Jump to content

Glen L. Crackerbox med mahogny dekk og gromlyd.


Buster L Mercury

Recommended Posts

Det vanlige er å ha mørkere Dollbord og midtfisk og lysere dekksplank. Amerikanerne bruker ofte helt svart eller svært mørke dollbord. 
klassisk på mange nordiske båter er mahogny dollbord og oregonpine dekk. Da er det kontrast, men begge er rødlige. Honduras-mahogny er ganske mørk rødbrun mener jeg. Du får se om Hakkanen og Hulda har noen innspill, de har helt sikkert mer erfaring med Honduras enn jeg noen gang kommer til å få. Den Afrikanske vi bruker er jo mye lysere. Jeg beiset min ganske mørk rød. Synes en del av de vanlige mahognybeisene er alt for brune, men det kan jo bare være min merkelige smak. Du får ta med deg fargeprøvene  og sammenligne med min hvis du vil. 

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev On 2.3.2022 at 21.27:

 Du får ta med deg fargeprøvene  og sammenligne med min hvis du vil. 

Ja det høres ut som en bra plan. 👍🙂

Jeg tar kontakt etterhvert. 

Her kommer en liten oppdatering...

20220303_230942.jpg.0bf785a985eab80d876030ff294c663f.jpg

 

20220303_230932.jpg.f4ef82344dc037808395e19b8de50b8b.jpg

 

 

20220304_172434.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Familiesnekke skrev On 13.6.2022 at 8.18:

Bærre lækkert! Gleder meg til å se når du har fått på olje! 🤩

 

Hva bruker du for å lime tre-mot-tre? Forbereder du overflatene for å best mulig heft?

Jeg limer vanligvis med epoxy (tynnflytende) fra West Systems eller Biltema. Har prøvd Axson epoxy, men den herder så dårlig at det blir plagsomt mye klineri og ventetiden blir for lang. 

Bruker rødsprit for å avfette/rense mahogny før liming. 

Link to post
Share on other sites

Leser trådtittel mahogni og gromlyd. Jeg har lagt endel arbeide med gromlyden ombord i båten, for å oppnå høy komfort under fart. Minst mulig vibrasjon, polstring av motorrom og alle klirrelyder er eliminert. Motoren kan høres svakt. Meget behagelig.

Kom midt i en AM V8 racerbåt konvoi i Sotenkanalen  ifjor( 30 båter). Båtene kjørte Grebbestad- Smøgen og kappkjørte tilbake utaskjærs. Båtene gikk trolig på fri eksos og lyden minnet mye om en hektisk flyplass med mange fly i luften og på rullebanen samtidig. Er det dette som menes med gromlyd? 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Etter en veldig ufrivillig og lang pause er byggingen i gang igjen. Pausen skyldes en utbygging på nabotomten som medførte at gatenivået ble senket 50cm slik at det ble umulig å rulle noe som helst ut eller inn i garasjen. Vi måtte sette advokat på saken og etter mye frem og tilbake lovet utbygger å bygge ny garasje til oss med innkjøring fra en annen side. Garasjen ble revet sankthans 2022 og ny garasje skulle bygges straks byggesøknaden var ferdigbehandlet. Dessverre så var saksbehandleren her i kommunen mer opptatt av ferie, fritid og regelrytteri enn å være serviceminded så båten ble stående under en presenning utover høsten. På sommeren så gikk det relativt greit, men etterhvert ble det mer og mer vind og regn som medførte at båten trakk vann fra oven. Disse tynne presenningene er ikke helt vanntette. Da byggetillatelsen endelig kom i slutten av september hadde vi i mellomtiden fått tilbud om å bli kjøpt ut av en annen utbygger så vi slo til. Vi orket ikke tanken på enda 10-15 med byggeaktivitet på alle kanter. På dette tidspunktet fikk jeg tilbud av første utbygger om å lagre båten i en stålcontainer. Da jeg sjekket båten etter en uke i «hermetikkboksen» fant jeg den full av svartsopp, jordslag og mugg.  Så da ble det flytting til ny vinterlagring. Denne gang en låve. 
Siden huset vårt ble solgt på senhøsten måtte vi ut på husjakt. Nytt hus ble kjøpt rett før jul med innflytting midt i mars. Båten ble hentet i slutten av april men det er først nå jeg har fått tid til jobbe på den. Første jobben har vært å vaske vekk mugg og sopp med klorin. Etterhvert blir det liming og pussing. I tillegg til båten så har jeg en hytte som skal helrenoveres, så det blir ikke sjøsetting dette året heller. 😊

IMG_6257.jpeg

IMG_6254.jpeg

IMG_6255.jpeg

IMG_6256.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...