Jump to content

Livet med Windy 8600 MC, vår første "store" båt


Kanalkapteinen

Recommended Posts

Solbris II skrev On 26.6.2020 at 17.12:

Det var godt at fu fikk dekket dette av forsikringen! Men det er jo helt utrolig at du skal ha fått den skaden ved å ligge longside noe sted! Det er maks utflaks!

Men nå snur det! Og den flytende utgiftsposten vil garantert gi valuta for pengene på et eller annet tidspunkt!😁😁

 

Takk for det. 

Så lenge utgiftsposten er flytende, skal jeg ikke klage. Det er verre når den er i ferd med å gå under :headbang:

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

-Jaddah!

Etter noen blytunge uker på ca 75 moh. er vår kjære Lilly nå i det flytende element igjen, 72 moh! 
En trivelig takstmann og en dyktig reparatør har sørget for at hun nå holder vannet på riktig side av skroget :flag:

 

308E1A0B-F625-467D-9C43-BD4D77E9981E.jpeg.0e39a39e0064a66990f4a4f77b578ab3.jpeg
 

 

Jeg var rimelig spent mandag morgen da båten skulle utpå igjen. Kranbilen som kom var etter mitt skjønn ikke større enn den måtte være, og de hadde selvsagt ikke noe løfteåk slik jeg hadde forventet. Sjåføren hadde likevel tro på at dette kom til å gå fint, og hadde noen gode triks på lager for å unngå at stroppene klemte overbygget sammen.

 

A56A681F-97C6-403F-8DFC-083294E914DA.jpeg.50e8ce11064a8ac6574752b60ea8d476.jpeg

 

3878D2E3-0332-49BE-9DB2-6F687E07A678.jpeg.826cb33c0ddcf809e48e2018598295f9.jpeg

 

17925682-FFCB-4B64-898F-2776A1F6ABC8.jpeg.0754a84352540a7d3064a1c663b40d5e.jpeg

 

1680B283-CDC6-4A9C-8B38-A034EC0895A7.jpeg.aae320ca0a4a19829943d66b69f351cf.jpeg

 

 

 

 

Vekta på krana viste at båten veide drøyt 3500 kg noe som var overraskende mye, men med fulle tanker er det vel sikkert normalt.

 

Nå satser vi hardt på at båten skal oppføre seg resten av sommeren, selv om jeg og rederinnen har en teori om at båten blir sjalu hver gang ho er med. Kona har nemlig enda ikke fått oppleve å komme tilbake fra båttur ombord i den samme båten vi la i vei med...

:headbang:
 

Ting er selvfølgelig ikke bare fryd og gammen:

- hengeren jeg tok opp båten med er ikke lenger aktuell for mitt bruk. Har et alternativ på hånd som jeg håper skal fungere, denne gang basert på en lastebilramme...

- motoren skvetter fortsatt litt olje ut bak et sted, en fin dusj på babord skrogside og lukta av olje som møter en varm turbo sladrer om at noe ikke er helt på stell enda. Det er minimalt, og motoren går som den skal, men dette må undersøkes nærmere, men ikke før til høsten (håper jeg).

- under arkeologiske utgravninger dypt nede i buken på skuta, fant jeg også ut at en stringer som går langs den ene sida av septiktanken er gått av, og er pill råtten. Har nok vært slik en god stund. Det betyr at septiktank skal ut i vinter, og ny stringer støpes inn av undertegnede. Da bytter jeg

også septikslanger og legger opp til ny tømmestuss på dekk, så blir jeg kanskje kvitt eimen av gammel moro også...

- lensepumpekapasiteten må

økes! Tenker å bytte både manuell og elektrisk lensing, samt montere ei pumpe med nivåvakt som går rett på batteriet.


Kommer forhåpentlig flere historier her utover sommeren, da med fokus på dette fantastiske båtlivet som alle her på forumet forsøker å innbille meg at eksisterer der ute et sted. 
 

Ship o’hoi!

C57629B2-0DB1-47CE-B45F-590BED2F174D.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 5 minutter siden:

 

Hva var trikset ved løfting uten åk?

 

 

Trikset var å bruke noen 1,5x6 toms bord som ble tilpassa i lengden og spent opp mellom stroppene rett over overbygget på båten. 

Hillbillyløsning, men dette tok opp klem-kreftene. Han hadde gjort det slik i 10 år og aldri opplevd at et slikt bord hadde knekt eller forskjøvet seg etter at stroppene hadde fått belastning.

JEG vil absolutt foretrekke åk, for all del, og kommer nok til å kreve det ved et eventuelt seinere løft...

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Ønsker dere en fantastisk våtsoner herifra og ut sesongen!😁😁😁

Og skulle du bli smådeppa over mervtrøbbel er du hjertelig velkommen ned i maskinrommet mitt!😂😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 6 timer siden:

Hengeren ble reparert på stedet ja, veldig praktisk. 

Reparatøren har mobilt verksted som han kjører rundt i, og trenger kun tilkobling til strøm. 

Mente selvsagt at BÅTEN ble reparert på stedet 🙄

 

Solbris II skrev 43 minutter siden:

Ønsker dere en fantastisk våtsoner herifra og ut sesongen!😁😁😁

Og skulle du bli smådeppa over mervtrøbbel er du hjertelig velkommen ned i maskinrommet mitt!😂😂😂😂

Takk for det, Solbris! 
Synes synd på deg, men har jo lært nå at det eneste som funker i slike situasjoner er å grine litt, brette opp ermene og gå på med dødsforakt og klokkertro på at man får oppleve senkede skuldre der fremme et sted🤜🏻🤛🏻

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 1 time siden:

Mente selvsagt at BÅTEN ble reparert på stedet 🙄

 

Takk for det, Solbris! 
Synes synd på deg, men har jo lært nå at det eneste som funker i slike situasjoner er å grine litt, brette opp ermene og gå på med dødsforakt og klokkertro på at man får oppleve senkede skuldre der fremme et sted🤜🏻🤛🏻

🤜🏻🤛🏻😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev On 8.7.2020 at 0.55:

Kommer forhåpentlig flere historier her utover sommeren, da med fokus på dette fantastiske båtlivet som alle her på forumet forsøker å innbille meg at eksisterer der ute et sted. 
 

Ship o’hoi!

 

Dette fantastiske båtlivet eksisterer. Har opplevd det sporadiske enkeltdager (kanskje fire-fem dager i sesongen) liggende på svai eller mot land uten andre båter i nærheten og nytt solen og solnedgangen med noe godt i glasset. Akkurat der og da er båtlivet herlig.

 

Som feks her ved Strømstad i Norsjø sydøst for MunkenWP_20190627_22_20_01_Rich.jpg.d5361b34cbf56a5cf8dc54bc0a33d0fe.jpg

Solen er her omtrent over Ulefoss.

 

IMG_20190627_234253.jpg.2a6508a1c63bd3a9c54d29f9ce53f9c5.jpg

D5L

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Torsen67 skrev for 8 timer siden:

Hva skjedde? I den andre tråden din så sier du at båten ikke lenger er i Telemarkskanalen?

Det meste som kan skje, har skjedd :lipseal:

Beklager litt treig oppdatering her. Kommer ny post snart!

Kan love både fryd og fortvilelse...

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Båtlivets gleder!

 

Jada, etter sjøsetting av nyreparert båt samt noen betryggende ord på sengekanten til ungene flere kvelder på rad, ble det noen kortere testturer med diverse familiemedlemmer og nødprosedyrer på plass. La oss kalle det eksponeringsterapi. Dette hadde heldigvis positiv effekt.

Plutselig en dag etter jobb var vi alle sammen ombord i båten samtidig, inkludert vår tungt ADHD-befengte fuglehund, og satte ut på fjorden med middagsplaner. 

Til min store overraskelse lyktes vi! Det ble servert førsteklasses (altså first price) spaghetti med kjøttdeig, tilberedt ombord, etterfulgt av bading og kos fra båten. 

 

Eldstemann ved roret, kokka i byssa og lettmatrosen i beredskap, klar til å hoppe over bord når som helst.

IMG_8988.jpeg.01e146ba168f7ce4ff23460466d4bc89.jpeg

 

Skipshunden Ask, noe nervøs over å være om bord etter mengden røyting å bedømme.

IMG_8993.jpeg.8279e0fa973315be21e7789f65d0194d.jpeg

 

Minstejenta tester badetempen og badestigen.

"-Kjempevarmt!!" 

Yeah, right...

IMG_9003.jpeg.c0adc7a34e781139b32804674cfd23b9.jpeg

 

Rederinnen prøver finmanøvrering under norges eldste svingbru i drift. 

Det gikk.

IMG_9038.jpeg.16660764d850b333ed03a5efda5a4f14.jpeg

 

Etter noen slike turer følte vi at vi hadde noenlunde kontroll på båt og gleden over båtlivet var på vei tilbake. 

En kveld bestemte vi oss for at nå skal vi jaggu sette sjøbein, og en lengre båtferie ble planlagt. Det vil si, vi sa til ungene at vi skulle ti dager på tur, og var enige oss voksne i mellom at det var helt innafor å snu etter en dag. Hva Lilly (båten) hadde for planer, ante vi ingenting om på dette tidspunktet. 

For å kunne leve ombord flere dager i strekk, måtte diverse ordnes. Vi lagde til fast sengeplass i forpiggen med nye madrasser produsert på frihånd i kjellerstua hjemme, mekka til diverse småting som innredning av bestikkskuff, og handla utstyr og "interiørdetaljer" for en ikke så liten sum. Her skulle alt ligge til rette for gode dager og netter på tur!

 

Madrasser tilpasses forpigg.

IMG_9067.jpeg.e0dae86ed2dea05ede7b64b6374f7190.jpeg

 

Diverse utrustning må på plass.

61671430474__042FE801-6212-4F34-8A09-512FFBBA5D71.jpeg.b12b2e11760b262d7996d7d947714729.jpeg

 

Et problem har vært litt funky lukt i båten. Fant etterhvert ut at luftinga til septiken var tett, så jeg brukte mange timer på en av sommerens varmeste dager for å få åpna opp. Prøvde mange triks beskrevet her på forumet, men til slutt måtte jeg brette opp ermene, demontere hele luftinga, og stake opp fra innsida av septikanken. Denne var selvfølgelig ikke tom, bare for å gjøre det hele litt mer spennende. 

 

Prøvde først med drill og wire fra utsiden av koblingsstussen for luftinga. 

No go. 

Fikk imidlertid noen wirefliser marinert i gammal septik i fingeren. Da føler du at du lever. 

IMG_9064.jpeg.1db0c656f192b82faba478d61f8b9ba8.jpeg

 

Drittjobb, men fikk pirka ut all irr fra stussen. Til luftinga altså. 

IMG_9065.jpeg.21e7daebcf27eec7b81a657c8baa5ce5.jpeg

 

Etter at dette var gjort fungerte ting rundt septikanlegget tilsynelatende bra, men jeg hadde også fått noen flere punkt på lista over vinterprosjekter. 

Jeg hadde også hatt litt skriking fra reimene til dynamoen, samt en turteller som ikke spilte helt på lag, så jeg gjorde også en stramming av reimer og håpte dette skulle holde de neste ukene. Nye reimer ble kjøpt inn for å ha med i reserve. I tillegg hadde hele arsenalet mitt av verktøy fått fast plass i båten, etter prinsippet om at dersom man har det med seg, får man ikke bruk for det. 

 

Vi var snart klare for båtferie!

 

To be continued.

IMG_9081.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Det glade båtliv i jolle

 

 

=========================================

VHF kanal 9, 19. juli omtrent klokka 15:00, mens regnet pøser ned over Nordsjø:

 

Klikk.

"Fritidsbåt på oppsiden, dette er Løveid sluse, vi er klare til å ta deg inn, hvor stor er du?"

Klikk.

"Jeg er åtteåførr fot, og kompisen min her er firråfemti, så du får bare plass te en a oss om ganga."

Klikk.

"Det er mottatt. Trenger dere bruåpning?"

Klikk.

"Ja, vi trenger bruåpning. Da går vi inn mot slusa."

Klikk.

"Det er mottatt, vi åpner brua"

Klikk.

 

 

Klikk.

"Vent litt! Det kommer ei litta jolle bak oss her, vi tar´n med oss gjennom slusane!"

Klikk.

"Blir det plass til det da?"

Klikk.

"Hehe! Ja, det blikkeno probblem me den der serru!"

Klikk.

"Det er mottatt, over"

===========================================

 

Omtrent slik forløp samtalen vi plukket opp over VHF'en da vi nærma oss sørenden av Norsjø og skled inn mot Løveid sluse en søndag ettermiddag. Vi hadde nettopp blåst over Norsjø litt for fort med små krappe bølger rett imot, for å klare å ta igjen og passere en slik toetasjes laksebaronhytte fra Sogn fem minutt før ankomst Løveid sluse. Ferden ned Telemarkskanalen hadde nemlig forandret seg fra en bedagelig kanalseilas til et innbitt kappløp. Det skal være sagt; kanalen er et mesterverk og tar pusten fra deg selv om du har gått gjennom den flere ganger. Men den ble bygget for å ivareta tømmerfløting og rutebåttrafikk i moderat omfang på slutten av attenhundretallet, og slettes ikke dimensjonert for en coronabefengt sommer der alle med et snev av ledig plass på kredittkortet fant ut at de skulle kjøpe seg egen skute og besøke dette mesterverket. 

For oss er kanalen i stor grad en transportetappe for å komme ut til kysten, selv om det var spennende for mannskapet som ikke hadde sluset før. Det siste halvannet døgnet hadde vi opplevd 90% venting og 10% slusing, så tidsskjemaet hadde sprukket allerede første dagen. Derfor måtte den gamle VP41a i kjelleren tåle litt ekstra pisking for å komme seg fram i slusekøen på de litt lengre og åpnere strekka, for eksempel ved å passere slike toetasjes laksebaronhytter fra Sogn. 

 

Stemninga ombord tok seg derfor kraftig opp da vi overhørte samtalen i starten av innlegget, og selv om kapteinen måtte tåle litt såret stolthet over at noen omtalte vår kjære Windy som "ei litta jolle", var vi meget takknemlige over å få henge på denne 48-fotern fra Fredrikstad det siste strekket gjennom Løveid og Skien sluser. Bra folk!

 

Siden avreise lørdag morgen hadde vi hatt i overkant mye av både regnvær og venting på sluser. Normalt klarer man distansen ned til kysten i løpet av 12 timer, nå lå vi an til å bruke nesten to døgn.

Vi var uansett glade og spente over å være på tur! Ikke engang elendig vær, nær-grunnstøting-opplevelse, mye venting eller en litt stygg tikkelyd fra den grønne i maskinrommet klarte å drepe reiselysten.

-Vi var på båtferie, for svingende!! 

 

Noen timer senere var vi forbi Skien sluse og på vei ned Skienselva Porsgrunnselva Grenlandsfloden. Rett etter Porsgrunn ble det et lite stopp for å plukke med oss ei nyinnkjøpt slepejolle, og et lengre stopp for å spise middag på McDonalds. Når du bor i gokk (dog verdens vakreste gokk) er det nemlig RIMELIG stas for 12-åringen å få besøke denne høyborgen for amerikanske kulinariske feinschmekkerier. Med magen full av nydelig mat, la vi avgårde nedover floden igjen. På Skjerkøya i Bamble skulle vi bunkre, og kom inn akkurat i det åtteåførr og firråfemti var på vei ut etter bunkring. 

"Har dere spart noe diesel til oss?" spurte jeg. 

"Ja, vi fylte bare halle tankær, ca 1000 liter hver, så det ækkeno probblem!" svarte de. 

 

Etter bunkring var klokka passert 20:00, og vi satte kursen ut under Breviksbrua og forbi Stathelle. Målet for kvelden var Oksøya, der jeg har opparbeidet meg goodwill etter å ha vært leirleder på et leirsted med egen brygge og badestrand. Der tenkte vi det kunne være ok å ta ei natt eller to, og det stemte på en prikk! Hyggelige folk i hyttene rundt, kaffeslaberas på verandaer med folk vi ikke kjente, krabbefiske, makrelldorging med påfølgende grilling på brygga, bading, bytur til Brevik (der åtteåførr og firråfemti hadde kapra alle gjesteplasser utafor Sjøloftet), seine, lyse kvelder og rolige morgener med unger som sov atskillig lenger enn normalt. 

Kort sagt: det gode båtliv!! 

Jeg og kona tenkte at "Steike! Det er jo faktisk verdt det!!"

Tanker som at "ti dager er i minste laget" streifet oss der vi lykkelig uvitende nøt noen etterlengta solskinnstimer med gjengen vår. 

 

Etter to netter på Oksøya ville vi videre sørover. 

"Kanskje vi skal sikte på Grimstad om et par dager?" sa jeg. 

"Ja!" sa ho. 

"Kast loss!"

I Grimstad har vi nemlig både familie og venner, og dessuten fristet Nottos pølser og ikke minst å få tatt en kikk på @Knude sin "Knude". 

 

Første etappe gikk ut til Jomfruland. Der har et vennepar hytte, og vi avtalte å møtes på stranda for lunsj.

Helt perfekt! 

-Båtlivet, altså!

Rett før ankomst Jomfruland så vi at himmelen bak oss hadde endret seg fra skyfritt og blått til en vegg av svart, og vi fikk ei av disse heftige tordenbygene som kan komme på varme julidager. Litt forsinka kom vi oss likevel i land og hadde en trivelig time på Jomfruland. Ved avreise hadde imidlertid vinden tatt seg kraftig opp, og stod inn fra sydvest. Målet for dagen var å komme oss til Risør, der vi kunne få låne en ledig båtplass av noen venner. Vi kom oss ut på sørsida av Jomfruland, og valgte å gå et godt stykke til havs sørover forbi Portør. Båten oppførte seg eksemplarisk, været var fint, og 2 meter sjø var bare moro. Faktisk så moro at det blei noen små lufteturer på propellene i korte øyeblikk. Det er klart det rister litt i en gammel båt, men Windy er nå en gang Windy. 

Etter et par timer ankom vi Risør. Nok en nydelig sørlandsby, og nok en smekkfull gjestehavn og marina. "FULLT!!" stod det på ei stor plakat ved innseilinga. Vi fikk pressa vår lille 28 fots jolle inn i en plass for handlende gjester, fikk gått på butikk og gjort diverse nødvendige ærend, og satte så kursen ut igjen og mot Vrangsund der vi skulle låne båtplass ei natt. 

Vrangsund var en skikkelig flott plass, og vi la entusiastisk til kai for natta. Det ble fisking, gjensyn med gode venner som har hytte der og lånte oss båtplassen, grilling og kos.

 

Et liiiiiite skår i gleden var at dassen som begynte å protestere utafor Jomfruland, nå hadde gått ut i full streik. Det ble forsøkt mekling ved hjelp av diverse kjemikalier og pumpemetoder, men partene stod for langt fra hverandre til å komme frem til en løsning. Vi ble derfor enige om å møtes igjen dagen derpå til videre forandlinger med mål om å åpne opp virksomheten igjen innen kort tid.

 

En tett dass kan jo sikkert oppleves som at det ødelegger en ellers god ferie, men med tanke på det vi hadde opplevd av problemer med båten så langt i sesongen, var en septik-jobb bare peanuts. 

Det skulle jeg fikse dagen etter.

 

Trodde jeg. 

==========================================

Noen bilder fra ferden så langt: 

 

Skipshunden med mindre angst i blikket enn på lenge. Kapteinen med båtsveis.

IMG_9080.jpeg.8c3fc6294a680301c772c7f6b69fa3aa.jpeg

 

Venting ved Hogga sluse.

IMG_9087.jpeg.9a3d7ea6632f5bf751c6756807c8b1d8.jpeg

 

Mannskapet begynner å få dreisen på slusinga! Kjeldal sluse.

IMG_9092.jpeg.96d9868b0decfe2ab8f6b6753c0553a4.jpeg

 

De kunne dette med tørrmurer før i tida. Nå er vi bedre på HMS.

IMG_9119.jpeg.5dc30c3c44b2e7d4b4b4cd091cbe77e2.jpeg

 

Det så lenge ut til å bli ei rolig første natt ved Lunde sluse. Helt til "Kanalen Cowboys" ankom rundt klokka 21:00. 

IMG_9102.jpeg.9a74fa805eafc6072ad86bef77dd30c8.jpeg

 

Firråfemti og åtteåførr venter med oss ved Skien sluse, siste hinder før man har fri bane ut til havet.

IMG_9137.jpeg.83215dcae9febbebb5237af558a98ed5.jpeg

 

Et øyeblikks harmoni på fordekket på vei ut til Oksøya.

IMG_9141.jpeg.7d3d1c742af66a27779d12617608b5d1.jpeg

 

Sommernatt ved fjorden, Oksøya.

923C4759-F247-4493-9D36-454093F76810.jpeg.c75d79addece8e0c442e9c9167a4988d.jpeg

 

Skipshunden lever som en konge når vi er på tur! Får overnatte på solsenga sammen med kapteinen.

38E2E253-5453-4580-9881-050B55DE3D85.jpeg.4ee0fd1e91b086762433a13f4725c51c.jpeg

 

Shoppingtur til Brevik.

20215DC5-E7CD-447F-BCB1-F0BC337A2707.jpeg.e7467319347ed13b83f687cb0a6a2edc.jpeg

 

Nyfiska makrell på grillen. Oksøya

IMG_9171.jpeg.91fae3849d8e401ff466812e17999dcc.jpeg

 

Ask nyter livet. Rederinnen har det ikke så verst ho heller. 

IMG_9169.jpeg.00a6bf302de0412b6a6e461db1a04f8e.jpeg

 

Strandhogg på Jomfruland. 

IMG_9184.jpeg.f0d4749912b012c8760c22d982e934a5.jpeg

 

 

Sånn, da har dere fått litt fryd.

Men jeg lovte dere fortvilelse også.

Stay tuned...

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev On 26.8.2020 at 14.08:

Bra jobba og gode forberedelser. 

Men alltid lurt med tom og gjennomskyllet septiktank hvis noe skal gjøres på det anlegget. Spent på fortsettelsen 👍

 

Takk. 

 

Du, det var konklusjonen min også, i etterkant!

Men i gjerningsøyeblikket var det dårlig med tid, ca 43 grader i kabinen og et par til i topplokket, så å gå midtfjords for å tømme tank tenkte jeg ikke på som et alternativ der og da :headbang:

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...