Jump to content

VP D6 Ompakking ladeluftkjøler - med komplikasjoner


Brigg

Recommended Posts

Uten å demontere noe er det begrenset til visuell inspeksjon av eventuelle saltutslag ved endelokkene. Og så bør du få innsyn i vedlikeholdshistorikken til motoren og om det har blitt foretatt noen rensing/demontering av kjølere tidligere. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

 

@gixen hvor lenge gikk det fra du så første saltutslag til du åpnet kjøleren? 

 

Jeg oppdaget det i januar. Fra sesongen var slutt i oktober har den bare gått et par timer for å få moet den. Jeg burde nok oppdaget dette en del tidligere, men det er ny båt og nye motorer for meg, og mye som skulle fikses.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 2 timer siden:

@Brigg  eller andre, hva kan en klare å sjekke uten å demontere ifm ladeluftkjøler lekkasje?

Har du laget deg en sjekkliste, etter alle timene du har brukt på saken? 

 

Skal se på en D4-300 til helga så prøver å forberede meg... 

 

Se også etter spor av rust på starter. Det antyder at det er/har vært lekkasje fra endelokket. I tillegg, om du har mulighet, kan du forsøke å skru ut dreneringspluggen i bakre endelokk. Kommer det ikke ut vann her er den blokkert av salt og mulig rester fra sink.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gjennomført trykk/ lekkasjetest. Først med trykk på luftsiden og kjøleren nedsenket i varmt vann. Det viste seg at jeg ikke hadde fått det helt tett rundt plastplata så det lakk litt luft ut der. Har mistanke om at pakningssilikonen fester dårlig til plasten som er ganske «fet». Selv om jeg mattet med sanpapir og avfettet med aceton før montering. 

BEA15135-B6D7-41BB-8B92-22120678BA00.jpeg.fb29ee33777b27df0fb8a9187f552ea7.jpeg

 

Deretter monterte jeg endelokkene og satte trykk på vannsiden av kjøleren. 

2B9BD53B-98EF-4AEF-ACEA-1DC6DD922BAA.jpeg.4488dc3b515d9f9ad4461e6304413950.jpeg

 

I begge tilfeller brukte jeg så mye trykk som jeg turte før slangen utvidet seg for mye. Et sted mellom 0,5 og 1 bar. 

 

Observerte ingen luftbobler fra innsatsen, kun fra lekkasjen rundt platen. I den siste testen var trykket uforandret etter en time og litt redusert etter tolv timer. Men fremdeles godt med trykk igjen. 

 

Konklusjonen er at jeg ikke klarer å provosere frem lekkasje på kjøleren. 

 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da kom endelig min innsats ut etter voldsom overtaling :)

 

1) Det er bittelitt salt mot front, noe å bekymre seg for? Tenker at det er her det ikke har vært helt tett uansett.

20200321_151335.jpg.7f2cb8adca20d85768a64cc1a194309b.jpg

 

2) Litt oljefilm er det på ribbene, men det er også kanskje sånn det skal være?

20200321_151341.jpg.4df6df8f478cc330173a13aa61e700f8.jpg

 

Videre skal jeg nå avfette den, før syrebad. Kan jeg bade huset og endelokkene i syre også?

 

Redigert av gixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

gixen skrev for 15 timer siden:

På bakre del på huset er det faktisk litt tæring. Usikker på om det er for mye til at jeg ikke får det tett igjen. 

 

15848137565185996482198652500826.jpg.d6e306035dd7c3013237d05e21652bca.jpg

 

Alltid vanskelig  å si noe fornuftig om det uten å ha delen i hånda. Men det som betyr noe er overflatebeskaffenheten der O-ringen skal ligge. Studer sporet for O-ringen, og forsøk å ta et bedre nærbilde av det området som du synes ser mest tvilsomt ut. Det området som er mest tæret på utsiden har ingen betydning annet enn estetisk. 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 37 minutter siden:

Hvilken funksjon har denne skiven ?1354578379_D6Ladeluftkjlerskive.jpeg.fbce38ab6d12a3e0456aecd4c3c09c2c.jpeg

 

Skiven klemmer mot O-ringen som tetter mellom hus og innsats i bakkant av kjøleren. Blir som en løs flens. O-ringen under lokket klemmer mot denne skiven igjen. 

 

I framkant er det en fast flens på innsatsen og dermed ikke en tilsvarende skive. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@gixen Takk for god dokumentasjon ?

 

Innsatsen din har samme tegn til lekkasje som min hadde. Kan du angi lokasjonen av lekkasjen sett forfra. Hos meg var det ca kl fem om man bruker klokka som referanse. 

 

Innsatsen min var også litt ru i endene. Jeg filte forsiktig med en flatfil, men ikke mer enn at jeg tok ned overhøyden. Og som @Komodo påpeker er det viktig at anlegget for O-ringene ikke er skadet. 

 

Min innsats hadde også en del oljefilm. Antar dette kommer fra veivhusventilasjon og/eller turbo. Hvor mye oljefilm som er normalt vet jeg ikke. Jeg syrevasket innsatsen først og avfettet deretter. Det løste seg da opp mye olje i syrebadet, så jeg tror det kan være lurt å avfette først for å få et renere syrebad. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 4 minutter siden:

Og som @Komodo påpeker er det viktig at anlegget for O-ringene ikke er skadet. 

 

Ja, det er jo det som er viktig. Hvis jeg skal gi et råd angående O-ring sporet så blir det å ta en liten bit smergelpapir med 320 korning og brette den skarpt slik at den legger seg ned i sporet. Så sliper man med jevne bevegelser og lange drag over sporet for å få vekk rester av korrosjon. Det som er viktig å passe på er at de ripene man lager med smergelpapiret går i samme retning som O-ringen, ikke på tvers. Da kan de i prinsippet være ganske dype uten at det blir lekkasje. Finner man (tæring eller riper) som går på tvers av O-ringen må de utbedres på en eller annen måte, hvis ikke er det ikke noe vits i å sette sammen veksleren. En metode kan være å spenne opp huset i en dreiebenk og friske opp sporet. Mest sannsynlig må man da sette inn en O-ring som har tykkere gods, så her må man regne litt på målene før man gjør noe. 

Link to post
Share on other sites

gixen skrev On 19.3.2020 at 22.38:

 

20200319_220023.jpg.e94396fe82e4551b78fa5c83ea8636c9.jpg

 

20200319_220856.jpg.cf7439ca3620e960f7070f52e941f976.jpg

 

Du har endel mer avleiringer på innsatsen en det jeg fant, i alle fall på endene som er synlige på bildene. Vet du om sjøvannsystemet på din båt har blitt renset tidligere? 

 

Jeg kjørte en runde med systemrens for to-tre år siden. Kan det være det som utgjør forskjellen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

gixen skrev for 19 timer siden:

Kan jeg bade huset og endelokkene i syre også?

 

Jeg la endelokkene i syrebadet og dette tok hardt på lakken. Må spandere et par strøk med ny lakk før montering igjen. Neste gang rengjør jeg heller endelokkene mekanisk. 

 

Huset er av aluminium. Jeg er usikker på om dette har godt av et syrebad. Og det er vel heller ikke mye kalkavleiringer på selve huset?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 1 time siden:

 

Innsatsen din har samme tegn til lekkasje som min hadde. Kan du angi lokasjonen av lekkasjen sett forfra. Hos meg var det ca kl fem om man bruker klokka som referanse. 

@BriggHos meg er lekkasjen ca. Kl 6. Jeg vil tro at O-ringene ikke har tettet skikkelig, siden jeg også fant spor av salt inni mot huset, på innsatsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...