Jump to content

Draco 20 HT - renovering/ombygging - I/O til OB


Turnfin

Recommended Posts

Verktøyet - fant det på Facebook i vinter mens jeg leste tråder på bastplassen.no, tenkte og la planer. Kom fra Kina, og i motsetning til det meste jeg har fått derfra så virker dette. På vinkelsliper med middels turtall (omlag 5000 o/min) harver det skikkelig - må bare passe på omdreiningsretning under avvirkning - ellers «skvetter» maskinen ut av hendene. Bildet er tatt litt etter at jeg startet - da det ble mørkt hadde jeg fått fjernet den ene bjelken. Først kvaefylt masse, men i de siste mm’ene ned mot Sika-flexen sto vassføyka av sponet.

32DA920B-7BCE-4245-A6A6-50BFB1DE0EE6.jpeg.2cc391a80c63e36e914ce6ded0b7b994.jpeg
 

Har kommet til følgende antall kg fjernet( laminat og treverk/kryssfiner). 27,5 -29 i går, 26 i dag (hvis jeg regner med resten av den stokken på bb fundament jeg tar i morgen - øker turtallet litt på maskinen da...) og 35 -40 kg tidligere da motorkappe mot sittebrønnen, akterbenker m/skott og motorluka på akterdekk ble fjernet. Hittil om lag 90 kg.

Link to post
Share on other sites

Draco 20 finnes jo med to forskjellige skrog. Etter å ha sett på bildene tatt bakfra, så ser dette ut som den sportslige varianten som er samme skrog som Stormer Marine bruker for sine båter. Veldig godt skrog og et utmerket utgangspunkt for en rask sjødyktig 20-foter! :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Fortego skrev for 6 timer siden:

Draco 20 finnes jo med to forskjellige skrog. Etter å ha sett på bildene tatt bakfra, så ser dette ut som den sportslige varianten som er samme skrog som Stormer Marine bruker for sine båter. Veldig godt skrog og et utmerket utgangspunkt for en rask sjødyktig 20-foter! :thumbsup:

 

 

Ja, Fortego det er det skroget - det var det heg var på jakt etter - har snakket litt med produsenten av Sportling og fått kjøpt noen komponenter derfra. :wink:

Fortego skrev for 6 timer siden:

C4EA104D-CEA1-41CB-9E5F-12EF1C20B40E.jpeg

Link to post
Share on other sites

På bildet i foregående innlegg var 4»x4» bjelken til bb mototfundament fjernet og ca 1/3 av sb. Sekken med flis fylles. I finværet ble det bare 3 timer jobb i dag, men fikk tatt ut treværket i sb fundament helt også samt fjernet innerlaminaten i akterspeilet der motorfundamentene tidligere var i veien.F6FD0965-EB17-48B3-83A6-15BCDBC2E066.jpeg.76fbb25da7da8ecd6c022eb02b44e771.jpeg

 

Nå er det hjemtur, vender tilbake til helgen for å fortsette.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en 2100sc fra 85 og synes 20HT er skikkelig tøff, det er derfor moro å følge prosjektet ditt! Har du lagt planer for motoriseringen? Hadde vært moro å "sett" hva slags fart du kunne oppnådd ;) 

 

Bekymrer meg litt at treverket du tar ut er så vått. Jeg boret hull i akter selv i 2018 på min Draco og fant tørt fint treverk der bak, men det var 25 cm over vannlinja. Var treverket like vått hele veien opp i akterspeilet ditt (slik det kan se ut som på bildene)? 

Link to post
Share on other sites

Til Søndre Svaberg:

 

All kryssfineren var ikke like ille. Bildene viset først og fremst der innerlaminatet er fjernet. Der var det fuktighet i hele akterspeilet. Fuktighet og til en viss grad råte var det også i området rundt hull og gjennomføringer (utsparingen og bolthull til hekkaggregatet). Der det var værst var helt nederst- i ovegangen mellom hekk og bunn - der var det helt mørkt/svart oppsmuldret masse - omtrent som «matjord». Ellers - i områder uten gjennomføringer var fineren relativt fin.  Komodo -han med «Hummerraceren»- var innom en tur og konstaterte at tilstanden i hekken på hans båt hadde vært mye værre.:wink:

Link to post
Share on other sites

Søndre Svaberg:

 

Tror det ligger noen tanker om motorisering tidligere i denne tråden. Har hittil tenkt meg en 200 hk Evinrude 2-takter på  «hydraulisk transom jack». Motorvalget er ikke endelig, men den «hydrauliske motor-heisen» er klar. Måtte ha den for å sikre at jeg gjorde riktige valg i planlegging og konstruksjon av nytt akterspeil. Skal ta bilde av den en av de nærmeste dagene. Info finnes på websiden til Porta Products.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Komodo («Hummerraceren») var innom en snarvisitt mens jeg holdt på med arbeidet på forrige bilde. Da han så jeg holdt på med hammer og stemjern fikk jeg klart anbefalt å bytte til el- verktøy - «ellers blir du aldri ferdig» - som sagt så gjort. 

 

Jeg valgte også å følge hans råd om å fjerne noe av de langsgående forsterkningene (GRP på papprør) for å skape  plass og en bedre flate for støp av overgangen mellom nytt akterspeil og bunnen. På bildene under har jeg fjernet GRP/papprør i 10 cm  og trappet av mot null(skråskjært) på 15 cm.

4B9ADDED-54F6-4AF9-8E53-C970FB65C02E.jpeg.49c94a9e9304e2d7183e7afe894fee7b.jpeg
F3350463-7910-4E1B-B74E-FD40840ADCAC.jpeg.24252e3359b09d595b5cffdc72748fb6.jpeg

 

Det var ganske store klumper av polyester to steder i overgangen/kanten mellom ytterlaminatet i hekken og bunnen av skroget. Jeg fjernet masse begge steder og fant en stor luftlomme/«boble» under den ene.:thumbsdown:
 

Måtte hjem til generalforsamling i boligsameiet, men er tilbake i prosjektet om et par dager.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev for 21 timer siden:

Trodde jeg hadde fått lagt inn noe på lørdag og søndag, men finner det ikke igjen. Irriterende (men sikkert min feil)

Absolutt ikke din feil. Du postet svar (takk) og jeg leste innlegget. Nå ligger det beskjed om at noen måtte gjøre en database rollback og at noen innlegg kan ha forsvunnet. 

 

Takk for svar. Godt det ikke var så ille, men nå er det borte 👏🤸‍♂️

Link to post
Share on other sites

 

Turnfin skrev On 28.4.2020 at 10.29:

Det var ganske store klumper av polyester to steder i overgangen/kanten mellom ytterlaminatet i hekken og bunnen av skroget. Jeg fjernet masse begge steder og fant en stor luftlomme/«boble» under den ene.:thumbsdown:

 

Du bør få deg en slik båndsliper til den jobben der

https://www.ahlsell.no/33/verktoy/elektriske-handverktoy-og-maskiner/elektriske-handverktoy-nettilkoblet/slipemaskiner/354132/ 

 

Jeg har Biltema sin variant, og den fungerer faktisk helt greit. Jeg gjorde noe feil, så i begynnelsen fikk jeg den ikke til å funke. Den ble derfor ikke brukt under hele renoveringen av skroget innvendig, ikke før på slutten av prosjektet. Den kunne utvilsomt ha spart meg for mye jobb! Med den så kommer du helt inn i hjørnene, og du får en naturlig og pen radius som du kan støpe videre på :thumbsup: Akkurat det var noe jeg slet med og brukte mye tid på med feil verktøy. Slip så mye du kommer til med vinkelsliper, så tar du hjørner og kroker med båndsliperen. Bruk riktig verktøy, hvis ikke blir du aldri ferdig !!

 

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev 1 time siden:

Lovet Søndre Svaberg å legge ut bilder av den hydrauliske motor-heisen («Transom Jack»)

Stilig! Den kommer nok til å gjøre nytta si. Blir moro å se hva du kan få GTn opp i av fart. 

 

Kan ikke ha en diskré liten fille motor på den røde saken vettu. 

 

Kos deg videre i prosjektet!

Link to post
Share on other sites

Gromt prosjekt. Godt å se det finnes folk med stor ståpå vilje. :D

Det blir spennende å se denne ferdig.

Akkurat hentet meg egen "sportling" i form av en "20DC, GT" men skal bli mer lignende av Komodos jolle. 

Bildene i de siste postene dine virker litt små og kornete, hva gjør du forskjellig imot bildene frem til posten 21d april?

Link to post
Share on other sites

Mye støv med sliping, det klør litt overalt.

 

Hekken begynner å bli klar - det er faset godt ned rundt den store åpningen der hekkaggregatet satt - godt ut til 10-15 cm fra kanten. Noen steder ganske langt ut fordi alt løst ble fjernet der det var delaminering i ytterlaminatet. Nederst - mot overgangen mellom hekk og bunn - på begge sider av det lille hullet der bunnpluggen har sittet - var det værst. Der fikk jeg det løse av i hele «flak» hvor det på innsiden er sorte felter som om det har vært «jordslag» el «svertesopp» imellom. Tok vare på flakene, men glemte å ta bilder - kommer senere. 
 

Litt mer sliping for å unngå bulker/forhøyninger og så området rundt de sirkulære hullene der eksosutløp (under vann) satt - så er det klart for den første støpejobben.

 

Fikk forresten solgt rør m/klaffeventiler fra undervannsksosen til en kompis som bygger en «Crackerbox» i kryssfiner.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

I morgen blir det kjøpt en god støvdress. Mistenker at det blir en del sliping av ny støp og mellom faser i støparbeidet framover:rolleyes:

 

I dag har det vært «innkjøpsdag» på telefon og internett. Det viser seg vanskelig å skaffe materialer i passende kvanta i «båtutstyrsbutikker» og fargehandlere skal ha godt betalt. Har dermed «bitt i det sure eplet» og betalt det det koster å handle kvalitetsprodukter.  
 

Fikk vennlig imøtekommenhet og faglig god veiledning ved kontakt med flere hos Kompositthuset/Claussen - Polyester, gelcoat, herder, rull med 450 g/kvm csm og rull med 450g/kvm biaxial matte. Kan bare anbefale dem etter min hyggelige erfaring.

 

Hyggelig erfaring også med Hans hos Diab - bestilte Divnycell plate HCP 30(tilsvarer H200) - 1730x850x50 til sandwich i akterspeil og langsgående kneplate-skott.

 

Varene hentes på torsdag. :clap:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så til spørsmål vedr støpearbeidet for å tette åpningene i speilet. Har tenkt å stemple fast plater fra utsiden mot hekken der åpningene er.

 

1. Har den mørke brune glatte typen kryssfiner som ellers brukes til forskaling av annet støpearbeid(betong). Er denne  velegnet ?

Har også glatt hvitmalt «møbelplate» (tresponplate). Hva med den?

 

2. Tenker det er best å legge gelcoat fra innsiden av båten mot platen på utsiden av hekken først. Så fortsette med duk og polyester i et passende antall skiktt/lag. Eller er det bedre å starte med å legge matte vetet med polyester mot plata først - dvs vente med å legge på gelcoat til det kan gjøres fra utsiden når utfylling av åpninger er herdet og «forskalingen er fjernet?


3. For å få det som er støpt mot den glatte platen spent fast fra utsiden til å «slippe»(ikke limes fast) etter utherding har jeg tenkt å smøre på flere strøk med slippmiddel. Jeg fant en flaske jeg har hatt stående i mange år.
A9DE89AC-320D-44D0-8A6D-C51EAE76FC71.jpeg.2860ff3ef41af91b8dff904ef447f099.jpeg

 

 

Så da blir spørsmålet - er dette ferskvare ? Og bør jeg i såfall la vær og bruke den? Og heller kjøpe formvoks når jeg er hos Kompositthuset på torsdag?

 

Det ble noen spørsmål :confused:

Godt for alt som kan forberedes:wink:

Redigert av Turnfin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev 1 time siden:

3. For å få det som er støpt mot den glatte platen spent fast fra utsiden til å «slippe»(ikke limes fast) etter utherding har jeg tenkt å smøre på flere strøk med slippmiddel. Jeg fant en flaske jeg har hatt stående i mange år.

A9DE89AC-320D-44D0-8A6D-C51EAE76FC71.jpeg.2860ff3ef41af91b8dff904ef447f099.jpeg

 

 

Så da blir spørsmålet - er dette ferskvare ? Og bør jeg i såfall la vær og bruke den? Og heller kjøpe formvoks når jeg er hos Kompositthuset på torsdag?

 

Det ble noen spørsmål :confused:

Godt for alt som kan forberedes:wink:

Har selv slippmiddel som er over 10 år gammel. Fungerer helt fint😊

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, Fortego
Tenker jeg pensler slippmiddel på platens flate før jeg stempler den mot hekken - ikke inn gjennom åpninger etter at platen er på plass - for å unngå å «søle» slippmiddel der gelcoat/polyester skal bite.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...