Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

http://www.shetland-race.no/Resultater/ResKleppholmen.asp

 

Link til resultater fra Shetlands-race. Sjekk bl.a resultater lys overall og f eks lys 1.21- 1.29.

 

Å tenk videre om hva som er skrevet om brukere av Bavaria, seil-kunnskaper osv. :cool:

Det blir vel litt fart i tråden igjen. :lol:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke med slike fakta, det er opplest og vedtatt for lenge siden at Bavaria ikke kan seile. Om en Bavria skulle være så uheldig å vinne så er det ikke båten, men skipperen som er årsaken... det var i allefall argumentet som gikk igjen her for et år siden da en B38 vant Færderen..

 

Når det gjelder probematikken som tas opp i den Svenske Bavariaklubben så kan ikke jeg ta det til inntekt for noe som helst, siden det her kun er snakk om et fåtall båter i Sverige som har dette problemet. Og siden ingen av de som jeg kjenner og som har 30 og 32 kjenner igjen problematikken. Jeg regner med at de som tar dette til inntekt for eller mot Bavaria sikkert har gjort en betydelig grundigere analyse enn hva jeg har som kun har lest det på klubbens hjemmesider, noe som for meg er alt for tynt grunnlag til noen konklusjon..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder probematikken som tas opp i den Svenske Bavariaklubben så kan ikke jeg ta det til inntekt for noe som helst, siden det her kun er snakk om et fåtall båter i Sverige som har dette problemet.

 

har saknat dig på banen Sydvesten.......

 

jag tror att svenske Bavarier görs på en spesiell line nere i Tyskland.......o absolut ikke samme line som norske Bavarier..... :lol::lol:

 

 

bavaria.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

baatsmann:

Jo, her seiles det flott. Det har du rett i.

Et lite spørsmål. Bavaria Cruiser 42, som vel du har, står oppført med LYS 1.21. Det er innmålt uten spinnaker/gennaker?

 

Vel, LYS 1,21 har jeg ikke vært borte i før. Normalt ligger LYS på 1,23-1,25. Tallet er uten spinn/genn. og med grunn kjøl.

LYS 1,23 er rullestor/gennaker. I noen tilfeller målt til 1,24.

 

Når det blir røffe forhold, vind/bølger kommer alltid Bavaria Cruiser høyt opp. Ingen lettvinds-mygg. :yesnod: .

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Når det blir røffe forhold, vind/bølger kommer alltid Bavaria Cruiser høyt opp. Ingen lettvinds-mygg. :yesnod: .

Tror deg på det. Våre båter befinner seg i hver sin ende av skalaen. En Scanner 391 vant ORC totalt i Gotland rundt for et par år siden. Det året var vinden nær fraværende...

Link to post
Share on other sites

3 dager til ferie, :flag::flag_sw::flag_da::flag_sw::flag: , følger i sydvestens kjølvann.

Med det været som er nå så tar du oss fort igjen.... ligger fortsatt i Hunnebostrand, og vi flytter oss nok ikke før i morgen... da til Smøgen eller dromkring..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det vel 30% bellegg her i gjestehavnen hvor jeg er nå, meget god plass med andre ord... finner ut mere i morgen når vi tar Sotekanalen mot Smøgen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

http://www.shetland-race.no/Resultater/ResKleppholmen.asp

Link til resultater fra Shetlands-race. Sjekk bl.a resultater lys overall og f eks lys 1.21- 1.29.

Vel, LYS 1,21 har jeg ikke vært borte i før. Normalt ligger LYS på 1,23-1,25. Tallet er uten spinn/genn. og med grunn kjøl.

LYS 1,23 er rullestor/gennaker. I noen tilfeller målt til 1,24.

Tja, jeg er nå like interessert i skipper og utrustning når jeg skal lese resultater. Litt info om hva slags seil vinnerbåten i LYS 1,21-1,29 er målt inn med er lett å finne. :wink: Et annet viktig forhold er vær og vindforhold. Ettersom jeg ikke er et utpreget regattamenneske så er jeg like interessert i hvilken båt som hadde mest komfort underveis, og hvem som hadde det mest moro. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Og for de som måtte ta det til inntekt for noe som helst vil jeg opplyse at det ble seilt etter LYS.

Bavariaens lave LYStall gjorde at den ble kalkulert til vinner.

Først i mål var en Open 50.

 

Vel noen må seile opp til LYS også, for å vinne. 2 blant 4 overall. 1 og 2 i LYS 1,21-1,-29.

Da leser jeg det slik at de beste skipperne/mannskap seilte i Bav 42 og 39. De hadde sikkert også akkurat konventert fra

motorbåt. :wink:

 

PS Men du kan også lese seilt tid. Sammenlign den med andre i forskjellige klasser.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Og for de som måtte ta det til inntekt for noe som helst vil jeg opplyse at det ble seilt etter LYS.

Bavariaens lave LYStall gjorde at den ble kalkulert til vinner.

Først i mål var en Open 50.

 

Trodde det var vanligt å seile etter lys, eller burde det ikke gjelde når Bavaria vinner for det passer så innmari dårligt i påstandene rundt Bavaria.

 

 

Men mulig jeg tar feil og ikke passer inn, Har sjøl Bavaria og er langt fra nybegynner på sjøen, oppvokst ved kysten har eid både 80 tals fransk seilbå, Saga, Barracuda osv... har jeg eid, små seiljoller som gutt og 30 fot treseiler.

 

Kjenner to kapteiner i Redningsselskapet som eier Bavaria, muligens flere jeg kjenner ikke alle der, en annen som tidligere hadde svensk flott seiler før og nå Bavaria og en seilinstruktør som har bavaria privat. Alle disse er fornøyde sier de.

Men følge noen her inne så er Bavaria eierne uerfarne, kan ikke seile og vet ikke noe om kjøp av båt, men hva vet jeg og disse om det å ha en Bavaria vi har kun erfaringer og det teller lite når synserne taler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...