Påfyllingsrøret(slangen) til bensintanken fra akterdekket vil også rutes/ledes i gjennomføringer i kneskott og skilleskott. I tillegg bensin tilførselslange, tank-lufteslange og kabler til tankgiver og jording. Da er det greit å vite hvor det er best å borre/sage hull: Så da måtte tanken settes i bestilling, de neste bildene er fra bygging av tanken:

CD446055-7EDD-4D76-B166-166BD3E6934A.jpeg.ea5b31cf85eeeaef7e76d0baee431ca1.jpeg

 

7BA1260F-EF13-4AB9-96BA-8241AC3839B3.jpeg.738e517e33822f6b7164480eb5911b85.jpeg

 

4D4FF4BE-0692-4514-A7BA-85A4AC8FEDAC.jpeg.c5422834df383fb72e8ac1a151828cd9.jpeg

 

56DCA8A7-B9B8-43E8-99C4-3BCDDD4631FD.jpeg.81e591f415c24cf124f2057ea5e3403b.jpeg

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev for 12 timer siden:

De større plastplatene er «monteringsbrett» som jeg kan bruke forskjellige former for fester på (beslag, bolter eller skruer) - for å unngå å bruke karosseri skruer med dårlig forankring i relativt tynt laminat.

Jeg er også tilhenger av å sette opp plater som utstyret blir skrudd i. Men det er ikke i første rekke fordi laminatet er tynt, men fordi jeg har vært 100% konsekvent med at jeg ikke har skrudd inn en eneste skrue som har punktert ytterlaminatet og inn på kjernen der det er sandwich. Jeg har derfor kun limt fast plater for å skru i. Men nå ser det ut som om du har brukt PE plater, stemmer det? De er ikke gode å lime. 

 

Blir fint med ny tank også :thumbsup:  Regner med at en grundig tetthetskontroll står på agendaen :wink:

Link to post
Share on other sites

@Komodo : platene er egentlig 300x500 «spekefjæl/skjærebrett». Har støpt gjennomgående plugger med sparkelmasse (plyester+sagspon)  i kneskottene for de lange gjennomgående boltene. De blir forsenket på baksiden ( på skottsiden som vender utover). Det betyr at jeg alltid kan skru løs mutterene som holdee platene på plass og har full frihet til å velge metode for innfesting av utstyr og så skru platen på plass igjen. Liker godt ting som er demonterbart. :yesnod:

Mutterene brukes I tillegg som feste av rustfrie klammer med gummi for føring/feste for slanger/kabler/trekkrør.

 

Ja, selvfølgelig tetthetskontroll - ja, til slutt - etter at rør-muffene har fått tømmekran og «seglass/nivårør» montert. Vet ikke helt enda når det blir, hvordan jeg da gjør det og kan egentlig utsette det en god stund - til etter at spant- strukturen er på plass og tanken klargjøres for montering. Nå får jeg utgangspunktet for å skjære/borre ut gjennomføringene i skille- og kneskottene - og en av dem må nok også gjennom den store hvite plata på sb-side (den på høykant…:worry:

 

Link to post
Share on other sites

ang. tanken,  husker en tråd her tidligere med en som konverterte en Bella Falcon til outboard.  Han lagde en tilsvarende bunntank, men enda lengre , og neppe like mange skvalpeskott.  

 

Han malte tanken med lyddempende maling for å få mindre resonansstøy i båten.   Husker ikke hva han sa forskjellen var i "etterklang" før og etter behandling , men forskjellen var markant.. 

https://www.mercasol.no/lyddemping 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hyggelig med motiverende respons, @Lise️Det varmer, så jeg fortsetter.

Jeg har tidligere sagt at jeg er inne i en «baklengs domino-effekt». Det neste nå som jeg har fått tanken er å bestemme hvor jeg skal kutte/sage hull for gjennomføringer i kne-og skilleskott. Derfor har jeg hentet fram noe av det som skal på plass i det midterste rommet under akterdekket.

 

65993F66-5D86-4536-8D19-AB3D1740B257.jpeg.277b8cf29d4a8543dc33047b9ff5c927.jpeg

 

504C17CC-57FD-4628-B593-7348BEE92AB7.jpeg.bedb32cc480fc8b17b39c53ac49b6afa.jpeg

 

Det et hydraulikk/aggregatet/-pumpa til braketten og bensinfilter/vannitskiller på innsiden av SB kneskott. Foran dette kommer det 2 hull, et i bunnen for bensinfylling og et mindre mot toppen til kabler. Bak kommer det et el to til slanger (hydraulikk/styring) og kabler.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå er det snart jul, kulda har kommet og gått, og siste helg i advent fikk jeg opp temperaturen i teltet etter noen timer med dieselvarmeren på fullt. Kunne høre at den kondenserte frosten på innsiden av telttaket traff presenningen som er spent opp under. 
 

Det har vært litt annet å gjøre i det siste. Framdriften har vært så som så. Men mye har vært avhengig av å planlegge, måle og teste for passform og plassering.
 

For et par uker siden bestemte jeg meg for å gjøre mest mulig ferdig i rommene under akterdekket. Hull for gjennomføring av trekkerør, slanger og kabler er kuttet i skille- og kneskott. Lensepumpe er kjøpt og batteriholder likeså, så da ble plassering og fundamenter neste steg. 
 

D6FEBF33-8673-43F8-BAD0-35CA18A3AC81.jpeg.3927331f94d7c5f002ab959799d68169.jpeg

 

Det ble først arbeid i vaskerommet i uthuset der jeg lett får opp temperaturen. Bildene viser komponentene til fundamenter etter tilskjæring av divinycell (rester fra akterspeil og kneskott), hullborring og støp av plugger for bolter og skruefester og påstøp av et par lag CSM matte.

Bitene ble montert på små plater (etter at pluggene var på plass) for at jeg skulle kunne legge på polyester og matte på flest mulige sider og kanter i en operasjon.

 

2E7F6FBF-D79E-4DB7-8FD9-964AC8C62615.jpeg.18117b7238f5021272b8f4c3cd71ca5a.jpeg

 

Dette er før ren-skjæring. De mørke flekkene på plata(gulvet under batterifestet) er skygge fra lys gjennom uthusdøren. De små kilene lengst til venstre er til lensepumpa og de litt større er «bena» under plata til batterifestet.

Link to post
Share on other sites

Mens jeg sitter å skriver dette etter at mørket har falt på står dieselvarmeren og en liten vifteovn og holder varmen i teltet og oppi skroget der jeg tidligere i dag har støpt inn 3 ting. Fundamenter for batterifeste, lensepumpe og klosser i skutesida (ute i borde) for understøttelse av aktetdekket i side. Bildet (lys og skygge gjør det kanskje vanskelig å se detaljer) viser delene plassert og holdt på plass av støtter/stag og vekter:

C7B53090-CB9B-4EE4-B103-47D2817F6ECD.jpeg.4f3a3badd1679eaeeb2f80d0f9b6e888.jpeg

 

I morgen - når støtte og vekter er fjernet - så tar jeg nye bilder.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Moro å følge med på prosjektet ditt @Turnfin :thumbsup: Du legger mye jobb i detaljene, det liker jeg :yesnod:

 

Turnfin skrev for 17 timer siden:

Bitene ble montert på små plater (etter at pluggene var på plass) for at jeg skulle kunne legge på polyester og matte på flest mulige sider og kanter i en operasjon.

Du har jo blitt rene trollmannen med glassfiber og polyester! Slike detaljer som dette viser jo hvilken kreativitet du har.

Link to post
Share on other sites

“Djevelen ligger i detaljene” er et velkjent utsagn - takk, @Komodo - det blir kanskje vel detaljert, men jeg koser meg med det :wink:.

 

Etter å ha slått av varmen og ryddet vekk skjerming, stag, støtter og vekter så det sånn ut:

9D15418C-69D0-4595-B45F-00715E4E5D6F.jpeg.00718287ae9d3fbb713ce1a8170c3ce4.jpeg

 

Overflatene på sparkelmassen skal slipes og så får både klosser og fundamenter et par lag med CSM matte på toppen. Det blir et godt underlag for gel- og top-coat i rommene akterut. For å vise hvordan utstyret skal plasseres har jeg på neste bilde bare satt batterifeste og pumpe løst:

01FC8797-B771-43F9-8087-A1E954999ED6.jpeg.a711c3c5ea377c466f6e20e5dd470e9b.jpeg

 

Nå er jeg på vei hjem for å gjøre siste rest av forberedelser til de yngste barns kommer hjem til jul.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

“Djevelen ligger i detaljene” er et velkjent utsagn - takk, @Komodo - det blir kanskje vel detaljert, men jeg koser meg med det :wink:.

 

Etter å ha slått av varmen og ryddet vekk skjerming, stag, støtter og vekter så det sånn ut:

9D15418C-69D0-4595-B45F-00715E4E5D6F.jpeg.00718287ae9d3fbb713ce1a8170c3ce4.jpeg

 

Overflatene på sparkelmassen skal slipes og så får både klosser og fundamenter et par lag med CSM matte på toppen. Det blir et godt underlag for gel- og top-coat i rommene akterut. For å vise hvordan utstyret skal plasseres har jeg på neste bilde bare satt batterifeste og pumpe løst:

01FC8797-B771-43F9-8087-A1E954999ED6.jpeg.a711c3c5ea377c466f6e20e5dd470e9b.jpeg

 

Nå er jeg på vei hjem for å gjøre siste rest av forberedelser til de yngste barns kommer hjem til jul.

Link to post
Share on other sites

En stund siden forrige oppdatering. Var på Hvaler en tur rett over nyttår, men fikk ikke gjort så mye - frost og snø ga meg god grunn tilbå starte dieselvarmeren.

 

2D5F9328-23D9-45E9-A9E1-0C7B833E4827.jpeg.93b822d662148d7364c41e8dc2bd59c7.jpeg

 

Fikk alikevel gjort litt - målte, tilpasset og festet alu vinkelprifiler i skilleskottet - for forankring av dørk og benk foran skottet og akterdekket bak skottet.

Redigert av Turnfin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...