Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Bavaria eiere må enten være ekstremt hårsåre, tilhøre en religiøs sekt, eller så gjør de dette for å opprettholde en slags image som går på at "alle kritiserer bavaria".

 

Jeg kjenner meg ikke igjen og føler ikke at jeg hører hjemme i noen av de båsene du her skisserer. Selv er jeg engentlig mest forundret over den massive kritikken av bavaria og at denne i stor grad kommer fra personer som ikke har særlig erfaring med merket. Ser derimot at flere på forumet gjentatte ganger forsøker å legge frem nyansert og sakelig informasjon - de fleste av disse med god brukserfaring etter å ha selv eid og seilt Bavaria mang en natusik mil. merker meg ved at disse stort sett har positivt å si om denne seilbåt-typen. Når denne informasjonen legges frem, virker det som at kritikerene lukker ørene. Da blir jeg litt forundret. Er det ikke denne informasjonen som ønskes, kanskje?? Jeg bare spør av ren nysgjerrighet.

Link to post
Share on other sites

Det er en, men kun en, ting som imponerer meg med denne tråden, og det er evnen og viljen til å holde den gående! Det er også svært lenge siden det kom et nytt argument inn i diskusjonen, bare samme greia oppattigjen og oppattigjen, men det er ikke så nøye! :lol:

 

Personlig synes jeg seilbåtene er helt ok, men kommer neppe selv til å kjøpe en. Til det finnes det mange gode (bedre) alternativer i mine øyne. Forøvrig er vel Bavaria hverken pest eller kolera?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Selv er jeg engentlig mest forundret over den massive kritikken av bavaria

 

Det er jo nettopp det jeg mener at ikke forekommer, og som dere bavariaeiere overdriver noe inn i granskauen, og fortsetter og fortsetter å hevde.

 

Hvor er den massive kritikken av bavaria?

At det har vært et og annet kritisk innlegg er vi enige om, men massiv kritikk ????

Link to post
Share on other sites

Om kritikken er "massiv" eller ikke, blir vel en vurdering i forhold til hvordan man selv vurderer dette. Etter min mening står kritikken i grell kontrast til hvordan jeg selv opplever båten. Når mye av kritikken oppleves som direkte feilinformasjon, ja da føler jeg behov for å rette opp i dette. Erfarer at jeg i stor grad taler for døve ører når jeg fremlegger fakta om båten og at noen helst ønsker kun å høre om det som negativt. M.a.o. er det ikke ønskelig med en informativ debatt (?) Jeg syntes ærlig talt at dette virker merkelig. Jeg er forundret, ikke hårsår.

 

Har tidligere skrevet at det ikke finnes båter uten ulemper/negative sider. Dette gjelder (fortsatt) også for Bavaria. Men det dreier seg ikke om såvidt store mangler og seriøse feil at det skulle vekke stor harme/vrede hos noen. Aller minst hos dem som ikke en gang eier en slik båt. Derfor kan man jo lure på hvorfor temaet likevel holdes varmt hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Om kritikken er "massiv" eller ikke, blir vel en vurdering i forhold til hvordan man selv vurderer dette. Etter min mening står kritikken i grell kontrast til hvordan jeg selv opplever båten. Når mye av kritikken oppleves som direkte feilinformasjon, ja da føler jeg behov for å rette opp i dette. Erfarer at jeg i stor grad taler for døve ører når jeg fremlegger fakta om båten og at noen helst ønsker kun å høre om det som negativt. M.a.o. er det ikke ønskelig med en informativ debatt (?) Jeg syntes ærlig talt at dette virker merkelig. Jeg er forundret, ikke hårsår.

 

Har tidligere skrevet at det ikke finnes båter uten ulemper/negative sider. Dette gjelder (fortsatt) også for Bavaria. Men det dreier seg ikke om såvidt store mangler og seriøse feil at det skulle vekke stor harme/vrede hos noen. Aller minst hos dem som ikke en gang eier en slik båt. Derfor kan man jo lure på hvorfor temaet likevel holdes varmt hele tiden.

 

Jeg må ta ansvaret for at tråden ble tatt opp igjen sent i forrige uke. Da kom jeg over en tråd på den svenske Bavaria-klubben der man diskuterte hvordan man best kunne balansere noen av de mindre modellene. Løsningen var flere hundre kilo sand, vann og jernkuler på mer eller mindre permanent basis i forpiggen.

Denne opplysningen var i seg selv overraskende, samtidig som det kunne være et tips til norske eiere som slet med baktunge modeller. Istedet for å starte enda en ny Bavaria-tråd, valgte jeg en gammel med innliming på side 13 eller deromkring.

 

Hadde det vært et annet merke, så hadde opplysningen om opp til 350 kilo sand i forpiggen definitivt fortjent en ny tråd. Med utropstegn!

Link to post
Share on other sites

Erfarer at jeg i stor grad taler for døve ører når jeg fremlegger fakta om båten og at noen helst ønsker kun å høre om det som negativt. M.a.o. er det ikke ønskelig med en informativ debatt (?) Jeg syntes ærlig talt at dette virker merkelig. Jeg er forundret, ikke hårsår.

 

Er det ikke det vi ønsker alle sammen da? Fakta om båten(e) og informativ debatt? Jeg mener vi har hatt en del av dette og at denne "prate dritt om bavaria" epoken for lengst er over. Mulig jeg ikke har fått med meg alt som har vært skrevet. Det finnes selvagt unntak (en viss person med Regina), men det er unntakene og ikke regelen.

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært et annet merke, så hadde opplysningen om opp til 350 kilo sand i forpiggen definitivt fortjent en ny tråd. Med utropstegn!

 

Jeg er helt enig i dette her. Men hadde jeg hatt en 30 eller 33, ville jeg kontaktet levrandør hvis jeg var misfornøyd. Ikke

begynt med egne innstallasjoner.

 

Å montere winch med kjetting hadde vært en mye bedre måte, hadde fått glede av den i tilegg.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt en B32 et par uker og opplevde ikke denne som ubalansert. Mye bæring i hekken - men det er jo konstruksjonen med grunn kjøl og mye formstabilitet i bredden akter som sørger for. Hva er poenget for båtens sjøegenskaper å fylle ballast foran i båten?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har stilt meg samme spørsmål, Bitteliten. Men B32 var jo ikke omtalt mht dette. Selv har jeg forøvrig vinsj og 50 m kjetting i ankerbrønnen forut - noe som sikkert har betydning i denne sammenheng. Likevel bør en være forsikt med å laste for mye fremme i baugen. En fortung båt seiler dårlig :smash:

Link to post
Share on other sites

Enten de er eldre eller av nyere modell, heter Bavaria, Beneteau, HR eller X-yacht.

 

Akkurat her tror jeg det er en liten nyanse.

Jeg tror ikke at en som forhandler om å kontrahere en HR, Najad, X-yacht eller lignende engang har vært innom Bavariabutikken. Det er forskjellige markeder. Og her har Bavaria vært særdeles dyktige. De har laget seg sitt eget.

Ja, jeg vet at det er ihuga regattaseilere blant Bavaiaseilerne som gjør det riktig bra med båtene sine, men suksessen kommer av at de tilbyr en særdeles romslig turbåt til en overkommelig pris. Flere har glede av turseilas som ellers ville gjort noe annet, og det er bra.

Og endel mennesker som ellers ville hatt motorbåt, velger Bavaria. Og det er særdeles bra. Riktignok går de stort sett for motor OG DET HAR JEG IKKE ETT ENESTE PROBLEM MED. De hygger seg.

Og at en hel del familier som er blitt mange personer ser at en ny større båt er overkommelig.

 

Argumentet i et annet innlegg om att eiere av svenske 80-talls båter er redd for verdien kjøper jeg ikke. De fleste som har slike eier båten og gir f--- i om verdien svinger opp eller ned.

 

Men det må være tillatt å synes at kjølprosenten er altfor lav. Og at de har et knotete dekk å jobbe på. Og at sittebrønnen er usedvanlig knotete lagt ut. Og at batteriene ikke har noe i salongen å gjøre. Og at det mangler bryter på startbatteriet. Og at de ikke har redningsleider.

Det må være tillatt.

Link to post
Share on other sites

Om båten er konstruert for å ha nettopp 50-80 meter kjetting i baugen og noen da velger å ikke ha det er det vel ikke unaturlig om disse da må kjøre på med sand? Hadde vel vært verre om båten lå tungt med baugen dersom man valgte å ha kjetting i forutt?

 

Ellers ikke merket noe til dette på min båt selv om jeg kun har 10 m kjetting nærmest ankeret. Ser kanskje en cm eller halvannen mer bunnstoff fremme når vanntanken er tom men ikke noe som plager meg det.

Link to post
Share on other sites

Hva er poenget for båtens sjøegenskaper å fylle ballast foran i båten?

Dette var interessant

Vår Bavaria 32-2002, inköpt i höstas, hade en stor slagsida åt styrbord och satt kraftigt på häcken. I vintras flyttade vi batterierna till förpiken. Båten har ingen slagsida längre och lutar inte akterut. Allt mätt med fulla tankar, stävankare (10 kg ingen kätting), ”normalpackad” för helgturer och ett 10 kg ankare i akterstuven samt flyttat det vi kan från akterstuven till förpik och ankarbox (ca 25 kg som tampa,r fendrar, reservgasol, mm).

 

Det mest överraskande är hur båtens segelegenskaper har ändrats! Från att varit våldsamt lovgirig (i byarna okontrollerat lovgirig) är hon nu lätt lovande i byarna men lyder alltid snällt på rodret. En helt ny, stabil och kontrollerad segelupplevelse i samma gamla båt med samma segel som i höstas!

 

For meg virker det rart at 30 kg batterier skal ha så stor effekt.Kan nok ha noe med at tyngepunktet på konstruksjonen i utgangspunktet er høyt og at stabiliteten er skapt av formstabilitet - ikke kjølstabilitet som ville gitt lavere tyngdepunkt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sebaldus:

Dette KAN være et eksempel på problemene med masseproduksjon med få muligheter til individuell tilpasning. Om båten er konstruert for tungt tilleggsutstyr i baugen, så hadde det ideelle vært at de uten slikt utstyr fikk montert vanntanker, batterier, diesel etc. lenger frem for å kompensere for manglende vekt av tilleggsutstyret.

Jeg har aldri hørt om noe tilsvarende som dette, men det har kanskje andre?

 

Jo, jeg vet at enkelte gamle klassikere kunne seile med løse blyblokker i et dypt kjølsvin. Men det blir liksom en helt annen greie,

Link to post
Share on other sites

det er ju för att kompensera för mindre kjölvikt......

 

men vill du att båten skall stagvende, reagere snabbare på manövrer så pröver man o få ned o samlat vikten så nära 'vridsentrum' som möjligt

 

man kan jämföra med en gungbräda som ungarna har på en lekplats......sitter samma unger 0,5m fra vridsentrum så er dom enklare o få i sving än 3m utpå var kant

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...