Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Nå som høysesongen for bruk av slipp er over, er det endelig min tur til å få halt skuta iland.
Er usikker på om det blir noen vits i å bunnstoffe i år, men skal i det minste bytte den hekkans gjennomføringen, samt anoder dersom det trengs.

Tar gjerne imot tips og erfaringer med fjerning av gamle gjennomføringer, for jeg har på følelsen av at det blir et blodslit å få den ut...

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 1 time siden:

Nå som høysesongen for bruk av slipp er over, er det endelig min tur til å få halt skuta iland.
Er usikker på om det blir noen vits i å bunnstoffe i år, men skal i det minste bytte den hekkans gjennomføringen, samt anoder dersom det trengs.

Tar gjerne imot tips og erfaringer med fjerning av gamle gjennomføringer, for jeg har på følelsen av at det blir et blodslit å få den ut...

Byttet akkurat 9 stk selv, og det var overraskende lett. Brukte en slipe-flapdisc på vinkelsliper, og slipte av flensen på utsiden (tar ca 2 min). Så er det bare å banke resten fra utsiden og inn. Kjempelett. 

Er det trudesign du satser på?

 

metoden er denne:

 

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

seilfred skrev for 19 timer siden:

Byttet akkurat 9 stk selv, og det var overraskende lett. Brukte en slipe-flapdisc på vinkelsliper, og slipte av flensen på utsiden (tar ca 2 min). Så er det bare å banke resten fra utsiden og inn. Kjempelett. 

Er det trudesign du satser på?

 

metoden er denne:

 

Se der ja, tusen takk for informativ video! Endte med trudesign, var jo samme prisen uansett :smiley:

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 16 timer siden:

Kjøp deg et billig multiverktøy på Jula og kapp av flensen på utsiden. Multiverktøy og Dremel er de elektriske verktøyene jeg føler er viktigst ombord på en båt. 

Brukte vinkelsliperen fra ifjor, det gikk det. Men dremel savner jeg ellers ja, skal få snoket litt etter en 12V modell.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Litt diverse fra idag. Anodene blir med til neste år, og ellers var skroget relativt strøkent fra ifjor. Smekker på et lag bunnstoff, og dersom jeg har tid og råd, så blir det ny maling i vannlinja.

 

Var innom maritim og fikk skaffet meg ny gjennomføring, med kuleventil og slange. Den gamle var sannsynligvis bronse, og var helt strøken (den der hadde holdt i 40 år til sa en kar som hjalp meg), men pytt pytt, det hadde jeg ikke visst uten å kappe. Dessuten var ventilen rustet fast. Litt nervepirrende med åpent hull under, men da er jeg i det minste igang!

20220608_112224.jpg

20220608_125625.jpg

20220608_153453.jpg

Redigert av Valkyrja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagens gjøremål. Klargjorde hullet, vasket med aceton, og mens jeg ventet på at broren min skulle stikke innom på vei fra jobb, rakk jeg å male vannlinja.

 

Fikk kappet gjennomføringen til rett lengde, og når vi var to gikk det hele igrunnen relativt greit. Overdrev maksimalt med sikaflexen, og brukte hele tuben. Heller for mye enn for lite!

 

Nå har jeg i skrivende stund malt strøk nr.2 på vannlinjen, og venter på at det skal tørke nok til at jeg kan fjerne maskeringstapen, før jeg drar til familien min for kvelden. Der ligger nemlig rorkulten, satser på et strøk til med olje på den før jeg hopper i loppekassen.

 

Imorgen blir det sjøsetting, gruer meg litt kjenner jeg. Har gjort alt etter boka i det minste, så det kan fort gå bra.

20220609_144015.jpg

20220609_184507.jpg

20220609_184630.jpg

20220609_184534.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter en lang dag i ruskevær, fikk autopiloten kondens bak displayet. Manualen sa at det ikke var noe å bry seg med, men etter kort tid begynte den å koble ut med kortere og kortere driftsintervaller, før den døde helt.

 

Fikk seilt bort til en offentlig bøye og huket meg fast, før jeg tok fatt på feilsøkingen. Kablene ser ok ut (er jo mindre enn 2mnd gamle), og multimeteret viser 13v. Piloten gjør derimot ikke noe annet enn å pipe ustanselig, og displayet er helt dødt. 

 

Dersom noen av dere har erfaring med ytterligere feilsøking er jeg evig takknemlig, for reklamasjon og retur til Sverige (wattski) passer dårlig mtp at jeg skal seile til Færøyene om litt over to uker.

Link to post
Share on other sites

Dette var også problemet med min. Jeg fikk tørket den noen ganger og brukt den igjen før den helt tok kvelden. Nå er jeg på simrad. 
hvis du planlegger å bruke wd40 e.l. så beskytt gummipakningen.  Den blir helt rar av det. Skruene ødelegger også lett plastgjengene, så skru varsomt.

 

vil nesten tro at hvis du tørker den, så virker den imorra. Men det er et problem med disse at de ikke er så bestandige ovenfor fukt. Mange langdistanse seilere syr cover i kalesjestoff

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

seilfred skrev 1 time siden:

Dette var også problemet med min. Jeg fikk tørket den noen ganger og brukt den igjen før den helt tok kvelden. Nå er jeg på simrad. 
hvis du planlegger å bruke wd40 e.l. så beskytt gummipakningen.  Den blir helt rar av det. Skruene ødelegger også lett plastgjengene, så skru varsomt.

 

vil nesten tro at hvis du tørker den, så virker den imorra. Men det er et problem med disse at de ikke er så bestandige ovenfor fukt. Mange langdistanse seilere syr cover i kalesjestoff

Må også tillegge at jeg er litt forbauset over at manualen sier det er ok med kondens i displayet, dersom dette er riktig. Det betyr jo i prinsipp at det er ok at der er vann i de elektriske komponentene, ettersom det ikke er noe som skiller displayet og den øvrige elektronikken...

Jeg aner ikke om du har en sak her, men jeg ville ihvertfall prøvd. Såvidt jeg forstår så skal disse være vanntette, noe din ikke er.. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Elektronikkrens kan brukes på kontakter etc, men er trolig ikke til så mye hjelp her.

WD40 o.l. brukes bare på mekaniske deler.

Om fukt er ferskvann (regnvann) så bør det kunne tørke opp av seg selv.

Er det derimot saltvann som har lagt igjen avleiringer, så foreslår jeg litt forsiktig rengjøring med ferskvann og en tannbørste før tørking.

Noen typer flate kontakter for forbindelse fra kretskort tll LCD display etc. pleier jeg å rense med et viskelær.

Link to post
Share on other sites

Eurus skrev 23 minutter siden:

Elektronikkrens kan brukes på kontakter etc, men er trolig ikke til så mye hjelp her.

WD40 o.l. brukes bare på mekaniske deler.

Om fukt er ferskvann (regnvann) så bør det kunne tørke opp av seg selv.

Er det derimot saltvann som har lagt igjen avleiringer, så foreslår jeg litt forsiktig rengjøring med ferskvann og en tannbørste før tørking.

Noen typer flate kontakter for forbindelse fra kretskort tll LCD display etc. pleier jeg å rense med et viskelær.

Skjønner, men ang wd40; er det ikke «fuktfortrengende», og vil dermed ha en positiv virkning? 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også vann i et display til min pilot. Etter et par delvis suksessfulle forsøk med å varme opp displayet i ovnen ( svak varme) tok jeg og blåste displayet «tørt» med en trykkluftpistol. Det fungerte. Det hjalp sikkert også at jeg kjøpte et nytt display, som nå har ligget klart til å bli installert på andre året -:)

Jeg har også med held brukt Plastidip på sprayboks for å hindre fukt i elektronikken.

 

NB! En utvendig montert autopilot er sjeldent vanntett uansett hva produsenten sier...

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev 48 minutter siden:

NB! En utvendig montert autopilot er sjeldent vanntett uansett hva produsenten sier...

Akkurat det er jeg enig i!, men nå er denne ganske ny og jeg forstår det som at den ikke er mishandlet totalt. Mulig det kan gå på reklamasjon? Evt erstatning i pris, eller hva vet jeg..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Takker for svar alle sammen! Feilen skyldtes korrosjon på hovedkortet, som hadde blitt dynket fra en liten glippe ved knappene (som bare var halvhjertet forseglet med sika/tec7. Fikk tørket alt, og gnikket forsiktig bort de stedene der ting hadde "grodd" sammen. 

 

Ganske skuffet over byggekvaliteten mtp prisen, men det får så være. Jeg kommer til å klage, men å håndstyre til Torshavn er ikke aktuelt, så da får de isåfall sende en ny, og få denne i retur. Den gode nyheten er dog at inmaten ikke er mer komplisert enn at jeg klarer å bytte deler selv ved behov.

 

Men idag holdt den, noe som kom godt med i 5 timer med 9ms vind på åpent hav. Må derimot jobbe med sjøsikringen inne kjenner jeg, ettersom skuta stamper noe infernalsk i motsjø...  

Link to post
Share on other sites

Eurus skrev 1 time siden:

Hvordan har du ordnet med strøm for å drive autopilot over flere døgn på åpent hav ?

Solcellepaneler og lithiumbatterier, se tidligere innlegg i tråden. Den trekker overraskende lite strøm så lenge man trimmer seilene, og det ikke er for rotete sjø. 

Link to post
Share on other sites

Nok en dag på åpent hav idag. Kom lengre ut enn forventet, og havnet dermed i kraftigere forhold enn jeg var forberedt på, noe som resulterte i knockdown. Seilte heldigvis med stormfokken, dels grunnet latskap, og dels fordi den er bedre enn de utblåste 42 år gamle genoaene i 8ms+. 

 

Kom meg frem på dekk med ėn gang jeg kom meg under 45° helling, og revet storseilet helt inn (selv om jeg kunne klart meg med første rev). Må derimot få opp et bedre revesystem med vinsj, da å henge i bommen fra cockpit neppe fungerer i mer vind enn jeg hadde idag. Å krige med bommen er ikke gøy, slapp heldigvis unna med en delvis avrevet negl på tommelen.

 

Dekksbånd skal også kjøpes ila uken, da jeg ikke er sikker på om jeg hadde klart å komme meg ombord igjen med bare tau rundt livet.

Kjenner at jeg også er sugen på rulleforseil, for med det hadde det vært vesentlig mye lettere å få opp mer duk i de rolige periodene for å holde bedre fart.

 

Ellers er autopiloten ubrukelig tett opp mot vinden når det er mye sjø, da utslaget er for lite. På kryss og lens klarer den seg dermed fint, og jeg faller bare av litt dersom jeg trenger pause. Sjøsikringen er som tidligere nevnt mangelfull, og jeg har enda ikke funnet igjen alle tingene som ble sendt veggimellom...

 

Blir en siste innspurt nå med klargjøring, så blir det avreise i retning Shetland så snart mannskapet er på plass. Ser dog ut som de ikke kan være med på returen, så kjenner jeg gruer meg litt til flere døgn uten søvn på veien hjem. Får se om jeg får shanghaiet noen på puben i Torshavn :giggle:

Link to post
Share on other sites

seilfred skrev for 12 timer siden:

På en båt i den størrelsen ville jeg helt klart prøvd å lage et singel-line reef til cockpit. Er dog enklest hvis du har line i forliket, og ikke travere. Men det går det og. Noe ala:

https://www.sailboat-cruising.com/single-line-reefing.html

 

Det er planen, ble anbefalt det av riggeren som gikk over båten min i høst. Var sugen på ny bom med invendig system, men ser at det er vesentlig mye mer komplisert dersom noe går galt. Får dog ikke gjort det før turen, da alle pengene går til sikringsutstyr og kartplotter, men med mannskap på 3 burde det gå fint uansett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...