Jump to content

Draco 20 HT - renovering/ombygging - I/O til OB


Turnfin

Recommended Posts

Fortsetter litt med etterslep fra tidligere hvor jeg hadde problemer med å laste opp bilder.:

Etter råd fra Komodo om å slipe vekk laminat fram til omkretsen representert av de gamle bolthullene til aggregatet er det markert ut et område som vil bli fjernet. Det vil også lette tilpassing av formen på «lappene» med matte som skal på plass. Det samme vil bli gjort med hullene der eksos-utløp satt.

 

BAD48D88-46A2-4994-B1FB-E0B5C5215044.jpeg.ea69556e60d3f966c27f8665f4571cda.jpeg
 

Platene med brun/glatt «forskalingsfiner» som skal stemples mot hekken fra utsiden har fått et par strøk med Bengalakk for å unngå heft (det vil også bli brukt «gammelt» slippmiddel og formvoks - etter behov og eksperimentering)

FFC65212-C92C-4007-BE3F-0AE8D9831932.jpeg.8faee60c7d6d084378460eeef3a307ea.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Litt stille fra denne kanten på en stund. Norgesferie, assistert to barn med flytting og et tredje med oppussing av leilighet, og så gjort en investering - kjøpt garasjetelt -Båtverksted»:yesnod:
Det ble litt jobb med fundamentering:worry:

6F80A739-1A0F-458B-98F6-B16CAD8DA84B.jpeg.1dd55a4e730d122ef916d68817ae736e.jpeg
 

Tok litt tid å planere ut - måtte legge det med litt fall i lengderetningen.

59FD914E-7D51-4517-8B0D-E132A58390AA.jpeg.48efa96e4cef8215697fd082247c83c6.jpeg
 

«Puslespillet» med rør gikk heldigvis opp etterhvert som koblingene i mønet ble vendt rikrig vei... :confused:

3A35651B-C654-4D6D-9177-C32366B20356.jpeg.4643f388d6a9dd7c6a39a30e160a5cec.jpeg

 

Duken var tung, men med gode hjepere kom den på plass også.

1EFFFA21-3672-496D-88B8-C898BAAE7AF8.jpeg.8400def4990a115de1dce10f9d7569d4.jpeg
 

En lett presenning ble hengt opp innvendig. Greit å gjøre det før skroget kommer inn - for å beskytte mot kondens innvendig på ytterduken - som faller på støp under herding når det blir kaldere utover høsten. :thumbsup:

FB2FF7D3-3F9D-4A2C-A759-BDA4E843EFA2.jpeg.9996dd8746794895acad6422bb22e538.jpeg
 

Nå er det kvelden. I morgen begynner forberedelser til å få skroget inn. Tenker jeg tar av  hardtop, vindskjerm og fjerner den gamle bensintanken mens båten fortsatt står under presenning.

Link to post
Share on other sites

Fikk gjort litt i dag.....Så nå er det ...:drink:

Hardtop’ n er av, myriader av 3 mm rustefritt som festet vindskjerm/rutekarmer er fjernet (muttrene satt godt klitret i fugemasse under dollbordet)og  hele rute-arrangementet er løsnet og løftet fram. 
 

Planen er å demontere så mye som mulig før skroget settes i garasjeteltet. Det innebærer alt av gammel innredning i kryssfiner forut i båten og dørken som ligger over den gamle bensintanken. 
 

Vil helst også få fjernet den - merker at jeg  kan lukte bensindanp under presenningen der båten står nå.

Fortsettelse følger til uka - i helgen kjører jeg race med modellbåter - runde 2 i Norgescup’n - som er restartet etter «Coronnapause»....:flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det er ikke akkurat framdrift med stormskritt, men det går da litt framover. Apropos storm - det har blåst litt de siste dagene så noe tid er brukt på ytterligere forankring av «verkstedsteltet». Tre hjørner har fått 16mm ekspansjonsbolter festet til granitt(grunnfjellet).

 

Ellers er det montert tre stk 120 cm lange lysarmatur i taket innvendig i teltet og mest mulig demonterig av innredning går mot slutten. Bildeserien som følger er fra den prosessen.


47D0E4A5-9B8D-4C9C-A290-6FA9458A6289.jpeg.f8ab66d7d7fbbf768f858798620a9acd.jpeg

 

84CE520F-23F1-48CB-B957-62C4AFEADDF1.jpeg.2101467864d035e351ed65f17aa80d7a.jpeg

 

4A8F5D6F-9270-4684-ADAB-9D42586F9ADF.jpeg.528b0bffcfc3fda36171e4bfe3f40c81.jpeg

 

CD01EE51-D843-43A3-B2EB-302580C6C19D.jpeg.cf2bf88a4b11f2785f8b7227ae66b141.jpeg

 

679DEAD9-68E6-49FD-82E3-C30E49B14C59.jpeg.222414bf745bbf420fc0f6c6b8b41f5b.jpeg

 

Legg merke til bunnen under der tanken lå på neste bilde. På bildet over kan man ved nærmere øyesyn se den støpte innfestingen på bb side. Den var helt løs viste det seg når jeg fikk saget over de 2 «stringerene» som også skulle bidra til fikseringen. På sb side var innfestingen av begge «stringere» enten helt el delvis løse i påstøpingen. 
 

63297309-DE5E-473E-ADDB-C0026003D7D9.jpeg.4d6307ab88ecc21dcd29e892991b9152.jpeg

 

Det sorte dere ser i skutebunnen der tanken har ligget er rett og slett jord️Den sorte stripa til venstre er der bb støpte innfesting skulle ha vært «hard ved» mot skroget og bruddet på høyre side viser at laminatet var sprøtt som kjeks i det lille som var igjen av feste.

 

Glad jeg har valgt å erstatte tanken og ikke fikk oppleve en løs tank etter et bunnslag i dårlig vær.

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev On 3.8.2020 at 22.29:

I morgen begynner forberedelser til å få skroget inn.

 

Godt du har fått deg telt, da kan vi glede oss over  å lese nye poster om prosjektet utover høsten :thumbsup:  Draco-tråder er ikke å forakte :giggle:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Skal bli godt å få det inn i teltet. Har fått råd om å skaffe meg en dieselvarmer og gjør nok det - i tillegg til andre varmekilder som blir nødvendig under arbeid og utherding.

 

Takk for moralsk støtte️ - XR4ti, - Veg.Joh og Komodo (se egen melding om «innflytting i telt»...)

Link to post
Share on other sites

Takk for den, VegJoh

A4DD3FF8-0977-4E06-BA53-61D7B55BBDEC.jpeg.609003b94caa33d1a65a9f92a280cf48.jpeg

I går var det klargjøring for flytting av båt. Klippe gress og rigge ned presenning og stativ. @Komodo kommer med henger for å hjelpe til. Utrolig hvor mange hyggelige folk man får kontakt med på dette forumet️Veldig glad for hjelp, selvfølgelig - særlig når @Kommodo også stiller opp en dag det er fryktelig fristende å bli værende på sjøen - mener han skulle utpå en tur.

 

Link to post
Share on other sites

På morgenkvisten kom det et firma fra Oslo for å fjerne bunnstoff før flytting. Ren Teknikk ville teste ut noe utstyr som brukes til skånsom blåsing og hadde med glass, nøtteskall og noe som het Asilit(så ut som et metallisk pulver, mørkt brunt som glitret). Utstyret blåser og suger opp både avfall og mediet. Se bilder....

D10B985D-4FB0-45B8-B7B9-8CB09DDB8D77.jpeg.47e237cea3b75eb1fb872a0e42065c05.jpegA0F4C291-CA6F-41FA-8EF3-4641495FAC31.jpeg.abaa12f3bee310d6272afb28f25947a3.jpegE5C7C025-32DE-4A34-902A-CF72DACB3EDF.jpeg.3ee0b5838ca8143a4b9b1cbcdf4dc89a.jpegD9B6F3DE-6B42-4927-93F2-2DF79787E271.jpeg.f46747a91c98a10a49e1d2dba7a48c52.jpeg
DB077BB8-62D2-4B3D-902E-C0C6043EE6AE.jpeg.228fcde0a1479bdf6d0f4f9295f15305.jpeg

B2D76C3A-A7DD-4179-99C0-1CEDB0CC22DE.jpeg.dc9300f8b726eb7c14ba4d7513430cd4.jpeg

 

Det var Asalitt som virket best. Bildene viser at det i alla fall var tre lag. Der det er grått har blåsingen bare fjernet det ytterste skiktet av det sorte bunnstoffet. Det blå er et enda eldre lag med hardt bunnstoff. Et sted testet vi å fjerne alt helt inn til gelcoat’n - bildet med hvit flekk. Siste bilde viser resultatet etter ca 30-40 min. Dvs - det virker, men tar uhorvelig lang tid ( og da mister operatøren etterhver konsentrasjon og fokus).

 

Vi avbrøt testen og konkluderte med at det må blåses med tørris. Det bråker - tørrisen må bestilles et døgn på forhånd - og det bør/må gjøres under tildekking/presenning for å unngå spredning av miljøfarlig avfall. Godt at @Komodo kommer i ettermiddag/kveld for å hjelpe til med å flytte skroget inn i garasjeteltet - så kan blåsing med tørris gjøres der.

Link to post
Share on other sites

Solen skinner fra skyfri himmel så jeg kunne like godt fortsette med hekken/akterspeilet.

 

52A8D5D2-4E86-49C4-80A7-25FE8F474A21.jpeg.bd38ffa3c31f1298dd9119ae5d48c8d4.jpeg

 

Da skroget var veltet over på siden fikk sett litt nøyere på en skade i bunnen nær hekken.

 

4D161E6B-ECB2-4BC3-9FC7-1EEBE8837F35.jpeg.56751f4c02ddc432b47e649b35623e4e.jpeg

 

Her må båten ha ligget og «gnudd» på steinbunn.

Vurdere å «slå to fluer i ett smekk» og sette inn et step(«ski») på 30-45 cm lengde i bunnen akter.
- Håper da å både eliminere skaden og oppnå bedre  sjøegenskaper, spesielt ved unnamanøver i (høy) hadtighet.

- Kommer til å kjøpe Mercury 225 Pro XS siden BRP har stoppet produksjon av Evinrude. Pro XS kan leveres med kraftigere undervannshus med bedre utveksling og lavere kjølevannsinntak, men bare på 20» (vanlig, ikke lang)motorstamme. Det burde gå bra å skifte fra 25» til 20» hvis jeg i tillegg til min hydrauliske «transom jack» lager et step i skroget.

 

Hva synes dere om ideen

 

Bilder under: etter at mer av ytterlaminatet i hekken er fjernet - den røde streken markerer bredde/dybde (b: 430-480 mm, d: 80-95mm) på det tenkte steppet. 
 

D221132E-29E9-4679-A64A-BF68A233C759.jpeg.58bd16a728197f6d2bce592711d16556.jpeg
 

Desto bredere - opp mot 480mm - desto større mulighet for overlapp med konstruksjonen for langsgående avstiving («påstøp på papprør» - fritt sitert etter @Komodo) - se neste bilde.

 

C91E15D2-3D97-4FEB-8704-06F217403EFF.jpeg.1d0f0ede8496bbe14c01f4145ac1443b.jpeg

 

Tenker å fortsette med Divinycell og polyester. Hva for kvalitet og tykkelse på Divinycell bør jeg velgeSamme som i Sandwichen i hekk og kne-plater/skott
 

Tid for litt forsinket lunsj .... tida flyr når man holder på med noe gøy.... :flag:

 

 

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev for 9 timer siden:

 

4D161E6B-ECB2-4BC3-9FC7-1EEBE8837F35.jpeg.56751f4c02ddc432b47e649b35623e4e.jpeg

 

Her må båten ha ligget og «gnudd» på steinbunn.

Vurdere å «slå to fluer i ett smekk» og sette inn et step(«ski») på 30-45 cm lengde i bunnen akter.
- Håper da å både eliminere skaden og oppnå bedre  sjøegenskaper, spesielt ved unnamanøver i (høy) hadtighet.

Dropp det. En slik endring er å tukle med skroget, og du vet aldri hvordan det vil arte seg. Nå sitter jo kanskje jeg i glasshus i og med at jeg har laget nettopp slike "ski", men det kan jo være bare flaks som gjorde at det fungerer hos meg :giggle: Dessuten vet jeg jo heller ikke hvordan det ville vært uten. Kanskje jeg ikke hadde fått utfordringen med at motoren er en liten tanke høy? Når det gjelder sjøegenskaper kan du sikkert oppnå både fordeler og ulemper, men ved unnamanøver tror jeg bare det vil være en ulempe. Fordelen er i alle fall bedre bæring og oppdrift bak, samt at den antagelig vil plane i lavere hastighet. 

 

Turnfin skrev for 9 timer siden:

- Kommer til å kjøpe Mercury 225 Pro XS siden BRP har stoppet produksjon av Evinrude. Pro XS kan leveres med kraftigere undervannshus med bedre utveksling og lavere kjølevannsinntak, men bare på 20» (vanlig, ikke lang)motorstamme. Det burde gå bra å skifte fra 25» til 20» hvis jeg i tillegg til min hydrauliske «transom jack» lager et step i skroget.

:eek: :eek: :eek: Den jolla kommer jo til å gå som et olja lyn ut Asmalsundet :lol:

 

Men det med stammen skjønte jeg ikke helt. Er ikke 20" lang stamme, og 25" ekstra lang? Og hva tenker du på med å lage step i skroget?

 

Link to post
Share on other sites

@Komodo

Du har nok rett med hensyn til begrepene L og XL - det er 20, henholdsvis 25 tommer lengde det er snakk om.


Da jeg bestilte braketten og fikk anbefalt installasjonshøyde av Scott hos Porta Products var det med motor med 25 tommer lang stamme. Ved å sette inn et step akter reduseres høyden på akterspeilet. Kanskje ikke nok til å

kompensere for en motorstamme som er 12,5 cm kortere.

 

Kunne eventuelt da montere braketten noe lavere (f eks 1-2 tommer), men er da kanskje i grenseland for at motorplata på braketten tar/kaster opp vann mellom hekk og motor - i overgangen før/på vei opp i planefart. Må tenke litt mer på dette - og sende en e-post til Scott for å høre hva han mener.

 

Mht sjøegenskaper - her er jeg selvfølgelig interessert i å høre andres mening - så synes jeg å huske at denne generasjonens v-bunns skrog (som Draco 20 HT med såkalt «GT» skrog tilhører) er myke i sjøen på rett kurs. Kan få tensenser til «Chine-walking» i høy hastighet, og «hooke»(skjære over, få kast på grensen til kantring) ved rask kursendring i høy fart. Jeg tror at et step vil bidra til å redusere de nevnte negative effekter uten i vesentlig grad redusere den myke gangen i lett motsjø. Arrester meg hvis jeg tar feil:smash:

 

Ja, et step betyr mindre bæring/oppdrift akter. Motoren er tung når den blir hengende på en brakett med relativt stor «offset»(avstand fra hekken). Men ved stilleligge - når hydraulikken har løftet motoren høyt og nærmere hekken (vandringen er som et paralellogram) og motoren er tiltet inn vil den henge godt innover akterspeilet. Tyngdepunktet på bensintanken flyttes ca en meter lenger fram i båten enn der den lå den tanken jeg har fjernet. Så oppdrift fortøyd tror jeg ikke blir noe problem. Kanskje i sakte fart på kosetur Eller sakte akterover:confused:

 

Gi gjerne innspill - Tenker tanker om veien videre i ledige stunder. I morgen kommer Ren Teknikk for å fjerne bunnstoffet med tørrisblåsing.

 

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev 3 minutter siden:

Mht sjøegenskaper - her er jeg selvfølgelig interessert i å høre andres mening - så synes jeg å huske at denne generasjonens v-bunns skrog (som Draco 20 HT med såkalt «GT» skrog tilhører) er myke i sjøen på rett kurs. Kan få tensenser til «Chine-walking» i høy hastighet, og «hooke»(skjære over, få kast på grensen til kantring) ved rask kursendring i høy fart.

 

Noe du selv har opplevd eller bare hørt om? 
ikke mye erfaring med dracoen, men kjørt mindre lingeskrog siden slutten av 80-tallet.  Har opplevd 1 kinkig sitasjon ved brå unnamanøver  - da satt alle stuet framme i båten slik at skroget slapp med hekken - og tok tak igjen , temmelig brått. Men likevel ikke i nærheten av kantring.  

 

Men normal oppførsel er at skroget legger seg godt innover i sving og sitter "som støpt" uten å finne på noe tull i brå svinger. 
Men , alle skrog kan oppføre seg uforutsigbart om de blir provosert nok , feks med helt feil trim eller vektfordeling. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei @ivar
Takk for svar. Har kun tidligere erfaring med åpen 16 fots Wesling (m/litt sliten Merc 85...) på nittitallet. Chinewalking lærte man seg å håndtere, men hadde aldri noen skremmende opplevelser under brå kursendringer. Tror kanskje jeg var litt forsiktig fordi jeg hadde lest om «nestenulykker» som nok trolig ble provosert fram.:rolleyes:

 

Fordi jeg antar at et step vil bidra til noe positivt er det vel egentlig erfaringer og opplevelser av det motsatte jeg er ute etter:confused: - etter å ha laget et «step» på skrog av ca 20 fots lengde. Om noen har dårlige erfaringer vil jeg gjerne vite det. Hvis ikke så kan dette vli min måte å reparere en ellers ganske stor skade på SB side akter - mellom kjølen og nederste steglist.

:wink:

Link to post
Share on other sites

klart, man må jo være litt mer forsiktig når man dytter skroget fram i mer fart enn det er konstruert for, i 40 knop så går weslingen høyt i vannet :smiley:

En stund siden jeg leste gjennom de tidligere sidene i tråden, hva slags fart og hovedsaklig bruk ser du for deg?   

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Prøver å lage noe som blir litt «allbruksbåt»

 

- 3 delt front på vindskjerm- entre cabin over dekk og gjennom «dør» (midtre seksjon) i vindskjerm. 
- samme benk/køye innredning foran fører/passagerstol som før

- bak «sittebrønn» -kutte ned/vekk den øverste seksjonen av det gamle motorrommet og få et akterdekk ( lett å entre båten bakfra ved flytebrygge)

- 225 hk Outboard på Porta Products «transom jack» - så jeg av og til kan få litt fart.

:wink:

Link to post
Share on other sites

dersom fart hadde vært hovedpri så tenker jeg at step ville hatt mer for seg, til mer allround bruk så ville jeg beholdt skroget slik gode gamle JHL tegnet det :)   (ser heller ikke helt for meg at det vil være arbeidsbesparende å skjære bort en bit for så å bygge opp bunn på nytt, framfor å slipe vekk og bygge opp igjen skadet laminat..? ) 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

God formiddag
Takk for godt svar @ivar️Du har rett - etter å ha fått sovet litt på det og din kommentar om «allround vs topphastighet» så tror jeg at jeg gjør det enklere for meg selv ved å beholde den originale fasongen på skroget. Det er jo bare av og til at jeg har topphastighet.

 

Nå blir bunnstoffet tørrisblåst:wink:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

litt tilbake til lengde på motorstamme: Kobler det temaet vekk fra reparasjon av skade påbunnen - ser nå under fjerning av bunnstoff med tørris at det er flere skader fra tidligere somogså må tas. 
 

Tørrisblåsing  - se bilder

0AEFD176-6809-40BD-9F8C-C2BB38510009.jpeg.491742046f34dd303bf5c82862096b14.jpeg
A4315E1B-8318-4B67-9DFE-D6BC20217061.jpeg.97fb2266877d43e2c03a36d6f27c60c0.jpeg

4F5AD0B6-B226-4F4C-BB86-0907D37A1C57.jpeg.c48f55a34a1c77b13fc51b31d60edf30.jpeg

 

Siste bildet er litt mørkt. Kan dere skimte at det arbeides? En hyggelig polakk fra Ren Teknikk dukket opp rett etter morgenbadet (en rutine som Turid, men «Bedre Halvdel» inviterer meg med på).

 

6A344132-4C20-40FE-B9EA-30C8FC702572.jpeg.1d1adfe70c916f96d3ab5039cd7e180a.jpegE8182028-A59E-4407-9C28-0F4DE536CCD1.jpeg.c55b8de5d02a148bb2b185e245b41a51.jpeg

 

Det sorte bunnstoffet og dets grå kjemiske bindmiddel gikk relativt lett å fjerne. Det blå skiktet som ligger under er eldre, hardt bunnstoff. Noen steder løsner det litt, mens andre steder sitter det godt. Neste bilde vise hva som skjer nå trykk/effekt økes....

9793B98E-D634-4495-8EAB-48615A2EACBD.jpeg.a8c6d21308b7f361a1fc3cde444523fc.jpeg

 

Da tar det med seg gelcoaten også.... Etter en liten test konkluderte jeg bare med at jeg får noe etterarbeid med det blå laget bunnstoff. Det blir sliping med pustemaske. Hadde allerede planlagt å gjøre jobben med bunnen skikkelig(epoxy grunning før bunnstoff) så dette er engod begynnelse.


De neste bildene er fra arbeidet....

 

E548E27D-6B74-4883-876B-B60FD7C3DE0D.jpeg.2fb283e9b12850cec9f177a7b9f30bbb.jpeg
 

059996C5-EE00-494A-81AC-EC609190199E.jpeg.c9af582b79d491aa34bf608742291c1b.jpeg

 

EA71AA56-69D3-47D3-A572-DE10DD04560F.jpeg.7a52e1c9339d26900e109d03b5e79d0f.jpeg

 

Det ble litt trangt i teltet, men det var mulig å komme til nesten over alt. Ca Halvannen time pr skrogside - godt jobba!

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev for 9 timer siden:

Ca Halvannen time pr skrogside


Dette var jo en interessant måte å få fjernet gammelt bunnstoff på. Hva slags prissjikt snakker vi om for å få noen til å komme å gjøre noe slikt ?

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt opptatt med annet - så det har tatt tid å svare @Veg.Joh...

 

Regningen var ganske dyr - det er billigere å skrape (hvis man har mye verktøy og kan slipe det opp jevnlig/hele tiden) og pusse/slipe (men da slapp jeg å stå i «gift støv» med pustemaske i timesvis)

 

Firmaet kom fra Oslo og ut til Hvaler på morgenkvisten, hadde leiet kompressor lokalt i Østfold og jobben var gjort ferdig til kl 13. Inklusive grovrengjøring med støvsuger i garasjeteltet. Det bråkte fryktelig, jeg måte varsle naboer på forhånd og ba de nærmestevære et annet sted  den formiddagen.

 

Prisen ja.... 15.000,- pluss moms - ikke billig, men for meg var det verdt det.:wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...