Jump to content

Draco 20 HT - renovering/ombygging - I/O til OB


Turnfin

Recommended Posts

@Ivar Ja, egentlig er jeg et rotehue, men når jeg begynner med noe jeg ikke kan har jeg en tendens  til å bli veldig omstendelig og fokusere på detaljer. Dermed prøve å holde litt orden og oversikt når jeg skal begynne åjobbe med glassfiber og polyester.:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hatt besøk i helgen så arbeid har vært litt sporadisk - fikk fortsatt litt med forberedelser til støping.

 Tilpassing, innstilling og mål av anlegg for skjær etter v-bunnens vinkel:

C0B1EFBC-A3A0-4AF5-BD7C-798BA92A689C.jpeg.74e2c7c650583531d4e76abddb575fa3.jpeg
 

Kneplate/skott, underkant mot skrogbunn:

EA139E8F-4966-4DCC-8D8E-BEA76A218E95.jpeg.2eb4298db2f5946a49196548858ebb46.jpeg
 

Tilpassing av sandwichkjernen til akterspeilet - faset av for unngå bratte vinkler når vetede matter  og remser skal sikre god heft til gammelt/forbedret ytterlaminat på hekken:

86C3FFE4-A914-4DF0-9366-EBF449726AAD.jpeg.0530ddfdee19705751bea93b5139b1d1.jpeg
 

«Mock-up» av kneskott for å teste passform/vinkler:

24BDE6CC-A79B-459B-965A-9DE12C56FCC8.jpeg.8624436a3626e7eb028926c8e7a9061d.jpeg
 

Underkant av divinycellplata - vinklene passer rimelig godt:

072AB397-0993-450D-B64D-DD2F99F3E994.jpeg.1dc142317838df1a00980c5cda0b34f3.jpeg
 

Mockup av hekk og kneplate/-skott - må kanskje justere vinkelen imellom platene ørlite(ttrappe av omlag 3 mm mot toppen) - ellers helt ok :

0EDB9CF2-E6BB-4250-8CBF-E52BC0B21A1C.jpeg.15b7ecf19707fb271c13d649b80ccbb1.jpeg

 

1409A9C8-A98D-476C-9253-EE4B3E7FB7D3.jpeg.7f43bd397cab69e247cfbcfb722dde76.jpeg
 

Der ser litt skjevt ut i underkant på venstre side av bildet, men det er foto-vinkelen som «lyver» litt. Glipen/åpningen kan være grei for å drenere vann ned til bunnen der lensepumpe(r) monteres senere.

 

Alt for i kveld - mer utover i uka som kommer...:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da er «uka som kommer» besten over

 

Det startet med å forberede at @Komodo skulle gi meg en innføring i GRP-arbeid. Først helle over polyester i litt mer håndterbare kanner:

 

8E1FB4CB-2BF4-45E7-80A5-1E0A39754079.jpeg.2e8853cad1feb0b6fcfdc5c021265252.jpeg
 

Så rigge til snekkerbenken til arbeidsbord for støpearbeid:

 

BB6D5435-47C7-48EA-87A1-2563DAE21313.jpeg.31ba59563fb6243dfb14082303883cdf.jpeg

 

Masse gode tips og ren innføring i bruk av verktøy fra @Komodo resulterte i et flott laminat og et ganske bra forsøk på noen kompliserte kurver og overganger:

C3173F60-E572-407E-BC9B-CF3E63A111E4.jpeg.a7a52fec0734e5dd2b040b7c54f94d40.jpeg

 

Så deretter ble det mere sliping for å bli ferdig ned grunnarbeidet for å tette hullet der hekkaggregatet satt en gang - sparer dere for bilder av mer pussestøv... 

Link to post
Share on other sites

I dag ble det litt stress. Tenkte å bli ferdig med alle forberedelser til første støp i båten.

 

Rigg for å spenne fast blendingsplata/forskalingen det skal støpes mot:

66995C9F-1C15-4EFB-9982-80243EDEA7BB.jpeg.8a8c75af6f4aead1063b8edc50901926.jpeg

 

På klippebordet for å kutte til «lappene»:

6BA8625F-5713-4139-BF6F-2FCB7281042B.jpeg.245e28dbf70b2e97e5c84483886a5a67.jpeg

 

FC21AB07-41E9-4D1D-944E-193D80504ABD.jpeg.2ef36f91864d96f6993faa7396972526.jpeg

 

Så ble plata (forskalingsfiner der den glatte sida har fått et strøk med bengalakk) stemplet fast med kiler etter at den hadde fått et strøk/lag med voks:

 

B0D5C977-9E6D-4C96-9EBE-4A4C9C7469DE.jpeg.b7fb208a5c60988d0c8b8363f8acf4be.jpeg

 

Hadde fått et forvarsel om skjevheter og ujevne partier i går da jeg brukte et rettholt. La på litt sparkelmasse (sagmugg og polyester) på det værste. Etter at platen var spent fast viste det seg da at det tynne laminatet fortsatt ikke var plant lenger etter all slipingen og at spenninger fikk platen til å «bukte» innover i underkant. Så jeg la inn fugemasse langs kanten og spente akterspeilslaminatets underkant mot platen fra innsiden. Der blir det stående til søndag - støpedag.

 

0E6AC257-D2F7-45BC-9F0F-95B2CF8AB06C.jpeg.9d97d2fffeb4c60da349428d8e1a0695.jpeg

 

Lurer bare på en ting - siden jeg har lite erfaring(fireløpig) med støpearbeid. Platen ble vokset i dag - er det greit - holder det i 36-40 timer til jeg får lagt på polyester på søndag, eller må jeg legge på et lagvoks på toppen
 

God helg

Link to post
Share on other sites

Så grundig som du er, så er jo dette bare nødt til å bli bra @Turnfin :thumbsup: 

Det var hyggelig med en seanse med litt polyester og glassfiber. Hvordan gikk det med å avforme laminatet fra plata?

 

Turnfin skrev for 12 timer siden:

Lurer bare på en ting - siden jeg har lite erfaring(fireløpig) med støpearbeid. Platen ble vokset i dag - er det greit - holder det i 36-40 timer til jeg får lagt på polyester på søndag, eller må jeg legge på et lagvoks på toppen

Nei, du trenger ikke vokse på nytt, det er bare å støpe. Vær obs på en ting til: Når du først har vokset og stemplet fast plata du skal støpe mot må du ikke finne på å begynne å påføre mer voks. I verste fall risikerer du å kline voks på laminatet du skal støpe mot. Da får du ikke heft!

Link to post
Share on other sites

Hei @Komodo !

siste først - er veldig klar over at det blir dårlig heft ved søl med voksen - derfor var håpet å slippe å påføre ny voks selv om det går et døgn imellom. Dessuten ser det ut til at bengalakken slipper ganske lett fra plata - så dette skal gå bra. Gleder meg til i morgen - da skal det bli 5-10 grader varmere også. Setter inn en liten konvektor-ovn og henger over en presenning så det blir bra temp over natten også.

 

Laminatplata løsnet helt perfekt. Som du husker ble det en «perleeffekt» da vi la på første lag med polyester som du ble litt skeptisk over, men det gikk helt greit. Viste frem resultatet til broren min i går kveld. Han ble dyktig imponert over kvaliteten.

 

Den plata sparer jeg på. Kommer helt klart til nytte senere i prosjektet. Takk for all støtte - det gir gåpå humør!

Link to post
Share on other sites

Da er første støp i båten gjort. Siden dette er temmelig nytt for meg så tok jeg den forsiktige tilnærmingen:

- Veide lappene med glassmatter - 580 g

- Forholdet 1:2 gir 2x 580 g polyester

- For å sikre at mengden ikke skulle «gele» før alle lapper var lagt på og rullet over veide jeg opp to kar med 580 g hver.

- Blandet godt ut med 5,8 ml herder i det ene - det holdt til de 3 minste lappene, med en tår til overs. Det begynte faktisk ikke å gele.

- Deretter blandet jeg i herder i siste karet. Det holdt til de to siste/største lappene

- Rullet godt ut med rille-rulle og selv om jeg også la på litt polyester på toppen for å få «surklelyd» og litt sprut fra rille-rulla sto jeg igjen med en litt større skvett til overs enn med første karet. 
- Glassprosenten er dermed ganske høy selv om jeg synes at dette var litt våtere enn testlaminatet @Komodo brukte for å vise meg teknikken.


E22B5166-EBC6-4CBC-9F2C-65E8EFBA00BF.jpeg.ce5e82b9a742a3080213428bf30efc8d.jpeg

Satt inn en liten konvektor-ovn under presenning og følger med på hvordan tenperaturen holder seg utover kvelden.

ACD593B6-5CE9-4BF2-A2CE-85B3CAF0D117.jpeg.cee4209b15ad7feb1955f27b3f619fe6.jpeg

Kona sier jeg ser ut som en soldat under gassangrep. Ikke at jeg alltid står på hue, men vet ikke hvordan jeg snur bilder i innlegg her på forumet. Maska fra Wurth - veldig myk - lakk så lite på ut-pust at brillene var helt frie for dugg. Den spanderer jeg nye filtre på ofte.

 

 Spent på hvordan hullet i akterspeilet ser ut i morgen når jeg tar av forskalingsplata....:confused::rolleyes:

C24D2F79-68D3-4CF5-9007-629E1A78EF3F.jpeg

Link to post
Share on other sites

Da er forskalingsplata av. Det ser ut som om mitt første omgang med glassfiber og polyester ble rimelig vellykket. :clap:

Som tidligere fortalt - jeg la på et lag med bengalakk på forskalingsfinerens blanke side som voksen ble lagt oppå. Det løsnet fint, bare det at lakken løsnet også - så nå får jeg litt jobb med å fjerne den fra yttersiden av akterspeilet. 

A8C67C42-075E-4E88-A9D7-229A26D649F5.jpeg.d24ad77b3250c00439b6cfbca2e16fd6.jpeg

 

Der hvor lakken har «flasset av» skinner lyset igjennom.

 

A3251BC6-C56A-46ED-8B6F-B4C8592BFE2A.jpeg.d617addf35753a15dd7642aec61b4706.jpeg

Ved første øyekast på resultatet fra innsiden var den først som slo meg at jeg hadde fått et stort og et lite tørt område - men det var jo bare lyset som skinte igjennom avflasset lakk motsatt vei. Lettelse....:giggle:

 

Blir borte en drøy uke før jeg kan fortsette, da blir det de to åpningene etter de gamle eksosutløpene.

 

Så blir det å tenke igjennom videre påstøp- både innvendig og utvendig - for å få passelig tykkelse (8-10mm) og samtidig plant. Tanker om det kommer etterhvert...:wink:

Link to post
Share on other sites

Kort innpå hjemme i Tønsberg:

 

DHL kom med dieselvarmeren i dag. Bestilt fra Kina og kom temmelig raskt fram.

Pappen var temmelig medtatt og det lilke som var av isopor inni var temmelig pulverisert.

 

AF47A838-D40D-48D6-81B7-EDE7ECC680D9.jpeg.20ee7e1c056139829e1d9e4c90dae7b5.jpeg

Dekkeplatene i rødt og deler av fundamentet i sort hadde fått seg en smell - så jeg får se om det er noen skader inni når jeg får den opp på arbeidsbenken.

 

C8F81442-A7BC-4509-9183-7C8F75277F01.jpeg.83a3e494155be5edbd75086365aa730e.jpeg
 

ABEC8ADD-2913-47DA-840F-1F3EE093BFF6.jpeg.d5c31b377ef22e2d81d664c836b4e24f.jpeg

 

Planer er endret - vi drar til Hvaler i morgen tidlig....:clap:

Link to post
Share on other sites

Andre huslige sysler tok litt flrst etter ankonst. Litt forberedelser fikk jeg allikevel gjort i går. Og så slo jeg til på et par pent brukte pullerter av den nedsankbare sorten som var lagt ut på FaceBook - som måtte hentes på Greåker i går kveld:


69E3AB11-042C-4FB6-9417-272E4C8C9367.jpeg.7c8ff6f0c23e18fe5adefd63a536d046.jpeg

 

I dag fikk jeg vokset forskalingsplate (rester av malt huntonitt/trefiber som har sittet som bakvegg i et skap),blendet av og stemplet mot hekken - hullene der utløpet til undervanns-eksor-rørene satt:

4105D021-E57E-4281-BC3B-956CAF7AC1D1.jpeg.d0142baf9226bcfdff6ad3bc1fde250a.jpeg
 

Så fem lag med matte, 450 g CSM x 3 med + 450 g WR imellom (litt over 100 g) og drøyt 200 g polyester m/1,1 ml herder. Passelig mengde, det surkla godt og sprutet litt siste gangen jeg brukte rille-rulla for å få ut luft. Nå ser det sånn ut før jeg satt inn ovn og la over presenning for å holde god temp under herdingen:

 

E86C383C-4492-40EA-B90F-61C26D0A766F.jpeg.a55c278810176763a0fca35150cbbb0c.jpeg
 

I morgen skal hele riggen som er brukt til å stempla av på utsiden av akterspeilet demonteres ...og da kommer jeg til for å få fjernet den sorte bengalakken etter støpingen av det store hullet også. Så skal de allerminste hullene etter gjennomføringer få en omgang med sparkelmasse.Deretter blir det nok  en del timer med sliping for å få en plan overflate - både innvendig og utvendig - før det blir lagt på mer innvendig i ytterlaminatet til sandwich-konstruksjonen i hekken. 
 

Fortsatt god helg (....til hummerfiskere også):thumbsup:

Snart tid for....:drink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Varmeren fungerte. Var litt spent etter å ha pakket ut en med bulkete paneler. Testa litt forbruk i fri- luft - før jeg tar den inn i garasjeteltet. Brukte om lag 1cm av høyden i tanken - der tverrsnittet på tanken var på det smaleste - på «full fyr» ila en time. Så den tanken holder mer enn en natt og enda noen timer.:smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fødselsdags- og Bryllupsdags-feiring ga fremdriften en liten knekk, men tanker om veien fram fortsetter jo å kværne.

 

Skal igang med å planslipe overganger etter støping som tettet åpninger og hull i akterspeilet - før det legges på noen lag som forsterker ytterlaminatet i akterspeilet. Tankene har da gått i retning av om bare flaten som divinycellplata dekker el om hele akterspeilet skal forsterkes.

 

Bildet under illustrerer hva jeg har tatt stilling til - det tar utgangspunkt i min «masterplan» om å kutte ned speilet og flaten fram til sittebrønnen for å få et lavt akterdekk - markert med blå streker. Pilene peker på de to trekantene med enkeltlaminat på sidene som blir stående igjen når den sentrale delen har fått en sandwichkonstruksjon:

216BE4EE-3C7F-4D7B-80B1-80E4E56D8197.jpeg.9fae5fd777412c1b2e2f2f5d058706e9.jpeg
 

Den gule trekanten har overganger som vist med røde streker på høyre side. Den røde streken på skrå først:

 

Tenker meg da at påstøp innvendig for å forsterke ytterlaminatet bør gå helt ut i borde( inkludere trekantene). For å unngå skarpe kanter og få en større radius vil jeg sparkle opp en hulkul i den ytterste innvendige vinkelovergangen og slipe den innerste vinkelovergangen så rund jeg kan uten å perforere selve spissen av hjørnet. Før forsterkningen av hele flaten med begge overganger med matter og polyester.

 

Den horisontale røde streken - der den nåværende 2-tomms innstøpte bjelken på tvers vil bli fjernet - vil bli erstattet av en profil av divinycell plassert i underkant og støpt inn/mot toppen av den nye overkanten av akterspeilet. Hensikt:  å virke som forstøttning av aktre sidekanter av det nye lavere akterdekket.

Edited by Turnfin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev for 11 timer siden:

Tankene har da gått i retning av om bare flaten som divinycellplata dekker el om hele akterspeilet skal forsterkes.

 

Turnfin skrev for 11 timer siden:

Den horisontale røde streken - der den nåværende 2-tomms innstøpte bjelken på tvers vil bli fjernet - vil bli erstattet av en profil av divinycell plassert i underkant og støpt inn/mot toppen av den nye overkanten av akterspeilet.

Jeg regner med at den divinycellbjelken skal gå tvers over speilet fra babord til styrbord? I så tilfelle kan du droppe å forsterke trekantene på hver side, det er min mening. Hvis vi betrakter hvordan kreftene fra motoren vil overføres kan du tenke deg en linje oppe (bjelken) og en linje nede (overgangen mot bunn). Braketten din har jo ei tykk aluminiumsplate som blir skrudd mot speilet, så der vil kreftene fordeles godt over hele plata og ikke gi deg punktlast. I tillegg får du vel kneplater fra innsiden av speilet og framover langs bunn?

 

Link to post
Share on other sites

Takk for respons @Komo!

 

For å få mest mulig utnyttelse av divinycellplata har jeg skåret ut 3 deler, 2 kneplater og kjernen i sandwitch’n til akterspeilet : se bildet som også er lagt ut tidligere:

591FA432-101A-435C-8248-CC7DCF2F8CDC.jpeg.bf9e120fd54b98cbed4437e0a5f020c0.jpeg

 

Som du ser @Komodo er Divinycell plata mot hekken mindre enn hele flaten (bredden på platen med denne tettheten av divinycell ble dimensjonerende hvis jeg skulle unngå å kjøpe 2plater og ende opp med mye kapp...) -  der også hullene etter undervannseksosen fra tidligere ses ute i underkant , samt bjelken (som senere vil bli fjernet) på tvers i overkant av dette arealet. På dette  bildet er «trekantene» delvis i skygge.

 

Det er riktig som du sier - at kreftene som overføres fra braketten forplanter seg som et bøye-moment på hekken («trekker» ut øverst mot dekk og «skyver» inn nederst mot bunnen) , og at kreftene i momentet fordeles i  «boksen»  representert ved dekk, bunn og de to kneveggene. Isolert sett vil det grunnleggende være inntakt ved kun å «bygge opp» tykkelsen på ytterlaminatet i bak/mot divinycellplata på speilet. Litt bedre - å «bygge opp» laminatet over hele flaten der de tre største åpningene fra tidligere var. Det var det jeg opprinnelig hadde tenkt og da begrense meg til det.

 

(Stor parentes - en presisering - braketten har kun hel, tykk aluplate mot motoren. Innfestingen mot hekken er ved to mindre rektangler - se bildet:

8369B226-43E9-4ED4-BFB9-44F54929FD32.jpeg.3d771743bdde2993acbd511468133b6c.jpeg
 

Bildet havnet på siden, men som du ser i underkant der det er satt en distansestav før montering så er det «luft» mellom topp og bunnplate som vender mot hekken - dette har egentlig ingen avgjørende betydning så lenge integriteten i strukturen i dpeilets sandwich er inntakt - stor parentes slutt)

 

Det var når jeg begynte å tenke på hvor store «flak» jeg måtte klippe ut - og hvor mye «kapp» av matte jeg ville få - at jeg begynte å fundere på hvordan jeg kunne kombinere overlappende mindre biter. Da dukket også tanken opp på hvordan overgangene til de to trekantene kunne inkluderes i et mønster av mindre overlappende flater.

 

Nå er det familiemiddag - fortsetter i kveld....

Link to post
Share on other sites

Fortsetter litt....

 

Poenget med mindre «lapper» som overlapper hverandre i stedet for heldekkende store flak bunner i min mangel på erfaring - og dermed ferdigheter - fordi jeg har forstått at det er vanskeligere å håndtere store flak (kanskje spesielt WR), dvs få vetet dem skikkelig, på rett plass, unngå å måtte dra i dem for å rette dem bedre inn, unngå bulker/folder osv. Hadde da tenkt meg å legge mindre lapper kant i kant som på bilde 1

DBB62F26-6637-4D47-87C8-4EA29B125065.jpeg.ba669fba23f374dd73fc7046ad26c6e1.jpeg
 
Bilde 1 er da første lag - gjerne CSM

 

Så hadde jeg tenkt meg lag nr 2 - gjerne WR - slik at lappene som fortsatt legges kant i kant - overlapper skjøtene i lag 1 under - se bilde 2:

5D6B8641-7582-46B3-89A0-F97402401771.jpeg.41ae2ff75a793cec01a47a0043c24d69.jpeg
 

I tredje lag - CSM som også legges med lapper kant i kant overlappende ift skjøtene i lag 2 under - klippes/skjæres lappene slik at de lengste skjøtene i hovedsak kommer horisontalt - altså 90 grd på de lengste skjøtene i de to første lagene. Da har jeg et møster med tre lag som kan gjentas det antall ganger som er nødvendig for å oppnå ønsket tykkelse totalt. Se bilde 3:

C43BB154-DCF4-41B5-A034-E4AD6DC7A93E.jpeg.1592a63d633bccf4ca5794f32821f7bd.jpeg
 

Det var etter å ha tenkt ut dette mønsteret at jeg kom på tanken om å strekke lappene i ytterkant over kantene (en innvendig og en utvendig overgang) og inn på flatene i trekantene markert på bildet av skroget sett bakfra utvendig.

 

Rimer dette som en grei plan el er det andre og bedre fremgangsmåter

DF892A67-97EE-4ED3-9109-16424669736C.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Spennende prosjekt! Jeg holder på med et tilsvarende på en 80-modell 2000 DC/GT. Vurderer tilsvarende brakett som deg. Er det 17“ setback du har kjøpt? Hvor mye kostet den totalt med frakt og norsk mva? 

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@aneckh -,

 Beklager sent svar - det er modell 171915 - for inntil 225 hk med 17 tommer setback og 12 tommer løft - jeg har kjøpt - $ 2,981,- + tillegg for mitt valg av rødfarget. 
 

Jeg brukte selskapet Jetcarrier sist vinter. De samler varer du har bestilt på en adresse i New Jersey, foretar moms- og tollbehandling, og så kan man velge fly- el skipsfrakt til Norge. 


Det var en del andre ting jeg trenger som ble kjøpt via forskjellige nettbutikker og «kassen» som ble sendt med skip var på over 80 kg før alt var samlet. Vanskelig nå - uten tilgang til oppsettet over utgfter her jeg sittet - å skille ut eksakt kostnad for braketten. Alt ble levert på døren og jeg var rinelig fornøyd med kostnadene.

Link to post
Share on other sites

Framdriften er ikke akkurat som om jeg skulle hatt 7-mils støvler på....:yesnod:

 

Siden bildene med tanker om lamineringsmønster har jeg slipt, lagt på lapper og sparklet for så å slipe litt mer. Selvfølgelig kunne jeg ha fortsatt (.....i det uendelige) for å få det helt perfekt plant, men nå er det såpass jevnt at jeg går videre:

BB14BA8B-0A71-4843-992A-6709D4FCCB36.jpeg.5553c897194e6f3dce08a7232c1ddbfd.jpeg
 

I ettermiddag laget jeg mal for å klippe til matter:

 

02B2D668-5E13-4017-8FAD-C5C587093838.jpeg.d2a90c5bff3a51b249996904ec59d7d3.jpeg
 

og ikveld ble det arbeid på kappebordet for å ha mest mulig klart for å kunne støpe i morgen.

91749A1C-DEAC-4207-B81B-1752D57283B3.jpeg.4f90eb5caccef2cf8c41bdaea4bed8d0.jpeg

 

1858g glass /5 lag med 450 g matter (4 CSM + 1 WR) bygger ca 3 mm. Siden jeg fortsatt lærer meg støpearbeidets ferdigheter har jeg tenkt å dele opp de nær på 4 kg med polyester i tre kar og tilsette herder etter tur - når et kar er tomt el har begynt å gele - så får neste sin dose herder.  Neste 3 mm tykkelse støpes slik at jeg kan «stemple inn» divinycellplata mot våte matter. 
 

Håper bare jeg har nok herder igjen nå (blir det første jeg sjekker i morgen) og at dieselvarmeren starter uten problemer på søndagsmorgenen. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg gjort det som ble forberedt i går. Det står og herder ut i god varme, må bare etterfylle diesel før jeg går til sengs så varmeren kan gå natta igjennom. I morgen må jeg sjekke hvor jevn flaten ble.:wink:

 

Fikk drøftet videre framdrift og metodevalg med @Komodo på telefon. Det er innfesting av divinycellplata som står for tur. Har gjort klar matter. 
1. Forberede selve plata før den stemples inn:

- borre ut og støpe i forsterkning der 10 bolter skal feste braketten

-  støpe på et lag matte på den siden som vender inn i båten for å ha en mer solid flate å fordele kraften på når platen skal stemples inn.

2. tilpasse støtter og stag som skal brukes til stemplingen. Festes og presses med kiler.

3. Vaske og grovslipe overflaten på innsiden av akterspeilet. Ha to kar med polyester klar. Blande rikelig polyester og herder tilstrekkelig til å prime duvinycellplata.
4. Legge på 3 matter vått i vått på innsiden av akterspeilet mens det ventes på at primingen på divinycellplata begynner å gele. 
5. I det det begynner å gele på divinycellplata tilsettes herder til polyesteren i kar nr 2 som brukes umiddelbart til å vete siste lag med matte på akterspeilet. 
6. Divinycellplata plasseres og stemples mot akterspeilet.

 

Tror det er viktig at tilpassing og merking av materialene til stemplingen er gjort på forhånd slik at fikseringen i høyde og side går raskt og greit - og uten at det sklir.:pray:

Link to post
Share on other sites

Da har det fått herde i 24 timer ved mer enn 25 grdr og nå ser det slik ut :

91202274-FA20-4A4A-92FD-D18A46C4C521.jpeg.957e8fba54fc40b40e2b6719a409740d.jpeg
 

Så nå er jeg igang med å gjøre klar divinycellplata - fikk borret ut hullene der det skal støpes forsterkning for boltene som fester braketten til hekken. Hullene er blendet av så sparkelmasse kan legges rett i mot en blank flate på baksiden.

4B9CD8DE-520B-480B-9D8E-0527C87EC8A0.jpeg.c4e434adec73178597bf161b6cd1d942.jpeg

 

D5643D55-132C-44B1-97F6-A23BEE6C522B.jpeg.6010d3adcbc6f9c9cf1ff392ae18e221.jpeg

Link to post
Share on other sites

Begynte på å støpe pluggene i dag. Lagde meg først en skjerm for ikke å søle for mye utover platen når skulle ha sparkelmassen ut av karene og ned i hullene:

 

BD9F386A-F3FD-499E-A886-D0EDB8DFDE0D.jpeg.b39b8c0bf3671880a66b7d8ec73021d5.jpeg
 

Først la jeg et lag voks på innsiden av blendingen med pensel. Så veide jeg opp polyester i karene og beregnet hvor mye herder som måtte til. Valgte 0,75-0,8 % herdet pga at blir noen store klosser/klumper. Massen er polyester med sagspon. Regnet ut at jeg ville trenge om lag 1,6 l til 10 hull med Ø65 mm. Fordelte det på 4 kar med 415 g pr kar for å slippe at det begynte å gele (og bli skikkelig varmt) før jeg rakk å få fordelt alt og stampepet ut i hullene. Bildet er tre tomme kar og det siste med «jordtørr» blanding (konsistens etter tips fra @Komodo) . Da var også siste fordelings-kanna med polyester tom - dvs at jeg hittil har brukt om lag 9 liter og trolig slipt vekk en del - så båten nå er tilført 10-12 kg glass og polyester.

 

1BCF7E46-5445-482D-AE7F-B521DAF92E66.jpeg.901e6534547d8eec45dadbfd70d49857.jpeg
 

Neste bilde viser at det ser temmelig greit ut. Men bilder lyver. Jeg trodde jeg hadde fått stemplet av platene under godt, men dengang ei. Mens jeg holdt på med å fa masse over i det siste hullet så jeg drypp-spor på gulvet. Hva gjør jeg daSetter fra meg karet med de siste rester masse i, huker meg under presenningen som skiller arbeidsområdet fra resten av uthuset(for å slippe å varme opp «hele verden» med +5 ute) og triver posen med trekiler(husker heldigvis hvor den er).
 

Huker meg under plate, det dryppet polyester i håret og slår i kiler for å prøve å redusere lekkasje. Får stoppet det meste. Reiser meg opp og etterfyller med den ferdigblandede resten jeg har i de hull det har synket mest. Lekkasjen stopper etterhvert som herdingen tiltar. Men det må etterfylles. Nå er jeg bare spent på hvordan det ser ut og hvor fast det sitter etter at det som lakk ut har herdet mot blendingsplatene.

 

71189F0A-B72E-452D-91D9-F2EDF122BB8B.jpeg.3fac5e05501f26b0c12f8d33839cb42a.jpeg

Link to post
Share on other sites

Bra jobba :thumbsup:

 

Turnfin skrev for 1 time siden:

, det dryppet polyester i håret og ...

det problemet slipper jeg :lol: :lol: :lol: 

 

Lagt til:

Det er uansett ikke verre enn å slipe vekk overskytende sparkelmasse når den har blitt hard. Håret er jo bare å klippe vekk :giggle:

Edited by Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...