Jump to content

Astor velger seg ny båt med råd og vink.


Astor

Recommended Posts

Synes ikke det er så veldig rart at man anbefaler det man er kjent med og har erfaringer med , eller ..........?

Enig i det, ville vært mer mistenksom dersom noen anbefalte båter de overhodet ikke kjente.........

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg tror ikke det, men tråden har endret seg en del underveis......

I starten av tråden finner vi også en en Nimbus eier som anbefaler en, ja nettopp, en Nimbus...

:wink:

Jeg forstår godt hva du mener, men.... .

Det er vel ikke rart om noen anbefaler en båt de selv har god erfaring med. Hvis de i tillegg ikke lenger eier en slik båt er det vel ikke stor fare for at man ikke kan stole på "rådet"??

I begynneslen av tråden kommer det jo mange anbefalinger om båter som ikke innlegger har selv, men som han kanskje kjenner andre som har hatt. For min egen del er det mange båter jeg synes virker gode, men jeg ville ikke ukritisk anbefale de før jeg var godt kjent med båttypen.

Synes med andre ord det er fornuftig å gi råd om noe man føler man har erfariing med istedet for å "synse". At man kan begrunne anbefaling godt er en selvfølge.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hadde jo vært drita gørr hvis alle hadde hatt samme båt og motor da

Enig i det. Men NOEN ville jo foretrekke å ha deet på den måten. For da "hadde det blitt plass til alle" ... og så hadde man vært kvitt alle disse store båtene som tar opp så mye plass, lager store hekkbølger, og forurenser så det forslår. :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Håper dere østpå nå har samme vær som her på solkysten, absolutt helt vindstille, stjerneklar himmel, 9 grader, og sjøen la seg utrolig raskt. Kan se ut til at han (Astor) allikevel kan få en tilfredsstillende tur over ?

 

Rart å se hvor fort det endret seg, det var liksom forferdelig uvær og denne skjønnheten av vær innenfor halvtimen jo..........

Link to post
Share on other sites

Håper dere østpå nå har samme vær som her på solkysten, absolutt helt vindstille, stjerneklar himmel, 9 grader, og sjøen la seg utrolig raskt. Kan se ut til at han (Astor) allikevel kan få en tilfredsstillende tur over ?

 

Rart å se hvor fort det endret seg, det var liksom forferdelig uvær og denne skjønnheten av vær innenfor halvtimen jo..........

Ja, det har stilnet her også.

 

Han er nok fremme i havn han nå regner jeg med.

 

Får nok høre om båtturen i morgen, eller senere i kveld.

 

Etter Rauøy har han vel hatt medsjø, og det går jo greit.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har info om hvordan det går med Astor.

Da jeg tok Bastøferga hjem i dag kikket jeg etter Astor. Det var kraftig sjø etter mange dager med kraftig vind, men sjøen var rundt. Midtfjords observerte jeg noen små lanterner på mossesida. Klokka var da rundt 17.10. 17.30 ble det observert et mørkt fartøy med tente lanterner og to HVF antenner på taket i Mossesundet - på høyde med Fleischer brygge. Gikk i sakte fart Nordover. Mulig det var Astor.
Link to post
Share on other sites

Da jeg tok Bastøferga hjem i dag kikket jeg etter Astor. Det var kraftig sjø etter mange dager med kraftig vind, men sjøen var rundt. Midtfjords observerte jeg noen små lanterner på mossesida. Klokka var da rundt 17.10. 17.30 ble det observert et mørkt fartøy med tente lanterner og to HVF antenner på taket i Mossesundet - på høyde med Fleischer brygge. Gikk i sakte fart Nordover. Mulig det var Astor.

Skulle selvfølgelig vært meg som observerte fra Fleischer Brygge, men, jeg sitter på flyplassen i Helsinki og venter på flyet til Stockholm.

 

Jeg fikk plutselig assosiasjonen om vardene på fjelltoppene i gamle dager, disse ble tent når man skulle sende beskjeder om viktige hendelser ...... :flag::flag::flag:

 

Venter i lengsel og smerte på at Astor melder seg her (over gratishaugen ...)

Link to post
Share on other sites

Bilde

Klokken er 1828, og "Nye Astor" klapper til kai på Sætre. På fordekket sees matros og fokkeslask "Nikita"

Bilde

 

Bilde

Den stolte eier treder i land "like blid"

Bilde

 

Bilde

Blomsteroverrekkelse fra "Escada" mens "rem" og Kåre på NW900 avspiller Holmenkollmarsjen i bakgrunnen

Bilde

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Klokken er 1828, og "Nye Astor" klapper til kai på Sætre.

Godt å se at den modige båtkjøper kom seg vel hjem. Jeg er en anelse overrasket over at han ikke ble møtt av en armada av småbåter ved ankomst?? Men ved nærmere ettertanke er vel de fleste på land ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Venter i spenning på å høre om turen...... .

:yesnod::yesnod:

Så mye som det er skrevet, rådgitt og spekulert om denne episke reise, og med så mange som har bekymret seg for sikkerheten for denne vågale skipper, så må vi ha lov til å forvente en fyldig rapport ledsaget av megetsigende bilder.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod:

Så mye som det er skrevet, rådgitt og spekulert om denne episke reise, og med så mange som har bekymret seg for sikkerheten for denne vågale skipper, så må vi ha lov til å forvente en fyldig rapport ledsaget av megetsigende bilder.

Tviler vel på at det er særlig med bilder fra de dro ut Vesterelva til de kom til kai :wink:

 

Har nok sikkert noen bilder fra de losset båten fra "Leca".

 

De så jo litt slitne ut på bildet så rapporten kommer nok ikke før i morgen, ..... eller?

Link to post
Share on other sites

De så jo litt slitne ut på bildet så rapporten kommer nok ikke før i morgen, ..... eller?

Hmmm ... er det ikke noen som kan springe ned i havna med cigar og cognac slik at Astor kommer seg fra turen, og straks avgir den fornødne rapport??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:flag::flag: Hei INGE!

 

Ja, nå kan jeg grattulere deg med ny ASTOR.Det er bare en helt herlig båt du har kjøpt.

Turen hjemover gikk jo som planlagt,ikke noen uhell av noen slag.

 

Alt var 100%.Astor besto turen med GLANS.

 

Tusen takk for en hyggelig tur,den var kjempe fin.

 

 

Hilsen Nikita.

 

Ja, jeg så dere i fint driv ut Vesterelva. Virket som båten gikk fint i motsjø. Var vel ikke ferielasttet og tung virket det som?

 

Fint at dere kom avgårde såpass tdilig, og hadde det lyst til dere passerte Strømtangen og et stykke til.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nord Westen ligger nå vel fortøyyd i boblehavna på Sætre. Full av salte etter en morsom men også noe strabasiøs tur.

 

En stor takk til gutta på fraktebåten som ventet med å sette skuta på vannet til jeg kom. De ville jeg skulle ta en titt under vannlinja før sjøsetting. Her var alt i skjønneste orden.

 

En stor takk til alle dere som har fulgt oss på hjemturen og rapportert gjevnlig hele veien. Ikke hadde jeg trodd dette skulle få noen særlig oppmerksomhet.

 

Glomma går stri om dagen. Det fikk vi merke allerede når vi skulle inn til kai etter sjøsetting for å få ombord medbrakt utstyr. Men Astor/Silje oppførte seg eksemplarisk. Hun trives allerede i det østlandske farvann.

 

Det gikk radig nedover i regnværet på Glomma. Det skvulpet godt i strømmen hvor Glomma rant nedover og vinden blåste i mot. Under Kråkerøybrua landet vi perfekt etter fire forsøk. Her ble det bunkret opp med full tank. (400 liter)

 

Niktia (Paul Eriksen) satt med karter og jeg fulgte hans anvisninger etter fattig evne. Nå fikk vi etter hvert opp defrostervarme, noe som gjorde det lettere når duggen forsvant fra regnfulle ruter.

 

Siste del av Vesterelva ble en humpete opplevelse. Med sjøen rett i mot måtte vi slakke ned fra 12 knop til nærmere 7 - 8. Ettersom vi nærmet oss Strømtangen ble sjøen stadig grovere. Baugen forsvant godt inn i neste bølge og sjøen slo godt over hele overbygget. Vi gikk lenge rett utover for å slippe å gå for nære skjær og brott. I tilfelle Perkinsen skulle gi stopp.

Etterhvert som vi fikk sjøen fra siden kunne vi komme oss opp i en fart rundt 12-15 knop. Detr var da smilet til oss begge kom fram. Nord Westen danset fremover mellom bølgene. Når vi var nede i en bølgedal så vi toppene godt over oss på begge sider. Nord Westen viste seg stødig og god. Det samme når vi fikk sjøen akter fra. Ikke girer den som jeg er vant med fra snekkene jeg har hatt. Bølgehøyde på det værste var vel rundt 4 meter.

 

Når vi kom innenfor Rauer roret det hele seg ned. Her fikk vi le fra den store øya. Oppover mot Larkollrenne gikk det uten noen form for dramatikk. Det mest slitsomme her var å holde oss unna alle garn og teine-blåsene som var satt ut i skipsleden. Tanken på å få tau i propellen bekymret oss endel.

 

Oppunder Mosselandet begynte det å bli mørkt. Ingen av oss hadde erfaring med radaren. Jeg har kun lest meg til noe kunnskap. Dette var et kjempegodt verktøy. Staker, båter og småskjær kom klart fram på radaren. En god erstaning når vi ike hadde kartplotter ombord.

 

I Mossekanalen tok vi en halvtimes stopp. Her fikk vi besøk av eldstemann Joakim med sønnen Henrik som i går hadde bursdag. (8 år) :flag:

 

Nå var det skikkelig mørkt. Turen fra Moss gjennom Mossesundet gikk på flatt vann.

 

 

Forsettelse følger. Rederinnen kaller inn til kveldsmat.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...