Jump to content

Glen L. Crackerbox med mahogny dekk og gromlyd.


Buster L Mercury

Recommended Posts

Buster, ta dette i beste mening... :wflag:

Har du lest litt om mine betrakninger når jeg la dekket i min byggetråd? 

Er to ting du gjør annerledes enn meg ser det ut til. Når man bygger sin egen båt gjør man selvsagt som man vil og følger egen smak. Så misforstå meg rett, du gjør akkurat som du vil. De to tingene jeg gjorde annerledes er følgende:

1. Dollbordet. Ser ut til at du lar årringene følge "fartsretningen" og du får mindre biter i baugen hvor du kutter mer og mer på tvers av årringene.

2. Ser ut på bildene som at du lar midtfisken være rett med samme bredde foran og bak.

 

Jeg gjorde følgende:

1. Valgte som veldig mange andre å la bordene følge baugbuen slik at årringene kommer inn mot baugen i front.

2. Midtfisken er konisk og bredere bak en foran.

 

Dette gir to effekter. For det første vil årringene gå forskjellig retning på dollbord og dekksbord. Dette gir et naturlig skille mellom dekk og dollbord som blir mer synlig enn når alt går i samme retning. For det andre gjør en konisk midtfisk at dekksbordene vil peke svakt inn mot baugen når du ser det bakfra. Et "synsbedrag" gjør at du ved å ha rett midtfisk og dekksbord som løper parallelt får en virkning hvor dekksbordene faktisk ser ut som de skrever utover når du ser framover dekket. Du får nesten krabbe opp i båten og se om du ser det på samme måte som meg.

Som sagt , dette er skrevet i beste mening og bare som et tips hvis du ikke har tenkt over akkurat det. Alle som bygger sin egen båt vet der er tusen ting man ikke har tenkt på før. Dersom du har vurdert alternativene og valgt det du liker best kan du selvsagt se bort fra dette :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Vi pleide vel bortimot å halvere bredden fremme i baugen. Dette er utpreget synsing.

Enig, så lenge ikke midtfisken i baugen blir smalere enn 1 1/2 ganger bredden av borda, da begynner det å se rart ut, etter min synsing å dømme😅 Ellers er jo 1cm smalning på meteren fin for mindre båter synes jeg, da kan det se ut som midtfisken er tilnærmet parallell, optisk sett. 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips folkens! Dette var jeg faktisk ikke klar over. Som totalt amatør har jeg lest litt her og der og sett noen youtube videoer for å bli litt klokere, men det er først nå jeg har skjønt at dette er normal praksis. Dvs jeg leste det i Honduras sin beskrivelse for lenge siden men tenkte ikke mer på det. 

Nå har jeg tatt av en del på midtfisken.

20220212_200618.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...