Jump to content

Draco 20 HT - renovering/ombygging - I/O til OB


Turnfin

Recommended Posts

Jeg vet ikke. Men jeg tenkte at et par strøk med f.eks. blank bengalack ville gi deg en større sikkerhet for at polyesteren slipper. men jeg har ikke sett plata di. Hvis den har en lakkert overflate og er helt glatt så skulle man jo tro at det holder med slippmiddel. Du kan jo også vokse den før du pensler på slippmiddel. 

Link to post
Share on other sites

Sliping av hekken innvendig er snart ferdig. Fikk tatt bilder av de «flakene» som løsnet nederst ved hullet der bunnproppen har sittet. Den ene siden- der jeg har slipt - er lys og pen(... naturlig nok). Den andre siden var mørk/sort der fuktigheten har medført mugg/soppdannelse.:eek:

 

962FB52A-C172-4B40-8A54-171085A91381.jpeg.4c6cb63e2e19babf787930a30aaa812e.jpeg

 

910C51A9-4641-4B66-BC95-858BD2AA4108.jpeg.84571a31e4788b2d496551016eee0e7e.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ellers har jeg fått kjøpt inn divinycell, 450g/kvm CSM matte på rull(blytung - 48 kg), 450 g/kvm biaxial/vevet matte på rull (tung - ca 30 kg, spann med 25 kg polyester, bøtte med gelcoat, herder og formvoks. Den største rullen med CSM matte, ble rullet opp på pappeør - mer mindre og mer hånderbare - og pakket i plast for å holde glasset tørt.86C43FFA-BF06-4B96-8373-995EB2735475.jpeg.53909cc401b8c13b0b89c79c82467f69.jpeg

 

D4B7142D-128E-4975-8270-C994D56BBFED.jpeg.64b7e6823f130ea9742bcb9ea4397ba9.jpeg
 

A333E568-1D08-4207-BA43-3872E96809EB.jpeg.eba69a5399884d8e5bca6dfc7dde72a2.jpeg

Link to post
Share on other sites

Tenkte det er greit å rense området rundt åpninger i hekken for bunnstoff på utsiden før det stemples av og støpes igjen fra innsiden.

Hekken så ut som på bildet da jeg startet...

 

19D0EBD3-7B3F-444C-8209-484AA59B4CFA.jpeg.3b170e8373c2d7dbd30951d4a0b3b8b1.jpeg
 

Etter å ha holdt på en liten stund fant jeg ut at det var flere «generasjoner» gelcoat under bunnstoffet - trolig lagt på med rull ifm at båten en gang tidliger har skiftet motor og hekkagregat - og noen steder fant jeg lag med både blå og grønn farge. Det kan skimtes på neste bilde. Lurer på om det er coating el farget sparkel el hva.

 

AFB7B7C5-D1FE-45D3-8B4A-0ED0F210D5B0.jpeg.038fda49881ade736e5d18926c113577.jpegEtter forsiktig bruk av flapdisk på vinkelsliper for å komme gjennom lag med bunnstoff (hadde pustemaske, dette er jo giftig...) ble jeg sendt rett i dusjen da jeg ble ropt inn til middag. Etter et blikk i soeilet skjnte jeg raskt hvirfor. Etter at bunnstoffet var fjernet tok jeg resten med litt større forsiktighet og valgte to typer eksenter slipemaskiner. 
 

B5DF9D22-FFE8-4E91-A347-E094FB120E69.jpeg.9e99ca97b2477065f2bd192f10a7dad4.jpeg
 

Det som i utgangspunktet bare skulle være å fjerne bunnstoff rett inntil åpninger i hekken for å få en ren og jevn annleggsflate for den utvendige forskalingen utviklet seg til noe mer.... 

 

Ser nå at jeg også vil fjerne resten av det laget med gelcoat som er påført over vannlinjen ifm tidligere endringer i akterspeilet. Siden det da er aktuelt å legge på ny coat senere kan det vente til alt arbeid med hekk og akterdekk er ferdig. Hvis jeg tenker riktig betyr det at jeg ikke trenger å smøre på gelcoat først når jeg begynner å støpe igjen åpningene fra innsiden, men kan gå rett på polyester og glass.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på en ting. Når kantene rundt den store åpningen etter hekkaggregatet innvendig er faset ned 10/15 til 0 (dvs fra 10-15 cm fra kanten slipt gradvis tynnere ned mot skarp/tynn kant) skal det vaskes grundig før støpearbeidet begynner. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gjøre det med de små hullene langs kanten der boltene til aggragatet har sittet Blande tykk sparkel(høy glassprosent) og sparkle igjen hullene før arbeidet med den store åpningen begynner:confused:

Link to post
Share on other sites

 

Sitat

Hvis jeg tenker riktig betyr det at jeg ikke trenger å smøre på gelcoat først når jeg begynner å støpe igjen åpningene fra innsiden, men kan gå rett på polyester og glass.

Enig i det. 

 

 

Sitat

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gjøre det med de små hullene langs kanten der boltene til aggragatet har sittet Blande tykk sparkel(høy glassprosent) og sparkle igjen hullene før arbeidet med den store åpningen begynner:confused:

Akkurat det der er vel ikke så nøye. Du kan jo egentlig bare skjære hullet litt større slik at skruehullene forsvinner, da slipper du å sparkle dem igjen. 

 

Lagt til: Ikke vask med aceton før du støper. Støvsug, og blås rent med trykkluft. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommodo:  Takk for tips - som vanlig veldig nyttig :thumbsup:

Nå blir det noen dager til jeg kan fortsette - gjør som anbefalt og utvider det store hullet til htterkanten av alle små. Blir litt mer sliping da, men kan avrunde kanten(lage mindre vinkler i hullet) så det blir lettere å få jevne overganger med mattene.

 

Merker at jeg ser fram til at det blir litt høyere temperaturer så støpingen kan begynne.:wink:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 12 timer siden:

Lagt til: Ikke vask med aceton før du støper. Støvsug, og blås rent med trykkluft. 

 

jeg har drevet vranglære i alle år - vasket etter pussing.  :rolleyes:

Men vasking før pussing må vel være innafor, slik at man ikke pusser urenheter ned i laminatet?  

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 11 timer siden:

jeg har drevet vranglære i alle år - vasket etter pussing.  :rolleyes:

Det har jeg også. Men jeg har blitt korrigert på det her på forumet. Men det er nok ikke en læresetning som alle følger. Da jeg kjøpte epoxy fra Svas Kjemi til mitt prosjekt spurte jeg om akkurat dette, og han anbefalte å vaske over med aceton etter sliping. 

 

ivar skrev for 11 timer siden:

Men vasking før pussing må vel være innafor, slik at man ikke pusser urenheter ned i laminatet?  

Ja, det synes jeg også er lurt. Noen ganger har jeg vasket og slipt i flere omganger. Det hender at overflaten er for ruglete og ru til å få vasket ren. Da kan det være en løsning å vaske litt, slipe, og deretter støvsuge og vaske på nytt, da bør det være rent, og så slipe over på nytt til slutt. Hvis det er veldig grisete, f.eks. nedi et motorrom kan det være greit å vaske med kraftvask, varmt vann og skurebørste før sliping. Så slipe litt, vaske med aceton, og så slipe seg ferdig. 

 

Link to post
Share on other sites

Gode poenger her Ivar og Komodo - tror kanskje bunnen i det som var motorrum får både kraftvask/degreaser og aceton før  og under pussing. Hittil har det vært «roterende stålbørste».

 

Har problemer med å laste opp bilder fra mobiltelefonenn - vet ikke helt hvorfor....:confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev On 5.5.2020 at 21.23:

Takk for svar, Fortego
Tenker jeg pensler slippmiddel på platens flate før jeg stempler den mot hekken - ikke inn gjennom åpninger etter at platen er på plass - for å unngå å «søle» slippmiddel der gelcoat/polyester skal bite.

Jeg påfører i hovedsak slippmiddel med en fin svamp, men om finish ikke er et tema, så går pensel helt fint. 

Link to post
Share on other sites

Fortego skrev for 4 timer siden:

Jeg påfører i hovedsak slippmiddel med en fin svamp, men om finish ikke er et tema, så går pensel helt fint. 

Takk for rådet
Ja, fin svamp når det er snakk om finish. Jeg har slipt av gelcoat (el noe annet....) som er påført utenpå det opprinnelige fra produsenten - i et større område enn der jeg skal støpe igjen åpninger - så jeg vil nok slipe resten av det laget av og legge på nytt «toppstrøk» senere. Følger allikevel rådet ditt - trenger å trene opp et sett med ferdigheter og få erfaring med flere ting, så jeg gjør det for å lære, tenker jeg.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev On 16.5.2020 at 12.29:

Prøver å få lastet opp bildet på nytt....:wink:

 
Får melding : tillatte filtyper zip, ping, jpg....

Har lastet opp bilder tatt med mobiltelefon før - hva er galt nå, mon tro:confused:

Har samme problem. iPhone 11. Jeg tror det har sammenheng med at fullformat av bildene mine ligger i iCloud og komprimerte utgaver ligger på tlf. Tror Apple  har endret på filformatet på bildene som ligger på telefonen ifm en av de siste iOS oppdateringene. Funker kun å legge inn bilder fra tlf når jeg tar screeshots eller bruker kamera til å ta bilder som legges direkte på forumet. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 14.5.2020 at 23.24:

Lagt til: Ikke vask med aceton før du støper. Støvsug, og blås rent med trykkluft. 

Jeg ville ikke brukt trykkluft. Du blåser slipestøv fra en plass til en annen, og ned i porene i plasten. Du blåser støv rundt i lokalet, som er et elementært brudd på HMS.

Mange luftanlegg slipper ut en oljefilm sammen med lufta og legger seg på overflaten. Ikke bra. Har du støvsugd grundig ned i porene, så er det ikke noe mer å blåse bort.

Gjør grundig rent før du sliper, så du ikke sliper olje og fett ned i plasten. Støvsug etter sliping og avslutt med aceton.

Redigert av Tavringen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Beklager - det har vært et «mellomspill» med å gjøre jolla klar til barnebarna. 8’ With med 5hk + og Bengalakk orange for å kjenne dem igjeni sundet. På Vestlandet nå og tilbake i kjeledress med halvmaske i begynnelsen av juli. Støping når garasjeteltet er på plass.

06DBA00C-EEF4-401D-ACA8-9F14077DBE42.jpeg

Link to post
Share on other sites

ikke noe å beklage, viktig å gi de oppvoksende generasjoner en god start og hva kan vel være bedre enn en nyoppusset withjolle med en driftssikker yamaha på hekken :cool:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...