Jump to content

Draco 20 HT - renovering/ombygging - I/O til OB


Turnfin

Recommended Posts

Litt sosiale har vi vært, hatt gjester til sildelag og skrevet julepost. Så dagene fram mot jul er alt annet enn arbeid i garasjeteltet....

 

Har fått sett alle episodene av bygge-videoene @eapett la ut link til. Bygging geberelt er fulgt opp litt med det jeg etterlyste av info om antall lag med matter og egenvekten på mattene i beskrivelse av konstruksjon i andre episoder.  
 

Mot slutten av serien tar man for seg elektro-installasjonen. Viser til spesialtilpassing av bryterpanel. Nettsiden til New Wire Marine er en kilde til mye kunnskap om temaet. Jeg har brukt et par timer på det (....innimellom i julestria....) og fått litt grep på hvordan jeg vil gjøre det.....senere.

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ingen fremdrift, men bare tanker i ledige stunder.

 

«Lediggang er roten til alt ondt», sier et gammelt ordtak. Mens jeg venter på svar vedr litt «jålete»bryterpanel har jeg sjekket litt på et beslektet tema - instrumenter. Fysisk - ikke så langt fra hverandre - skal jo på plass i styrekonsollen det også. 
Til Mercury motoren har jeg landet på to digitale klokker som viser henholdsvis fart og turtall analogt og som har visning av andre info/fakta digitalt på linjer i bunnen av instrumentene. Så da har jeg hovedelementene på «dæsjbordet» klart.

 

 Det viste seg at produsenten av den hydrauliske braketten - Porta Products - har sett behovet for å monitorere heving og senking. De kan levere giver og analogt klokke-instrument og har hatt et samarbeid med Livorsi om deres digitale med led:

 

 

Så nå er det bestilt. Den litt «jålete». Vertikal utgave som plasseres mellom klokkene.:yesnod:

 

E2126172-F6C4-47BF-994E-DC0AAD65768F.jpeg.1db8083869c83ef4dedc0c96926e68be.jpeg

Edited by Turnfin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt ledige stunder blir det jo.

 

Har laget meg en oversikt over gjøremål videre framover:

  • midl tettning bolthull i kjerne
  • Sparkle hulkiler i skråskjøt (sidekanter) i innfesting av akterspeilskjernen
  • Sparkle inn plugger i endene av skrogets langsgående  rørforsterkning 
  • Prefabrikkere laminat på begge sider av kneveggene
  • Borre ut plugghull fra en side for å støpe inn skrue/boltfester i kneveggene (hydraulikk, batteri, filter, lensepumpe etc).
    Poenget her er å unngå å gjenta lekkasje fra blendinger på undersiden når det skal støpes plugger. Dvs hullborret sager bare ned til (...og ikke gjennom) laminatet på undersiden for å få «en bunn» i pluggene.
  • Tilpasse elementene i skilleskottet mot sittebrønn (HCP 30(tilsvarer H200) - 1730x850x50/40/35 til sandwich)
  • Prefabrikkere laminat på begge sider av elementene i skilleskott
  • Borre ut plugghull fra en side for støp av fester (aluskinne, beslag, evt gj.føringer)
  • Montere skilleskott og støpe fast - remser i overgang skott og bunn, hele flak over plateskjøter.
  • Skjære ut akterdekk
  • Montere inn kneskott. Støpe fast m/remser
  • Slipe akterspeil utvendig
  • Sparkle /støpe jevn flate på speil
  • Gel/Top coat på speil utvendig

Tror dette er en grei rekkefølge før jeg begynner å detaljplanlegge stringere i et stigemønster videre forover i båten.

 

Et spørsmål - til skottet mellom «akterpiggen» og sittebrønnen (som kneskottene fra akterspeilet støter mot) - hva slags divinycellplate (tetthet og tykkelse) skal jeg bruke ?

Lenger opp har jeg antydet HPC 30 (tilsvarende H200) som i akterspeilet, men trenger den være like tykk ? Holder det kanskje med 35-40 mm ?  :confused:

Edited by Turnfin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det. God jul til deg også.:santa:

Imponerende innsats og perfeksjon som blir nedlagt i en gammel klassiker.

Her er det ingen snarveier.

Jeg hadde nok jukset med enklere og billigere løsninger, og brukt kryssfiner, da jeg ser at selv båtprodusenter gir livstids garanti.

https://www.youtube.com/watch?v=2e1o1pTy7bk

På hekken hadde jeg jukset med en brakett, og spart mye arbeid med å lage brønn.

https://www.youtube.com/watch?v=tz0ZcrbB6WE

:drink:

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev On 23.12.2020 at 11.59:

Et spørsmål - til skottet mellom «akterpiggen» og sittebrønnen (som kneskottene fra akterspeilet støter mot) - hva slags divinycellplate (tetthet og tykkelse) skal jeg bruke ?

Jeg tenker å holde meg til 20mm til alt. Bare 2 lag i speilet. Ellers alt av dekk og skott/spant i 20mm

 

 

Tavringen skrev On 24.12.2020 at 16.04:

Jeg hadde nok jukset med enklere og billigere løsninger, og brukt kryssfiner, da jeg ser at selv båtprodusenter gir livstids garanti.

Selv om en nyprodusert båt leveres med garanti og trefiber i kjærne

 Så vil trevirke råttne og trekke vann om det slipper til. Det er nesten ikke verdt jobben om man skal ta snarveier føler jeg. For set er uten tvil et stort arbeide  som er på gang her. 

 

Uten en god plan kommer man ingen vei. Stå på! 

 

Skal du sparkle med treflis eller har du sett på aerosill og andre fyllstoffer? 

Link to post
Share on other sites

Takk for julehilsen @Buster L Mercury ️Sier fra når jeg er på Hvaler igjen i romjula - for å bli over nyttår og noen dager....

 

Takk for innspill @Tavringen ️Har nok en tendens til å bli litt omstendelig - og når jeg har valgt gode matrialer så fortsetter jeg nok litt med det. Brakett er kjøpt - sjekk https://portaproducts.com/

 

Kommer fortsatt mye godt fra deg @eapett 
Svar på sparkelmasse - fortsetter med blandingen @Komodo kunne ha tatt patent på - varierer bare hvor mye jeg «siler» sagsponet ift hvor jeg skal bruke det. Har ellers vurdert å kjøpe Biltema sin lang-fiber ferdig blandede, bare for å teste.

Du sier 20 mm tykke plater til Stringere/tverrspant og dekk - mener du da den tettheten jeg hittil har brukt ( dvs HPC 30(H200)) ? El f eks H60 som andre har brukt til bl a dekk?

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker h60 holder fint, som jeg har forstått det så er det ikke så mye styrke i kjærnematerialet i seg selv uansett, det må laminat til på begge sider for å få styrke. Jeg heller mot 20mm Lycell 60kg, og kanskje 80kg til speilet.

 

Det jeg ser som en av fordelene med tykkere stringere er at man får bedre anleggsflate for dekket, men her kommer jo festemetode og avstand mellom bæringen inn som faktorer. I mitt dekk planlegger jeg 2 nedfelte luker og dreneringskanaler så det vil gi kanter med tykkere laminat i de områdene, det er jo også mulig å laminere sammen 2 plater langs kanten mot dekket. Da har man igjen 40mm anlegg, uansett ser jeg for meg at jeg må ta mitt dekk i seksjoner, og det skal støpes mot spanter og skott med fortykket polyester. Og der jeg kommer til blir det nok også lagt duk.

 

Stringere dekk og kjernemateriale diskuteres jo allerede fra side 5 i @Komodo`s Draco tråd, der er flere erfarene som har uttalt seg, 

Link to post
Share on other sites

Takk @eapett 
Ja, jeg driver til stadighet å «scroller» tilbake i strengen til @Komodo. Vurderer å lage meg et lite register - for å slippe å lete gjennom 80 sider når jeg leter etter noe....

 

Kjenner til egenskapene i sandwich- konstruksjonen og forholdet mellom kjerne og ytterlaminatene. @Komodo brukte også analogien til en H-bjelke for å illustrere det.

 

Noe av balgrunnen til at jeg spør er rekkefølgen i arbeidsstegene og logistikken med å få bestilt og hentet plater. De med mindre tetthet leveres i store flak (244 x 122, mener jeg) som gjør at jeg må bruke tilhenger og dekke godt til i det drittværet vi har for tiden. 
 

Rekkefølgen jeg har valgt medfører å sette inn skilleskottet før kneskottene og så har jeg tenkt at høyere tetthet her, men slankere plate kunne gå. Lettere å transportere en mindre plate.... 

 

Tror allikevel jeg følger ditt råd og biter i meg fraktproblemet. Har fått vite at min yngste datter trenger mer ved inne i Oslo og da skal jeg jo ha tilhenger med innover uansett.

Da gjør jeg som du antydet mht dobbelt lag til akterspeil og gjør det på dette viset: setter sammen skjøtede stykker av 2 x 20 forskutt med overlap. Da får jeg plassert dem mellom dekk, skuteside og bunn, limt dem sammen og støpt dem fast.

 

Videre forover i båten (...senere) blir det 20 mm H60 også - kanskje med strimler på toppen av stringere/ribber. Eller - som i prosjektet til @Fairline35 - bygge om Master 820 til hobbysjark s 7, 9 okt 18 - vha egenproduserte H-bjelker.

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev for 3 timer siden:

Ja, jeg driver til stadighet å «scroller» tilbake i strengen til @Komodo. Vurderer å lage meg et lite register - for å slippe å lete gjennom 80 sider når jeg leter etter noe....

En slik oversikt eksisterer allerede i et word-dokument. Lagde det for min egen del av samme grunn som det du skriver her, og brukte ganske mange timer på det!

 

Turnfin skrev On 26.12.2020 at 15.55:

Svar på sparkelmasse - fortsetter med blandingen @Komodo kunne ha tatt patent på - varierer bare hvor mye jeg «siler» sagsponet ift hvor jeg skal bruke det. Har ellers vurdert å kjøpe Biltema sin lang-fiber ferdig blandede, bare for å teste.

Som vi snakket om når det gjelder dette så ser jeg ingen svakhet i denne hjemmelagede sparkelblandingen i forhold til at det er treverk (sagflis) som fyllstoff, og at det dermed skal kunne suge vann. Her er jo hver enkelt flis av en avgrenset lengde, og den får ikke en direkte kontakt med de andre flisene. Hver flis vil suge til seg polyester, og blir dermed kapslet inn. Dette blir ikke en porøs masse som kan suge vann. I tillegg vil denne sparkelen ha større styrke enn om man bruker disse glasskulene eller microballonger siden hver flis har en større lengde, noe som dermed gir en viss armering. Treverk har jo i seg selv veldig sterke fibre, så innbakt i polyester på den måten vil man jo i prinsippet kunne få en sterk kompositt.

 

Ps:

Kan forøvrig melde om at båtteltet ditt står fjellstøtt :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Takk for at du tok turen over @Komodo ! Har fundamentert med ekspansjonsbolter i grunnfjellet og duken er bare noen måneder gammel så det burde stå!

 

Jeg har hittil drevet «cut&paste» på ting jeg vil lagre, godt å vite at du har systematisert temaer i en word fil.

 

Ja, jeg vil bare støtte erfaringene med trefiber(sagmugg/spon). Mener begrunnelsen er god: at fibrene suger opp polyster, blir holdt fra hverandre av polyester og binder overflaten tilstrekkelig til at restevne til å suge opp vann er minimal. Prøver også å blande massen polyester og sagmugg/flis i god tid før jeg trenger å ha i herder - også for å bidra til at treverket suger opp mest mulig.:clap:

Link to post
Share on other sites

Første arbeidsdag hvor virksomheter tar imot bestillinger etter høytiden, så også hos Diab i Asker. Mange der som fortsatt har hjemmekontor, men jeg fikk god og kunnskapsrik hjelp av Vigdis F da jeg ikke fikk kontakt med Hans V.

 

De hadde ikke 20 mm H60 på lager og ville først få inn i slutten av januar(som trolig blir februar før det er klar til avhenting). Så jeg «oppgraderte» til H80. Aldri så gæærnt at det ikke er bedre med større tetthet/stivhet. 
 

Som tidligere nevnt, jeg laminerer to «flak» sammen til kjernen i skilleskottet mellom «sittebrønn» og «akterpigg». Har hygget meg med å lage en prinsippskisse - så ganske greit ut på papir, men kanskje vanskeligere å tyde av bildet:

 

1BCF182B-9AA1-4A63-AB20-B48D43B12DD4.jpeg.2279b81b701663253f67352ddf853b40.jpeg
 

Det ene «flaket» vil bestå av 2 elementer, markert med grønn farge og det andre med 3 elementer markert med rødt og sort.
 

Etter tilpassing av elementene ved «tørr»-plassering i skroget så planlegger jeg å prefabrikkere de to ytterste komponentene(laminere grønne og sorte elementer på arbeidsbordet), plassere dem inn på hver sin side og lime inn rødt senterelement til slutt(Som da fullfører «puslespillet»).
 

Lager litt klaring i toppen for å kunne løfte hele enheten/skottet litt når sammensetningen har herdet for å kunne fordele fortykket polyester under mot skrog bunnen og skutesiden. Vekter og stempling under utherding. Så skal det sparkles hulkiler og legges et antall lag matter med glass og polyester som laminat på begge sider av skottets kjernemateriale.

 

Greit med litt Juleferie - så man får tenkt litt...:giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ganske kaldt i det siste. Ikke fått gjort så mye, men litt.

-Slipt i bunnen og opp langs skutesiden der skillskottet mellom «sittebrønn» og akterpigg skal være.

-Kjøpt og hentet divinycellplater til skilleskottet. De hadde ikke H60 på lager så da ble det H80.

- Målt, siktet, målt på nytt, kontrollert mål, tegnet på papp og satt pappbitene sammen, vipps- så var malen klar.

 

15C4E74F-608A-4115-8FCA-9933415CFCB8.jpeg.bf9821f67f819dcb482983d2bc43e84e.jpeg

 

- Bildene under viser tilskjæring av elementene som settes sammen til et helt skilleskott.

 

9D253F5C-F569-42EC-819C-72FFCBA57077.jpeg.bd14bce73ec4798c3ec34ea54946a11b.jpeg

 

7B82AF3C-6B32-4E42-910D-D2C0B116C211.jpeg.21c6062fdfc70aef6259e041d8be39fb.jpeg

 

EE6589C1-992C-48B3-9EA7-6CCD23F6EB1E.jpeg.eeaf529075bd6bf2608cc780aa60c14b.jpeg

 

Siste bilde (under) viser metodikken. 4 av de 6 elementene lagt litt forskjøvet for å illustrere hvordan 2 x 20 mm platedeler vil bli lagt sammen.

 

8C57E837-382F-4C9B-928E-DF0A94CB3145.jpeg.64eefdd0831460ddada839d5bf772829.jpeg

 

Liten pause igjen. Neste blir å fintilpasse (slipe...) elementene i båten og så «lime» sammen to og to til 3 hovedelementer. Deretter støpe på noen lag med matte på begge sider. Det kan jeg gjøre på vaskerommet i uthuset, der klarer jeg å få temperaturen opp så det kan herde. I teltet er det for kaldt å støpe nå - så det blir «dele-produksjon.

Link to post
Share on other sites

Ikke mye nytt. Reiser over til Hvaler igjen i morgen og fortsetter litt med båt og litt med et annet prosjekt innendørs. Ganske kaldt i det siste og i dagene som kommer så støping blir i vaskerommet i uthuset der jeg kan holde tempen oppe under herding. 
 

Har sett litt på gjennomføringer og riggerør til kabler og slanger. @Komodo brukte en grønnfarget armert PVC «strømpe» - sugeslange står det i Biltemakatalogen. Regner med at det var Øi51/Øu58. Men da må jeg kjøpe 10 m til nesten 700,-.


Har vurdert «beskyttelsesrør» Øi41/Øu50 med glatt innside som jeg kan få i 2m lengder med skjøtekobling til 55,- . To negative faktorer med denne varianten.
- Mindre tverrsnitt enn PVC typen gjør det sannsynligvis nødvendig å trekke 2 rør mellom førerposisjon/dashboard og det «tekniske rommet» i akterpiggen. Det kan forsåvidt bidra positivt ved å kunne skille hydraulikk, motor-kabling og øvrige kurser.

- beskyttelsesrøret er mindre fleksibelt, bøybart i 90 grader over 2 m. Det blir krevende der/dersom jeg må gjennom skott og stringere på kort avstand.

 

Jeg tror jeg gjør en test. Kjøper et 2 m rør og prøver meg fram. F eks med varmepistol for å prøve om jeg klarer å få laget skarpere  kurve uten at røret kolapser.

 

Ellers - for å holde varmen - så alternerer jeg med «Prosjekt Etasjeovn» :

 

DDE11352-8719-4F93-9BD2-9AD1A0A27F5A.jpeg.3d9931c7c00723ed59aed47f23b7b917.jpeg
 

523E4750-CB94-4294-B878-2A3B5F1BA20D.jpeg.681557b9e8b84db7dbf1eb968b9cf53f.jpeg

Edited by Turnfin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers hygger jeg meg med lærerike (og underholdende....:yesnod:) videoer på YouTube og har fått med meg fortsettelsen tom episode #25 av Dream Boat Build Series....

 

Har handlet litt på finn.no - lukelåser og mahogany ratt.

 

Har også handlet litt mer i USA via internett - «pull up cleat»(kryssholt) og «pop-up»-Led Nav lanterne - begge til fordekket. Samles med Livorsi- indikatoren i Delaware og sendes med JetCarrier på kjøl over Atlanteren. Bilder når det kommer fram. 

Edited by Turnfin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Turnfin, Godt arbeid med divinycellen :thumbsup:, tenker du å laminere sammen delene til skilleskottet før du plasserer de i båten? eller satser du på å få lagt fiber mellom platene og ned i skroget også? dvs først laminere inn en plate så den andre i en runde 2,  litt mer jobb og en ekstra hulkil, men kanskje sterkere? men kanskje unødig også? 

 

 @Komodo

Komodo skrev On 27.12.2020 at 18.39:

En slik oversikt eksisterer allerede i et word-dokument. Lagde det for min egen del av samme grunn som det du skriver her, og brukte ganske mange timer på det!

det er kanskje mulig å få redigert inn litt av dette i innlegg 1, med hjelp av en moderator? 

Edited by eapett (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eapett skrev for 4 timer siden:

 @Komodo

det er kanskje mulig å få redigert inn litt av dette i innlegg 1, med hjelp av en moderator? 

Tja, kanskje, men jeg ser ikke helt for meg hvordan. Det er et ganske langt og omfattende dokument. Ikke er det komplett heller, men det går det jo an å gjøre noe med :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 16 timer siden:

Tja, kanskje, men jeg ser ikke helt for meg hvordan. Det er et ganske langt og omfattende dokument. Ikke er det komplett heller, men det går det jo an å gjøre noe med :smiley:

@Komodo Jeg og flere med meg bruker tråden din flittig, men tråden er laaaang og selv om jeg begynner å huske en del ting tar det lang tid å finne frem til det rette :clap: Hva med å legge ditt Innholdsarkiv (word-dokumentet) innunder arkivet og få en admin til redigere inn en link til det i din post #1? Da kan vi laste ned dokumentet og bruke det som innholdsfortegnelse?

Fks her Diverse dokumentasjon - baatplassen.no. Din hjemmehavn på nettet!

 

Mvh flittig leser :thumbsup:

 

@Turnfin sorry for offtopic :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Nå er strømmen gått - på en fredagskveld - så nå kan jeg likegodt svare litt her....

 

Bare glad for at det jeg hadde av polyester til herding i uthuset var inne i den 23’de timen med varme i vaskerommet da strømmen gikk....

 

For å svare deg først @eapett : vil helst ha en kjerne i sanwichkonstruksjonen så detfor minst mulig bindmiddel (og ikke matte som et laminat) mellom de to 20 mm platedelene som hvert av de tre elementene består av. Ellers ville jeg ha laget to fullverdige konstruksjoner «rygg i rygg», men så stor styrke er ikke nødvendig her.

 

Jeg legger tre-fem lag matte på hvert av de tre elementene etter sammenliming(sammenliming er ferdig nå da strømmen gikk...) før elementene fintilpasses i skroget. Så er det nye fem lag matte med overlapp mot bunn og skrogside etter at ender/kanter mot bunn og skrogside + hulkiler er sparklet. 
 

Jeg lager dette «puslespillet» for enklere å få skilleskottet på plass under den eksiterende innerliner siden akterdekket skal kappes senere. Og før kneskottene mellom akterspeil og skilleskott skal på plass - for å få bedre grunnlag for eksakt tilpassing av kneskottene.

 

Hvis det fortsatt er like kaldt i morgen tar jeg meg kanskje tid til å lage en skisse og legge ut den illustrasjonen her.:saint:

 

@xr4ti helt greit - det er i alles interesse at mest mulig av strengen/prosjektet til @Komodo er tilgjengelig for flest mulig. Best at den ligger åpent  og så kan en «backup» være grei for å sikre mot tap. Den har @Komodo

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...