Jump to content

Draco 20 HT - renovering/ombygging - I/O til OB


Turnfin

Recommended Posts

@Komodo Neida, dryppene er størknet og det er lenge siden jeg hadde lange lokker. Kunne heller ikke vente til det var ferdig utherdet så jeg fjernet blendingen for ca en time siden. Det laget som hadde fordelt seg jevnt på undersiden er tynt og lett å slipe vekk - og det som må etterfylles er raskt gjort. Så - alt i alt - et steg videre....:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Har flyttet dieselvarmeren frem og tilbake mellom teltet og uthuset der arbeidsbenken står. Rigget til med presenninger for å redusere varmetap i uthuset. Ser at det går med om lag 10 l diesel på 24 timer. Fant en løsning som sparer både tid og utgifter til diesel - når jeg skal støpe mindre ting som paneler el påstøp på divinycellplater som er mindre en 1 kvm kan jeg bruke et tilstøtende vaskerom til støpearbeid og utherding. Der var det enkelt å holde tempen over 22 grader vha en liten el vifteovn.:thumbsup:

 

Påstøp av pluggene i divinycellplata, etter at det sank i ganske mange av dem pga lekkasje, var vellykket. I tillegg har jeg støpt inn 4 mindre plugger i toppen av plata (vertikalt når den er festet i akterspeilet) til bolter/skruer for innfesting av akterdekket i bakkant senere.

 

083A2596-06F3-4297-9D87-84DB1B91F479.jpeg.d37b7675cba43cc4915413c13ae075a7.jpeg
 

Bildet over er av prøvemontering av «tersen» jeg har snekret til å stemple fast divinycellplata som blir kjernen i sandwich-konstruksjonen i hekken. Stemplingen er illustrert med klosser under «stagene» der kilene er plassert som representerer tykkelsen på divinycellplata. Kilene er kraften i stemplinga som presser plata mot hekken. Det som mangler er distansklossene jeg vil sette inn i overkant mot «leppa» i anterkant av den tidligere motorromsåpningen - for å hindre at plata sklir opp på fuktig polyester. « Stagene» - de 4 horisontale stavene som gir mothold for kilene (de 2 i bunnen er veldig korte, nærmeste som klosser) står vinkelrett mot plata og ikke mot avstiverne tverrskips - som bidrar til å begrense tendensen til å skli. Men klossene på toppen (som ikke er plassert enda) vil fiksere plata.

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev On 9.11.2020 at 17.47:

Da har det fått herde i 24 timer ved mer enn 25 grdr og nå ser det slik ut :

91202274-FA20-4A4A-92FD-D18A46C4C521.jpeg.957e8fba54fc40b40e2b6719a409740d.jpeg
 

 

Stusser litt på en ting Turnfinn. Burde du ikke ha støpt 10 cm framover på bunn også? Slik det ser ut her får du en sterk plate i speilet, men en svakhet i overgang mot bunn. Bare en tanke som slo meg, men det er altså noe jeg har lagt veldig vekt på da jeg forsterket akterspeilet i min Draco. Men du tar det kanskje igjen etter å ha lagt inn kjernen?

Link to post
Share on other sites

@Komodo - Takk for «heads-up» -  ja, litt både og her:wink::

Har fortsatt 4 lag igjen som skal på akterspeilet før divinycellplata kommer på. Divinycellplata er tilpasset eksisterende høyde på ytterlaminatet og må slipes av i underkant etter at jeg har fått lagt de siste lagene med overlapp. Underkanten av divinycellplata er faset av for å gi en jevn overgang og det blir i tillegg sparklet opp en hulkil med relativt stor radius for overgangen mellom bunn og innerlaminat. Innerlaminatet - 10+ lag 450 g matte (CSM og WR) legges med overlapp mot bunnen og så legges det ytterligere et antall remser for å forsterke overgangen mellom bunn og innerlaminat. Som du har sett tidligere har jeg kuttet ned halv-rør konstruksjonen i den opprinnelige forsterkningen av bunnen for å gi plass til dette og sikre gode overganger.

Mener dette skal bli solid nok:confused:

Edited by Turnfin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har støpt på et lag matte på divinycellplata (kjernen i Sandwich’n i hekken). Tenkte jeg skulle sikre meg at matta ikke skulle suge til seg for mye av den massen som burde fylle porene i plata. Lærte på den vanlige måten- ved å gjøre feil. Men ikke uopprettelig.... La godt med polyester på plata og vetet duken for seg på en papp-plate. Da jeg skulle løfte den over var den så bløt at den gikk ifra hverandre. Fikk alikevel glattet bitene på plass. Som bildet viser ble det noe frynsete kanter, men ikke noe som en diamant-kappeskive ikke klarer å fikse ved renskjæring:

 

281B315D-5546-4D36-9D3D-E8B559D68C68.jpeg.07fd9a446475b67b0cc327305a10ba7a.jpeg
 

Så var det bare å legge på malen for å borre ut hullene til de 10 boltene som skal feste braketten til akterspeilet:

 

F957208A-E2A7-49B2-A05A-4215201799A4.jpeg.723c7a59af52f44a052c652c8164a10e.jpeg
 

Fikk god hjelp av @Komodo som har en radial-borremaskin. Han sentrerte 14 mm borr ift de 10 mm hullene jeg hadde laget i kryssfiner-malen. Det ble helt perfekt!!

Bildet viser plata som nå er avrundet i kantene under - for å få en myk overgang til den hulkilen som det skal støpes mot langs bunnen. Jeg kunne ikke motstå fristelsen til å prøve bolter og terser - de er lagt oppå på neste bilde:


C1C7F60E-3E40-4F4E-9B3F-59B71A1F2DDB.jpeg.fb0803c7e27563f1a11dec9afd830e29.jpeg

 
og med boltene i - passer perfekt:

 

9513ABA7-AB7E-4DCC-BA31-77F51C55DDED.jpeg.ce560b3d829f4e3d49156ac4c8385c75.jpeg
 

I går kveld - langt inn i Champ League kampen mellom Liverpool og Atalanta - ble den siste delen av ytterlaminatet støpt - med 5 lag 450g matte (3 CSM + 2 WR). Med dieselvarmer i teltet og vifteovn under presenning har det herdet til i kveld:

 

F6012469-62E0-4FFE-AEDC-2C14B3417CEF.jpeg.68e6d489a9e24fa92ab6d37cda77c9d8.jpeg
 

og resultatet - denne gang med 10 cm overlapp mot bunnen

 

15FD2908-8D8E-4772-A09C-FA087E9D60C0.jpeg.be4589fe25e0cda3fb883ebcde6f352d.jpeg
 

Neste steg blir å støpe fast plata - stemplet mot hekken med tersen vist i et tidligere innlegg. Det blir i neste uke.:wink:

Link to post
Share on other sites

Da er divinycellplata på plass. Første bilde er «organisering» av arbeidsplassen - for å ha alt jeg trengte innen rekkevidde:

 

FDA78242-9FDF-4DCE-AB56-9607B84FA935.jpeg.2c1ba638aa5fc8364789b4279c1d5589.jpeg
 

Etter rengjøring(mildt såpevann før aceton) og sliping ble tersen testet igjen - for å være trygg på et godt press. Fortsatte med å legge på en 450 g CSM matte som ble fuktet godt og så fordele resten av massen/polyesteren på flaten(som vist på forrige bilde) som skulle inn mot akterspeilet. 
 

Måtte vente litt til det hadde begynt å gele før jeg løftet plata på plass. Rettet den inn vha avstandsklosser i overkant mot ei list jeg hadde festet på tvers av hekken innvendig og startet nederst med oppspenning av tersen vha kiler.
 

D3F66C89-2A01-46B7-945E-25E491786F97.jpeg.79f00cd2aabc1d15956269c5d91c2048.jpeg

Kontrollerte avstandsklossene (en på hver side i ytterkant øverst) når de nederste «stagene» var kilt fast. Mindre enn 1mm forskjell over bredden på om lag 90cm er akseptabelt. Så da fortsatte jeg med å spenne fast de lange «stagene» øverst. Avstandsklossene forble som før så da var det bare å kontrollere at det var nogenlunde lik stramming på alle kilene. Slik så det ut ovenfra før jeg dekket til rommet med presenning for å holde på varmen fra el-vifta:thumbsup::

 

62FED425-2C57-4EEA-94F7-DF98562F2221.jpeg.332dc14af8b5dbda2a3e12b6f5ac88ba.jpeg
 

Så nå går jeg og sjekker dieselvarmeren (som varmer opp omgivelsene inne i teltet) så den ikke går tom og kikker på termometeret under presenningen - sist var det + 27. Det kan bli ned mot el under 0 ute i natt.

 

Tenker litt på det jeg har gjort. Regnet ut at det til matta ville gå med i underkant av 600g polyester og trodde at å legge til 50% skulle greie seg for å få rikelig våt overflate på divinycellplata før innfesting. Synes egentlig nå etterpå at det kanskje var i snaueste laget - det «tøyt» ikke akkurat ut i kantene da det ble lagt press på. Men regner med at det holder til god heft mellom ytterlaminat og divinycell når det var både en godt vetet matte og et rimelig godt skikt på plata før sammenpressing.:wink:

 

Så nå må jeg ut igjen og sjekke temp og nivå på dieseltanken.:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev for 3 timer siden:

Tenker litt på det jeg har gjort. Regnet ut at det til matta ville gå med i underkant av 600g polyester og trodde at å legge til 50% skulle greie seg for å få rikelig våt overflate på divinycellplata før innfesting. Synes egentlig nå etterpå at det kanskje var i snaueste laget - det «tøyt» ikke akkurat ut i kantene da det ble lagt press på.

Det er ikke rart at det ikke tøt ut langs kantene. Slik du har stemplet plata vil overskytende polyester bli presset mot senter. Jeg ville satt på et stag på midten av plata i tillegg, der har du en ganske stor flate. Jeg ville kappet til en finerplatebit på f.eks. 30x30cm, og satt på press fra en 2"x 2" eller 2"x4"  mot den. Litt sent å si nå kanskje men...

Link to post
Share on other sites

Ja, litt sent nå, .... men tror ikke det er store elastisiteten i plate med denne tettheten og 50 mm tykkelse. Luftåpningen mellom de to vertikale «bjelkene» er ikke mer enn 50 cm og det var vanskelig å legge inn en «senterstav» pga plass/adkomst. Tror heller at årsaken til at det ikke «tøyt» var lite «overskuddsmasse». Håper som sagt at kombinasjonen av rikelig våt matte på akterspeilet og fuktet/gelet overflate på plata skal være nok. Det ble som det ble.... 

 

Om 2 timer kan jeg ta av tersen, legge på et rettholdt og sjekke krumming på plata.:wink:

Link to post
Share on other sites

Fikk tatt løs tersen og lagt på rettholdt på kjerneplata i det som skal bli en Sandwich- konstruksjon i akterspeilet: 

 

FF12A888-B6CC-4E2D-B219-D76ADC454987.jpeg.35288c0b2b31270dfa724052c173b69f.jpeg
 

Det så greit ut, ingen tegn til krumming, hverken horisontalt, vertikalt eller diagonalt. Sjekket også etter andre tegn på om antakelsen i kommentaren fra @Komodo kunne være riktig:

 

AE4931F0-8CAF-4C19-84B1-A5A987C23A02.jpeg.43b0dc8d5b14f9640bf68125ba6fd9fb.jpeg
 

Som bildet over viser er det en åpning i underkant. Hvis tersens 2 vertikale bjelker/staver hadde presset polyester mot midten ville det trolig ha resultert i en «rygg» vertikalt - om lag rett under midtlinjen på bildet. I tillegg til ikke å finne krumming av overflaten var det heller ikke «overskuddsmasse» som hadde lekket ned til åpningen under gjennom en kanal skapt av et bøyemoment av to paralelle staver over konsentrasjon av masse/polyester på midten.

Så nå håper jeg bare at bekymringen om manglende «tyting» av overskudsmasse allikevel ikke betyr at det var så «tørt» at det ble mangler i binding mellom ytterlaminat og plata.

 

Neste steg nå er forberedelser til å støpe innerlaminatet. Det skal sparkles hulkiler og overganger. Ser også at jeg trenger å tette åpningene jeg lagde da jeg kappet enden av rørene som fungerer som langsgående forsterkning av bunnen. Fikk ideen om å bruke rester/kapp av divinycell:

 

2D303B3C-F51C-404B-92CB-F84609115576.jpeg.0f65f4d8bad8e4c80bb7370de698a067.jpeg
 
Dette er pluggene etter bruk av hullsag for å støpe forsterkningene i møte med aksialpress  fra boltene som skal feste braketten på hekken. Det ses kanskje ikke så tydelig på bildet over, men de nederste 6 bitene er sylindriske plugger lik de øverste som er kuttet på diagonalen. På neste bilde er de puttet inn i åpningene for å vise hvordan:

 

2A7CD77D-D3FB-483F-8FC4-3909FF6958E1.jpeg.6e30ea4398366e4338e6caec5f8853ea.jpeg
 

25126F40-D314-4E16-BA4B-3E504F9F6BF5.jpeg.66ef0a273ea7850d9da25cbe70136329.jpeg
 

De skarpe kantene avrundes og pluggene sparkles på plass. Fortsetter i morgen.:thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

@Buster L Mercury

 

Takk for oppmuntring️ alle «heiarop» er selvfølgelig velkomne når «Jan gjør noe han ikke kan....»

 

Et spørsmål til dere som kan noe og har erfaring med blandingsforhold mellom polyester og herder:

 

Hvor lavt kan jeg gå

 

Henviser til egen erfaring - vist på bilder over - med egen blanding av sparkel-/fortykket masse med sag-spon/-mugg. Bildene viser der det er brukt som forsterkning for å ta opp aksialpresset fra gjennomgående bolter. Enkelte steder har noen av «pluggene» små sprekker etter utherding. Antar at temperaturen har vært temmelig høy pga stor konsentrasjon av masse. Det ble brukt om lag 0,75 - 0,8% herder.

Tror jeg må lavere, hvor lavt kan jeg gå:confused:

Edited by Turnfin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Når jeg sparkler tykt med spon/polyester så blir det brukt 0,5-0,6 % herder. Det går da 2 til 3 døgn før det er herdet skikkelig, snakker da om 4-5 cm tykkelse.

 

Har god tro på dette prosjektet👍

Link to post
Share on other sites

Siste først....

@Buster L Hyggelig med besøk, jeg setter over kaffen. :thumbsup:

Men det må bli over nyttår, kanskje i romjula. «prosjektet» ligger på Hvaler, vi bor i Tønsberg. Fra og med Luciafering med barnebarn har sjefen i huset bestemt at det er juleforberedelser som er høyeste pri. Jeg melder fra når jeg er der.

 

@StåleK Du har rett, det var det jeg oppdaget da jeg kuttet av endene for å få plass/arbeidsrom til å få fjernet innerlaminat og all gamnel kryssfiner i hekken. I en av dem rant det vann ut(hekken lå da lavere enn baugen) og i flere var det fuktig. Trolig pga vanninntrengning (lapping av skade(r) i bunnen, for alt jeg vet) lengre framme. :rolleyes:
 

Hensikten med å tette er å skape en myk overgang til de kurvene enden av rørene skaper fordi der vil jeg senere støpe på et antall remser som forsterkning mellom bunn og akterspeil - etter at innerlaminatet på divinycell - kjernen er lagt på med overlapp mot bunnen også. Det er nå jeg har plass til å «plugge» og forme endene på rørene inn mot hekken. Gjør det samtidig med at jeg skal sparkle opp hulkiler i skrå-skjøten mellom divinycell-kjernen og bunnen. Derfor også spørsmålet om hvor lite herder jeg kan bruke i sparkelmassen - både for hulkiler og overganger nå og plugger for skrue-feste og gjennomføringer senere. Så kan jeg jo alltids bruke borrsag og sette i ekspansjonsplugger nær enden av røreren senere for inspeksjonsformål - uten at evt spillvann i skutebunn akter vasker inn og ut av åpne rørender.

 

@Fairline35 Takk for fyldig info om blandingsforhold og herdetid
- da vet jeg at jeg skal prøve å støpe plugger på 40-50 mm tykkelse i paneler og skott innomhus der jeg bedre kontrollerer romtemp over tid. Så prøver jeg å holde tverrsnittet på hulkiler og overganger tynnere enn 25 mm når jeg må støpe i skroget inne i teltet der «klimaet» for herding vil variere utover vinteren.:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Har brukt litt «død-tid» til å bla meg tilbake til side 16 og 17 (januar 2017) i prosjekt «Hummerracer» til @Komodo . Der er det gode illustrasjoner i bildene av hvordan han har forsterket akterspeilet i (nesten...)samme skrog. Selv om jeg fortsatt har de langsgående «rør» forsterkningene framover ii skroget er det metoden han har brukt jeg vil gjenta i mitt skrog.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev for 6 timer siden:

metoden han har brukt jeg vil gjenta i mitt skrog

 

Skal du støpe nye stringere og evt dørk/dekk? 

 

Om du liker å slå i hjel litt tid på Youtube så er det her litt om båtbygging hos et selskap i Usa. en del av en serie.

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sett på videoen og fått med meg utforming av elementene (skåret etter mal) - og tilpassing på mål under plassering med påfølgende «nesting» mot hverandre. Det sies veldig lite om annet enn hvilken type og tetthet av glassmatter som brukes, og ikke noe om hvor mange lag matte eller annet. Kan gjette meg til at skumplatene er om lag 2’’, av divinycell/tilsvarende og i et antall / en avstand passende strukturelt ift skrogstørrelsen, men det sies heller ikke noe om tettheten av platene. Skulle gjerne også sett noe om teknikken som brukes for å legge matter og polyester i skroget.
 

Tror jeg ser flere episoder av denne bygge-videoen for å finne ut om det er noen flere tips å hente. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det nevnes litt her og der i episodene, men ikke så alt for mye detaljer. Men det er greit å få med seg støping av skroget og sammenføyning av innerdel - skrog. når det kommer til detaljer har vijo veldig mye å fi nne i @Komodo¨s tråd.. og så er vel ingen spørsmål "for dumme" her inne. 

Link to post
Share on other sites

@eapett Nei, det er bare å spørre - får svar på det meste jeg. Så er jeg også veldig heldig som har @Komodo på nabo-øya. 
 

Har sett litt videre på påfølgende episoder i «strengen» med videoer og ser selvfølgelig at det er forskjell på å hva en enslig amatør gjør og der det blir  «mye svinn i storproduksjon»..... Men det er morro å se hvordan ting gjøres på et verksted.:wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...