Jump to content

Prosjekt: Bayliner 3288 Motoryacht


pam

Recommended Posts

Så blev det tid til en lille opdatering igen...
 

Det gamle køkken trængte til en opdatering. Komfuret var rustent inden i og var slidt efter mange års tjeneste, så det måtte skiftes. Mange 3288 - særligt de nyeste af dem har monteret en microovn.
Her var den åbenbart blevet fravalgt hvilket er en skam.

Udover det var køkkenet generelt meget slidt hvilket også kan se tidligere i tråden hvor gulvet blev skiftet.

Første ting ud komfuret… og bagvægen males…

 

2116430643_Kkken.jpg.4b2bcad44b2206783dda69215ad4763d.jpg

 

Det nye komfur er en del mindre i højden end det gamle (omkring 15 cm.), så det er nødvendigt at lave en sokkel for at få det op i korrekt højde. Sokkel laves i teak marinekrydsfineer.


1294963387_Kkken2.jpg.22972dbb5213fffb04b8ef834f541d36.jpg

I toppen l monteres vinkelbeslag så der kan laves en ramme til komfuret.

Der monteres en ny 20 liters microovn. Den køre naturligvis på 230V landstrøm.

Da det var en option fra på en nybygget båd, var Bayliner heldigvis så organiseret på deres travler-værft at alle installationer var forberedt og monteret, så kunne kunden selv sige til og fra hvad de ville have deres nye båd levert med, og så var det kun fronterne på skabe mv. der blev skiftet.

230V landstrøm er ført helt op, så strøm til mikroovnen kan sættes til umiddelbart.:thumbsup:
 

418608107_Kkken-microovn.jpg.9bc68e120066c26f2c0e7cc0b150a4e7.jpg


Pre-installeret 230V ses på venstre billede og i midten forskåret ventilationshul på bagpladen i skabet. Sidste billede afdækning i teakfiner groft skåret til.

185128859_Kkken2.jpg.7f493d2ac0aa084d9e1624f5e835ce8c.jpg


Gammelt køkken/komfur/skabe til venstre, i midten prøve-fitting af komfur og til venstre det næsten færdige resultat.
Der er sket en temmelig stor ændring/opgradering, nu mangler finish-arbejdet med tilslutning af lys mv. 

Mere følger....:smash:

Link to post

Der er gået lidt tid siden sidste opdatering. Der har været flere udfordreinger både med at få de rigtige dele hjem, men også med tid, da andre projekter har krævet opmærksomhed.
 

Men på motoryacht prosjektet er der alligevel sket en del. :smiley::smash:

 

Som nogen måske kan huske så var alt teak udvendigt meget medtaget efter mange års misligeholdelse… Teak er hårdt og kan holde til meget, men her var det i sidste øjeblik med få redet nogle af delene.
 

Agterdækket har været lakeret af flere omgang, men har nok ikke modtaget nogen form for vedligeholdelse de seneste 10-15 år og har også været udsat for vind og vejr.

Det er tydeligt at det har været hårdt for dækket og mange havde nok også dømt det dødt og klar til udskiftning bare ved at se på det….
 

127809363_Agterdaek1.jpg.2255872ac4b467c0eaf121085164d811.jpg


Dækket er imidlertid lavet af relativt tykke planker, hvilket gør det muligt at redde..
 

1897045962_Agterdaek2.jpg.9aa99cd908e4b8ec1af1eb03fefa2210.jpg


Her er afslibningen begyndt, man kan se hvor dybe skaderne er særligt på billedet til højre, og hvordan vand er trængt gennem lakken ned i træet og skabt dybe revner…
I midten kan ses et af trinnene til badestigen, også her så det slemt ud…


Det har været et kæmpe arbejde at få de mange lag gammel lak og skadede øverste del af teak-plankerne slebet ned og ikke mindste få udjævnet dækket....  Det har vel samlet krævet ca. 8 timer.:crazy::smash:
Første omgang blev med excel-sliber og 40 grid slibepapir, det er groft, men det eneste der kunne trænge igennem og ned til den "den friske teak". Efterfølgende har dækket fået en slutslibning med 120 grid og rystepudser.
 

1589419222_Agterdaek3.jpg.480a6aad4531f88ac9f48de18f021460.jpg


Her ses det færdige resultat, og det blev jo ganske godt, på midterste billede ses også de færdige trin til badestigen. 
 

Det var så en lille update, jeg håber ikke der kommer til at gå så lang tid igen før næste update…:smash:

Link to post

Tak for alle de positive tilbagemeldinger:smiley::smiley:
 

Nå, så blev det vist tid til en lille opdatering igen. Efter den store tur med agterdækket er turen kommet til badeplatformen.

 

Den er tidligere forstærket og der monteret med en flot speciallavet kant rundt i rustfrit stål.
Desværre hat tidens tand ikke været så flink ved belægningen, og for at køre temaet videre med det eksklusive look skal der teak på platformen.

 

Badeplatforn1.jpg.130fa14420836bf16d3a310ea5510df0.jpg

 

Overfladen ser egentlig generelt ok ud, og skal “bare” slibes og renses for at monteringen kan begynde.
Afmonteringen af den rustfrie liste skulle egentlig være en simpel opgave, men boltene der holdt den rustfri kant har ikke været i en ordentlig legering, så mange var rustet på undersiden og måtte bores ud, noget der tager tid.:headbang::smash:


Badeplatforn2.jpg.59641a5b5b11324f4eb155d00c06e05d.jpg

 

Badestigen er i kraftigt rustfrit stål forsynet med teak-trin. Den skal flyttes over til bagbord side hvor der også er ophæng til gummibådens motor.

Også her var skruerne rustet, men det kunne løses med WD40
Sidste billede viser platformen efter afmontering af lister og andet.

Herefter rengøring og affedtning med acetone for at klargøre til limning.

Badeplatforn3.jpg.e523117d8e8076edc31e0ea23c8ff7f8.jpg
 

Teakfineeren limes på med West System epoxy, det er nemt at arbejde med og er vandtæt. 105 med enten 106 (langsom) eller 105 hærder (hurtig) .
På sidste billede en hurtig prøvelægning af de udskårne plader.

Badeplatforn4.jpg.19399c428d765a84d9ba34578db1603e.jpg

Her er pladerne lagt, og på første billede er den rustfri "fender-liste" lagt klar til montering.
Da det er 105 hærder der bruges skulle monteringen gå hurtigt, derfor ingen billede af det, men det er egentlig meget simpelt. Epoxy fordeles jævnt over området helt ud til kanterne, herefter lægges pladerne på plads. Vigtigt at de bliver fæstet, da de i starten nemt rykker sig rundt/glider i den våde epoxy. Herefter lægges der jævn tung vægt på pladerne (vi brugte store træklodser) til det hele er tørt.

På midterste billede monteres fenderlisten, den monteres i sikaflex og med bolte gennem. På sidste billede tilpasses kantlisterne ind mod skroget.

Badeplatforn5.jpg.cb28967a352a51a1a0f4b6516d4975c2.jpg

 

Kantlisterne monteres også med epoxy, for nemhedsskyld bruges den tube der kan gå i en fugepistol og som blander automatisk. Den er lidt kostbar, men gør mindre opgaver en del nemmere. Kantlisterne monteres i midten med vægt og afstandsstykker ind til skroget.

Efterfølgende skal der fuges i kanten.

Det var updaten for nu.... mere kommer:smash:

Link to post

Allright, tid til en lille opdatering...:smiley:

 

Vi er efterhånden nået til flybridge. Den manglende vedligeholdelse er tydelig både på instrumentpanel og med skruer og huller på mange flader. Til. ejer har påsat rustfri stål plader for at skjule hullerne. Det er ikke særligt kønt, træværk har ikke set vedligeholdelse i mange år.

 

2119526828_Flybridge2-2.jpg.caddb0b1d668409a4aab5c2055929d3c.jpg

 

Instrumenterne er “gulnet” pga sollys og selvepanelet som er lavet i aluminium er anløbet of mat. Det skal der selvfølgelig gøres noget ved.

Instrumenterne redes og kommer til at se ud som nye hvis de poleres op, billigste løsning er Biltema´s kit til bil-lygter. Det består af pollerpasta og sealing.

 

1653541310_Flybridge4.jpg.ce05ce82a6233f8b340c1a19e6252122.jpg

 

Og det hjalp jo en del, det bule tågede skær der var på instrumenterne er væk og de er klare og pæne igen.


777041666_Flybridge5.jpg.19752c62f308851d320356611d2439ff.jpg


Afslibningen af teaklister og udskæring af nye teak-detaljer. Selve lay-out beholdes men de gamle kopholdere, “radio-luge” skal skiftes. Beslagene på vindskærmen er heller ikke kønne, og der er en skade ved det forreste beslag som skal laves
 

2033492117_Flybridge3.jpg.440c1b95d465e92ef4e9904907cacbb3.jpg

 

Prøve-fitting af teak-detaljer, der udskæres af massive teak-planker. Der bores huller til nye kopholdere mv.

Under selve instrumentbrættet har der i beggesider været monteret afskærmning/fineerplader. Det har oprindeligt været teak-fineer, men manglende vedligeholdelse har ødelagt overfladen for meget til at de kan reddes. Selve pladerne er dog gode nok, så løsningen bliver en hurtig afslibning og efterfølgende 2xgrunder grunder med 1-komp. Hempel og 2x slutstrygning med Hempel 1-komp topcoat. Det giver en fin og blank overflade og nyt liv til de to plader.

 1245379525_Flybridge6.jpg.b25e96e4f27be767cb47d326323aa945.jpg 

Det var alt for nu, mere følger....:smash:

Link to post
Ida Marie III

Flott arbeid pam...

Ser ut til at vindskjermen din på flybridgen er uoriginal...

Du får fortsatt original deler til båten fra USA...

Jeg måtte bytte min vindskjerm etter orkanen Nina for en del år siden...knakk pga opplagspresseningen presset på...

Fikk kjøpt ny fra USA...

Link to post

@Ida Marie III  - takker, det er hårdt arbejde :wink: Ja, skærmen er uoriginal, den er lavet med kraftige rustfri beslag som jeg har afmonteret og får polleret op. Selve skærmen er i to dele i plexiglas. Den så ikke godt ud. Det er blevet poleret op - igen med Biltema´"lygte-kit"

Vindsjaerm.jpg.aa763d92ac6b1430d304b240adc89b45.jpg

 

Til venstre kan man se hvor slemt det var med ridser og slid - skærmen var nærmest tåget. Pollermaskine og slibepasta. Helt til højre efter behandling, nu kan man faktisk se igennem...:thumbsup:

Ved det er muligt at få langt de fleste originale dele..
@Ida Marie III Har du et bestemt sted hvor du bestiller dele i USA?

@abro - tak for de pæne ord:wink:
 

Link to post
Ida Marie III

Hei pam

Er i Spania nå...alle papirer og adresser igjen i Norge...men det heter

Boaters Discount in La Conner, WA 

 

Søk på det...De har det meste til din skute...👍👍😉

 

Edited by Ida Marie III
Link to post

En lille update så det ikke ser ud somom projektet er gået helt i stå :wink:
Der er meget "pille-arbejde" i øjeblikket med kabler og montering der ikke visuelt er ret tydeligt da det foregår "bag facaden" men arbejdet med flybridg går videre også med lidt tydeligere ting:smash:.

Noget af det jeg ikke ikke brød mig om var det uoriginale rat. Der er ikke noget i vejen for at skifte rat til et andet end det originale, men man skal være opmærksom med design, og det her klædte ikke båden.

1242735726_UdskiftningratFly.jpg.16a9314c1c58442b0d9bb9bd3da4c958.jpg

 

Det viste sig dog at det var lidt af en opgave at få det af:headbang:, og der måte gang i det tunge værktøj for at vriste det løs. En aftrækker løste dog opgaven til sidst....

 

Montering af projektør var lidt en udfordring. 3288 havde en option som ny med montering af projektør foran på flybridge. Det var selvfølgelig ikke tilfældet her, så der måtte tænkes lidt.
Motorlanternen var monteret på et lille “repos”, som præcist var stort nok til at kunne understøtte monteringen af en ordentlig projektør. Motorlanternen var det alligevel planen at flytte op på targabøjlen sammen med anker og agterlanterne.

 

2145249892_Projektr.jpg.57774334563cbb004b82293caf213ef8.jpg

 

Jeg ville have en ordentlig projektør på, men foden på en Jabsco 146 er relativt stor så der måtte laves en lille plade. Stedet for at lave den i rustfrit blev den lavet i marine-krydsfineer, behandlet med Hempel light primer og til sidst med topcoat.

1625791389_Projektr2.jpg.31b3a1982cecb37af8bca9c441fd49aa.jpg

 

Pladen monteres på “repos” med Sika og skruer, Og ja, den blev lidt mere hvid end skrogfarven, men jeg forventer at den “dæmper” sig lidt med tiden. Det er under alle omstændigheder pænere end et stort rustfrit beslag.

Sidste billede er projektøren monteret, da det er en dual-station installation skal der trækkes dobbelt op i kabler og monteres to kontroller, men det vender jeg tilbage til.

 

Op-pollering af de gamle beslag til vindskærmen på flybridgen blev gjort eksternt, og det blev pænt. Det kan anbefales i nogen tilfælde hvor “godset” er tykt nok eller beslaget skal speciallaves hvis det skiftes.

 

1590616886_Flybridge7.jpg.57107b02759fca10252cb4cd550dca2d.jpg

 

Det begynder at ligne noget på flybridgen, der mangler stadig en del kabeltræk til lamper mv. så der er stadig åbent i den ene side under dashboardet i højre side. Da jeg ikke i denne omgang udskifter auto-piloten og jeg ville have et ekstra display på flybridge, måtte jeg til at lede. Jeg fandt et brugt 6002 i god stand som passer lige mellem de to rpm-tællere:thumbsup:

 

Beslag_udskiftning.jpg.3d3b8c82cc01fd07c013680cde914119.jpg

 

Flere beslag skiftes… både dem til VHF antenner og til dækslugerne var enten istykker eller for medtaget til at pudse op..

….. mere følger…

@Ida Marie III jeg har tjekket det firma som du henviser til, det lader til at de er lukket - i hvert fald delvist, men der er andre hvor de har dele om man trænger :smiley:

 

Edited by pam
Link to post
Ida Marie III
pam skrev 1 time siden:

 jeg har tjekket det firma som du henviser til, det lader til at de er lukket - i hvert fald delvist, men der er andre hvor de har dele om man trænger :smiley:

 

Ok, er et par år siden sist jeg var i kontakt med dem...Corona gir en del kjedelige utslag...

 

Er godt å se at du har fått byttet tilbake til det originale Destroyer rattet på flybridge...:thumbsup:

 

Ser også du monterer lyskasteren der den originalt er montert fra fabrikk....lanterner står originalt oppe på targa bøylen...

 

Imponerende jobb du gjør...:thumbsup:

Link to post

En lille opdatering - dog uden billeder denne gang, for hvem gidder se 10 billeder af kabler og kabeltræk....:wink:
Der er nu fjernet omkring 15 kg gamle kabler, både alm. strømkabler og gamle navigationskabler til bla. radar ekkolod-kabler mv. Samtidig er der trukket nye bl.a. installeret et Raymarine seatalk back-bone system så der er fuld forbindelse mellem fly og nede. Ud over det trukket nye antennekabler til VHF Seatalk ng mellem de to plotterskærme så de deler data, delvist ny strøm, og ikke mindst kablerne til Radar og projektør.
Dem der har prøvet at rode med den type job ved hvor lang tid det tager...:headbang:

Link to post

Å rydde i kabler og el-anlegg er en utakknemlig jobb: Når man endelig er ferdig etter utallige timer (og grenseløs frustrasjon som oftest) så ser alt som regel helt likt ut som før man startet. Men på den andre siden så føles det veldig godt å vite at det elektriske faktisk er i orden og vil forhåpentligvis ikke lage noe krøll på mange år. :cheers:

Link to post

@Kenneth 81:lol: det kan du have ret i - og andre spørge hvad man har brugt så meget tid på....:lol::diving::headbang:,  Prøver dog at få fjernet så meget dårligt kabelarbejde som muligt, og få orden i tingene. 

Lidt billeder fra arbejdet alligevel....

 

1548291730_Kablerkabler.jpg.9dfd7d4d935f98cd82ee7a44a89fcc09.jpg

 

Lidt efter lidt kommer der orden i tingene, og udskiftning og rep af kabler som det på billedet i midten (ren brand-fælde....) Sidste billede - der kommer orden :smash: og original kabelføring er genetableret sammen med nyt. Der er nu ført kabler ned til et nyt bryderpanel der skal sørge for strøm til ny led-belysning mv. på fronten af styrepladsen. Som med alle andre dele så er der forsinkelser på leveringerne, så i værste fald må afslutningen af arbejdet skydes til december....

Mere følger....

Link to post
pam skrev for 22 timer siden:

@Kenneth 81:lol: det kan du have ret i - og andre spørge hvad man har brugt så meget tid på....:lol::diving::headbang:,  Prøver dog at få fjernet så meget dårligt kabelarbejde som muligt, og få orden i tingene. 

 

Kjenner så alt for godt til det der... :giggle: Jeg byttet hele det elektriske anlegget i en Biam 800, det tok en hel vinter, mye penger og utrolig store mengder blod, svette og tårer, men det ble bra til slutt! :cheers:

 

Med tanke på hvordan det elektriske anlegget ser ut på mange gamle båter så er det jo ett rent mirakel at det ikke brenner oftere enn det gjør... :sweat:

Edited by Kenneth 81
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...