Jump to content

Med Trudelutt på båtferie 2020


Lars H.

Recommended Posts

Vi bare koser oss her i 20gr.+. For noen minutter siden vikk vi besøk av en annen (svensk) sagabåt som vi traff sist år. Imorgen blir det nok tur til Käringön, om alle helgebåtene kommer seg hjem i løpet av formiddagen Vi satser på longside på bryggen ved det hvite huset.

 

karingon_20200530.jpg.f2bbdb09cb879c595d535c8bf71068a2.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som dere storkoser dere @Lars H., hyggelig å se og nyt ferien!
 

Lars H. skrev for 2 timer siden:

 

Nå vet jeg hvorfor stakkaren ble tauet inn. Han hadde kjørt på en svømmende elg i Strömmarne! Om han hadde fått geviret i propellen eller hva, vet jeg ikke. Jeg har sjekket Göteborgposten der det skulle være en artillel, men ikke funnet den. Og jeg hørte faktisk på VHF'n at det var noe som skjedde, da var det snakk om et rådyr.

Det kommer nok til å bli årets vits på julebordet til forsikringsselskapet som måtte ordne opp :)

 

Ellers er jeg ikke helt enig i «stakkaren». Vet elg kan dykke, og får ta forbehold om det, men en elg som svømmer er langt mer synlig enn svømmere, og bare en del mindre synlige enn kayaker. Fører man rask båt følger man godt med, hvis ikke får man gå ned i dorgefart.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå kom jeg på en episode en gang for sikkert nærmere 30 år siden da vi lå fortøyd nord på Håøya (Oslofjorden) med anker. Da var det en elg som kom svømmende, og jeg måtte hoye og rope for at den ikke skulle gå i ankerlinen vår!

 

elg_hoaoya.jpg.756243d3c683b337b4eb8d07f25c02e5.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så ble det en tur i speilblankt vann til Käringön. Riktignok fikk vi en motortstopp utenfor Fiskebåackskil og måtte taues inn til havnen før skipperen fant ut at han hadde surret, men nå ligger vi altså her i vindstille, sommervær og ikke en sky på himmelen. Kapteinen har faktisk fått på seg kortbuksen! Vi ligger 10m fra Flid som bare venter på å komme seg til Läsö.

 

sleping.jpg.988ed56794b1b0c466937be057e244db.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er tomt for rødt, håper på påfyll i Skjärhamn.

 

Det som skjedde var at vi tok tampene, jeg trykket på startknappen, motoren startet og vi tuslet stille utover mellom bøyene som der er merket med "max 5 knop, gjelder even for gummibåter". Men så mistet vi motorkraft og motoren stoppet. Startet et par ganger og fikk endret retning inn mot havnen igjen, men måtte gi opp.

 

Dermed ble det å ringe til havnen, Lyckans Slip med verksted og de kom ut med en båt og tauet oss inn til bryggen igjen.

 

Kapteinen på hodet ned i motorrommet for å sjekke, men der så alt OK ut. Å opp igjen etter å ha røsket i alt av ledninger og dieselslanger.

 

Men for fanden! (undskyld uttrykket), hvor var startnøkkelen? Den lå inne i salongen etter at vi hadde vært på butikken og låst båten.

 

Motoren lar seg fint starte men en ekstra startknapp uten at jeg vrir om på nøkkelen, men da får ikke den elektriske mate/fødepumpen strøm. Dermed gikk motoren frem til finfilteret var tomt.

 

Dermed var det bare å sette i nøkkelen og vri til første posisjon. Da hørte jeg pumpen startet, og etter kort tid ga den en annen lyd (selvluftende Yanmar motor) og jeg kunne vri om til start og alt var helt OK.

 

Etter en tur inn på verkstedet for å lette kredittkortet for en del kronasje, bar det rett til Käringön i vindstille, flatt vann, varme og ikke en sky på himmelen. Her ligger vi nå kailangs 10 meter unna Flid som de to eneste norske båtene. Og kapteinen har trukket i kortbukse! (avklippet dongeri)

 

Jeg tok ikke bilde av at vi ble tauet, det var flaut nok som det var.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du burde kanskje koble om den fella der. Tar poenget med å kunne lufte systemet uten å engasjere tenningen. Jeg er selv ikke fullkomment fri for smarte løsninger. Der det skjærer seg fra tid til annen. Spesielt i stressa situasjoner, innenfor emnet elektro og hydraulikk.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 7 minutter siden:

Du burde kanskje koble om den fella der.

 

Den fellen går jeg nok ikke i en gang til, vær du sikkert, jeg har lært. Grunnen til at jeg monterte en slik startknapp var at funksjonen i den 34 år gamle startnøkkelenheten har feilet en skjelden gang. Og en slik ekstra trykkbryter koster omtrent ingenting i forhold til en ny startbryterenhet som er steindyr om en skal ha litt kvalitet og ikke BT (som neppe varer i 34 år)

 

Rookie_332 skrev 12 minutter siden:

se den på den lyse siden kun en bagatell og ikke noe værre

 

Men bagatellen kostet meg nesten 1200 spenn! To mann i båt i en time. Da er det godt å ha med seg et kreditkort. Regningen trenger ikke å betales før 20. juli uten rentepådrag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 11 minutter siden:

 

Den fellen går jeg nok ikke i en gang til, vær du sikkert, jeg har lært. Grunnen til at jeg monterte en slik startknapp var at funksjonen i den 34 år gamle startnøkkelenheten har feilet en skjelden gang. Og en slik ekstra trykkbryter koster omtrent ingenting i forhold til en ny startbryterenhet som er steindyr om en skal ha litt kvalitet og ikke BT (som neppe varer i 34 år)

 

 

Men bagatellen kostet meg nesten 1200 spenn! To mann i båt i en time. Da er det godt å ha med seg et kreditkort. Regningen trenger ikke å betales før 20. juli uten rentepådrag.

Se det positive i det du bør ikke betale før 20-juli 😁😇

Link to post
Share on other sites

Dette hadde nok ikke noe med Reodor å gjøre, kun med en sløv kaptein som ikke så at han ikke hadde satt i startnøkkelen som han ellers alltid gjør, i båt som i bil. Dette er egentlig bare en flau hendelse. Men nå skal jeg gå å legge meg, og da vet jeg at soveplassen er helt akter i båten. Og der kommer jeg ikke inn uten å åpne en dør, helt fysisk. Ha en god natt alle båtvenner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 27.5.2020 at 14.22:

Da ble den en tur på godt under timen. Her vi nå ligge, blir vi til søndag, vi har god tid. Hvor vi ligger? He he, se på bildet. Max pleier å bli avbildet sammen med Ronja hvert år. Men noen har rappet vannskålen til Ronja!

 

ronja_2020_mai.jpg.8c84a4443ed18bcee56f0ee5d30133ac.jpg

 

Hatt noen flotte dager i båten. Sol fra klar himmel.   lite vind og favorittplassen var ledig. 

Det er noe jeg lurer på som jeg sikkert kan få svar på her. Er det båndtvang for hund nå  i juni ?

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 10 timer siden:

 

I Sverige? Ja!

hmmm   tyder på at regler for båndtvang er ukjent for folk flest. Jeg trodde det var lov å slippe hunden  løs ,  så lenge eieren er  i nærheten..... ihvertfall ute på skjærene....  men i gjestehavnene bør vel hunden holdes i bånd, slik jeg ser Lars H praktiseres.

 

Hyttefolk er også av den klare formening om at det er lov å slippe hundene løs.

 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ordforer-i-karlsoy-vil-anmelde-hyttefolk-som-ikke-har-hunden-i-band-1.15036766

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 5 minutter siden:

...  Jeg trodde det var lov å slippe hunden  løs ,  så lenge eieren er  i nærheten..... ihvertfall ute på skjærene....  men i gjestehavnene bør vel hunden holdes i bånd, slik jeg ser Lars H praktiseres.

 

Det er generell båndtvang for hunder fra 1. april til 20. august. Slik har det vært i årevis. Skjæra er vel en av de plassene hunder absolutt ikke skal gå løs, med hensyn til fugl- og dyrelivet, rugetid, fugleunger, m.m. 

 

Til Hr Ugleseth, som stort sett ellers er en ihuga og aktiv vokter av lov og orden her på forumet, anbefales et dypdykk i Hundeloven (Lov om hundehold, 2003).

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 1 time siden:

hmmm   tyder på at regler for båndtvang er ukjent for folk flest. Jeg trodde det var lov å slippe hunden  løs ,  så lenge eieren er  i nærheten..... ihvertfall ute på skjærene....  men i gjestehavnene bør vel hunden holdes i bånd, slik jeg ser Lars H praktiseres.

 

 

Båndtvang er til for å verne dyrelivet, spesielt i hekkesesongen ute på skjærene, ikke så mye i gjestehavna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...