Jump to content

Med Trudelutt på båtferie 2020


Lars H.

Recommended Posts

Nei da, vi gikk direkte fra Strömstad til Hunnebostrand i flatt vann både på Kosterfjorden, Gule Humpen og Humparne. Her ligger vi godt kailangs med nesten full havn. Det er jo langhelg. Mandag går vi videre til Springet (Svensk sin private brygge). Videre derfra? Si det?

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vi hadde tenkt å gå videre idag, men ligger fremdeles i Hunnebostrand. Vi har tenkt oss til Springet (innenfor Fisketången), men idag blåser det hatter og høy fra SW, spesielt rundt Fisketången. Imorgen skal vinden løye, snu og dreie på NV og solen skal komme tilbake, så da blir det å forflytte seg. Her er det billig å ligge, havneavgift 60kr + 60kr. for strøm. Det er lite folk rundt i gatene, men jeg observerte at i hvert fall to av spisestedene var åpne, det ene med live musikk.

 

Her minker det på helgebåtene. Det var ganske mye båter, men alle lå kailangs, både der det er bøyer og liner. Vi er 3 norske båter her, Flid, en ukjent seilbåt og vi. Det norske flagget vaier i vinden på kaien sammen med det danske og svenske.

 

 

hunnebo_2020_mai.jpg.0610840351ba36720ead7a9d6376c89c.jpg

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå i helgen har det vært betjening et par timer om eftermiddagen i havnevaktbuen med oppslag på døren om tidspunkt. Den lappen gikk til igår, så hvordan det blir idag, vet jeg ikke. Det sto ingenting på noe oppslag om Dockspot.

 

Edit: Fant noen oppslag om Dockspot, så betalte på den måten for den ekstra natten til imogen, 60kr + 60kr som i buen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 23.5.2020 at 17.17:

Nei da, vi gikk direkte fra Strömstad til Hunnebostrand i flatt vann både på Kosterfjorden, Gule Humpen og Humparne. Her ligger vi godt kailangs med nesten full havn. Det er jo langhelg. Mandag går vi videre til Springet (Svensk sin private brygge). Videre derfra? Si det?

 

Du får hilse!

Link to post
Share on other sites

Det skal jeg, han pleier å komme nedom bryggen. Flid gikk foresten herfra i kveld og ligger nå I Kungshamn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Starter på en liten miniferie selv i morgen, men holder meg nok til Norge foreløpig, hovedsaklig Vestfold, hadde jeg tenkt. Har sju dager til disposisjon. Men samtidig har jeg fortsatt hjemmekontor, så jeg behøver egentlig ikke være hjemme til søndag, jeg kan jo jobbe hvor som helst (har med meg PC og har mobilt bredbånd i båten), så nå sitter jeg og vurderer om det blir en uke til eller to...:giggle:

Link to post
Share on other sites

Idag ble det Sotekanalen, ut Kungshamn og rundt Fisketongen og inn til privat plass i Springet båthavn hos Svensk. Nå er det sol og "sommer" og Hansentoppen over kalesjen er tatt bort. Onsdag er planen å gå til Fiskebäckskil for å ligge der over pinsen. Vi har god tid. Idag var det en 10 minutters gangtur opp til Systembolabet for litt rødt.

 

springet_mai.jpg.d3e73b9c4c7825fce05b190ec5a0420f.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da ble den en tur på godt under timen. Her vi nå ligge, blir vi til søndag, vi har god tid. Hvor vi ligger? He he, se på bildet. Max pleier å bli avbildet sammen med Ronja hvert år. Men noen har rappet vannskålen til Ronja!

 

ronja_2020_mai.jpg.8c84a4443ed18bcee56f0ee5d30133ac.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sorry, feilskriving. Vi brukte 1 time og 40 minuter, altså godt under 2 timer. Og ja,Fiskebäckskil er rett.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger fremdeles og koser oss i Fiskebäckskil. Planen er en tur til Käringön, men da må det bli i denne uken. Etter det blir vi flådd, selv med en båt på 27 fot!

 

avgift.jpg.0c44ab7c3b7d13624581602fa4eb50bd.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare havneavgifter som er kostbart her i Sverige. Jeg sjekket nettopp pumpeprisen for bensin og diesel her i Fiskebäckskil, SEK15,60 for diesel og SEK18,90 for bensin! Jeg er glad jeg fylte opp hjemme og har store nok tanker hjemmefra til Göteborg og hjem igjen. Mener å huske at jeg betalte kr.9,70 i Son. Jeg er glad jeg er pensjonist med trygg pensjon og ikke permitert pga. korona.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gode poenger. 

Jeg fylte 80 liter diesel på kanner i Son for tre dager siden, pumpeprisen var da kr. 9,09. Flere steder langs svenskekysten runder SEK 18 med god margin for møkkadiesel. Hulda skulle altså betalt SEK 600/døgn. Og i og med at den norske lira ligger dårlig an, må man plusse på 10%. Altså nesten 660 kroner for å skvalpe på Käringön, det er det ikke verd, selv om det er fint der. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og så ble det litt action her, en stakkar med motorproblem ble tauet inn av en diger losbåt og plassert fint inn i havnen!

 

pilot.jpg.29d31a304ef971ca4976d67311199e15.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 28.5.2020 at 21.33:

Det er ikke bare havneavgifter som er kostbart her i Sverige. Jeg sjekket nettopp pumpeprisen for bensin og diesel her i Fiskebäckskil, SEK15,60 for diesel og SEK18,90 for bensin! Jeg er glad jeg fylte opp hjemme og har store nok tanker hjemmefra til Göteborg og hjem igjen. Mener å huske at jeg betalte kr.9,70 i Son. Jeg er glad jeg er pensjonist med trygg pensjon og ikke permitert pga. korona.

 

Hei, har en kompis her i Stenungsund . Han hevdet å ha fylt grønn fiesel i Lysekil til Kr.11 per liter . Ellers så ligger jeg i Mollesund et par dager, om du drar videre

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 28.5.2020 at 22.44:

Og så ble det litt action her, en stakkar med motorproblem ble tauet inn av en diger losbåt og plassert fint inn i havnen!

 

pilot.jpg.29d31a304ef971ca4976d67311199e15.jpg

 

Nå vet jeg hvorfor stakkaren ble tauet inn. Han hadde kjørt på en svømmende elg i Strömmarne! Om han hadde fått geviret i propellen eller hva, vet jeg ikke. Jeg har sjekket Göteborgposten der det skulle være en artillel, men ikke funnet den. Og jeg hørte faktisk på VHF'n at det var noe som skjedde, da var det snakk om et rådyr.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...