Jump to content

Med Trudelutt på båtferie 2020


Lars H.

Recommended Posts

Som sagt, gikk vi fredag til Springet (Kungshamn). Her ligger vi fremdeles selv om vi hadde tenkt å gå til Hunnebo idag. Men med grisevær med regn og kuling imorgen og overmorgen ligger vi her til torsdag. Her ligger vi godt fortøyd kailangs med strøm og vann på privat brygge, systembolag og stor matvarebutikk 10 min unna.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så mye spennende å fortelle om her, vi lever et latmannsliv og koser oss. Etter Springet ble det noen dager i Hunnebostrand i vekslende vær før vi idag forserte Humparne i en dag med glippe i i vinden. Nå ligger vi godt fortøyd kailangs i Hamburgsund, og her blir vi nok liggende over helgen og ut i uken til meldt uvær gir seg og vi kan passere Gule Humpen videre hjemover.

 

vind_gulehumpen_2020.jpg.22d73b8df4df6baee669519e6336dd7c.jpg

 

Vi er friske og raske uten symptoner på Korona. Vi holder avstand til andre, går ikke på krogen for å spise og bruker håndsprit om vi tar i noe annet enn hverandre og båten. Ved betalingsautomaten for havneavgift her (SEK340 med strøm) hang det to flasker med håndsprit.

 

betalingsautomat_og_antiback.jpg.4191ace38407d650a74d8e170d008264.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger som sagt fremdeles i Hamburgsund og venter på bedre vær for å forsere Gule Humpen (og Kosterfjoerden deretter). Så langt ser det ut til at vi går herfra på onsdag mot Strömstad. Alt etter vær, blir det en stopp i Tanumstrand. Vi må innpom Strömstad for å få "svenskepillen" til skipshunden, for så å vente minst 24 timer før vi kan krysse grensen til hjemlandet.

 

Havnen her er trygg og god og trivelig, men fra og med i dag blir en flådd økonomisk i Tanum kommune. Idag gikk prisen for båter opp til 10 meter med strøm opp fra SEK340 til SEK400!!!!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 7 minutter siden:

Vi ligger som sagt fremdeles i Hamburgsund og venter på bedre vær for å forsere Gule Humpen (og Kosterfjoerden deretter). Så langt ser det ut til at vi går herfra på onsdag mot Strömstad. Alt etter vær, blir det en stopp i Tanumstrand. Vi må innpom Strömstad for å få "svenskepillen" til skipshunden, for så å vente minst 24 timer før vi kan krysse grensen til hjemlandet.

 

Havnen her er trygg og god og trivelig, men fra og med i dag blir en flådd økonomisk i Tanum kommune. Idag gikk prisen for båter opp til 10 meter med strøm opp fra SEK340 til SEK400!!!!

 

Det hjelper lite med litt billigere rødvin og utvannet pils når havne prisene er 4 ganger høyere en hjemme...

Link to post
Share on other sites

Vel, men å finne gjestehavner med strøm, vann servicefaciliteter for NOK 100, er vel vanskelig å finne?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 30 minutter siden:

SEK400!!!!


Nå har vi turnert Svenskekysten både vest og øst i snart 3 mnd. i år og dyreste havneavgift har vært Hanö med Kr. 280,- for <12m båt. Billigste vi har sett er Styrsö Bratten gjestehavn utenfor Gøteborg med kr. 150,- for et par dager siden. Får du kroppsvask, rundstykker og VG inkludert i leia hver morgen i båten?

 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Barbaria skrev 7 minutter siden:

Får du kroppsvask, rundstykker og VG inkludert i leia hver morgen i båten?

 

Ja da, ikke VG men GP. Nå har alltid Tanum vært stive på prisene, men nå kjører de fleste opp prisene i høysesongen. Vi dro nedover vestkysten 20. mai, og den første måneden var det stort sett helt greie priser de fleste stedene ned mot Göteborg. I Fiskebäckskil var prisen dobblet på hjemtur i forhold tl da vi dro sydover.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Stive priser, tja 400 kr er mye penger, men de stakkars Svenske gjestehavnene trenger vel alle de kronene de kan få i år.

 

Vi vil jo gjerne ha de der i kommende år også.

 

Da er det bra at slike som Lars bidrar i år👍🙂

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Den leia synes jeg er så kronglete, har gått der før. Når vi har passert Gule Humpen blir det bare å skuffe på i hele 7 knop! Det strekket er langt nok, og så vil vi gjerne rekke veterinæren før stengetid så vi ikke må ligge en ekstra dag i Strömstad. Nå skal vi hjem! (i karantene)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 17 timer siden:

Vi ligger som sagt fremdeles i Hamburgsund og venter på bedre vær for å forsere Gule Humpen (og Kosterfjoerden deretter). Så langt ser det ut til at vi går herfra på onsdag mot Strömstad.

bra Lars H

Det er alltid noen tøffinger som driter i vær og vind. Eller kanskje de ikke   forstår værmeldingene? Krever kompliserte , kostbare og farlige redningsoperasjoner og setter andres liv i fare. Dessuten blir beredskapen svekket. Redningsselskapet på sin side er bekymret for alle de nye båteierne. Det er tøffingene som er risikoen. 

 

https://www.nrk.no/sorlandet/seiler-ble-reddet-i-dramatisk-aksjon-1.15080677

Link to post
Share on other sites

Og så ligger vi i Tanumstrand klar for å forsere Gule Humpen og Kosterfjorden til Strömstad imorgen da værforholdene ser greie ut.

 

gulehumpen_juli_2020.jpg.2dd88fdf8e717f4cb49147c7a8d7b8d3.jpg

 

Men dette blir siste gang vi besøker denne havnen i høysesong. Hvilken havneleie! SEK390 + SEK65 = SEK455 for strøm for båter opp til 10m. Hva det koster for større båter tør jeg ikke tenke på. Til og med strøm er dyrere her enn alle andre steder vi har vært.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 6 timer siden:

Er det mange av disse som er norske?

Hva er prisen i Tanum og etterhvert Strømstad for tiden?

Ellers god tur over Tjurpannan

 

Les mine innlegg like ovenfor.

 

Som Hulda har observrt, ligger vi nå i Strömstad etter en fin tur over Gule Humpen og opp Kostersundet.

 

Jeg har vært med Max hos veterinæren for "svenskepillen" som han må ha for å komme inn i Norge. Den må virke minst 24 timer før vi krysser grensen til Norge imorgen. Vi regner med å gå litt over 1200, og da er vi vel hjemme i halv sju tiden.

 

Havneavgiften her er mye mer levelig enn de SEK455 med strøm i Tanumstrand, her har jeg nettopp betalt SEK300 med strøm.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og til deg Hulda: Jeg har vært tom for rødt et par dager, men nå er kvoten fylt opp!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Hulda skrev 59 minutter siden:

Da er det bare å trekke dyna over hue i10 dager og sutte på kartongkrana :-) Her sliter jeg på 950 moh, defekt selvstarter på pizzabilen og tom for alt. Kun en sixpack Munkholm.

 

Hæ? Er det alderen som gjør deg til å finne på slikt? Jeg forventet besøk av en ung mann her i Strømstad medbringende en flaske rødt! Og kranen fra systemet er allerede åpnet!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...