Jump to content

Livet med Windy 8600 MC, vår første "store" båt


Kanalkapteinen

Recommended Posts

Kanalkapteinen skrev for 9 timer siden:

Kjøp en Windy, den er bunnsolid! sa dem. 

- Gå for en VP41 motor, den er noe av det mest driftssikre Volvo Penta har produsert! sa dem. 

Som sagt, så gjort. Hvordan det gikk har dere jo allerede sett litt av tidligere i denne tråden. 

 

VP41 er solide motorer. Av de vedlikeholdspunktene du ramser opp er det vel bare motorlabber, ventiljustering og dynamo som er motorrelatert. De øvrige gjelder drevet, og ikke motoren. Slik sammenblanding er dog ikke noe nytt, mesteparten av problemene VPs D4/D6- motorer er kjent for gjelder drevene som henger bakpå og ikke selve motorene. 

 

Men når du har gjort unna to do-lista har du lagt grunnlaget for et enklere båtliv i årene som kommer. Stå på, dette blir bra. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 11 timer siden:

- Er det ikke mye jobb og vedlikehold med sånn stor båt? sa kona. 

- Jo, vi må nok være innstilt på ei hel helg både vår og høst! svarte jeg.  
Dette ble godtatt under tvil, Askeladden ble lagt ut for salg, og forsvant en dag i april. 

Glimrende tidsanslag :lol:  Kan tro lignende uttalelser har blitt brukt mot meg mange ganger :sweat:

 

Ellers meget underholdende å lese tråden din! Lykke til videre :thumbsup:

 

 

Kanalkapteinen skrev for 11 timer siden:

La meg bare understreke at dette er uvitenhet i beste fall, og reinspikka svensk sadisme i verste fall! 

:lol: :lol: :lol: 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ALDRI ALDRI mer klage på Storebroen og faenskap som sitter fast eller utilgjengelig!😱😱😱

Du har fått bøtta full mye mer en meg!🥵🥵🥵

God jul!🎅🏻🎅🏻🎅🏻

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Benji skrev 1 time siden:

Herlig lesing, og hvilket pågangsmot. 

 

Lurer på en ting - ref at du tidlig i tråden nevnte for kona,  en liten helg på vår og høst, så alt klart. 

 

Fremdeles gift?  :smiley:


Hehe! 
Joda, fortsatt gift👍
Forklaringen er ei kone som er glad i båt, i kombinasjon med fleksibel åpningstid hos Sveins Marineverksted; kona legger seg ca 23:00, mens Sveins Marineverksted har kjernetid mellom 23:00 og 03:00. 
Døgnet rekker langt hvis man begrenser seg til fire timer søvn😉

 

Solbris II skrev 1 time siden:

Jeg skal ALDRI ALDRI mer klage på Storebroen og faenskap som sitter fast eller utilgjengelig!😱😱😱

Du har fått bøtta full mye mer en meg!🥵🥵🥵

God jul!🎅🏻🎅🏻🎅🏻


Takk for det! Det baller liksom fort på seg. Mon tro hva neste sesong bringer 😳

 

Båtb123 skrev for 8 timer siden:

Godt pågangs mot :thumbsup:


La oss heller kalle det desperasjon😬

 

Brigg skrev for 3 timer siden:

 

VP41 er solide motorer. Av de vedlikeholdspunktene du ramser opp er det vel bare motorlabber, ventiljustering og dynamo som er motorrelatert. De øvrige gjelder drevet, og ikke motoren. Slik sammenblanding er dog ikke noe nytt, mesteparten av problemene VPs D4/D6- motorer er kjent for gjelder drevene som henger bakpå og ikke selve motorene. 

 

Men når du har gjort unna to do-lista har du lagt grunnlaget for et enklere båtliv i årene som kommer. Stå på, dette blir bra. 


Jo, motoren er stort sett grei, men i tillegg til lista kommer servicepunkter som rens og kontroll av aftercooler og kjølere, lakkering av motor, reimskifte etc. Ikke de alvorlige operasjonene, men det tar tid det også. 

 

Takk for alle positive tilbakemeldinger og lykkeønskninger! Det hjelper virkelig på👍

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Morsom tråd å lese! Gammel båt kan definitivt by på utfordringer, men så er det noe med å ha gått over hele båten selv og vite at alt virker, og hvordan ting ser ut under plasten og treverket:thumbsup:  Har også hatt min første sesong med "stor" båt, riktig nok i noe mindre skala (Nordan 610). Likevel et godt steg opp fra 16 fots Skibsplast med påhenger til eldre weekender med grønn innenbordsmotor og et lass med utstyr som kan svikte når det passer som dårligst og bærer preg av mange snarveier. Her er det også blitt en sesong med mye problemer og lite bruk, men etter å ha lest dette kan jeg absolutt ikke klage! Med litt innsats får vi håpe 2021 sesongen blir lysere :thumbsup:

 

Ellers har jeg vurdert å ta en tur opp kanalen til sommeren da en kamerat har hytte ved Flåvatn, har du noen pekepinn på ca hvor lang tid man må regne for å ta seg opp dit fra sjøen?

Link to post
Share on other sites

Godt du får tatt en skikkelig storservice på båten nå mens det likevel er vinter. Her er det mye forsømt vedlikehold som tidligere eiere burde ha tatt. Men sånn er det veldig ofte med båt, man gjør det mest nødvendige og overser resten. Og så må neste eier ta jobben i stedet. Jeg har hatt 10 problemfrie år nå etter motorbytte (nytt gammelt), men nå ser jeg at det nok begynner å nærme seg tid for en større service. Men alt surrer og år, heldigvis.

 

Når du er klar til våren burde du ha full kontroll på skrog, drev og motor, og det er slett ikke ille med gammel båt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sturee skrev for 9 timer siden:

Morsom tråd å lese! Gammel båt kan definitivt by på utfordringer, men så er det noe med å ha gått over hele båten selv og vite at alt virker, og hvordan ting ser ut under plasten og treverket:thumbsup:  Har også hatt min første sesong med "stor" båt, riktig nok i noe mindre skala (Nordan 610). Likevel et godt steg opp fra 16 fots Skibsplast med påhenger til eldre weekender med grønn innenbordsmotor og et lass med utstyr som kan svikte når det passer som dårligst og bærer preg av mange snarveier. Her er det også blitt en sesong med mye problemer og lite bruk, men etter å ha lest dette kan jeg absolutt ikke klage! Med litt innsats får vi håpe 2021 sesongen blir lysere :thumbsup:

 

Ellers har jeg vurdert å ta en tur opp kanalen til sommeren da en kamerat har hytte ved Flåvatn, har du noen pekepinn på ca hvor lang tid man må regne for å ta seg opp dit fra sjøen?


Takk for det 🙂

Ja, gamle båter gir mye «glede», eller kalles det sjel? Håper du også får en god sesong!

Velkommen til kanalen!! Kan absolutt anbefale det, og da selvsagt med en tur innom Kviteseid 😉

Jeg har gått fra Skien til Kviteseid på under 10 timer, men da klaffa alt så vi venta totalt maks en time i slusene. Det er fartsbegrensning på de trange partiene. Har du uflaks og møter rutebåtene på feil sted, må du regne halvannen dag hver vei. Venta vel fem timer ved Vrangfoss på det verste en gang. Anbefaler å komme tidlig i gang i Skien sluse, feks klokka 09, så kan du være på Flåvatn klokka 17. Men skal du nyte turen tar du minst to dager👍

 

index skrev for 7 timer siden:

Godt du får tatt en skikkelig storservice på båten nå mens det likevel er vinter. Her er det mye forsømt vedlikehold som tidligere eiere burde ha tatt. Men sånn er det veldig ofte med båt, man gjør det mest nødvendige og overser resten. Og så må neste eier ta jobben i stedet. Jeg har hatt 10 problemfrie år nå etter motorbytte (nytt gammelt), men nå ser jeg at det nok begynner å nærme seg tid for en større service. Men alt surrer og år, heldigvis.

 

Når du er klar til våren burde du ha full kontroll på skrog, drev og motor, og det er slett ikke ille med gammel båt!

Ja, jeg håper mye er blitt bedre når vinteren er over. Men det dukker stadig opp ting som tyder på at tidligere eiere har hatt lite peiling eller vært veldig glade i snarveier....

Det kan være vanskelig å vite når man skal gi seg. Jeg har f.eks. valgt å IKKE ta av toppen på motoren, selv om det frister veldig å sjekke tilstand på foringer og ventilseter. En større feil her har jeg rett og slett ikke råd til å fikse nå i år, så da håper jeg ting fungerer videre. Selvfølgelig BURDE jeg tatt full overhaling når motoren først er ute, men da hadde båten blitt på land minst en sesong til. Så får jeg bare håpe at jeg ikke angrer bittert på valget mitt i starten av fellesferien...

 

Nå om kveldene går det i litt lakkering og venting på coronafaste deler fra syd i Europa (den «norske» nettbutikken holdt visst primært til i Spania!).

 

Fra VP brungrønn til VP grønn:

 

960C0C97-D3FE-4A2C-A12A-8BDC124B7974.jpeg.6aa1fbc6032f4888dcb02fe31d6c89f8.jpeg
 

9769A440-9429-49EF-81C8-02C1C492D50E.jpeg.334a2df3a1cd9efaaa84bee6136c22f8.jpeg

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Ja, det hjelper på inntrykket å få lakkert litt, så blir det så mye triveligere å jobbe med etterpå🙂

 

Jeg går først over med avfettingsmiddel, så stålbørste på drill, så tørke reint, deretter med pussepapir der jeg kommer til for å rue overflaten litt, så tørke bort pussestøv, så vaske med aceton, før jeg til sist lakkerer. 
Det var en stor oljelekkasje på min i sommer,  så jeg måtte få vekk alle rester av dette før lakkering. 
Mange bruker spraylakk som er enkelt og greit. Jeg har valgt å lakkere med børste og bengalakk iblandet noe owatrololje. Det tar et par uker før det herder helt igjennom, men bør holde greit. Ideelt sett burde jeg sikkert hatt på noe grunning også, men det får være måte på... 

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Venter på motivasjon

---------------------------------------------------

 

Tenkte å komme med en liten status på Vinterlivet med Windy 8600MC. 

Nå har vi hatt stabilt mellom 15 og 20 kuldegrader i seks uker, og det var rimelig kaldt i november/desember også. Merker at det tærer litt på motivasjonen til å holde på med båten. Jeg har garasje der jeg klarer å holde såvidt plussgrader, så der kan jeg pusle på litt med motor og drev og slikt. I båten har jeg en vifteovn som jeg kan sette på nede i motorrommet dersom jeg skal jobbe der. 

 

Men akkurat nå for tida er det tungt å motivere seg for å ta på varmedressen og ut og jobbe etter at resten av familien er i seng. 

Mye står litt slik halvferdig, men en del er gjort også. Det går bare litt seint for tida. I tillegg er budsjettet rimelig tynt om dagen, så det blir ikke de store krumspringa. 

 

Startet med å rense aftercooler, med skift av pakninger etc. 
Den holder tett, men på sikt må denne skiftes. 

Den var full av olje fra sommerens moro, eventuelt så er det turboen som har begynt å lekke litt. 

Den ble renset i dieselbad og deretter mange runder med grundig vask. 

 

IMG_0857.jpeg.0be25d0d5873071f2b2afcf483e7afcd.jpeg

 

Deretter stod varmeveksler for tur. 

Her var det på høy tid med en rens, og pakninger til "skilleveggene" var helt ute av stilling.

To døgn i eddiksyrebad gjorde mye godt, og sammen med nye pakninger og o-ringer håper jeg på god kjøling til sommeren. 

Temperaturen på motoren har vært helt fin, men det var uansett godt å få renska opp litt her. 

Beklager dårlig lys på bildene, men slik er det i garasjen min...

 

IMG_0916.jpeg.6fe12d61b2725bbaadc93ac2f36d0d40.jpeg

 

Etter rens: 

IMG_0931.jpeg.10c656b37cd2a90f1a480b377b99abfa.jpeg

 

Den fikk seg også en omlakkering. Det får hele motoren litt etter litt. 

IMG_1030.jpeg.931bfa5149a2db083e2520b309afcaed.jpeg

 

Rørdeler får litt ny glans. Her peilepinnerør som også fikk påsveieset festebrakett etter å ha vær festet med strips i årevis, samt rør til oljeskift og kjøling til turbo.

IMG_1031.jpeg.60e2968bf77a48658f4623532189a8e8.jpeg

 

Etter lengre tids kamp kom jo styrearm ut av båten (se innlegg side 5 i tråden), og trengte virkelig litt TLC. 

IMG_0982.jpeg.9ba76f2a7d7bc0e970adcdc84e5e86fb.jpeg

 

Luftfilterboksen var også et sørgelig syn. Mye rust, bulker og full av oljerester. Den er vasket og pusset på bildet. 

IMG_0973.jpeg.8905cf2b2eac46efd905d0a6fd15c7f5.jpeg

 

Etter litt stell blir det triveligere å få om bord igjen på sikt: 

IMG_1001.jpeg.f006587764d74b32c330cbc57a214637.jpeg

 

Så skulle jeg bare skifte impeller. 

Det var visst også på høy tid. 

Den så helt fin ut der den stod på plass i pumpa og jeg vurderte å bare la den stå, men jeg hadde jo kjøpt ny så hvorfor ikke skifte.
Da den kom ut var det imidlertid dette som åpenbarte seg: 

 

IMG_0871.jpeg.7c0d5f5de601ab4eae838bf064487698.jpeg

 

Fant ut at jeg ville plukke ut hele pumpa for å kikke litt, og medbringer så slik ut: 

IMG_0877.jpeg.d696120a4532b2a639c9419b8696629e.jpeg

 

Da ble det ny medbringer også, og i samme omgang skiftet jeg alle pakninger, o-ringer og tetninger til pumpa. Her var spiralfjærene i tetningene rusta i filler, så det var godt å få gjort dette også. Lageret var imidlertid i god stand, og fikk stå. 

 

Pumpe renovert og klar for noen liter til: 

IMG_1082.jpeg.628baf558ce399b05e982cacc50a6514.jpeg

 

Sleit ellers en del med å få ut de gamle foringene til styreakselen. 

De så ut til å være limt, og selvsagt måtte det både baufil, meisel, kniv og hammer til for å meisle ut skiten. 

Nye foringer skal inn her snart. På bildet har jeg såvidt begynt fjerninga av gamle foringer. 

IMG_1267.jpeg.213d6b71544447a214cc767793d0d3e3.jpeg

 

Som nevnt tidligere ble ventiler kontrollert, men her var det veldig tett på 0,4 mm på alle sammen, så justering gjorde jeg ikke nå. Greit å vite at det stemmer i alle fall. 

IMG_0925.jpeg.d923889938a1b982849c310f0bad8e87.jpeg

 

Lurer på hvor mange tullinger som ofret fingrene før Volvo måtte se seg nødt til å klistre på denne advarselen??
IMG_0922.jpeg.5bcdf9391fe7c2aead382bc099667538.jpeg

 

Så har jeg også startet litt på arbeidet i motorrommet. 

Det var god gammal olje fra slutten av 80-tallet, kombinert med diverse skruer, skiver, filler og avklipte ledninger som kom til syne etter at motor var løftet ut.

Har ingen bilder før vask (urutinert), men her er etter mye vask med avfetting og diverse lurium:

IMG_1148.jpeg.d50dc9c2fe2adc5c6ad880a167c360d9.jpeg

 

I venstre kant av bildet over skimter dere også litt av de nye bjelkene til dørken som skal tilpasses. Jeg lager en ny løsning med aluminiumsbjelker som kan løftes ut for enklere tilgang til motoren. 

 

Det var en lørdag i januar der det plutselig blei tre plussgrader, jeg heiv meg rundt, og med varmeovn og håndtlangerhjelp fra fatter, fikk vi gitt motorrommet en runde med tokomp polyuretanmaling. 

Noe av det mest tilfredsstillende så langt!

IMG_1155.jpeg.9e629aa3890c63d8cdc4fbd6c8332f83.jpeg

 

Etter maling: 

IMG_1269.jpeg.263b97b421c93c710db8508cbbac402b.jpeg

 

Her skal det inn diverse belysning, ny motorromsisolasjon og noen nye komponenter. Utrolig digg å ha et såpass mye reinere miljø under dørken! Kjenner jeg min kjære Lilly rett, kommer hun sikkert til å fylle dette rommet med olje og kaos ved første anledning etter sjøsetting :headbang:  :lol:

 

Nå venter jeg som sagt på litt mer motivasjon og neste lønning, mens tida fram mot isløsning og sesongstart stadig rykker nærmere. 

Lista over ting som må gjøres er fortsatt lang, men det har minket noe i alle fall. 

 

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Fatt mot, tiden frem til sommer går så fort og snart er det så varmt under dekk at du ønsker deg litt kjøling :giggle:

Knallfint arbeid og alltid god følelse at ting er nytt eller gått igjennom og så blir man kjent med all leamikken og det er jo kjekt om det skjer noe en gang seinere. 

Link to post
Share on other sites

Etter din innsats får det ikke lov til å skje en dritt med noe som helst i minst en hel sesong! Og Lilly har å oppføre seg ellers kommer 130 kg sint gubb fra Fredrikstad for å fortelle henne noen alvorsord opp slapt underliv!!!😁😁

(håper Lilly er en grønn en og ikke kona.....😱😱😱)

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 1 time siden:

Etter din innsats får det ikke lov til å skje en dritt med noe som helst i minst en hel sesong! Og Lilly har å oppføre seg ellers kommer 130 kg sint gubb fra Fredrikstad for å fortelle henne noen alvorsord opp slapt underliv!!!😁😁

(håper Lilly er en grønn en og ikke kona.....😱😱😱)

Hahahah😂😂

Dagens kommentar! 
 

Heldigvis er det ikke kona nei! 
Lilly er båten, den grønne heter foreløpig Kermit.

Får håpe du har rett angående problemfri sesong 👍 Og en vakker dag skal vi klappe til kai i elva di for å få noen leksjoner i godt sjømannskap!

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 13 timer siden:

Hahahah😂😂

Dagens kommentar! 
 

Heldigvis er det ikke kona nei! 
Lilly er båten, den grønne heter foreløpig Kermit.

Får håpe du har rett angående problemfri sesong 👍 Og en vakker dag skal vi klappe til kai i elva di for å få noen leksjoner i godt sjømannskap!

Dere er hjertelig velkommen ombord!😃😃😃

om jeg har så mye å lære bort er en annen sak!🙄🙄

Slett ikke umulig at vi går slusene igjen om ikke så lenge!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
lurvetass skrev for 2 timer siden:

Hvordan er status her?

Er alt på plass og båten ship shape og klar for sesongen?

Det har skjedd mye, oppturer og nedturer :rolleyes:

Har brukt mye tid på båtfiks, så har ikke fått tid til å oppdatere, men det kommer snart :) 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

«Ryktene om min død er kraftig overdrevet»

Ja, det har jo gått noen liter vann gjennom kanalen siden sist jeg oppdaterte tråden her. Må bare beklage for det, irriterer meg selv om slike tråder som bare dør midt i moroa. Men, nå er vi tilbake her…

 

Motivasjon er ikke så viktig likevel.

I forrige innlegg nevnte jeg at jeg ventet på motivasjon til å fortsette arbeidet med denne båten. Det viser seg imidlertid at motivasjon er helt unødvendig. Tidsnød gjør akkurat samme nytten…

Det siste jeg la ut her var at ventiljustering var tatt på motor, og at motorrom var lakkert. 

Videre kommer jeg til å oppdatere litt i bolker, for mye har skjedd på flere fronter.

 

Får starte litt med arbeidet videre med motor og mekanikk.

I en god historie kan ei fjær bli til fem høns. På en gammel Volvo Penta kan en enkel ventiljustering bli til en halv overhaling. «Jaja, jeg burde vel likegodt…» har vært en gjenganger i hodet mitt det siste året. Når skal man stanse? Det har jeg ikke noe godt svar på.
Enda. 

 

Da ventiljustering var unnagjort fortsatte jeg med jobben med å vaske, pusse og lakkere motoren. I den forbindelse kikker man jo litt nøye etter på ting, og jeg la plutselig merke til at ringen rundt den ene dysa stakk to millimeter høyere opp av topplokket enn de andre? 

Hm… Snodig. Motoren har jo gått helt fint, ryker lite og er veldig lettstarta, så jeg hadde absolutt ikke tenkt å gjøre noe med dyser på denne sida av sommeren. Men fillern og, dette måtte jo sjekkes opp, så jeg satte i gang med å løsne dieselrør, og ingeniørene hos VP har jo gjort det slik at skal du først løsne ett dieselrør for å få ut ei dyse, så er det like enkelt/tungvint å løsne alle seks dieselrøra. 
Hadde sett for meg at det skulle bli tricky å få ut dysa, men denne sklei ut så fort jeg hadde rotert den noen millimeter. 

Synet som møtte meg da dysa kom ut var ikke direkte oppløftende: 

 

77F29EC0-ECB0-4BDA-AE5D-611DA15780EE.jpeg.5da40f104e3ebaa49d61021f182a4d93.jpeg

 

Hva i heite har skjedd her, liksom? Forstod jo raskt at her har olje/diesel og kjølevæske kommet i kontakt med hverandre. Et blikk ned i hullet etter dysa bekreftet mistanken min: mutteren som klemmer ned dysa hadde ikke vært skikkelig stram, klemringen øverst har blitt pressa opp et par millimeter, og dermed har det blitt glippe mellom klemring og kobberhylsa som dysa er montert i. Utrolig at det ikke har vært lekkasje her…

 

Her synes glippa mellom klemring og kobberhylse. Ser også at klemringen stikker litt over toppen. 
5CDFC6B3-AB04-4243-B888-DED8552E12DC.jpeg.7b5f18a20f12526c8b425164e82271ee.jpeg

 

CRAP!! 
Her var det bare å bite i det sure eplet, og gå i gang med demontering av hylse. Dysa hadde jo også levd i litt dårlig miljø nedi der, så jeg bestemte meg fort for at nå må den likevel til trykktesting og justering. Når jeg først var i gang, så tenkte jeg at «Jaja, jeg burde vel likegodt ta alle seks».

 

60BBC35D-AFCB-494E-A20E-7D677FB069AA.jpeg.f8e7a80c831a03dba5b223e2726402ab.jpeg

 

Men å få ut ei slik hylse er ikke gjort i en fei, og slettes ikke uten VP sitt sagnomsuste spesialverktøy som jeg selvsagt ikke hadde mulighet til å skaffe meg :headbang: 

Møtte litt veggen her kjente jeg. Luftet frustrasjonen min her på BP, og igjen kom det et utrolig flott medlem til unnsetning, nærmere bestemt @kdtran som helt uoppfordra tok kontakt og sa «Jeg har gjort samme jobben, og sender deg spesialverktøy og manualer i posten, free of charge!».

-Helt utrolig!!

Der og da var det akkurat det puffet jeg trengte for å stå på videre med denne grønne Pandoras eske av ubehagelige overraskelser, på en pall i en kald og kaotisk garasje!

TAKK, kdtran!!!

Et par dager etterpå landet denne pakka i postkassa mi:

 

AD8AB3B3-9474-4DAC-A41A-E5186939DA1C.jpeg.168bd78a3b24954c69c3a13528cf01b6.jpeg

 

Perm med reparasjonsmanual, samt komplett verktøy for dysejobb :clap::yesnod:

 

Da var det bare å brette opp ermene, og få lirka ut samtlige dyser og to kobberhylser. Hver dyse ble merket med hvilken sylinder de stod i, og alle sendt av gårde til et dieselverksted på Østlandet som forstår seg på slikt. Samtidig ble to nye hylser med pakninger og klemring bestilt, de andre så ok ut der de stod.

 

38B2E590-F977-449C-87E4-5B44CBFCB3D9.jpeg.d3fd2d6043f8e2e405e73db4b6ad3605.jpeg

 

E21EFF09-96BC-44FE-9C25-D849ED1E6D6F.jpeg.ea166f8df00835de0dbb0d05339659d6.jpeg

 

FD196C42-FBA5-4840-BB30-B9762C421C0D.jpeg.0cf60d4659d913ebe6d9fd930a731a79.jpeg

 

935DE0D3-811A-41A2-A803-D5C771A15982.jpeg.8884a01faec62656d82b9d335f131ab6.jpeg

 

Med i verktøysettet var også børste for rensing av setet til hylsene, samt innvendig i de hylsene som stod igjen, pluss doren som trenges ved montering av nye.  

 

689508FC-FDB7-4F56-8DCB-69C55DE95F95.jpeg.4456596c26da4e052f7518442828e434.jpeg

 

Det renses i gjenstående hylser. 

DE5A618B-83B6-42A9-99A7-EBCDBDB5ABA1.jpeg.1c9f2ad378b291a6310159dc10eaf8ce.jpeg

 

Godkjent håper jeg. 

547DAD09-3C81-4690-8F8D-4808F6748918.jpeg.e20557b056e3f613df28606fc72bbb53.jpeg

 

Etter ei drøy uke kom alle seks dysene i retur fra dieselspesialistene. Samtlige hadde for lavt åpningstrykk og for dårlig spredning, så alle hadde fått nye dysespisser.

Deilig å vite at dette var i på stell. Ikke like deilig å betale den medfølgende fakturaen. 

0FCD206F-D596-4858-B48A-63098F619B73.jpeg.1741228e20758e57c437f952b3533e22.jpeg

 

Montering av nye pakninger og hylser.

F095CB79-CC3A-452D-AD35-4D4E10B90B16.jpeg.64cb6ec913111aa82ca110fa1a775e0d.jpeg

 

Shiny :) 

C4230028-91F0-473E-B786-6B9A935FFF1D.jpeg.18eff7af57ac4b55235e28ccea0ccc84.jpeg

 

 

Alle dyser på plass igjen med nye spisser. Gikk veldig greit med riktig verktøy! 

 

13C22144-3965-434A-8262-A31694D7235F.jpeg.c5a1b68dc18923cc73b8cc8769c1567b.jpeg

 

(Beklager at bildene er litt hulter til bulter, men får ikke rotert de når jeg skriver på mobilen…)

 

Mens vi ventet på dysene, tok jeg med meg eldstejenta i båten en kveld, og sendte ho innunder akterdekket med hodelykt og skrallesett. Den gamle lensepumpa var svært lite effektiv oppdaget jeg sist sommer da båten var på vei ned. Jentungen fikk bedre plass til å skru inni her enn den 70 kg tyngre pappaen, så det var god hjelp å få. 

Pumpa ble rengjort, smurt og montert tilbake i det jeg trodde var riktig rekkefølge. Mer om det seinere… 

 

74EA08CC-721B-471A-BBC2-74CE4F6FB82E.jpeg.251133c2efa3ce8a9e70c3774fd81114.jpeg

 

36A028F0-D0E6-4C49-948A-C9B75C307CD2.jpeg.aa8f6c8739bdcb52b33c88131c6e3989.jpeg

 

ECA8B0B2-6D69-4968-A542-66F0DF96BF9B.jpeg.822f3afc172ef3e134a55af500eb9f2f.jpeg

 

OK, nok for denne gang. Lover å komme tilbake snarlig med neste kapittel. Skal til og med prøve å få posta bilder som er noenlunde i vater. 

 

 

Redigert av Kanalkapteinen
La til en video (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

@Kanalkapteinen 

Mange tusen takk for en fantastisk tråd, dramatikk, opp og nedturer. Fin lesning når man sitter i Covid karantene i Shanghai! Ellers en del paralleller med min egen losbåt fra 1976 bortsett fra skrog problemene. Tror jeg skal fokusere på en nyere modell når jeg kommer meg tilbake til Norge neste år en gang. Slike problemer blir vel spennende om man oppholder seg litt lengre ute på havet på vestlandet hvor værguden kan slå seg vrang uten forvarsel og uten respekt for hva de har lovt tidligere på dagen.

 

Ellers, må jeg bemerke at det er utrolig mye kompetanse på dette forumet, og ikke minst viljen til å dele kunnskaper og erfaringer med andre. Jeg leser og lærer noe hver dag. Gleder meg til å inspisere min neste båt!! Notat boken har blitt et solid oppslagsverk, med beskrivelser, bilder, koblingsdiagrammer etc. Noe må man bruke tiden til når man er innelåst på et hotell rom på 16,4 kvm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...