Jump to content

Glen L. Crackerbox med mahogny dekk og gromlyd.


Buster L Mercury

Recommended Posts

Hulda skrev 17 minutter siden:

Følger med :-)

Bare lurer, så et universalledd lenger opp, men ikke trykklager og spline. Hvordan skal det systemet kobles sammen? På slike universalledd skal vel også inngående vinkel være lik utgående for å ivareta konstant vinkelhastighet.

Godt spørsmål! Dette lurer jeg også på om dagen. Tanken var å slippe å ha så stor vinkel på motoren, men jeg ser at jeg får et nytt problem hvis jeg ikke har opplagring øverst på akslingen. Jeg må teste noen løsninger for å se hva som fungerer. Hvis ikke drivknute fungerer så blir det stiv aksling og mer vinkel på motoren. Når det gjelder "thrust" lager så blir det glidelager ved strut'en.

Redigert av Buster L Mercury (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK. De motorene er ikke lykkelige om de får stor helling. Veiva tar ned i oljebadet. Alternativet kan være ett enkelt homokinetisk ledd. Forutsetningen da er at motoren ikke kan parallelforskyves i vertikal- eller horisontalplanet. Trykkreftene overføres da til girkassen.

Link to post
Share on other sites

Milde himmel, dette er virkelig imponerende. Morsom tråd å følge, skulle bare ønske jeg var like produktiv! Ikke det at det hadde hjulpet meg å bygge en slik båt, omtrent det eneste av det du har gjort som jeg hadde klart er å ta bildene, og mesteparten av det du gjør kan jeg ikke navnet på engang. Men det er nettopp det som gjør disse trådene så interessante å lese!

Link to post
Share on other sites

Buster L Mercury skrev for 8 timer siden:

Homokinetisk ledd ala drivledd på forhjulene fungerer dårlig har jeg hørt fordi det ikke tåler så høyt turtall og fordi man bør endre vinkel ofte for å fordele fettet rundt på kula.

Joda, slike ledd kjører helt utmerket. Til og med Redningsselskapet kjører slike ledd på vannjet. Hulda også, har sittet der i 20 år, dobbelt ledd- da med påkrevet trykklager. Jeg mener jeg skrev en epistel  om temaet under 'Byggingen av Hulda'. 

 

Vanlig mellomakselkryss funker også utmerket. Med du må ha trykklager på propellakslingen og spline for å ta opp termisk vekst. Man skal være varsom og få de greiene der korrekt. Ryker det under fart kan bitene komme som en håndgranat, om man har uflaks. 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev On 19.3.2021 at 1.10:

Milde himmel, dette er virkelig imponerende. Morsom tråd å følge, skulle bare ønske jeg var like produktiv! Ikke det at det hadde hjulpet meg å bygge en slik båt, omtrent det eneste av det du har gjort som jeg hadde klart er å ta bildene, og mesteparten av det du gjør kan jeg ikke navnet på engang. Men det er nettopp det som gjør disse trådene så interessante å lese!

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 19.3.2021 at 9.08:

Joda, slike ledd kjører helt utmerket. Til og med Redningsselskapet kjører slike ledd på vannjet. Hulda også, har sittet der i 20 år, dobbelt ledd- da med påkrevet trykklager. Jeg mener jeg skrev en epistel  om temaet under 'Byggingen av Hulda'. 

 

Vanlig mellomakselkryss funker også utmerket. Med du må ha trykklager på propellakslingen og spline for å ta opp termisk vekst. Man skal være varsom og få de greiene der korrekt. Ryker det under fart kan bitene komme som en håndgranat, om man har uflaks. 

Dæven han røde! Nå har jeg lest deler av 'Byggingen av Hulda'! Milde Moses for et prosjekt!

Du holder til ikke langt fra mine trakter ser jeg.

Her var det mye interessant å lese.

Hvilken motor er det du har installert? Er det en GM diesel?

Trykklager (thrust) må man ha, både forover og bakover, men jeg antar at det er greit at dyttingen skjer på strut'n?

Link to post
Share on other sites

Mja, jo, det er vel et par crackerbox'er lagt ned i Hulda :-) Det må være en prestasjon å lese seg gjennom. Det er GM 6.2L, trimmet ned til 140 hk. Tror ikke du skal lage thrust på struten. Kan ikke tro at det vil være suksess mange sekundene. Men nå kjenner ikke jeg den komstruksjonen, vet ikke hvilke krefter og friksjon som er beregnet å bli tatt opp av strut.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Jeg har jobbet sakte men sikkert videre på denne skuta, men bare kjedelige ting som koble opp motoren, legge inn vannslanger til kjøling, installere instrumenter, vifte, pumpe sete etc... Derfor ingen grunn til å legge ut bilder ennå. Før jeg legger på dekk skal jeg ta en flytetetest/lekkasjetest. Skroget må være tett før jeg begynner på toppen. For å få båten opp i hengeren igjen så trenger jeg noe å feste kroken i...

20210508_205917.jpg

Redigert av Buster L Mercury (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Buster L Mercury skrev for 13 timer siden:

Jeg har jobbet sakte men sikkert videre på denne skuta, men bare kjedelige ting som koble opp motoren, legge inn vannslanger til kjøling, installere instrumenter, vifte, pumpe sete etc... Derfor ingen grunn til å legge ut bilder ennå. Før jeg legger på dekk skal jeg ta en flytetetest/lekkasjetest. Skroget må være tett før jeg begynner på toppen. For å få båten opp i hengeren igjen så trenger jeg noe å feste kroken i...

20210508_205917.jpg

Du undervurderer kraftig bildeabstinensen til oss som følger denne tråden 😊 Bare å kline til! 
 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 1 time siden:

Tøft. :thumbsup:  Å den var tett? Blir gøy å følge videre.

Må legge litt hamp i gjengene på en av koplingene i kjølesystemet ellers grei skuring.

Båthengeren tilhører en annen båt så den er fullstendig uegnet til denne båten. Må kjøpe ny.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...