Jump to content

Prosjekt: Bayliner 3288 Motoryacht


pam

Recommended Posts

Det går fortsat fremad med prosjektet, men det er ikke det helt store visuelle, en mængde kabelarbejde og kabeltræk i forbindelse med strøm... :smash:
Det her siger lidt om noget af det kabelarbejde jeg har fundet og været nød til at rette....IMG_2852.jpg.472fee0af8c4298aa06d0bc078ca6ad3.jpg

 

man begynder at mærke forsinkelser i leveringerne, og dele som luger, håndtag mv. lader vente på sig. Det er lidt frustrerende at skulle "arbejde uden om" mens man venter.
Arbejdet med bad/toilet er gået i stå da loftpladen ikke kan monteres før taglugen er kommet, og siderne kan ikke monteres før loftet er monteret og toilettet kan ikke monteres før de rigtige slanger er kommet osv. osv. osv.:headbang::crazy:

Nåmen, man kan jo altid montere lamper og lave noget træarbejde...:smash::smash:

Link to post

@Danskeren07 og @pero tak for de pæne ord.:thumbsup: det er noget der er behov for fra tid til anden.

 

Det har været lidt en kamp at få styr på WC/Bad. Ikke mindst fordi der skulle trækkes nye kabler og kontakter før der kunne monteres færdig, og så er der altid de skæve vinkler der gør tilpasninger tidskrævende som bare:headbang:

 

64B0D4CF-72CF-4EEE-B331-348B1DE667B4.jpeg.56decd385141b49af3739462c3218569.jpeg

 

Kabeltræk bag inderbeklædningen til led-lys på trappen på den anden side af væggen...


Toilet-skyl-kontakten indfældes i inderste laminatplade:

0444EB0C-C3D1-4FFF-82FB-F64CFF3B3885.jpeg.0dd006d038f4520789c4e66f19e431d9.jpeg

Bagsiden, kontakten er ca. 2 cm. dyb

 

.10D6867D-3571-4578-B64A-D376D7C4CAAF.jpeg.9fd429a51c8d1a5cd114a38ea195b812.jpeg

 

Lydisolering mellem de to lag laminat...

D16CC502-7C56-4AEC-BA50-251F1A5FB807.jpeg.e9cb07bffe7630a5dfac6aa385aa421a.jpeg

 

tyndt lag isolering for at gøre væggen lidt mere død, ca. 0,5 cm.

 

384663C0-4FC1-428B-8307-A1B443CA6494.jpeg.b7ab6408dcb034f0d1e27b5b7c53e448.jpeg

 

Den ene af de to bagbord-side-paneler monteret, kontakten til toilettet indbygget. 
Jeg vil have skjult kabeltræk til det elektriske toilet, så den originale “inderskald” løsnes så kablet kan komme ind bag ved, jeg vil dog ikke borde i den så den køres langs med hvor den kan skjules med teaklisten til slut.
Alm. Ledningsskjuler med selvklæbende bagside bruges på det sidste stykke ned til toilet-motoren.

E295FA00-6CFA-4164-9E59-17915F3C112D.jpeg.d039940acb5876200b2f1b9e92d067e3.jpeg

 

B3C67D66-7A7C-4AAD-8635-60A135D53C68.jpeg.dcb115330a4418354db0cc7b039aa5ed.jpeg

 

Færdigt kabeltræk før lister monteres igen..

 

Alt lys skiftes til led, et spot i taget og led-lister som indirekte lys under skabet.

23E751CF-D2F3-4EF3-A5F9-C6F8C1F1C2C6.jpeg.4be6fe8e1d9f6f43b158a25bee322f30.jpeg

 

Her bliver led-listen limet op under skabet. (Holdes på plads af tape til det er tørt)

 

Ja, jeg er klar over at det kan være lidt svært at følge hvor der arbejdes og hvilke “hjørner” af båden, lover der kommer nogle billeder hvor man bedre kan se sammenhængen:wink:

 

Mere følger... også noget som er knap så kedeligt som kabelarbejde...:diving:

 

 

 

Link to post

Den netop overståede weekend bød på endnu mere kabeltræk. Denne gang mellem styrepladsen ned og flybridge, som altid bliver et det Raymarine-system. Nede bliver monteret en Raymarine 9" ES97, hoved-VHF en Ray 73 med indbygget AIS og tilslutning for dual-station på fly. Oppe på fly bliver monteret Axiom 7" plotter-skærm. Transducerkabel fra dybdemåler er ført op til ES97, og det tykke radarkabel et også ført op på fly til senere montering af radar. systemet er tænkt som at alt info, data og kort kan deles mellem de to plottere over SeatalkNG og faktisk også til iPad.:thumbsup: 
Men jeg må indrømme at kabeltræk mv. er noget af en omgang - ikke dream-job, og så tager det tid... Efter 8 timers arbejde er der ikke meget at se...:smash:

Lige en update på wc/bad, det går fremad, og de sidste dele skulle være landet mandag så arbejdet kan afsluttes...

Her lidt detaljer af montering af lyskontakt og panel...

1113924263_KontaktBad.jpg.46d98322877335dfae1f15896ddb1e27.jpg

Det er opbygget i samme plastlaminat som de nye væge og loftet.

Mere følger - næste gang med flere billeder...

Link to post

Å trekke ledninger er kjedelig, mye arbeid og gjør man det rett er det ingen som ser det. Men du verden hvor godt det er å vite at alt det elektriske er i orden når man er ferdig! :cheers:

Link to post

Tid til lidt update på de mange sideløbende prosjekter :smash:
 

I salonen har en nogle 3288 et skab under styrbord sidevindue. Det kunne bestilles som option og er en god og praktisk løsning der udnytter pladsen bedre, så det har hele tiden været meningen at der skulle bygges et.

Her ses udgangspunktet, det var egentlig dækket af tæppe som delvist er fjernet her. For at skabe en stabil ramme for skabet skæres lægter og fastgøres i top og bund som det ses på sidste billede.

1141002691_Skabisalon0.jpg.d2aa683d60bcbb4b10517498ae184623.jpg

Selve skabet laves i 12mm teak-marinekrydsfineer.
Pladen prøvemonteres og der tages de sidste mål. Udskæring til låger og efterfølgende montering af rammer.

Det hele limes med epoxy-lim.

14854177_Skabisalon1.jpg.4a400ac5c485a57e2a531b68e67252b5.jpg

Efterfølgende skal det lakeres. Selve lugerne bliver de traditionelle "lammel-luger".
 

Skylights monteres på fordækket over køkken (bagbord) og bad (styrbord)

Front_Hatches.jpg.1b1ad11e9ff5689ba83dfb41da4fda98.jpg


For at få bedre ventilation og mere lys udskifes de gamle “lys-indfald” som er små fastmonterede plexiglas vinduer. 

Det er nødvendigt at det bliver kompakte luger, så valget er faldet på Vetus i størrelsen 26x26 cm. og så med en inderramme.

 

Dækket er lavet i sandwich og kanterne i de nye huller lukkes med West System epoxy.

Mere følger...:smash:
 

Link to post

Det er vist blevet tid til en lille update, selvom jeg ikke har haft så meget tid at poste, så sker der en del med prosjekterne..

 

Foreste luger er nu færdige og monteret med inderrammer.

 

Front_Hatches-1.jpg.e9e06dfde5417d7b1c781e8a4f87f7bc.jpg

 

Der er nu mere naturligt lys og mulighed for udluftning i både bad og toilet. 

 

Loftlyset i salon er udskiftet med mere moderne modeller med led. rundt i kanten har der været monteret halvdårlige "spots" som ikke gjorde noget godt for udseendet. man kan lige skimte et af dem i baggrunden. 

204601819_Loftlyssalon.jpg.4cdf0521065e39b90e93a362a9e607f4.jpg
 

Loftlamperne er lavet så de kan afmonteres nemt hvis man evt skulle finde på at ændre noget på et tidspunkt....

Flere små og store jobs er også kommet på plads.

Et af de projekter der nærmer sig afslutning er det nye skab i salon.:smash:


1216598573_Skabisalon2.jpg.f77b336970d7abd3b32359ac58cc5a64.jpg

Fronten prøvemonteres (første billede), og sættes efterfølgende fast, (andet billede), fronten er hævet en lille smule for at gøre plads til det led-lys der skal monteres senere. Sidste billede er også låger og låse kommet på. 

Mere følger....:smiley:

 

Link to post

Som tidligere nævnt køres mange prosjekter sideløbende. 3288´erens køkken er et af dem. Selve køkkenet er relativt stort og meget brugbart. Gulvet er også her meget slidt og dørfronterne på skabene har også fået en del dårlig lak, så det hele så lidt "træt" ud ligesom i salonen. Gulvet var meget ødelagt ligesom det oppe i salon´en, så der var ingen vej udenom at få det skiftet. Den store udfordring er at alle vinkler skæve, og det er bare et drit-job :headbang: at skulle tage mål. Køleskabet måtte afmonteres, og det er lige så tilpads stort at det ikke kan rykkes meget rundt uden at skulle løftes helt ud og op.:eek:
 

2024062670_Gulvkkken_1.jpg.4bc0c33390948a2c02896a7add005fc5.jpg

På  billede 2 laves skabelon i pap, og på billed 3 er gulvstykket skåret i teaklaminaten, samme type som tidligere brugt i salon. Sidste billede er gulvet lagt, men stadig ubehandlet.


- og så troede jeg at jeg havde husket det hele.... Men jeg havde selvfølgelig glemt ledningsføringen til led-lyset.... så køleskabet måtte ud igen, ledninger føres, og køleskabet monteres igen.... Det kunne man så bruge en ekstra time på....:headbang: ... hvad man ikke har i hovedet.....

 

Skabene får nye håndtag, og der skulle udbordres og proppes før det hele slibes ned. Gulvet og skabe lakeres efterfølgende. Det kan se ud somom det er blank lak på sidste billede, men den er bare ikke tørret. Der bruges samme silkematte lak som i resten af båden.

 

1581934643_Gulvkkken_2.jpg.f9a2fd7ed978584f54a5d68d03b6e7e0.jpg


Mere følger...:smash:

Link to post

Så er der lidt opdate igen. Døren ud til forkahytten skal færdiggøres, og nu er delene endelig kommet til at få det gjort:smash: 
1941299680_Drkarm_Forkahyt_1.jpg.9fd75d11c97b931365a5784d30b60584.jpg

Døren har været færdig og monteret i nogen tid nu, men lås,m håndtag og ikke mindst karmen skulle laves færdig. Selve døren er lavet at 16mm teak krydsfineer med kanter af massivt teak så designet ikke bliver for tungt.

519776948_Drkarm_Forkahyt_2.jpg.c04e5c857f7e4b968e950297e0fc1fc0.jpg
Selve væggen

Link to post

Spot the difference? der er ca. 5 timer mellem billed 1 og 3.... :crazy:

FjernStafferinger.jpg.da0861f74a223819c0b7a422f0c2993e.jpg

 

Ingen tvivl, det er et (€/#&"€=)- job at fjerne stafferinger, de måtte af. Selvom jeg er stor fan af Miami Vice så passer stafferinger i pink, grøn og sort altså bedre på en Scarab end på en "motoryacht":crazy:

FjernStafferinger2.jpg.485567cf87e0f40d5650e1fa7325a4b5.jpg

Looket blev meget mere clean, og up-to-date... Men ellers må "det ydre" vente endnu, der er stadig ting inde der skal fixes..:smash:.

Mere følger...

Link to post

Har været lidt dårlig med opdateringerne, men det betyder ikke at der ikke sker en del med arbejdet:smash:

Ude agter har 3288 et stort cockpit med masser af teak både på styrehuset og relling. Under gennemgangen fandt jeg ud af at de agterste fortøjningsklamper var blevet flyttet... men som det fremgår af billederne var arbejdet bestemt ikke gjort ordentligt.

447385587_Fortojningsklamperagter.jpg.de80eeff8def17f77801db2be698819e.jpg

Til venstre ses som de så ud, jeg bemærkede at de "gav" sig lidt når man rykkede i dem og ved nærmere undersøgelse viste det sig at de ikke var fæstet ordentligt (midterste billede):headbang:. Til højre kan man se original (ubrugte) monterinsplade og forstærkning oppe under relingen- Det måtte selvfølgelig ændres...:smash::smash:

Relingen bar præg af mange års manglende vedligeholdelse, men Bayliner brugte nogle ordentlige stykker teak, så det var muligt at slibe ned og redde det meste.

11648348_Cockpit2.jpg.7dfbf47758e2934057f790474f730993.jpg

Her er et par billeder fra cockpittet som det så ud. Af en eller anden grund har en tidligere ejer haft behov for at male glasfiberkarmen med en pensel...:headbang: Det ville man kunne forstå hvis den fejlede noget, men det gør den ikke, så det må jo fjernes.... :eek: ses til venstre.Til højre ses bagerste relling...

2033424006_Cockpit1.jpg.abe2e9eca8754e9aed34cbb28f1c23d0.jpg

 Her ses nogle før/efter-billeder, hjørnerne ved fortøjningsklamperne måtte der gøres noget radikalt ved, så der blev skåret nye stykker...:smash:
I samme omgang arbejder der også på overbygningen som også manglede en del vedligeholdelse.

1013120436_Cockpit3.jpg.0ad17eddb9e41e3e67e0e4a4456bfa05.jpg


Meget af den gamle lak var helt væk, andet sad i rester så der var kun en vej,slibe helt i bund og starte forfra...:crazy:

Her er rellingen næsten færdig, klamper monteret og fuget....


786773792_Cockpit5klyds.jpg.955c318fafe204287ca90204452ede83.jpg

De nye stykker limes på den gamle reling, og der tapes rundt i kanterne for at minimere svineriet når man fuger kanterne. Der benyttes nodde-fugemasse.
Der mangler sidste slibning, men ellers er der rettet op på fortidens synder og fortøjningsklamperne er tilbage på deres originale plads :crazy:

Mere følger....:thumbsup:
 

Link to post

Hej Pam.

 

Endnu engang mega fedt at følge med - er lidt nysgerrig på hvor du køber teak? Jeg kan simpelthen ikke opdrive det andre steder end Biltema og deres udvalg er ret begrænset :-)

Link to post

Vi er i en meget visuel periode af prosjektet hvor det er tydeligt når der laves noget:smiley:. Efter at have renoveret en del både er det også nødvendigt for ikke at tabe modet helt at man kan se fremskridt.

Teak i cockpit har ikke været særligt velholdt, og en del af det er direkte ødelagt efter hårdhændet behandling over årene. vindueskanter mangler også vedligeholdelse og listerne må skiftes.:smash:

 

Til venstre ses ødelagt liste og helt til højre hvor der er monteret ny teak og liste.

 

1981889300_Cockpit5vinduerkanter.jpg.477095ee8a2780dbb2cf9c9bf0f09353.jpg

 

Undersiden af tagudhænget på flybridgen er beklædt med hvidt beklædning, men efter næsten 30 år er det tid til en udskiftning. Limen har sluppet flere stæder og der er også trængt lidt fugt ind nogle steder.

 

Det må af…

 

1551899948_Cockpit5roof.jpg.119dd6b7b7159afaa725c40442efcadc.jpg

 

Flybridgen er forsynet med rustfrie lister/tagrender afmonteres forsigtigt ..

 

Lampen som giver lys på agterdækket må også skiftes - den har set bedre tider…

 

1217244842_Cockpit5roof2.jpg.a9248759ea31c0e985bccaaf2cfc7193.jpg

 

Der benyttes beklædning med lim, det kan være lidt en udfordring når der monteres på buede overflader.

 

1004092500_Cockpit5roof1.jpg.6f8c54741f3e43d6ed8a547d5e52668f.jpg

 

Her er det hele udskiftet og der er monteret nye lister i kanterne. Sidste finish kommer med lak mv. Tagrende monteres i godt med Sikaflex for at sikre tætheden.

 

Det er blevet ganske godt.:thumbsup:

Link to post
pam skrev 28 minutter siden:

øbes en del hos Biltema og ellers hos Øbro Trælast.

Tusind tak Pam - Jeg prøver at høre hos dem! Endnu engang - mega fedt at følge med og godt håndværk! Jeg kan specielt godt lide at du laver det helt færdigt - det er der mange der ikke gør :flag_da:

Link to post

@Danskeren07 Tak for de pæne ord, jeg bryder mig ikke om sjusk, og der er en glæde ved at se et færdige resultat der er lavet ordentligt, så må tingene tage lidt længere tid hvis det er nødvendigt. Det er jo ikke første gang jeg kaster mig over et prosjekt, så man får jo en hvis rutine:wink:, Meget tit tror jeg folk bliver grebet af entusiasme og undervurdere omfanget både tidsmæssigt og håndværksmæssigt - og ikke mindst økonomisk.:smash: Et prosjekt som det her skal ikke være det første man kaster sig over uden professionel hjælp, dertil er det for omfattende, uoverskueligt og økonomisk tungt:crazy:.

Link to post

Lige præcis. Jeg lavede en forlængelse af et skrog samt ny badeplatform sammen med en kammerat i vinters. Det gik der nok også næsten 100 mandetimer med inden vi var færdige. Det er ikke bare noget man lige gør! Men nu springer jeg selv ud i det med min Atlantic her til vinter. Jeg forlænger dog kun badeplatformen med 70 cm og skal prøve at lægge teak dæk for første gang. Min kammerat er dog bådbygger, så det hjælper lidt :smash:

Link to post

Så er der en update mere...

IMG_1844.jpg.cd3b4de307f01ec7ea54661125cc9406.jpg
På agterdækket er der bygget to uoriginale kasser, det skyldes givet vis at de gamle var ødelagt af fugt, noget der er gennemgående på lagt de fleste 3288.

Den største kasse er lavet til gasflasker, og den midste danner første trin i stigen til flybridgen, de er ok bygget, men mangler finish:smash:, så det må der gøres noget ved.
Den mindste kasse havde et adgangshul i højre side, men var ellers lukket. Det er også via den kasse man får adgang til den underliggende luge til udskiftning af olie på bagbord motor.
Jeg tror at man har lavet kassens låg hvor det var meningen at hullet skulle være over den underliggende luge, men fået monteret adgangshullet i den forkerte side. Efterfølgende har man ikke lavet det om….:headbang:

2032088766_Cockpit5Wood1.jpg.195ba2cba98f10ec229240bee83a74f8.jpg

Til venstre kan man se adgangshullet og i midten kan man efter ny udskæring se lugen ned til olie-påfyldning, og ikke mindst komme til den. Det er det rene klamp og dritt.:headbang:
Helt til højre ses udskårne dele til den nye og større luge.
 

523947192_Cockpit5Wood2.jpg.86d8f8ef26293710e69592efb7f3b656.jpg


Låget til den store gas-kasse bliver beklædt med teak så den matcher resten af cockpitttet. Der limes noddet marinekrydsfineer på det eksisterende låg, og laves kanter af teak, afslutning med et standard teak-håndtag.
 

Trin op til flybridge er standard lakerede, det har aldrig været noget jeg har brudt mig om.:smash:
Langt de fleste værfter er da også gået væk fra det, og lader teak stå ubehandlet på trin og brugsflader da ubehandlet teak naturligt giver en skridsikkerhed i modsætning til lakeret. Samtidig er vedligeholdelsen og looket langt bedre i min optik.:wink:

1210891664_Flybridgesteps.jpg.f7c05e4ed08b1c8c1cfdbaabf49907ff.jpg

 

Trinnene var meget grimme og bar præg af manglende vedligeholdelse, så de blev afmonteret og slebet i bund.
Ligesom indendørs har der været brugt noget farvet lak i tidens løb:headbang:, så det er dejligt igen at kunne få den lyse originale teak-farve tilbage.

 

956192712_FaerdigtresultatCockpit.jpg.fb3a78ae8d512154f6975af59b71057b.jpg

 

Det næsten færdige resultat i cockpittet, dækket og sidste finish mangler, men det er blevet ganske godt. Adgang til motor sikret, teak skiftet eller udbedret, afslibning og efterfølgende lakering...Pheew
Selve dækket bliver lavet til sidst da der fortsat skal arbejdes med både flybridge og interiør..

Mere følger...:smash:
 

 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...