Jump to content

Livet med Windy 8600 MC, vår første "store" båt


Kanalkapteinen

Recommended Posts

Kanalkapteinen skrev for 10 timer siden:

Ser også at drevet siger ned til -5 under fart. Hva er mest sannsynlige årsak til det? VP290dp drev.


Det er mulig det er noe galt med pumpa. Da må du trolig ha ny.

 

Hvis nivået på olja på tiltpumpa er konstant, dvs at det ikke er lekkasje på sylindere så, så er det mulig å bytte pakninger i pumpa. Repset kjøper du på Finn.no.

 

Får håpe det løser seg ved en av overnevnte metoder, ellers må du bytte sylindre og de sitter så forbanna klønete til på innsiden av transom at mange må ha bort motoren for å komme til, i verste fall også transom. Kommer an på om det er utsparret plass for verktøy i akterspeilet. Her er en tråd om bytte av sylindre på 290: 


Kk

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips @KongKing.

Skal sjekkes. 
 

Katastrofe på andre tur med familien også:headbang:


Var ute i går for å nyte StHanskvelden med familien. Ankret opp en flott plass, og reker og loff, grilling og bading stod i sentrum. 
 

702F8119-D545-432E-B30D-062A10B07D12.jpeg.6ae04194f0b7c4f5e62cc819486c097c.jpeg


Skulle etter en time ut og hente ei fiskestang ombord. Tok en rask kikk nedi motorrommet (som har blitt en vane). Der stod det mye vann!! I ettertid ser jeg på bildet over at båten ligger litt tungt i vannet...

 

8A751DCC-6860-44D0-9D6F-FCB92C1F6064.jpeg.3b4c3113c9a3d8bd92eba8c27702bbf2.jpeg

 

 

Sjekket framover i båten, og vannet stod nesten oppunder dørken i kabinen.

 

6FFEA1DA-0746-4473-8EAC-87D606F70A58.jpeg.9acfdd7d0e32c67fa05712b98f5b28c1.jpeg

 


Full alarm! 
 

Redningsskøyte kan du se langt etter her oppe i kanalen, så man får berge seg selv.


På med lensepumpe, og starter båten. Fikk ombord pappa som hjalp til med ei ekstra håndpumpe. Da holdt vi nesten vannet i sjakk, mens jeg leita etter lekkasjen. 
Fikk etter hvert stengt alle kraner og sjekket gjennomføringer. Ingen feil her. Til slutt fant jeg ut at vannet strømmet inn under dørken på toalettet. Vi klarte ikke lenger å holde unna vannet, så jeg kjørte båten forsiktig opp på ei strand rett i nærheten. Fikk tak i en onkel som kom og hentet familien, men han fikk ikke start på motoren da de skulle reise igjen, med de fikk rodd inn til en plass der de kunne gå opp til veien. Der ble de hentet av venner.

Jeg fikk dykket under båten og kjente at det var en skade i skroget:eek:

Kjente også at det ikke var så store hullet, og mens båten lå slik fikk jeg en plastpose over hullet og lenset ut en god del. Til slutt fløyt båten av igjen og vi satte kursen mot land med onkel sin båt på slep.

 

Ringte en kompis med traktor og ba han stå klar med hengeren nede på rampa når vi kom inn. Hengeren kjøpte jeg jo for litt siden, men hadde ikke fått flytta akslinger eller forlenget den enda, slik planen var. Men det måtte jeg bare drite i nå, og få båten på land! 
Fikk båten på henger, hengeren knelte pga feil tyngdepunkt men vi måtte bare dra den opp,  og på toppen av rampa hoppet den av hengerfestet på traktoren:sweat: 
Hadde heldigvis sikret båten til traktoren med tau og stropp.

Etter flere timer jekking, jukking og jamring, fikk vi den opp på et flatt område, delvis inne på en sykkelvei. 
Her står den nå, til skrekk og advarsel...


21EF0D2E-7FA3-42D4-9760-ADB58F03E3E6.jpeg.5c86d7c62152ba18887fa19ceffc6360.jpeg

 

Fatter ikke hvordan skaden har oppstått!?

Har ikke vært på land eller gått på noe i fart som jeg har merket, og vært forsiktig med båten. Helt umulig for meg å se hvordan dette kan ha skjedd. 
Noen meninger her?

 

35A4E2E9-168A-4E15-B3A3-8BDD3224FD8B.jpeg.dc9ac94031d7b4db977fa7c91ab6d3cf.jpeg

Hullet er kanskje fire cm langt, skaden ca 30 cm.

 

96DB43E6-F29E-4916-8930-FCA4F72FBBD0.jpeg.ff6d69aabb554ce2185fd0616f6ea91c.jpeg

 

Takk og lov at det skjedde nå, og ikke når vi var på vei rundt Rakkebåene på lørdag :worry:

 

Forsikringsselskap er kontakta, de sender takstmann, men var ikke veldig positive til å dekke skaden dersom dette skyldes en tidligere reparasjon. Dette får takstmann avgjøre. 
 

Må uansett ha kranbil nå, få reparert den, og ut på vannet. Sesongen er så vidt i gang...

Drittlei av uflaks og katastrofale familieturer nå. :thumbsdown:

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

index skrev 9 minutter siden:

 

Her har noen gjort en dårlig jobb ja! Kanskje forrige eier vet noe? Om det er gjort av profesjonelle kan det vel være en garantisak?

Forrige eier og eier før der har ikke utført eller fått utført noen reparasjon på skrog. Velger å tro dem på det.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

OK! Da er det bare en halvdårlig jobb, siden den har holdt gjennom flere eierskap. Avfasing etc ser jo greit ut, men vedheften har vært dårlig. Dette kan ligge langt tilbake i tid. Du får se hva takstmannen sier. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 47 minutter siden:

OK! Da er det bare en halvdårlig jobb, siden den har holdt gjennom flere eierskap. Avfasing etc ser jo greit ut, men vedheften har vært dårlig. Dette kan ligge langt tilbake i tid. Du får se hva takstmannen sier. 

Ja, vi får se hva han mener. 
Ellers får jeg leite opp noen som er gode på glassfiber i området og få det fikset selv. I verste fall gjøre jobben på egenhånd. Har gjort litt reparasjoner med glassfiber tidligere, men hadde vært betryggende om en med mer erfaring var inne i bildet 🙂

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært aktiv her på Baatplassen på mange år, også er dette første tråden jeg trykker på. Lenge siden jeg har sitti ytterst av stolen å lest. Når jeg kjøpte min første båt, en 26fot's seilbåt for, herregud snart 20år siden, så hadde jeg mye problemer også. Dette er en brutal måte å lære på, men det vil gi deg den innsikten og kunnskapen du vil trenge. Har vært med på å synke, branntilløp, motorhavari, ja det meste selv.
Vet dette kanskje høres cocky ut, men glassfiber arbeid er ikke såååååå vanskelig. Det finnes veiledninger hos West systems for eksempel. Det er litt grisete men er man nøye så er det ikke så vrient. Tror nok du kan klare å fikse denne skaden selv.
Kan skaden ha skjedd ved første havari? Om du har vært uheldig å fått deg en trykk akkurat på dette stedet, så er vel det nok til å få "pluggen" til å løsne om dette var litt dårlig utført?

((Jeg er ikke ekspert, men det er det mange som er her:yesnod:))

 

Håper ikke du lar dette gjøre så du mister motet! "Three times the charm!" :lol:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar og tilbakemeldinger, det hjelper på motivasjonen :thumbsup:

 

Håper på rask avklaring fra takstmann, men de er travle om dagen.

Har sett at det er mye god info her på forumet og på andre sider som West Systems.

Kanskje @Komodo eller @Knude kunne komme med en kjapp oppskrift og hva som skal benyttes? Blir litt forvirra av vekslende metoder som er beskrevet...

 

Noen bilder til av skaden:

 

F051B237-1188-4E05-B4D0-22CB89C44C5A.jpeg

3C314037-565B-4FEA-BDD1-E2C61B8AE0EE.jpeg

ADB5FC98-8EC3-4307-B8A6-ED5503A873DF.jpeg

7FCACABE-2D4D-4662-8101-702C5B488729.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Plastrepprasjonsverksteder er selvfølgelig travle nå men dette er en strukturell skade og bør repareres av firma med kompetanse. De vet prosedyren for slike repprasjoner.  Dette er jo en forsikrings sak ?

Det er ikke noen liten repprasjon selv om hullet er lite. Ser tydelig  delaminering og dette må repareres på begge sider. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 1 time siden:

Dette er jo en forsikrings sak ?

Tja, er det egentlig det? Hvis dette er en skade som ligger tilbake i tid, og er ufagmessig utført av en tidligere eier så blir det vel feil å forlange å få dekket utbedring nå?

 

Knude skrev 1 time siden:

Det er ikke noen liten repprasjon selv om hullet er lite. Ser tydelig  delaminering og dette må repareres på begge sider. 

Skulle til å si det samme. Det kan nesten se ut som om området har blitt slipt ned og sparklet opp, og at hele sparkelkaka har løsnet og reist til bunns. Det ser ut som om det har vært en kraftig smell her en gang i tiden, som har ført til en skikkelig knusningsskade. Det ser ut som om det er delaminering mellom glassfiberlagene, noe som tyder på at de ikke har slipt vekk hele skaden før de har støpt/sparklet. Hvor mye mer som må slipes for å fjerne hele skaden er umulig å si fra sofakroken. Det er tre muligheter; du kan begynne å slipe til all skade og delaminering er vekk, du kan få noen proffe til å ta ultralyd av området og avgrense skaden, eller man kan kakke med en hammer og høre etter hvor man kommer inn på friskt laminat. Jeg ville vel gått for første metode. 

 

Hvis du skulle våge deg på å utbedre skaden selv så har du en god veiledning her:

http://guider.fiberfix.se/ 

Link to post
Share on other sites

@Komodo @Knude Takk for kjapp respons begge to! Dette forumet, altså 👍

 

Frykter at jeg blir stående med dette selv, men vi får se. Er jo utrolig hvis dette kun er reparert med sparkel tidligere :headbang: men enig i at det kan se slik ut.

Fin guide du linket til Komodo! 
Hvis man skal reparere fra begge sider, bør man kanskje legge et lag vevd duk og polyester på innsiden først for å få noe å jobbe mot fra utsiden etterpå? Eller må innside og utside gjøres vått-i-vått? 
Heldigvis er det greit å komme til fra innsiden...
Hvordan er det å få til jobb med polyester og duk når man må jobbe mot tyngdekraften under båten? Vil epoksy være et bedre alternativ eller blir det for svakt? 
 

 

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Ofte blir denne typen skade reparert på innsiden først mot forskaling. Fare for at hullet kan bli stort etter utslipning . Man sliper noe inn i laminatet for å kartlegge skaden. Lager en god repprasjon på innsiden minst 10 cm ut over skade alle veier. Så slipes utvendig for å fjerne rester av delaminering og laminerer ut minst 20 cm fra skaden alle veier. Viktig med heftprøve for å kartlegge hvilken fremgangsmåte og resin  som henger best på aktuelt laminat. Beskrevet flere ganger på forumet.

Dette er sånn et proft verksted utfører slike arbeider. Polyester eller vinylester  sammen med csm 450 gr. ville blitt mitt valg .

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 8 timer siden:

Hvis man skal reparere fra begge sider, bør man kanskje legge et lag vevd duk og polyester på innsiden først for å få noe å jobbe mot fra utsiden etterpå?

Vevd duk er bra, det blir sterkt. Men først ett lag CSM mot skroget.

 

Kanalkapteinen skrev for 8 timer siden:

Eller må innside og utside gjøres vått-i-vått? 

Nei, det må ikke gjøres vått-i-vått. Jeg ville slipt vekk gelcoaten på innsiden helt inn til ren glassfiber i det området som skal forsterkes, deretter støpt et par tre lag glassfiber på innsiden. Dette området bør være ganske stort, større enn selve knusningsskaden. Når det har herdet ville jeg fortsette å slipe på utsiden for å avdekke hvor stor knusningsskaden er. Så blir det å begynne å bygge opp laminat fra utsiden. Mulig jeg banner i kirken nå, men jeg ville begynt med ett lag CSM matte først, og latt den herde nesten helt ut. Da får man kontroll på at det blir full kontakt med skroget i hele arealet uten luftbobler.

 

Kanalkapteinen skrev for 8 timer siden:

Hvordan er det å få til jobb med polyester og duk når man må jobbe mot tyngdekraften under båten? Vil epoksy være et bedre alternativ eller blir det for svakt? 

Her blander du kortene litt. Det er slik at polyester er tixotropisk, det er ikke epoxy. Det innebærer at polyesteren er tyktflytende og seig helt til man rører i den. Det gjør at den henger mye bedre enn epoxy under-opp. Ikke noe problem å støpe oppunder. Epoxy er det verre med, den kan sige i løpet av herdeprosessen. 

Men hvis man får til et godt resultat med epoxy så er det sterkere enn polyester. Forutsetter at jobben blir utført skikkelig.

 

Lagt til:

Og der kom @Knude i mellom ser jeg :giggle:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått oppdatert meg på tråden din her også!:thumbsup:
Bratt læringskurve der ja!:giggle:

Det er alltid nok å skru på på gammel båt! Tro meg!!!

Men når det lykkes med å få det fikset er godfølelsen ekstra god!

OG vi følger med videre 72 moh!!:yesnod::flag_bp:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Velkommen @Erikda :thumbsup:

 

Og takk for utdypende svar, Komodo og Knude, eller Komposittkongene som som jeg mener dere burde omtales som :thumbsup:

Lærer mye av dere!

 

Skal oppdatere litt framover med hva konklusjonen fra takstmann (som har mye erfaring med skrog) blir. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Takk for hederlig omtale Kanalkaptein, men for min del er jeg kun amatør på området . Det er mange andre her på forumet, i tillegg til Knude da, som er proffe på kompositt :smiley: Hvis du leser gjennom tråden min om ombygging av Draco 20 til jolle (link finner du i signaturen min), ser du fort hvem som bidrar på et profft nivå.

 

Link to post
Share on other sites

Om det er noen trøst så vet jeg hvordan du har det n å! Og for å prøve å løfte deg litt opp i fortvilelsen.... Tenk deg det samme med 21 tonn tung båt og 50 fot...... Jeg står på land på den tredje uka nå. Må bytte demperplata i girkassa på styrbord motor. Motor veier 1520 kg tørr og girkassa 240 kg tørr. 70 mm aksling og bare moro!:rolleyes::pray:
Men når du får det på stell kjenner du båten ut og inn og vet hvordan den er skrudd sammen og fungerer. Da blir det bra!!!
Ønsker deg all mulig lykke til med reparasjonen! Og du har de beste med på laget!! Forumet her er fantastisk i så måte!!:thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har vært i samme "båt" selv så forstår deg så inderlig godt. Håper det ordner seg, både med drivverk og skrog. Viktig å bearbeide familien slik at de fortsatt har glede av båtlivet, happy wife = happy life og alt det derre der :wink:

Kan den tidligere reparerte skaden ha blitt påvirket av grunnstøtingen ved første havari? I så fall kan kanskje det brukes som tilleggsinfo om forsikringa ikke er enig at de har et erstatningansvar for tidligere reparasjoner. Ved første uhell har du jo RS som vitne på havariet!

Link to post
Share on other sites

 

xr4ti skrev 19 minutter siden:

Kan den tidligere reparerte skaden ha blitt påvirket av grunnstøtingen ved første havari? I så fall kan kanskje det brukes som tilleggsinfo om forsikringa ikke er enig at de har et erstatningansvar for tidligere reparasjoner. Ved første uhell har du jo RS som vitne på havariet!

Jeg tenker at den skaden vanskelig kan ses på som en forsikringssak nå i ettertid. Derimot mener jeg at du har kjøpt en båt med en skjult feil. Hvem som har ansvaret for det nå aner jeg ikke, det kan sikkert @Båtadvokaten si noe om. Dette er jo i alle fall en skade som er ufagmessig reparert. Dersom selger har holdt det skjult har han lurt deg. Dersom selger har fått utbedret skaden til full pris av en profesjonell har han blitt lurt. Noen i kjeden har i alle fall gjort noe feil. 

Link to post
Share on other sites

Oppdatering:

 

Da har takstmann og en spesialist sett på skaden, og dommen er klar :sweat:
 

Dette er en helt fersk skade, basert på analyse av tilstanden til glassfiberlaminatet rundt skaden. Mest sannsynlige årsak tror de er at båten har ligget fortøyd longside en brygge der det har gått ut en ankerkjetting/moring under vannskorpa, eller noe annet har stukket ut fra brygga under vann. Dette har fått ligge og gnage seg (nesten) gjennom skroget i løpet av noen timer, og da vi la ut på tur StHansaften har gelcoaten innvendig i båten gitt etter, og vannet har startet å strømme inn. 
En reparatør fra anerkjent firma kommer i slutten av neste uke og fikser båten fra både utside og innside, og jeg kan leie inn kranbil for å få den på vannet igjen :thumbsup:

 

Må betale en egenandel, men ellers blir alt dekket av forsikring. :flag:

Dette har sannsynligvis skjedd da vi fraktet båten fra Oslo og hjem, se hentetråd for mer info og bilder om det. Vi lå jo longside flere steder da, og selv om jeg var så forsiktig, har jeg tydeligvis oversett noe skummelt under vann:diving:

 

Meget letta og glad nå!! 
Håper alt går som planlagt, og vi kan nyte en eller to problemfrie timer i båten før neste fadese måtte dukke opp :sweat:
 

(Jeg skal kontakte han derre John Carew før neste båttur, så Betsson får satt opp ulike odds for hva som skjer neste gang, slik at de som er interessert i den slags kan sette penger på ulike alternativer.

Bare ikke sats alle feriepengene, plutselig får du en aldri så liten utgift på båten, er min erfaring...)

 

Forvent bilder av prosessen etterhvert!

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Godt det ordner seg!

 

Det sies at når du kjøper båt, så kjøper du egentlig et hull i sjøen som du kan kaste penger i. Ser ut til at du har fått følingen med dette allerede:wink:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var godt at fu fikk dekket dette av forsikringen! Men det er jo helt utrolig at du skal ha fått den skaden ved å ligge longside noe sted! Det er maks utflaks!

Men nå snur det! Og den flytende utgiftsposten vil garantert gi valuta for pengene på et eller annet tidspunkt!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...