Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Lystall er en ting, skipperen en annen. Man skal også seile opp til lys-tallet. Hanse har fått relatit høye

lystall. Men i Norge har vel ikke den slått an på regattane ennå. Det at da en del Bav har fått klasse-seire, skyldes også dyktige skippere/mannskap.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Enzo, jeg stusser også på lys-tallene til Vision. Snakket med 44 eier igår. Han mente at den var kjappere på lett-vind.

Ellers rart at Vision 40 skal ha 1.24. Cruiser 42 har 1.23-1.25.

 

Helt enig det er akkurat dette jeg mener , de lager en båt som skal i reklamen sies å seile betydelig bedre en cruiser serien og så blir det ynkelige 1,24 på en 40foter , jeg er fullt klar over at bavaria legger bort litt fart i comfortkravet men de kunne da ihvertfall prøve å forbedre istedet for å stå stille , de nevner jo somregel i reklamen for nye båter at nå seiler den enda bedre enn båten den erstatter og så kommer de med samme eller i noen tilfeller lavere lystall ??

 

 

Vision veier vel et par tonn mer enn First'en, som også har et langt lavere tyndepunkt og smalere skrogform, ikke minst i forskipet.

Det stemmer jo men jeg så det som naturlig at disse båtene ihvertfall skulle havne over 1,25 ihvertfall , en 39cruiser sammenligner man gjerne med Hanse 400 f.eks og man kan nok ikke forvente samme fart men at de produserer nye båter som seiler like fort som en 2nummer mindre båt fra konkurrenten er litt rart.

F.eks en Hanse 342 henger jo lett med en 39cruiser , ikke at det betyr allverden men bav burde da ihvertfall henge med båtene som er 2fot mindre og ikke fartsmessig ligge på nivået med båter som er 1,5meter kortere.

 

Nå er det ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom større boareal og bedre lystall. :rolleyes:

Nei selvsagt ikke , er ikke det jeg mener heller , det jeg mener er at en fabrikk som stadig kommer med nye modeller og hver gang i reklamen uttaler at denne seiler bedre enn forgjengeren kommer med båter som seiler like fort eller i noen tilfeller langsommere enn båten den erstatter.

 

 

 

Det må da være en stor fordel at lystallet er lavt etter mitt enkle syn, enn hva båten seiler til... Det kan vel tenkes at de som er med å fastsette lystallet er av noenlunde samme oppfatning som noen her på foumet at "Bavaria ikke kan seiles".... og dermed blir lystallet satt fordelaktivt lavt... Det ville jo være for jævlig om en Cruiser fra Bavaria til under halve prisen har bedre lystall en skaprseilerne fra Orust/Sverige..

Det er altid en fordel at lystallet er lavere enn det burde være , da vil man lettere kunne vinne på papiret men jeg tror ikke dette er tilfellet med disse båtene , uansett så er jo ikke bavaria båtene laget for å seile regatta.

Hadde jeg eid en bavaria (noe jeg ikke gjør enda ihvertfall) så hadde jeg neppe seilt regatta med store ambisjoner , det er ikke det som er viktig , jeg ser på LYS som en måleenhet til potensialet til en båt når det gjelder fart og fart er gjerne en av de tingene man ser på når man sitter og sammenligner aktuelle kandidater når man tenker på å kjøpe ny båt.

Si at jeg vurderer å kjøpe en båt rundt 40 fot neste gang.

Jeg ser på Hanse 400e opp mot Bavaria vision 40 , Hansen ligger på 1,31 og bavariaen 1,24. Hadde bavarian ligget der den burde ligger , la oss si 1,27 eller deromkring som jeg mener den absolutt burde klare å ligge da ville det vært en mye større konkurranse opp mot den typiske Hanse 400 kjøperen.

 

Tipper det er endel kjøpere som har seilt regatta før i tiden og nå skal kjøpe familiebåt og dermed er litt opptatt av fartspotensialet i en båt og da blir spranget stort , veeldig stort på disse båtene , det er jo gjerne snakk om dager i forskjell på tur over atlanteren :smiley:

Link to post
Share on other sites

En turbåt i plan, med kjerring og barn på rekka....? :puke::nonod::nonod::nonod:

 

Les siste SEILmagasin side 80 . :yesnod:

 

Side 80 i siste seilmagasinet står det en artikkel om båter som egner seg til shorthanded seiling.

 

Det er vel forresten ingen turbåter med kjøl som planer skikkelig (snakker ikke om å få båten til å surfe ned en bølge men å plane på flatt vann)

Link to post
Share on other sites

Det må da være en stor fordel at lystallet er lavt etter mitt enkle syn, enn hva båten seiler til... Det kan vel tenkes at de som er med å fastsette lystallet er av noenlunde samme oppfatning som noen her på foumet at "Bavaria ikke kan seiles".... og dermed blir lystallet satt fordelaktivt lavt...

 

LYS er i hovedsak et empirisk system, basert på regattaresultatene, og ikke et tall noen fastsetter etter innfallsmetoden. Når det gjelder helt nye modeller, blir det vel litt prøving og feiling. Mitt inntrykk er at LYS-tallene blir satt noe høyt, før man har tilstrekkelig med resultater å bygge på.

 

LYS-tallene er som mange skriver bare en indikasjon på en båts fartspotensiale, sammenliknet med andre båter. Men her blir det litt epler og pærer fordi mannskapsrekrutteringen er så forskjellig.

Det ble litt ovenfor sammenliknet mellom First 40.7 og Vision. En turseiler som meg hadde trolig greid meg relativt sett langt bedre med en Vision enn i en First i en regatta basert på LYS.

 

Regattamannskapene på Firstene er høyst sannsynlig jevnt over langt mer skarpskodde seilere enn familieseilere i turbåter som slenger med i en regatta i ny og ne. For den mindre erfarne vil det være enklere å seile opp til LYS-tallet i en Bavaria, HR eller Najad enn i en X-yacht. Både fordi man stort sett konkurrerer med andre rene turseilere som har bidrat til LYS-tallet, og fordi cruisere lettere tilgir små og store feil i trim og manøvrering.

 

Med et utsøkt mannskap vil Bavariane (og Orust-båter) seile bedre enn det LYS-tallet skulle tilsi.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enzo, husk Dufour 34,40,44 er meget bra båter. Burde hatt en imp med bedre rykte. Da hadde de solgt

enda bedre.

 

Dufour 34 har samme lystall som en Bav 42 cruiser, og det forteller mye. Så vis du setter seilegenskapene høyest, bør se litt på X-båtene. Ville også vurdert en Bav 42 MATCH. Nå er problemene borte, og den seiler meget bra. XPO-group selger vel fortsatt tror jeg.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det at da en del Bav har fått klasse-seire, skyldes også dyktige skippere/mannskap.

 

Men skulle ikke det da bety at Bavaria får (vil få) et forholdsvis høyere (for høyt) lystall hvis de har så mange dyktige seilere ombord? Og det igjen skulle jo gjøre det enda vanskeligere å hevde seg med en Bavaria? Eller har jeg misforstått tanken med lystall? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Side 80 i siste seilmagasinet står det en artikkel om båter som egner seg til shorthanded seiling.

 

Det er vel forresten ingen turbåter med kjøl som planer skikkelig (snakker ikke om å få båten til å surfe ned en bølge men å plane på flatt vann)

 

 

Har du lest stykket ?

 

Det handler om at nye "moderne" skrogfasonger er bygd for fart og volum under dekk, men du må være proff seiler for å håndtere nesetrimmen.

Dvs: Seiler du tur, så er det en fordel, etter min mening å tenke trygghet, komfort. Da vil en såkalt "tømmerstokk" fasong gi bedre vannlinjeplan, og dermed bedre stabilitet.

 

- Ja, jeg har hatt båter med både "moderne" linjer, og sammenlignet med Regina 43, så er jeg ikke tvil hva jeg foretrekker til turbåt. :yesnod::flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Enzo, husk Dufour 34,40,44 er meget bra båter. Burde hatt en imp med bedre rykte. Da hadde de solgt

enda bedre.

 

Dufour 34 har samme lystall som en Bav 42 cruiser, og det forteller mye. Så vis du setter seilegenskapene høyest, bør se litt på X-båtene. Ville også vurdert en Bav 42 MATCH. Nå er problemene borte, og den seiler meget bra. XPO-group selger vel fortsatt tror jeg.

 

Jeg har dufour 34 nå og er rimelig fornøyd med seilegenskapene , jeg skal ikke kjøpe ny båt nå det var bare en "tenkt" setting.

Men når vi kjøper neste båt så er det for å bo i halve eller i beste fall hele året + at vi skal på langtur så det blir nok å velge en båt som er rommelig i cockpit + nedenunder og med mindre fokus på fart enn akkurat nå.

Vi er allerede begynt å titte på båter og det er masse å velge i , bavaria vision40 , sunodyssey 39i , hanse400e , rassy 40 osv osv.

 

Dufour40 er fin men jeg vil ikke ha Dufour igjen.

Er uansett enda en stund før vi bytter båt om vi gjør det.

 

X-yacht og Match 42 tror jeg ikke er båter for oss

Link to post
Share on other sites

Men skulle ikke det da bety at Bavaria får (vil få) et forholdsvis høyere (for høyt) lystall hvis de har så mange dyktige seilere ombord? Og det igjen skulle jo gjøre det enda vanskeligere å hevde seg med en Bavaria?

 

Det er vel flere som ikke liker lys-tallet til Per Helgesens Bav 38. Se også en Hunter 41 til West-Mar. Begge seiles av flinke

personer. Som skrevet lettere å seile disse båtene, en "nervøse" racere, hvor alt skjer mye fortere. Trim-muligheten er også større, dermed lettere å gjøre feil.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har vært eier av en Bavaria 34 siden sommeren 2001. Har tidligere erfaring med seil- og motorbåter. Båten er utstyrt med alt - også radar. Erfaringen er at en båt må brukes på en slik måte at skipper og mannskap føler at det ikke er fare for liv og helse. Kona og jeg - i slutten av 60 årene dro i 2002 over Nordsjøen til Skotland videre til Irland. Vi endte opp på Mallorca. Tok båten hjem i 2004. Begge gangene over Biskaia. Erfaringene mine med 34en er meget gode. Problemer med varmtvann og autopilot løste vi som de fleste andre båteiere ville gjort. For å skaffe strøm til GPS plotter og radar lot jeg motoren (MD2030) som oftest gå - selv om vi seilte. Båten er meget godt "skrudd" sammen. Den har nå passert 9000NM. Fremdeles har vi de originale Bosch forbruksbatteririene (2) ellers er alt som det var. Lunde båt har alltid stått parat til å hjelpe med montering av utstyr og enkelte reklamasjoner. Bl.a. brudd på en kabel fra mastetoppen. Jeg er ingen stor mekaniker, men er meget nøye på at ting skal virke. I en seilbåt vil det alltid dukke opp "problemer". Da er det å slå opp i manualer og bruksanvisninger - eller som vi gjorde en gang utenfor Portugal ringte opp til Lunde båt.

Håper at mine betraktninger kan berolige alle som ikke er Bavaria fans.

Ha en god sommer! (Vi skal til Danmark med "Jolly Mon")

Link to post
Share on other sites

For å skaffe strøm til GPS plotter og radar lot jeg motoren (MD2030) som oftest gå - selv om vi seilte.

Det er ikke alltid det lureste rådet. Når båten krenger på kryss kan det bli dårlig med smøring i enkelte motorer. Et annet spørsmål er hvor godt en dieselmotor har av å gå i lange perioder med liten belastning...

Link to post
Share on other sites

Det er vel flere som ikke liker lys-tallet til Per Helgesens Bav 38.

Jeg tror det de fleste reagerer på er at LYS-systemet tillater at man kan "kjøpe" seg fordeler. At Helgesen & mannskap er flinke, er det ingen tvil om, så at de vinner er nok fortjent. Det en del misliker er vel at man ved å investere i dyre high-tech-seil kan få fordeler som ikke straffes i LYS. Riktignok får man ett punkt lavere LYS-tall hvis man har rullestor (som regel i dacron) uten akterrunde, men det blir lite ift en båt med fullspilet storseil og genua (gjerne i karbon) som sveiper dekk. I andre klasser som First 40.7 har vel kevlarseil blitt en slags standard. Dermed "kjøper" alle de samme fordelene, selv om det betyr en dyrere inngangsbillett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har high-tech seilene. De er ikke av de letteste, så du trenger vind. Seilene står bra, blåser det så mye at du må reve,

da merker du stor forskjell. Helt annen bus i seilene. Ellers begynner det å "roddes" en del Bavariar nå, seil-pengene ligger

litt løsere. Men lystallene er moderate.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det er det er det en uungåelig tilpasning til regelverket. Og så lenge reglene er slik, er det en fair sak. Så får man diskutere om regelverket bør revideres. En ting jeg tror mange ville vært tjent med er å bytte til Dyform. Da har man ikke de samme ulempene som ved rod (en kordell som brister + håndtering), men samtidig høyere bruddstyrke og lavere strekk enn ved vanlig wire.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid det lureste rådet. Når båten krenger på kryss kan det bli dårlig med smøring i enkelte motorer. Et annet spørsmål er hvor godt en dieselmotor har av å gå i lange perioder med liten belastning...

 

Selv om en kan skaffe strøm med div.ekstrautstyr som solcelle, vind-og vannmøller osv., synes jeg at bruk av motor for lading er en kurant sak. En sparer ekstrautstyret og tar kanskje mer hensyn til strømforbruket. Et reelt valg etter min mening. En båtmotor skal ikke ta skade av å rusle på tomgang, men som påpekt, en må være oppmerksom på krenging over tid.

Link to post
Share on other sites

Er ikke high-tech-seil vanligvis vesentlig lettere enn tilsvarende dacron-seil? :crazy:

 

Christian 8-)

 

Helt riktig, med vertikale spiler. Men de er ikke lette nok i forhold til f eks karbon seil. 9200 kg ren båt, ca 90kvm seil.

Da trengs det power. Laber bris er Cruiser værste fiende. :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Aha...high-tech rulleseil. Tipper du har noen kilo mer i spiler enn det man har i et standard fullspilet storseil. Litt av poenget er jo som Xtian er inne på å redusere vekten av seilene, og f.eks UK hevder at deres Tape-drive og Milenniumseil er egnet for et bredere vindregister, og at vekten er lavere enn tilsvarende dacron.

 

3.1 tonn båt, 57M2 seilareal på kryss. Er det rart laber bris er kos :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...