Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

foreslår da at dere sjekker hva som har vært problemet med roret til Hanse(disse har falt avpå noen båter)

Ett havari grunnet brudd på rorstamme er det jeg har funnet. For øvrig var det en norsk båt hvor rorbladet delaminerte for ikke så lenge siden. Her tror jeg ikke det er sagt noe om årsaksforhold eller spesielle svakheter, men nok en gang er det et enkelt havari. Med tid og stunder dukker det sikkert opp en historie om en Hanse med skade på kjølen, men det dreier seg om en utleiebåt og et svært uklart hendelsesforløp.

 

Nå er det jo slik at en Bav kommer med stor Genoa og Hansen en liten. I begge tilfeller vil det være behov for det motsatte, spesielt på Hansen om du skal seile regatta.

Nå er det snakk om to forskjellige rigger. Hanse har brøkdelsrigg hvor storseilet er "motoren" i større grad enn det jeg har oppfatt er tilfelle for riggen på en standard Bavaria. Uansett, på en LYS-målt båt vil det kompenseres om du bare har fokk. En 140 prosent Genoa på rull er nok det siste jeg ville hatt på en Hanse. For regatta ville jeg heller erstattet selvslåeren med en litt større fokk, en high aspect på rundt 110 prosent vil nok fungere bedre enn en genoa om det ikke er veldig lite vind. For turseilas kan et godt alternativ være en genoa på 120-130 prosent.

 

En annen ting er spørsmålet om du skal kjøpe ekstra seil fra fabrikk/importør eller fra en seilmaker. Min erfaring er at ut over standardseilene så er fabrikk/importør bare et fordyrende ledd mellom deg og seilmakeren. Med andre ord, dropp importørens prisliste når det gjelder ekstrautstyr av denne typen.

 

Når det gjelder Hansen bør du ha en el-winsch, de fleste Hansene som blir bestil over

37 leveres med det.(ekstrautstyr). Storseilet er tungt å heise.

Har du vedlikeholdt sporet i masta og smurt med teflon så er ikke storseilet så tungt å heise. :wink: Likevel er det veldig kjekt med en elvinsj de dagene du er sliten og kald, seilet er vått og vinden litt hissig. Uansett er en elektrisk fallvinsj langt billigere enn rullestor, og den kan brukes til andre formål også (f.eks. å hale opp kaffidreggen :cool: )

Link to post

hei,kan noen av alle "synsere" dere som til stadighet har hørt noe om Bavaria,fra en eller annen i en eller annenhavn,konkret fortelle meg svakhetene/feilene ved følghende Bavaria:

36(fram til 2005)-37(fram til 2001)-38 (fram til 2005)-34 (fram til 2001).????

Ikke bare hva dere tror,men det som er dokumenterte feil?? :confused:

mvh

fe-m@il

Link to post

Denne Bavariahetsen begynner å bli utrolig kjedelig :sleep:! Da jeg meldte meg inn her trodde jeg dette var et forum for oss båteiere som ga hverandre hjelp og gode råd! Greit å ha litt morro på andres bekostning, men når den ene tråden avløser den andre med masse Bavariarør, vurderer jeg å slette båtplassen fra mine favoritter! :headbang:

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
hei,kan noen av alle "synsere" dere som til stadighet har hørt noe om Bavaria,fra en eller annen i en eller annenhavn,konkret fortelle meg svakhetene/feilene ved følghende Bavaria:

36(fram til 2005)-37(fram til 2001)-38 (fram til 2005)-34 (fram til 2001).????

Ikke bare hva dere tror,men det som er dokumenterte feil??

 

Det er jo ikke så morro når det skal være dokumenert :crazy:

 

Jeg er ikke blandet dem som kritiserer Bavaria, tvert i mot vurderer vi Bavaria sammen med andre båter når vi går over til seilbåt igjen.

 

MEN, ang 36 så har en kompis av meg nettopp kjøpt en slik og har iallefall et par irriterende feil, men bare en av dem skyldes selve båtkonstruksjonen:

 

Ekstremt knirk når du går på dekket på babordside, du kan se innvendig at dekket beveger seg, dvs at støtten som skal være opp underdekket (innredningen) passer ikke slik at det har blitt ca 1 cm klaring. Her er det lagt inn sika, men du ser enkelt at sikane beveger seg. Antakelig ikke noe stort problem, ta bort sika og kile inn en passene mahogny bit og skjule det med sika igjen. Dette er ikke spesielt imponerende og du får litt "billig båt" følelsen når du ser slikt, men så er det jo også en grunn til at ting blir rimelig. Om dyrere båter er kjemisk fire for slikt tviler jeg vel litt på, men, men. Dette burde vært utbedret av forhandler, men tidligere eier har vel ikke giddet...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Hva er status ? Tørr båt ? :wink:

Selvsagt er båten tørr, har da vært ute for en liten regnskvett tidligere også.. Tysk kvalitet holder seg tørr og fin hele tiden.. men det er noe svenske greier som ikke er like bra ombord, men svenske produkters svakheter lærer man seg vel å leve med formoder jeg. Det kan vel du mye om vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Selvsagt er båten tørr, har da vært ute for en liten regnskvett tidligere også.. Tysk kvalitet holder seg tørr og fin hele tiden.. men det er noe svenske greier som ikke er like bra ombord, men svenske produkters svakheter lærer man seg vel å leve med formoder jeg. Det kan vel du mye om vil jeg tro

 

nah, nah, nah.... er vel ikke store forskjellen der.... problemet er at de begge alltid gjør ting etter boken og når boken likevel er feil.......

 

snakker av 25 års erfaring med de begge........ og til dags dato....

Link to post
Selvsagt er båten tørr, har da vært ute for en liten regnskvett tidligere også.. Tysk kvalitet holder seg tørr og fin hele tiden.. men det er noe svenske greier som ikke er like bra ombord, men svenske produkters svakheter lærer man seg vel å leve med formoder jeg. Det kan vel du mye om vil jeg tro

hade du ikke haft VP,Seldenrigg o Rutgersson beslag på din båt, uten noe lavpris noname produkt....så hade din båt varit osäljbar :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
(...) MEN, ang 36 så har en kompis av meg nettopp kjøpt en slik og har iallefall et par irriterende feil, men bare en av dem skyldes selve båtkonstruksjonen: (...)

 

Ja, men en og annen feil finnes vel på de fleste nye og brukte båter?

X-79 har f.eks. så tynt akterspeil at en badetrapp kan lage sprekker i gelcoat :crazy: , men det finnes jo løsning for dette også. Forsterke litt der, pusse litt her og susse litt der.....

 

 

fe-m@il,

Jo det finnes kanskje et dokumentert problem; teakdekk.

 

:drink:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Ja, men en og annen feil finnes vel på de fleste nye og brukte båter?

X-79 har f.eks. så tynt akterspeil at en badetrapp kan lage sprekker i gelcoat :crazy: , men det finnes jo løsning for dette også. Forsterke litt der, pusse litt her og susse litt der.....

fe-m@il,

Jo det finnes kanskje et dokumentert problem; teakdekk.

 

:drink:

Teakdekk,ja.

Så sant,så sant,men det gjelder alle båt-typer,inkl." orustkvalitet. :smiley:

Link to post
hade du ikke haft VP,Seldenrigg o Rutgersson beslag på din båt, uten noe lavpris noname produkt....så hade din båt varit osäljbar :lol:

VP=kvalitetet??? :eek::crazy::rolleyes: Jeg hadde gladelig betalt mye mere for båten om den hadde hatt Yanmar og ikke dette VP greiene.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
VP=kvalitetet??? :eek::crazy::rolleyes: Jeg hadde gladelig betalt mye mere for båten om den hadde hatt Yanmar og ikke dette VP greiene.

 

Sydvesten; Du hakker jo slik på alle som synser om Bavariakvalitet uten å dokumentere påstandene sine. Hva er det som er så problematisk med VP?

Jeg har hørt historier om impellere som sliter på grunn av for mye motstand å dra vannet gjennom rørsystemet på noen modeller, pluss et par andre småting som ikke virker å være så typiske.

Jeg selv har hatt VP på flere båter, også turbomatede typer, og generelt har jeg ikke hatt lite problemer - veldig mye mindre en problemene med elektronikken ombord.

Link to post

Litt småkjafs om den svenske kvaliteten finnes selvsagt.. dette under er sakset fra et par forum for kvalitetsseilbåter som desverre er utstyrt med VP mototer og drev

 

VP D1-30.

 

Motor har nå gått ca 90 timer. I det siste har den begynt å gi fra seg en irriterende "knakkelyd" etter at den har blitt god og varm, dvs. etter ca 30-45 min. gange på serviceturtall. Oljeskift ble utført etter ca 60 timer.

 

Noen som kjenner til "fenomenet"

 

På väg hem från SBK´s väst-träff idag så inträffade något som jag trodde vi skulle klara oss ifrån med nästan ny båt och motor.

 

Startade imorse från Hälsö i GBG´s skärgård (hade givetvis kollat oljenivå osv - nästan max på stickan). Körde maskin i typ 15-20min ut från hamnen osv innan seglena åkte upp. Seglade sedan i 1,5-2h och startade igen vid Instöbron (ungefär) vid marsstrand. Knappt en timme senare, då vid Mittholmarna i Hakefjorden, så började motorn knacka (lät ungefär som ventilslammer i äldre bilar vid acceleration). Sänkte efter max 10s varvtalet till tomgång (friläge) och det tystnade - varvade i friläge försiktigt till c:a 1000rpm.. Knack igen.. Stängde av maskin och började segla.

 

Kom in till Stenungsund och provade igen att starta. Inget knackande, men ett typ tjutande/kvittrande ljud. Spände generator-remmen och kollade impeller mm. - inga fel hittade. Den larmar inte om oljetryck eller temperatur. Ryker lite, men inte mycket (har inte tittat så noga eftersom jag inte vill ha motorn igång i onödan). Det kommer kylvatten.. Alla vingar på impellern OK (tänkte först att den kanske gått varm och sedan att vattenpumpen blivit kass i lagren om det bara var en vinge kvar eller så.. )..

 

Har lyft av ventilkåpan och allt ser väldigt fräscht ut.. Ingen konstig lukt.. Olja i normal färg (inga spår av metallspån på stickan osv).

 

 

Är det någon som har några idéer om vad det kan vara?

 

Trodde inte det var någon direkt risk att en motor kunde haverera om den fungerat bra dom första 50h.. (åtminstone inte förrän efter minst 1000h alt. eftersatt underhåll).

 

 

Motorn är fullservad enligt bok (olja och filter senast för c:a 30h sedan - i höstas alltså), ventilspel justerat vid ~415-420h.. Det enda som är lite efter i schemat är byte av diesel-filter (både fin och för) men det borde knappast kunna skapa tjutande ljud rest. knack.. Eller?

 

 

Påstår Pelle (som är lite grinig just nu)

S/Y Zefyros

 

Ny motor blir innstallert

 

Lørdag morgen, nydelig vær, og på Koster.

 

Båten startes opp og kjører ut Kostersund. Ferieslutt for noen, feriestart for oss!

 

Plutselig begynner å banke, og stopper så helt.

 

Kjøling OK, kan ta på motoren og det renner ut av eksosen.

 

Oljenivå OK, impeller sjekket. Byttet i fjor, ny reserve original ligger i skapet.

 

Trist start på ferien, det var noen av dere vi håpet å hilse på i år også :-). Sæby, Læsø, Grundsund...

 

 

 

Er det noen andre som har opplevd dette med Volvo Penta?

 

Lørdags kveld prøvde vi å løsne motoren ved å "move" forsiktig fra side til side, helt til den gikk rundt. Starteren hadde ikke sjangs til å dra den før vi gjorde det.

 

En venn som er spesialist på Volvo Penta, trodde det kunne være lagrene i seildrevet. Men det er demontert og sjekket ut nå.

 

Motoren kunne startes opp etter at vi hadde fått bevegelse i den igjen. Men det fosser røyk ut av innsuget og inn i båten.

 

Tydelig skjært seg!

 

Hvordan er det mulig, med så ny motor?

 

På Volvo Penta tror de dette klart er en reklamasjon, for motorene skal tåle litt av hvert. Er det noen som har noen forklaring eller teori?

 

Uansett, det blir ikke noen ferie i år :-)

 

Fjorten dager igjen av ferien, og verkstedet har ikke tid før neste uke. Dagens lille hjertesukk... :-(

 

 

 

 

 

 

-----------------------------

Oppdatering!

 

 

 

Motoren ble åpnet, og hele det ene rådelageret var fullstendig oppløst. De to andre var hele.

 

 

 

Totalhavarert motor, med spon og dritt i hele motoren..

 

 

 

Rangnar Ringstad AS i Fredrikstad har vært utrolig greie å ha med å gjøre, det må jeg få si. De konstaterer at ett lager har vært svakt, og ødelagt hele motoren. Lageret var rett og slett borte.

 

De tar hele runden med Volvo og Lunde Båt AS. Og hele pakken byttes ut. Honnør for hyggelig behandling!

 

Nå skal det sies at motoren alltid har fått kommentarer om hard gange, men jeg hadde aldri trodd at et dette skulle være årsaken.

 

 

 

Jeg har også hørt om et par andre tilfeller der en råde var problemet. Bl.a. et innlegg her på forumet. Men er det noen som har fått totalhavari pga feil i et rådelager?

 

 

 

Nå er det sikkert ikke rart at det skjer en feil med så store produksjonsmengder som Volvo har. Men ferien ble tam.... :-)

 

En bagatell, men det vitner ikke om kvalitet

Fikk en liten overraskelse på min 1 år gamle D2-55

 

Toppen av peilepinnen gnager mot dieselslange fra dieselfiltert. Hos meg har den gnaget seg inn ca. 2 mm. Slangen er jo relativt tykk, men når hadde det gått hull?? I tilegg har brakett som støtter røret for peilepinnen løsnet. Bolten har gjenget seg ut og den er "helt umulig" å få på plass igjen. Braketten som nå er løs, vil være en ekstra belastning på røret. Har tatt dette opp med Lunde i dag og venter på at dette blir fikset relativt fort.

 

 

Ellers så kan jeg anbefale Boatdiesel om en ønsker å sette seg mere inn i kvliteten til de grønne motorer.

 

Rekker desverre ikke mere nå, er tid for fiskebuffet og :drink: her i Skagen... :flag_da:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det verserer mange historierer om VP motorer, mer eller mindre dokumentert. Det finnes også noen på Yanmar, f.eks veiver som knekker på 240 og 290 hk motoren (Landcruiser-motoren). Jeg hadde en 222 hk i Viksunden som vi nå solgte (motoren var 1 år og hadde gått 300 timer når vi kjøpte den).

 

På denne sprakk dieselrøret og vi var veldig heldig som ikke fikk brann i båten. Yanmar Norge kunne fortelle at dette ikke var enestående, 5-6 tilfeller siste år var beskjeden. På spørsmål om de ikke fikk ordnet dette på alle motorer som en innkallingssak var svaret at det var sendt ut servicemelding til alle forhandlerene og siden det var så få motorer det skjedde på såg de ikke behov for noe innkalling. Vedkommende var enig i at vi var heldige som unngikk brann i båten. En ganske utrolig holding når det da ikke vurderes som nøvendig å få sjekket og ordnet alle motorene. Det går jo ikke akkurat få 222 hk i landet.

 

Dessuten var det jo heller ikke riktig at det var sendt ut servicemelding. Jeg ble skeptisk og ringte tre forhandlere for å sjekke og ingen hadde fått noe servicemelding om dette, men Bildøy i Bergen hadde nettopp hatt en tilsvarende sak og var godt kjent med problemet!!!

 

Denne motoren hadde også problem med oljetrykkmåleren, plutselig begynte oljetrykket å sige på måleren. Ikke veldig morro når den falt fra 5 til under 4 på vei rundt Jærens rev, men jeg tok sjansen på at det var måleren da jeg hadde hørt at dette også var en gjennganger på disse motorene. Dette var eneste gange den gikk under 4, men helt stabil var den ikke (ja, jeg vet at trykket synker litt når motorolja er blitt varm, det var altså ikke dette fenomenet som oppstod).

 

I tillegg gikk ikke denne motoren rent på tomgang, det ble løst med en tilbakeslagsventil i pompa, men dette var også vanlig på denne motoren. Når vi da omtrendt ikke kunne gå på 1400-2500 o/min på grunn av mye soting ble jeg ikke videre imponert over "verdens beste Yanmar"... Også dette siste var "normalt" på denne motoren... Ikke rart at Yanmar måtte til BMW for å få orden på utslippene på motorene sine. Det er jo også kjent at 340 hk soter...

 

Innlegget er met som litt balanse i skåla. Eneste motor jeg ikke har hatt noe tull med selve motoren er Yamahadieselen vi har nå, den er utrolig og går utrolig mer stille enn både 41 VPen jeg hadde og Yanmaren... I tillegg starter den enda lettere enn Yanmaren selv om den var meget lettstartet... VPen var dog i særklasse minst startvillig, men så viste det seg jo at den var utslitt... 13 år gml... Angivelig gått 1000 timer. Heller ikke det imponerende "verdens beste Volvo Penta", men det var mistanke om at den hadde gått mye mer uten at det viste på timetelleren...

 

Sydvesten, kos deg med deilig båt, og ikke minst god mat og drikke i Skagen... :smiley:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

På samme måte som Bavaria og et hvilket som helst annet båtmerke må tåle kritisk omtale, er heller ikke VP fredet. Savner kort og godt min 30 år gamle Yanmar som jeg ikke greide å slite ut.

 

Har i og for seg ikke hatt de store problemene med VP etter to år med ny motor, men mye irriterende smått.

- Ubrukelig vakumventil, skiftet til Vetus

- Kun et blad igjen på impelleren etter første året, tre etter andre. Nå har VP trolig fått ordnet opp med sin impeller-leverandør

- Glødepluggene tok kvelden etter første året. Ble en del plunder og feilsøking. Ikke minst på let etter falsk luft. Og ditto pumping med den nær ubrukelige manuelle dieselpumpa. Gikk lettere etter at jeg satte inn en blære.

- Timetelleren tok kvelden i første sesong

- Sliter for tiden litt med lekkasje av kjølevæske under hard gange

 

Det positive er servicen fra VPs representanter på La-Sa.

Link to post

Har etterhvert blitt mektig lei av dette "evinnelige " preiket om VP og problemer av "alle mulige/umulige slag"...her på baatplassen og div. andre båtrelaterte fora.

Om vi ikke visste det fra før, er det ihvertfall nå, etter minst 5 år blitt utrykkelig dokumentert av "alle" disse synsere og " bessserwissere" her på forumet at --VP det er omtrent det verste men kan ha i sin båt.... Kjøp Yanmar, så blir du "evig" tilfreds...???? ( regner med at disse ser glatt bort fra de utrolige prisene på reservedeler/servicedeler som Yanmar importøren opererer med......!!)For ikke å snakke om de "salige" tilbedere av fabrikat som SABB, Steyr,Cummins, CAT,MTU Perkins,etc-- you name it.. (har selv jobbet med CAT og MTU (Daimler Benz) i sin tid, og de hadde sine problemer de også....!

 

Som maskin/motoringeniør, og teknisk leder gjennom en årrekke i et av landets største importfirmaer for kjøretøyer/motorer fra Tyskland, Frankrike, Japan og Korea etc, kan jeg ikke etter beste evne se at disse "hetsende" leserinnlegg fra div. medlemmer her på baatplassen, har noen som helst relevans rent saklig sett. For det første bygger disse som regel på enkelt opplevelser og udokumenterte hendelser, som sjelden eller aldri har rot i dokumentasjon vedr. det enkelte tilfelles servicehistorie. For det andre bygger veldig mange av disse såkalte "problemsakene" på annenhånds informasjon fra "en jeg/vi kjenner eller "en bekjent av meg/familien" etc....

 

Faktum er, slik jeg ser det..at det er ALTFOR enkelt å komme med "historier" av ymse slag vedr. sin subjektive misnøye med et eller annet produkt fra en eller annen leverandør, UTEN REELL DOKUMENTASJON og uten å oppgi den bakenforliggende historien. På denne måten , blir gjerne leverandører / fabrikanter som har en markedsandel som ligger over, eller langt over gjennomsnittet, utsatt for en urimelig stor andel av misnøye, i forhold til andre aktører med et relativt beskjedent antall kunder. Hadde ønsket at konkrete problemsaker i størst mulig grad , kunne ha blitt framstilt på en mer saklig / dokumentert måte. med en balansert fremstilling basert på reelll argumentasjon / motargumentasjon fra begge parter. Slik det er nå, blir det hele kun rent subjektive meningsytringer uten reell verdi for mottageren. Dette er min ærbødige påstand.

 

PS ! Ikke betrakt dette innlegg som en "hyldelse" av VP sine produkter, men mer som en etterlysing av mer konkret dok. i forb.med alle "problemsaker" som det kan virke som om veeeldig mange VP eiere er opptatt av / skriver innlegg om her på baatplassen. Først DA kan vi seriøst vurdere hva som som egentlig skiller VP rent kvalitetsmessig fra andre produsenter, OG i forhold til antall enheter i drift i landets sjøfarende farkoster...............

Link to post
Har etterhvert blitt mektig lei av dette "evinnelige " preiket om VP og problemer av "alle mulige/umulige slag"...her på baatplassen og div. andre båtrelaterte fora.

 

Faktum er, slik jeg ser det..at det er ALTFOR enkelt å komme med "historier" av ymse slag vedr. sin subjektive misnøye med et eller annet produkt fra en eller annen leverandør, UTEN REELL DOKUMENTASJON og uten å oppgi den bakenforliggende historien.

 

:yesnod::yesnod: Tro også du har rett. VP vil som markedsleder logisk nok, i antall, ha flere misfornøyde kunder og flere feil en f.eks. Yanmar. Noen prosent har jeg aldri sett (og kommer vel aldri til å få se), men der tror jeg nok det utjevner seg ganske.

 

Samtidig må vi erkjenne at på et forum som dette så er hele poenget å dele erfaringer og historier. Men jeg er enig i at det bør være erfaringer fra en 1. håndskilde - ikke basert på løst prat fra båthavna. Så får det bli opp til leser selv å trekke konklusjoner. Men du har helt rett i at enkelte har sett det som sin "misjon" å formidle mest mulig negativ omtale om VP. Det kan fort bli usaklig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...