Jump to content

Livet med Windy 8600 MC, vår første "store" båt


Kanalkapteinen

Recommended Posts

  • 3 uker senere...
Torsen67 skrev On 11.9.2020 at 12.57:

Hei. Dette er bare så levende å lese. At du tilfører så mye tekst, kommer bare oss tilgode:-) Når det gjelder luftenippelen på tanken, så er vel denne bare å skru ut? Jeg har så og si lik nippel på en septiktank i plast. Den var bare å skru ut. Gjorde det senest i går. Den var dønn tett av en svart guffe som luktet dritt, men ikke bæsj. Ser du også har en del tørt treverk i båten. De lyse partiene. Det samme har jeg, men det er ikke prioritert å fikse med det første. Teknisk først. Men dette suger vann. Løsningen er å gni inn treverket med herdende olje, slik at fukt ikke setter seg. Har gjort det på min Master 770. Smør på, vent 20 min og tørk av det overskytende med tørt papir. Brukte denne: https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/batmaling/trepleie/grunnolje-marin-a-2000022671

 

Takk for kommentarer og tips, @Torsen67! Det er mye kosmetisk å ta tak i her framover :crazy:

 

 

Torsen67 skrev On 5.10.2020 at 12.32:

Noe nytt i historien?:-)

 

Joda, historien fortsetter! 

Skal snart komme med en oppdatering. 

Kan røpe at både Ford og Volvo har spilt viktige roller siden sist. 

Har dessuten en bunke spørsmål til de mer båt- og motorkyndige her inne :confused:

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En Volvo ekstra

-og en Ford på lån

 

Hvor var vi?

Jo, båtlivets gleder og sensommersesong.

Det blei en god del fine ettermiddager og kvelder i båten utover august og september. 

Merker at det er viktig å bruke båten mest mulig, kanskje særlig når den har gitt mye bekymringer. Hvis den bare ligger i båsen sin og venter på vinteropplag, er den kun en plage. Brukes den stadig vekk, på en liten ettermiddagstur etter jobb for å gjøre lekser med ungene, for eksempel, så bringer den noe nytt og positivt inn i livet vårt. 

Lekser, middag ombord, litt fisking, etterfulgt av et slag UNO eller et kveldsbad, gir gode minner for liten og stor :) 

 

 

Men så har det seg slik at med gamle båter kan man aldri vite hva som dukker opp heller. 

Mot slutten av sesongen la jeg merke til stadig mer lyder bak ved drevet. Det kom rumling ved bakking og ved hard svinging.

Motoren har en klakke-lyd som jeg ikke liker, og det er fortsatt oljesøl i bakkant av motoren. 

Det var med andre ord på tide å få skuta opp av vannet for vinteren. 

 

Hvis vi spoler litt tilbake, nærmere bestemt til sankthansaften, måtte jeg jo få båten på land i en viss fart. Jeg hadde kjøpt inn en 2,7-tonns båthenger som skulle forsterkes og forlenges, men det hadde jeg jo ikke fått tid til, så jeg måtte bare dra opp båten på hengeren slik den stod. Det gikk heller dårlig. Hengeren knelte når båten var halvveis oppe av vannet, men vi dro den videre likevel. Deretter hoppet hengeren av traktoren akkurat når vi var på toppen av rampa, så det ble en noe hektisk midtsommernatt med en redningsaksjon som varte helt til klokka var ca 04:00.

Skulle ikkje sova burt den sumarnatta, tydeligvis. 

 

Forrige forsøk på henger...

IMG_8808.jpeg.aa3910e3e38cf86e4a2d787a88537c47.jpeg

 

Derfor starta jakta på en større henger. 

En kollega nevnte at de hadde en opplagshenger som stod innpå fjellet og som ikke hadde vært i bruk på ca 15 år. 

Javel? Hvordan er den? spurte jeg. 

Det vist seg at det var ei gammal Volvo lastebilramme som tidligere var brukt til en daycruiser på 21 fot. 

Et greit utgangspunkt, med andre ord, og attpåtil gratis :jollyroger:

 

IMG_9621.jpeg.670021241fe983747ce70e3dbdb2a7c6.jpeg

 

IMG_9618.jpeg.860b081899947823da916f1bc9edf975.jpeg

 

Traktor ble lånt, og kona var overlykkelig over å få et slikt smykke inn på tunet, må vite! 

Etter litt arbeid ble det noe bedre, og med påsveisa vinsjtårn, en del forsterkninger og bedre vektfordeling, var Volvo'n klar til innsats igjen. 

 

IMG_0186.jpeg.19f7239af6bb3c2e8be41677f410b508.jpeg

 

Høsten er ikke bare båtliv, det er også snakk om atskillige mengder jakt som skal gjennomføres, og derfor blei det godt uti oktober før båten kom på land. Jeg var rimelig spent på om hengeren ville holde, og om båten passet greit oppå den, siden jeg ikek hadde fått testa dette i det hele tatt. 

Ved hjelp av en nydelig Ford jeg lånte av en kamerat, kom vi trygt opp av vannet og på plass i tunet hjemme, og jeg kunne dra et lettelsens sukk. 

 

Kanalkapteinen på dekk, fattern finner stropper. 

IMG_0244.jpeg.c803d173aee30875e88bbd42aac21e76.jpeg

 

Båter blir jammen store når de kommer på land...

IMG_0243.jpeg.5b67026221b707ca58f44b9761599383.jpeg

 

Home safe!

IMG_0248.jpeg.5385ecc6c4ecdd0d09a22e7cea13dadd.jpeg

 

Hengeren er ikke perfekt tilpasset enda, men båten står godt. 

Her står den meget lett tilgjengelig for arbeider gjennom vinteren. 

Noe av det første vi gjorde var å ta en oljeskift. 

Guttungen hjalp til :) 

 

IMG_0250.jpeg.c751392c7ee833adc786484edaebf90a.jpeg

 

Litt seinere var det demontering av drev. 

Jeg fikk mekka til ei drevtralle, og jobben gikk greit. 

 

IMG_0365.jpeg.941e39730965c591f50dff181e667e50.jpeg

 

Jeg nevnte dette med rumling, og tenkte umiddelbart at det måtte være drivknuter som var modne for utskifting. 

En liten inspeksjon etter demontering viste jo at her var det litt å ta tak i...

 

IMG_0378.jpeg.4e3ed169f3e76bff821215a85356a9b4.jpeg

 

Kryssa kjennes helt fine ut, men her er det RUST! Altså må det ha kommet vann i belgen! 

Crap. :headbang:

Belgen så imidlertid veldig bra ut, og jeg fikk ikke dette helt til å stemme. 

Det som imidlertid ikke så bra ut, var kåpa. Tydelig at knuten her har slått borti ytterst på kåpa, og laga sår i den :cryin:

 

IMG_0382.jpeg.9b96fd6d1c49162ffadc1aec51b606ed.jpeg

 

Bestemte meg for å rykke og dra litt i akseltappen, og joda, her var det slark! 

Altså må svinghjulslager også byttes. 

Krøyp opp i båten for å kikke om det var skrue øverst på svinghjulskåpa, og det var det:

 

-Oh joy! IMG_0430.png.f21a43e63bdb4cb3ba0c768406864292.png

 

-Oh, joy! Det betyr dobbelt lager, og motoren må ut av båten for å bytte lager :sweat:

Like greit å få prøvd det meste første sesongen! 

 

Tilbake til den allerede omtalte St.Hans aften, der vi fikk hull i båten og måtte ta den på land. 

Den kvelden stod vannet godt opp på motoren: 

IMG_8802.jpeg.6eae2f517d06db2daf410d09c695091e.jpeg

 

Lensepumpene klarte ikke å holde unna, så jeg innså fort at her var det bare å starte opp motoren og kjøre båten opp på nærmeste sandstrand for å unngå at den skulle gå ned. Ved oppstart stod jo vannspruten opp av motorrommet, både reimhjul, dynamo og svinghjul var delvis under vann. 

Antakelig har dette kommet inn til lagre i svinghjulskåpa, og ikke fått tørket opp skikkelig før vi la av gårde på ferietur. 

Lageret har til slutt gått, og jeg har fått ulyder. Deretter har vannet funnet veien ut langs drivakselen og bak til knuten, som så har fått rustangrep. 

I tillegg var plastforinga på ene opphengsbolten til drevet utslitt, så her har det også vært slark. Dette til sammen har fått knyten til å gnage borti kåpa ved full sving :thumbsdown:

 

Nå jobbes det med å få tak i kranbil og få løfta ut motor, som så sendes til et verksted sammen med drevet for inspeksjon og reparasjon. Heldigvis mener takstmann at dette må tas som følgeskader av lekkasjen i sommer, så jeg slipper billigere unna enn fryktet. Spent på hvordan det hele går. 

 

Har ellers bygget et lite telt for båten der den står, skikkelig innpakking blir det først når motor er heist ut. Håper det er lenge til snøen kommer enda, og at neste sesong blir noe mer avslappende...

 

IMG_0397.jpeg.d421f07febe3c807b634578bf1a0e6a5.jpeg

 

Skal prøve å oppdatere her utover vinteren med framdrift på ulike prosjekter som f.eks. 

- Bytte av toalett, septikslanger og pumpe

- Oppfrisking av teak i interiøret og på badeplattform

- Ny kalesje?

- Diverse rydding i elektrisk anlegg

- Montering av lyskastere i baugen (sabla mørkt å komme hjem fra fisketur rundt midnatt i september...) 

- Oppshining av motorrom

- Gjennomgang av styresystem (mye rust rundt styresylinder!)

- Reparasjon av diverse skader i gelcoat

- Reparasjon av skader rundt innfesting til pulpit

- Fjerning av bunnstoff for å få kontroll på tilstand på resten av skroget

 

Klarer jeg halvparten av dette i vinter skal jeg være godt fornøyd. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Godt du fortsatt står på! En frisk motor er en god basis for en problemfri 2021 sesong. Når det gjelder resten av lista, tror jeg kanskje jeg hadde begynt fra bunnen. Gjerne når det er frost, bunnstoffet er mye lettere å skrape i noen minusgrader. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 44 minutter siden:Når det gjelder resten av lista, tror jeg kanskje jeg hadde begynt fra bunnen. Gjerne når det er frost, bunnstoffet er mye lettere å skrape i noen minusgrader. 

Takk for tips index! 
Veldig spent på den jobben der...

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Se der ja! Nå må du bare få tak i en Ford eller en MF 148 (ikke 135. Tro. Du. Meg!) som du kan "bygge på" på båthengeren. PROSJEKT!:thumbsup:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

knerten67 skrev for 1 time siden:

Den blir alt for lett,har prøvd de.

Skulle ikke hatt noen lettere traktor enn den Ford 4630’en jeg hadde, for å si det sånn... 

Båten veier drøye 3500 kg og hengeren sikkert 700 🙈

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

MF135 er en KNALLBRA traktor. Perkins godlyd som må sprenges for å daue. Kan mekkes på med grov skiftenøkkel, bannskap og bønn.

 

MEN: etter en vinter nordpå med min kjære 135 (nå solgt, ble for langt å kjøre den fra Narvik til Etne på vestlandet...) konkluderte jeg med at bakhjulstrekk på en traktor ikke var helt ideelt. Flett umulig å rygge opp bakka om vinteren. Hadde "læssapparat" som gjorde den litt for lett i hekken. Så trekk på 4 hjul er i min bok et krav når førerkortkravet er T.

For øvrig var MF'en min FANTASTISK til å fjerne stålis. Jeg hadde grooove maskinkjettinger på bakhjulene, og når jeg trødde ned diffsperra og ga flatt jern opp bakken - særlig om jeg kjørte med fronten først - ble det ikke så mye is igjen etter meg! Snakk om å agere rivjern!

Her jeg nå bor, trenger jeg ikke brøyte. Bor heldigvis også på toppen av en haug, så alt regnet renner bort av seg selv. Og så har svigerbror en større John Deere som kan lånes ved behov. Faktisk min plan A som trekkdyr når jeg en gang får innkjøpstillatelse til et Yoplait - yoghurtbeger på 22-24 fot og det skal opp av eller ned i vatn.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Nei 4wd er jo alltid å foretrekke framfor 2wd,har selv en bm 400 med halvbelter,men den blir bare brukt til å dra vedmaskinen,en deutz 5206 4 wd og en valmet 6400 4 wd.valmeten blir mest brukt pga best komfort😂😂.nå sporet dette litt av ,er jo et båtforum dette🙈🙈.følger tråden din kanalkapteinen med stor interesse å håper du får en roligere 2021 sesong👍

Link to post
Share on other sites

Veldig bra skrevet av deg i denne tråden😊👍 Har vært gjennom havari selv midt på fjorden med hele familien. Ikke noe kjekt det nei men har heldigvis gått bra for det😊 har stort sett bare hadt plast snekker og trives med det. har hadt sollux 24 og sagen 30 som jeg har laget tråder om her inne. Nå er jeg en stolt eier av nidelv 24😊

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Drevet skulle du fått sendt til Ålesund. Husker ikke hva han heter, men det er en kar som kjører rundt å henter VP-drev på høsten, og leverer på våren. Han er billig. Tror de heter Drevservice? En kompis er fornøyd på 3 sesongen med sitt 280 drev etter en fiks på 1600,-.

 

Har vært på ferie med en Nidelv 24 i 2 uker. Grei nok. Men kjøpte noen år etter Sollux 24 uten AC. Må si sistnevnte ga meg mer glede. Raskere skrog også, og du sitter høyere. Jeg hadde en VP D2-55 hk. Fantastisk motor, og man slapp utfordringer med turbo og intercooler. 

Redigert av Torsen67
Skriveleif (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 6 timer siden:

Drevet skulle du fått sendt til Ålesund. Husker ikke hva han heter, men det er en kar som kjører rundt å henter VP-drev på høsten, og leverer på våren. Han er billig. Tror de heter Drevservice? En kompis er fornøyd på 3 sesongen med sitt 280 drev etter en fiks på 1600,-.

 

Har vært på ferie med en Nidelv 24 i 2 uker. Grei nok. Men kjøpte noen år etter Sollux 24 uten AC. Må si sistnevnte ga meg mer glede. Raskere skrog også, og du sitter høyere. Jeg hadde en VP D2-55 hk. Fantastisk motor, og man slapp utfordringer med turbo og intercooler. 

Drevservice.no i Fiskarstrand tenker du nok på. Jeg hadde overhaling av mitt vp 290 dpe drev der i sommer. Flinke folk og 1 års garanti på overhalingen. Overhalingen kom på ca 70000+. Tror du kan regne ca 35000 for nedre del av drev og det samme på øvre del. Må ha vært en liten fiks for 1600 kr. De tar 1500 kr bare for å sjekke hva som er feil og gi prisoverslag hvis jeg ikke husker feil. Så kommer frakt i tillegg. Står litt på nettsiden deres. Bra jobb de gjør, men ingen jobber gratis😉 Så for 1600kr tror jeg ikke du kommer langt hvis noen skal se på og gjøre noe arbeid på et drev😉

Link to post
Share on other sites

abro skrev On 16.12.2020 at 19.53:

Drevservice.no i Fiskarstrand tenker du nok på. Jeg hadde overhaling av mitt vp 290 dpe drev der i sommer. Flinke folk og 1 års garanti på overhalingen. Overhalingen kom på ca 70000+. Tror du kan regne ca 35000 for nedre del av drev og det samme på øvre del. Må ha vært en liten fiks for 1600 kr. De tar 1500 kr bare for å sjekke hva som er feil og gi prisoverslag hvis jeg ikke husker feil. Så kommer frakt i tillegg. Står litt på nettsiden deres. Bra jobb de gjør, men ingen jobber gratis😉 Så for 1600kr tror jeg ikke du kommer langt hvis noen skal se på og gjøre noe arbeid på et drev😉

 

Neida, selvsagt ikke. Vi ante ikke hva som var feil i utgangspunktet. Men, frakt fikk vi gratis og det var noen tetninger eller en shims som måtte byttes. Tror prisen fort ville blitt det dobbelte hvis den hadde blitt levert her i Oslo-traktene.

Link to post
Share on other sites

Tre ulykker kommer sjelden alene :headbang:

____________________________________________________

 

Jeg gikk en vårdag i det Herrens år 2020 og puslet med ideen om å oppgradere fra en 1986 Askeladden 4400, til noe som kunne frakte oss lengre og raskere, og fungere som feriebolig siden dette viruset hadde knust alle planer om utenlandsferie. 

 

- Er det ikke mye jobb og vedlikehold med sånn stor båt? sa kona. 

- Jo, vi må nok være innstilt på ei hel helg både vår og høst! svarte jeg.  
Dette ble godtatt under tvil, Askeladden ble lagt ut for salg, og forsvant en dag i april. 

 

Så startet jakten på noe raskere, høyere, sterke. Eller citius, altius, fortius som de ville sagt rundt Egeerhavet. Uten erfaring med større båter og motorer, leita jeg rundt etter råd.

- Kjøp en Windy, den er bunnsolid! sa dem. 

- Gå for en VP41 motor, den er noe av det mest driftssikre Volvo Penta har produsert! sa dem. 

Som sagt, så gjort. Hvordan det gikk har dere jo allerede sett litt av tidligere i denne tråden. 

 

Sist jeg oppdaterte her ventet jeg på kranbil for å løfte ut motoren, og mekaniker som kunne plukke med seg både motor og drev for å gå over ødelagte lagre og diverse. Motoren har jo fungert bra, går godt og oppfører seg stort sett fint, men etter 33 år om bord var det vel på tide å ta litt tak. Dagen kom, og både kranfører og mekaniker utviste kompetanse og pågangsmot, så løftet ut av båten og over på Europalle gikk smertefritt.

 

Kranfører og mekaniker på plass en fin oktobermorgen.

IMG_0589.jpeg.7751bea431bcf647ddb48883fe1f12eb.jpeg

 

Det lirkes! Motoren måtte både på vris diagonalt og tiltes opp i forkant for å tre den ut gjennom dørken. 

IMG_0597.jpeg.7388a6c58fbb2a5fe8b339e9d7362e77.jpeg

 

Motor klar for avreise. Drev fikk plass i bilen.

IMG_0605.jpeg.29ed06c8f2336052671ddbace0df8205.jpeg

 

Motor og drev forsvant i horisonten med et løfte om løpende oppdatering og galopperende kostnader, og jeg stod tilbake med et motorrom som virkelig har sett bedre dager. Her snakker vi tungolje fra før Berlinmuren falt, ispedd både rust og tæring. 

 

Et godt råd når det gjelder båtprosjekter er jo å «ikke ta alt på en gang, ellers kommer du ikke i mål». Dette hadde jeg opprinnelig tenkt å etterleve, og spre innsatsen over flere år. Litt flikking på teak og interiør, polering, kos med det elektriske anlegget, oppgradering av utstyr, og sakte men sikkert gjøre båten mer komplett.

Nå stod jeg der med et skrog jeg føler en sterk trang til å skrape ned for å sjekke at det ikke finnes flere overraskelser, dass- og septik som lider av forstoppelser daglig, sikringer som går i tide og utide, og nå altså et tomt motorrom. Dette var ikke helt etter planen… 

 

Er det noe båtlivet har lært meg så langt, så er det at det kan alltids bli verre, og at dersom man gir opp så går skuta ned. Her var det altså bare å brette opp armene. 

 

Det første jeg ville gjøre var å vaske og male motorrommet slik at det var klart til å montere motoren igjen i litt triveligere omgivelser. Da jeg krabbet nedi begynte jeg å se meg litt omkring, nå var det jo dagslys her nede! Etter en liten time var det klart at vask og maling ville komme atskillig senere i prosessen. Noen telefoner med mekaniker senere, hadde jeg i tillegg fått en liten statusrapport på tilstand på motor og drev. Her er litt av lista over reparasjoner jeg kommer til å måtte få i havn før sesongen starter om noen korte måneder:

-       Nye lagre i svinghjulskåpa

-       Ny dynamo

-       Ny demperplate

-       Bygge catch-tank til veivhusventilasjonen

-       Justere ventiler

-       Nye motorlabber

-       Nye dieselslanger

-       Overhale powertrimpumpe

-       Skifte foringer og pakninger til styregaffel 

-       Skifte opphengsforinger til drev

-       Skifte tetning ved girvelger på drev

-       Slipe opp kon i drev

-       Bytte tetninger og lager på drivaksel inn på drev

-       Ny komplett drivknute

-       Ny trimgiversensor, tannhjul og pakninger rundt

-       Montere repsats på eksosrør pga noe tæringsskade øverst mot eksosslangen

-       Montere ny trusteskive mellom propeller (oppdaget at denne manglet ved demontering av propeller!!)

-       Få tak i låseblikk til propeller (dette manglet også!)

-       Pusse ned og lakkere opp diverse deler på transom, motor og drev

-       Service på motor (bytte impeller, rens av aftercooler og oljekjøler, skifte reimer og filtre samt sink)

-       Lakkere motorrom

-       Montere belysning i motorrom

-       Lage nye bjelker til dørken over motoren

-       Skifte toalett, lufteslanger og septikslanger

-       Undersøke og eventuelt bytte ut en ødelagt stringer ved septiktank

-       Bytte noen skroggjennomføringer pluss kuleventiler som har røket

-       Pusse ned skrog før ny primer og bunnstoff

-       Kalesjen trenger virkelig å fornyes

-       Fikse elektriske feil midlertidig, planlegge nytt el-nett

-       Reparere skade i overbygg ved halegatt (RS tok hardt i da vi trengte redning på vår første tur med familien)

-       Få tettet lekkasjer rundt vinduer, pullerter og pulpit (følger dollbord og lekker inn i kabinen)

-       Montere lydisolering i motorrom (tvingende nødvendig!)

-       Få skrudd alt sammen igjen! 

 

Disse punktene MÅ altså fikses før sommeren. 

 

Så kommer jo alt dette andre man hadde trodd man skulle drive med, som polering, teakpleie, solputer til dekk, ny dørk i cockpit, montere DAB-radio, snap-daviter, nye dekaler, etc.etc. Dette får bare vente, og vi får leve med at båten ser noe sliten ut enda en sesong… 

 

Manualen fra VP sier gjerne noe slikt som «Løsne sett-skruen på styrearm, vipp opp trimgiversensor og koble denne fra, dra forsiktig ned aksling og styregaffel, plukk ut foringer og skift disse, monter alt sammen igjen i motsatt rekkefølge.». 

Fiffig. 

La meg bare understreke at dette er uvitenhet i beste fall, og reinspikka svensk sadisme i verste fall! 

Så langt har jeg brukt atskillige kvelder på å få løs ting som ikke skal sitte så veldig fast. Å få løsna sett-skruen i styrearmen tok for eksempel tre kvelder med vekselvis rustløser, propanbrenner, hammer, slagtrekker, vise-grip, rørtang og til sist slegge og meisel før den kom ut. Da var jo den bolten selvsagt helt herpa, og ny måtte bestilles. 

Å «vippe opp trimgiversensor» tok enda en kveld, denne satt bom fast og måtte til slutt kvestes på det groveste og deretter plukkes ut i mikrobiter, og ny måtte bestilles.

Neste kveld gikk med til å bruke slegge og et rikholding utvalg av kiler og kristne kraftgloser for å presse ned styregaffelen, jeg trodde nesten jeg skulle kløyve hele transomen i en periode, for denne styreakslingen ville IKKE ned! 

Deretter skulle jeg «plukke ut foringene», men disse er tydeligvis limt med Araldritt av en tidligere eier, og må derfor meisles ut i små deler. 

Hver gang jeg setter i gang med å demontere noe, oppdager jeg at dette er så rusta/irra at her må det mye nytt til. 

 

Artig liten rakker denne bolten her! 

IMG_0624.jpeg.ea978a26ee8ef2835553567dbc9846db.jpeg

 

 

 

Løsningen ble sleggehammer og meisel. 

IMG_0661.jpeg.7669505a7dd1acdcb075ded40c3b1f01.jpeg

 

Kiler, meisler og slegge er det som må til for å få løs styregaffelen.

IMG_0668.jpeg.958ea51ae644f7c7c557641f294e47e0.jpeg

 

 

Så langt har jeg fått demontert mye, men en del gjenstår. Motor og drev er tilbake fra mekaniker etter skifte av lagre og foringer, samt dynamo og komplett ny drivknute, og står nå i garasjen så jeg kan ta service og generell oppussing gjennom vinteren. 

Trimpumpa har jeg fått overhalt med nye o-ringer, så nå håper jeg det er slutt på drev som siger! Se bilder.

Ellers har det ramlet inn diverse pakker fra ulike leverandører den siste tiden. Jeg har nå innsett at deler til båt har omtrent samme kilopris som safran. 

 

At gjengen i MasterCard får en feit julebonus i år er det heller ingen tvil om. 

 

Noen flere bilder fra de siste ukene: 

 

Trimpumpa er av den gamle sorten, og trengte en service. 

IMG_0754.jpeg.3ccd15cb9e650bdc3e75b3b635d1e765.jpeg

 

Her er synderen, en bitteliten o-ring som har gått i oppløsning og dermed klarer ikke pumpa å holde trykket fra trimsylindrene i sjakk. 

IMG_0768.jpeg.ae8e4a0a2bff1ce6b1d064a687e64973.jpeg

 

Nye o-ringer kjøpt inn. Et svensk forum ble redning for å finne innkjøpsliste og framgangsmåte. 

IMG_0759.jpeg.95db110d086d8b31775006368af31e0a.jpeg

 

Stempel i trimpumpa ferdig oppgradert med nye o-ringer. Denne fiksen koster 200kr, mot ca 6000 for ei ny pumpe. Håper det gjør susen. 

IMG_0795.jpeg.a264c60d52fa291b2de351987b2141f9.jpeg

 

Å finne fargekode på transomdeler var ikke lett, dette får bli godt nok. Tror faktisk vi har den samme fargen på ene badet i huset vårt...

IMG_0818.jpeg.b5296a0af72c0c7449f9c9483b73565a.jpeg

 

Motor tilbake fra verksted, og har fått en liten vask i tillegg. Nå blir det kos med den i garasjen de neste månedene. Og jeg som trodde jeg hadde kjøpt innenbordsmotor. 

IMG_0828.jpeg.ebd3292ff981dea0484c2d306f25e336.jpeg

 

Ny knute og diverse annet på drevet. Deilig! En stor forandring fra tilstanden i forrige innlegg.

IMG_0802.jpeg.45b5654fa80c52e008b45af46a65e67e.jpeg

 

Diverse godsaker ankommet. Er det det store tapeforbruket som gjør båtdeler så dyre? 

IMG_0797.jpeg.7d054a5a797c7a8d363a5a6c862b1395.jpeg

 

Spent på disse motorlabbene. Håper på litt mindre vibrasjoner. 

IMG_0796.jpeg.e59a5e2177652b096b43f35fb76ee595.jpeg

 

En liten anker-IPA hjemme i tunet.

IMG_0614.jpeg.8334ece6813b1d4a12400c7be43b3a12.jpeg

 

God jul!!

IMG_0653.jpeg.83aa07c1c07145883e5295f9a4903708.jpeg

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Er dessverre litt jobb med båter som har drev men med ditt pågangsmot så går dette bra👍 Motoren er hjertet i båten og når den er oppe og går med drevet så er det bare å ta litt og litt om gangen😊 jeg kjøpte bevisst en båt med nyere motor som har godt rykte på seg etter tidligere erfaring med havari osv.

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...