Jump to content

Prosjekt: Bayliner 3288 Motoryacht


pam

Recommended Posts

Quote

Manglet bare ei flaske ketchup på det første bildet! :giggle:

@Vidar F.H. - det kan du have ganske ret i :lol:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

@Kenneth 81 Jeg vil faktisk sige at i forhold til de Skandinaviske både fra den tid, så er der bedre overblik og bedre opmærkning/dokumentation- og farvekoder over installationerne. Det hjælper en del at kunne se hvordan det har set ud originalt:smiley:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

pam skrev 37 minutter siden:

@Kenneth 81 Jeg vil faktisk sige at i forhold til de Skandinaviske både fra den tid, så er der bedre overblik og bedre opmærkning/dokumentation- og farvekoder over installationerne. Det hjælper en del at kunne se hvordan det har set ud originalt:smiley:

 

Det er også min erfaring....

F.eks landstrøm opplegget ombord på 3288, med 600 volt skipskabler finner du ikke på EU båter selv i 2020...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lidt opdatering igen...:smiley:
Det er også blevet lidt tid til noget teak-arbejde på flybridgen. I modsætning til en del andre 3288 så var der ingen drinks-holdere i hjørnerne på sofaerne… Men jeg er ikke meget for den plastik-løsning jeg har set på andre modeller.

814199567_Teakdetalilingflybridge.jpg.ddf3f1f1a1c7bb0d727d14b2427d68f3.jpg

 

Udskåret to underlag i massivt teak og med rustfri holdere nedfældet.

Og så kom der endelig styr på flybridge, både med opgradering og renovering. Masser af arbejde med kabeltræk og oprydning af gamle installationer.
Sidste omgang var den nye styre-stol, heldigvis var sokkel-monteringen standard så møtrikkerne passede i den nye stols gevind...

88660294_FlybridgeStyrestol.jpg.e07ac2dc4bffb6b4be5411c980f39178.jpg

Den gamle stol ses til venstre, og den var godt "mør" af tidens tand. I midten den nye stols monterinshuller og helt til højre "basen" der sidder under stolen. 

Hvad der i første omgang virkede som en overskuelig opgave blev langt mere omfattende. Men nu er den færdig. 


498844725_FlybridgefinishNew.jpg.8d9cb483e343aad60b21f2a69aa972eb.jpg


Der er sket lidt fra udgangspunktet og til nu....
 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Der er vist gået lidt for lang tid igen siden update, men som altid skrider arbejdet frem uanset :smash::wink:
Næste opgave der har krævet noget arbejde, og som har været længe undervejs. Skal på forhånd beklage billederne er lidt mørke, men der er mørkt om aftenen i hallen.
 

Nederste styreplads var noget rod fra starten. Jeg har aldrig været meget for den “hylde” der var over vinduerne, det virkede en lille smule ufærdigt hvis man kan sige det sådan.

Så planen har hele tiden været at få “lukket” og monteret det udstyr der skulle være der ind i et nyt panel.

 

I første omgang skulle det gamle udstyr afmonteres, og gamle kabler fjernes. Jeg har postet lidt billeder af det tidligere også.

På de to billeder ses det hele før arbejdet rigtigt gik igang.


1361832907_Styreplads1.jpg.46c540f44a0eaaadde7e8b11347a5f77.jpg

 

“Hylden” består ligesom af 3 sider og da den er udgangspunktet blev panelerne også 3-delt.

De laves i 5mm teak marine-krydsfineer og kanter limes med massive lister. De 3 paneler har ligget et stykke tid og ventet på montering. Prioriteten var at få flybridgen færdig først før det egentlige arbejde med styrepladsen nede gik igang.

Ud over det har der jo skulle trækkes kabler mv, så det ville ikke være optimalt at “lukke” til før nu.
 

376888822_Styreplads2.jpg.ec05295d987ec5ab35d1f95ab91dcbcd.jpg


Yderst til højre ses prøve-fitting af paneler, og det viser meget godt at der er en del skæve vinkler.
 

405773110_Styreplads3.jpg.0827f76f2280834cf0dc9e9221e86430.jpg
 

Yderst til venstre ses et panel prøve-opsat og bag det den lydisolering der er blevet monteret i hulrummet bag.

Det midterste billede viser panelerne monteret og under maling af første lag lak.

Det sidste billede viser færdigmonterede paneler hvor også kontrollen til projektøren er monteret.

 

Panelerne kan selvfølgelig afmonteres hvis der skal opgraderes eller trækkes ekstra kabler mv.

Det var alt for nu, mere følger...:smash:

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Takker for de pæne ord @Fortego @Faxen @SoBo :smiley:

Det var nødvendigt med et nyt sikrings og kontaktpanel til de nye installationer og tilslutninger blå, panellys, toilet, mv. mv.. Det gav mest mening at sætte det lige til højre for styrepladsen.
Selve panelet er relativt standard med auto-sikringer, og det er også blevet til udtag til ladning med USB. 

1975135894_Styreplads4.jpg.bf9563920734a7baaf6bac379a45c2bf.jpg

Som man kan se så sad der i forvejen kontrol til ankerspil, og det hele så lidt rodet ud. For at få "lidt samling" på tingene er panelet blevet malet sort så det matcher resten af de kontaktpaneler der er. 
Det er en relativt simpel løsning, men meget effektiv

2091437471_Styreplads5.jpg.e6774054b65ada3816dbbc05a0eb3026.jpg

Lister og kanter monteres så det hele ser ordentligt ud :smash: (beklager det lidt mørke billede) men man kan da se noget af det der er lavet.

Skal prøve at lave lidt flere løbende opdateringer...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak @Faxen :-)

 

Efter nogle at de lidt sure opgaver tænkte jeg det var tid til lidt mere simple job som ser ud af lidt men ikke kræver det helt store...:smash:
Den kategori må vist være hvor nye fenderkurve og opsætning af den nye bruser på badeværelset går under:smiley: Anyway det tager jo tid det hele, så så gik der et par timer med det også...
1382417504_Smjobs.jpg.d479ae2fde1e1ad2c7dfb06466c4f3ce.jpg

De nye fenderkurve er i en ordentlig dimmention så der er plads til fornuftige fendere og som er i en kraftig kvalitet. Ikke billigt men min erfaring er at det er givet godt ud.  Bruseren i badet var simpel at sætte op, og det eneste der krævedes var en afkortning af selve brusestangen.

... og så var det slut med afslapningen igen...:smash:

Det har været en irriterende "øje-bæ" som man ville sige på dansk at 230 indtaget var af plast-typen, selv hvis den var ny er det stadig ikke kønt. Der måtte naturligvis en af dem i rustfrit på.

494654990_Strm230inlet2.jpg.274e77a37ec7a704a604c8f1286dc4a3.jpg

 

Det var så lidt nemmere sagt end gjort, for der er ikke meget "slup" i kablerne...

Løsningen var at sætte en skruetving forsigtigt på til at holde kablet så man kunne komme til at af - og påmontere...

1848952917_Strm230inlet.jpg.45dc63573e0c953b9689fbdaa551463b.jpg
 

Det ville være katastrofalt hvis kablet blev tabt ned i skroget.... :crazy::smash:

Det var alt for nu.... mere følger...

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Længe siden med en update, men det har jo også været både jul og nytår med travlhed andre steder end på projektet. Godt nytår til alle der følger:cheers_wine:

 

Meget tid er brugt på planlægning af de kommende måneder hvor det helt grundliggende el-system skal opgraderes til moderne standard, agter truster mv. mv. Ud over det skal man jo lige nu beregne en del mere leveringstid på dele, så der er også brugt en del tid på det - håber jeg har husket det hele…

 

Mere om det arbejde følger….


Nogen af de opgaver der dog trods alt er blevet tid til er “mini-renovering” af ankergrej ude foran, montering af nyt anker og nogle af de sidste ting på bad/toilet.:smash:

 

Anker.jpg.b5de1777b84d8cb6e227e5eee594f10b.jpg

 

Til venstre ses ankerspil før og efter oppolering, det er måske knap så tydeligt på billederne, men der er sket en del med både alu og rustfri dele, der generelt var lidt anløben og slidt. Yderst til højre ses det gamle Bruce anker, som ud over at være slidt, var blevet malet hvidt!! Man undres…. :confused:Ikke noget kønt syn.

 

Anker2.jpg.e1cd71ca63c9d458b76eda732e72b54a.jpg

 

Polleringsarbejde med Hempel-produkter. Det nye anker er ligesom det gamle på 15 kg. men i rustfrit stål. Til venstre ses det færdige resultat som er blevet en del kønnere…

 

Badeværelset er jo grundliggende færdigt, men der har manglet nogle af de sidste dele.

 

1540470561_Badevrelse.jpg.27a298b74ba29ec35bcf9fee8bc2a42b.jpg

 

Som det ses er 3288´eren forsynet med en inderskal i glasfiber på bad/wc som tidligere beskrevet. Nemt at rengøre og praktisk, men som det også fremgår ikke videre inspirerende, så det har hele tiden været planen at tilføje lidt mere teak.:smiley:

 

Dels ville jeg gerne kunne lave en ordentlig bænk med “nedklap” over wc og dels gøre noget for at gulvet ikke bliv så glat på gulvet ved bruseren.

 

6098997_Badevrelse2.jpg.4dee8e007b3ebc3598ebd743f16663c9.jpg

 

Man kunne have valgt nogle massive løsninger, men til netop det her brug passer “teak-flet” meget fint.

 

Den ene “plade” er helt kvadratisk, den anden er tilpasset i hjørnerne. Til venstre ses monteringen af de rustfri beslag til montering af det der bliver sædet.

 

1432225366_Badevrelse3.jpg.43234f8db777bf5f02249dbf8a0d1825.jpg

 

Prøvemontering af sædet over wc, den blå tape makere hvor der skal monteres “gummi-dutter”. Der monteres “dutter” under både gulvet, så det sidder fast, og på sædet så det kan støtte på wc.

 

2107292567_Badevrelse4.jpg.2db5edf878746c3877ebd8d65876afea.jpg

 

Det færdige resultat. Sædet kan klappes op - og er egentligt pænt lige meget om det er oppe eller nede. Det gør rummet mere brugbart og behageligt. Til højre ses “risten” på brusegulvet. 

 

Det var det for nu…:smash: - mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak for de pæne ord @Kanalkapteinen :thumbsup:

@Ida Marie III det er bare at komme igang:smash: Ja et trekk hjælper en del. Det var vist mange år siden der sidst havde været overdækning på min her... Så jeg vil tage dit råd og få lavet et. Har du iøvrigt også canvas til vinduerne?

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

pam skrev 26 minutter siden:

Tak for de pæne ord @Kanalkapteinen :thumbsup:

@Ida Marie III det er bare at komme igang:smash: Ja et trekk hjælper en del. Det var vist mange år siden der sidst havde været overdækning på min her... Så jeg vil tage dit råd og få lavet et. Har du iøvrigt også canvas til vinduerne?

 

 

Hei pam

Ja, jeg har canvas trekk til alle vinduer, med unntak av de som vender ut mot akterdekket..

Trekkene er i 3 deler.. 

Til frontvinduet har jeg faktisk 2 typer trekk...det ene er som et finmasket garn.. og en kan se igjennom det på dagtid...det beskytter likevel fantastisk godt mot sterkt sollys om sommeren...

De andre trekkene er vanlig canvas med trykk knapper som feste..

Link to post
Share on other sites

Hei pam.

 

Svært fint arbeid! Imponerande!

Eg kom over tråden for eit par dagar sidan, og har lest tråden.

(Tråden hadde vore betre om det ikkje var så mange bevegelege mojitos som stel merksemd frå informativ tekst og bilete, synest eg.)

 

Det med slitt og kvitmalt anker viser at tidlegare eigar(-ar) har ankra mykje. Det er jo ikkje så vanleg for motorbåtar. I alle høve ikkje her i Noreg. Eg har sjølv malt ankeret vårt kvitt. Dette for at det skal vera lettare å sjå på botnen.

 

Keep up the good work!

 

Ask

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hej @Ask tak for de pæne ord, jeg skal forsøge at undgå for mange bevægelige emoji i fremtiden.
Jeg forstår det praktiske i et hvidt malet anker, men må indrømme at jeg syntes det nye rustfrie er en del kønnere :-)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Elsystemet i 3288´eren er grundliggende godt nok. Det er efter foreskrifterne opdelt mellem AC-kreds og DC-kredse. Og modsat mange både tilbage i starten af 90´erne så er der installeret et reelt landstrøms-system med afbrydere mv.

Men dagens standarder er anderledes end de var for 30 år siden, og for at få en up-to-date daglig “drift” af båden er det nødvendigt at få opgraderet det hele.

 

Jeg tager udgangspunkt i Victron´s skematiske oversigter for at få det hele med, og systemet bliver også et Victron, da det hele kan overvåges og udbygges om nødvendigt.

Det betyder tilføjelse af diverse afbrydere, master-sikringer og ladefordeling samt tilføje en reel jord-forbindelse med et jord-plan i bunden.

 

Det centrale bliver en af Victron´s inverter/chargers (12/1200/50) en kraftig sag der bør sikre selv fremtidige opgraderinger eller ændringer i systemet.
ElSystem.jpg.f404e1ce615a6f1934c656b7807b180e.jpg
 

Masser af dele er ankommet. Midterste billede ses den forventede placering, for at kunne få en ide om pladsen er der lavet en skabelon i pap af det nuværende placerings-sted (hvid plade med den gamle Victron lader).

Til højre ses en princip-opstilling, som det ses til højre så kommer der til at mangle lidt plads så pladen må gøres større…
ElSystem2.jpg.9e349e32e1290dc5d489e5391c2db9da.jpg

 

Det relativt store AC-panel med måler og kontakter til bl.a. vandvarmer og micro-ovn.

 

Der er orden i sagerne på bagsiden, så det er rimeligt overskueligt. Der er selvfølgelig benyttet amerikanske farvekoder - sort, hvid, grøn, som konvertere til brun, blå og gul/grøn her i Europa.
Mere følger...:smiley:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

@Faxen ja det er jo korrekt, men det er ikke destomindre en ordentlig omgang. @Ida Marie III sommeren er ikke så langt væk endda, så der må arbejdes:smash:

 

Lille opdatering her...

Fortsat en del arbejde med kabeltræk, både til den renoverede/opgraderede landstrøm og netværkskabler for både monitorering og styring af lader/inverter...

 

ElSystem3.jpg.58bbd31bad41cb51db61591c41d0c458.jpg

 

Her ses panelet til styring og delvis overvågning af Victron-systemet Systemets styring og monitorering sammenkobles med LAN-kabler...

ElSystem4.jpg.f17ac244af668c917ad5047dd8a5b9b9.jpg

Til venstre nyt HPFI-relæ som sidder direkte på landstrøms-inlet. Det monteres i skabet umiddelbart ved siden af den store AC-tavle hvor den er skjult men samtidig nem at komme til. Til højre netværks/LAN-kabler klar til at blive trukket gennem båden. Der benyttes farvede kabler til både den nye landstraøm/retur fra inverter, og netværk og koderne føres ind i bådens manual.

Skulle gøre service/overblik lidt bedre fremadrettet.

 

Må indrømme at det er noget af et job at få trukket kabler fra styrepladsen og hele vejen agter. Der bliver beregnet 10 meter kabel til den tur, men ca 80 cm i hver ende til montering.
3288Cable.jpg.16a7639171c5dc33cd68100f9a300ad6.jpg
 

Her ses kabelvejen for denne installation. LAN - styring blå, overvågning grøn og landstrøm orange.

Kabler som har med bow og den kommende agterpropel er trukket mellem motorene og kabler til det nye varme system trækkes yderst ved styrbord motor...

 

Mere følger...

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...