Jump to content

Snart forbud mot tømming av septiktank i Oslofjorden?


alidal

Recommended Posts

17 millioner liter i Lysakerfjorden, altså punktutslipp innerst i en bukt.

https://www.nrk.no/osloogviken/17-mill.-liter-kloakk-i-oslofjorden-1.15492502

 

Tilsvarer 340.000 båter som tømmer 50 liter septiktank på et lite område.

 

Dette skjer jevnlig, og fører ikke til varig skade.

 

 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som før nevnt: Da jeg brukte fjorden på 50-tallet var det stort sett urenset kloakk over alt. Ofte med avløp direkte i fjorden. Det var riktignok mange steder man ikke kunne bade innerst ved Oslo, men fjorden var full av liv og og vi dro masse fisk, fiskeslag som nå er borte. Og det var lite sel og overhodet ikke skarv.

 

Dette med å forby utslipp fra fritidsbåter langt fra land ser jeg som enda et eksempel på symbolpolitikk som ikke løser noe problem, men som gir politikere og andre god samvittighet for å ha gjort noe, egentlig uten å gjøre noe i det hele tatt. Det samme gjelder forbud mot fritidsfiske.

 

Som jeg har nevn før, det hele startet på 70-tallet rundt Hvaler, og før fjorden ble helt fisketom dro man fra Fredrikstadområdet til den andre siden av fjorden for å fiske . . .  Og elefanten i rommet er . . ?  (iallfall en av dem)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

17 millioner liter tilsvarer at jeg tømmer septiktanken (når den er smekk full) ca. 370 tusen ganger!

 

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 51 minutter siden:

17 millioner liter tilsvarer at jeg tømmer septiktanken (når den er smekk full) ca. 370 tusen ganger!

 

:easter:

 

Og alt på en gang, konsentrert på samme sted, nære land og i tettbygd, bynært område. :nonod:

Men det skal visst ikke være så farlig . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 1 time siden:

17 millioner liter i Lysakerfjorden, altså punktutslipp innerst i en bukt.

https://www.nrk.no/osloogviken/17-mill.-liter-kloakk-i-oslofjorden-1.15492502

 

Tilsvarer 340.000 båter som tømmer 50 liter septiktank på et lite område.

 

Dette skjer jevnlig, og fører ikke til varig skade.

 

 

Det aktuelle utslippet tilsvarer at samtlige fritidsbåter i Oslo kommune tømmer en full septiktank ca. 40 ganger hver. Kilde: Oslo kommune. 

Link to post
Share on other sites

LI4560 skrev 3 minutter siden:

Det aktuelle utslippet tilsvarer at samtlige fritidsbåter i Oslo kommune tømmer en full septiktank ca. 40 ganger hver. Kilde: Oslo kommune. 

Og langt fra alle fritidsbåter i Oslo har toilett ombord.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er ikke helt riktig, der der @NilsPils. Jeg trådte mine barnesko på Nesodden, midt inne i Bunnefjorden. På midten av femtitallet var det mange fiskere der inne. Alt fra flyndre, brisling og reker. Det var to reketrålere der inne. Som levde av å tråle reker der inne. Den siste tråleren ga seg tidlig 60-tall. Da fikk han bare stinkende kloakk i trålen, på under 100 meters dyp. Og vi som badet der oppfattet sikt på 1 meter som krystallklart vann. Det var verken skarv eller sel der. Slike skapninger hadde vi aldri sett. 

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev for 16 timer siden:

For mange år siden dumpet et renseverk ut 12.000 kubikk med "ren" kloakk. Fisken trivdes, med god "mat".:easter:

 

Seiltur i Middelhavet med båt hvor det ikke var septiktank så alt gikk rett ut, i kombinasjon med krystallklart vann viste hvor stor pris alt av fisk viste for all godsakene som ble servert dem. Ble rene akvariet hver gang!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er noen vanvittige volum det er snakk om. Og før i tiden var dette med renseanlegg ikke særlig i vinden. Slik sett har nok Oslofjorden på innsiden av Drøbak fått mer enn nok kloakk de siste hundreårene. Sammen med alle kjemikalier og annen forurensing fra jordbruk, skogbruk, industri og skipsverft. Men det er lettere å ta lystbåtfolket som er en fragmentert gruppe med lite kapital, innflytelse og som representerer få arbeidsplasser.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 15 timer siden:

17 millioner liter i Lysakerfjorden, altså punktutslipp innerst i en bukt.

 

Faxen skrev 26 minutter siden:

På Tirsdag var det nytt utslipp fra et renseanlegg. Bare 600 liter pr. sekund! Da blir litt tømming av en liten septiktank veldig lite. :smash:

 

Er det slik at vi ikke skal løse ett problem, fordi et annet er større? Kan man ikke jobbe parallelt med flere ting? Det er som om vi bare kan fortsette å hive søppel på sjøen, for det gjør de i India og de er større enn oss.. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 36 minutter siden:

 Kan man ikke jobbe parallelt med flere ting? 

 

Jo, det kan man, og det gjøres, men fortrinnsvis bør midler brukes der de har den største effekt (og så finnes det gode grunner for unntak, enig i det), og tiltak bør settes inn der de møter størst mulig forståelse for at man også oppnår den ønskede effekt/velvilje/samarbeid osv siden man vil være helt avhengig av folks forståelse.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 3 minutter siden:

 

Jo, det kan man, og det gjøres, men fortrinnsvis bør midler brukes der de har den største effekt 

 

Mulig det. Men jeg tenker at kommunene langs Oslofjorden nok uansett bør legge til rette for septiktømming fremover, da flere og flere har mulighet for å benytte dette. Så får heller forbudet komme når anleggene er klare til å ta i mot. 

 

Jeg tenker også at vi båtfolk står lagelig til for hugg miljømessig, vi forbeholder oss retten til å svi av 100 liter avgiftsredusert diesel i timen og slipper ut dritten vår akkurat der det passer oss. Så rent omdømmemessig kunne vi hatt mye å tjene på å faktisk støtte slike ordninger. Så får vi heller rette en pekefinger mot renseanleggene etterpå og si at når vi båtfolk kan, så er det på tide at dere også tar ansvar. :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 15 timer siden:

Det er ikke helt riktig, der der @NilsPils. Jeg trådte mine barnesko på Nesodden, midt inne i Bunnefjorden.

Stemmer nok det. Jeg hold mest til hos onkel og tante om sommeren, også på Nesodden, men på andre siden ved Fjellstrand. Der hadde vi et eldorado på Ommen med fisking og friluftsliv. Og vi RODDE til fiskebankene utenfor. De som enda ikke har vært der, bør besøke Ommen ved Fjjellstrand en fin sommerdag. Vanskelig å legge til med båt, men det går en geitesti ned fra parkeringsplassen på toppen av åsen. Og rutebåten går innom i helgene om sommeren. Anbefales . . ! 

 

Grunnen  til de dårlig forholden innerst i fjorden rundt Oslo, og spesielt Bunnefjorden, ble forklart med dårlig utskifting av vannet pga. Drøbakterskelen. Jeg tror nok også at innføring av vannklosettet må ha spilt en vesentlig rolle der. Men det ble jo mye bedre da terkselen fikk større åpning og rensealleggene ble bygget.

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kan opplyse om at det er lenge siden det var en geitesti ned til Ommen, den har blitt kraftig oppgradert de siste 10 årene, med bygde trapper og opparbeidet vei. Nå kan man vel og legge seg på Steilene og enten ta lettbåten rett bort eller hurtigbåten et stopp.

Helt enig i at det er verdt et besøk.

Fra en som fortsatt trår sine barnesko på Nesodden.

Link to post
Share on other sites

Tiltaksplanen henger ikke helt sammen etter mitt skjønn:

T4 & T5 fordrer at vannkvaliteten er under en eller annen kvalitsnorm. Dette skal kommunene selv vurdere.

Det betyr at de er lokale forhold som skal løses med lokale tiltak. Det forteller meg at det langt på vei også er lokale utfordringer man sliter med.

 

T6 er statens kort som har uklare kriterier for å effektueres: 'i tilstrekkelig grad'; ift hva? 

 

Det er sikkert greit å bygge mottaksapparat for båtseptik. 

Om ikke annet en for syns skyld.

Vest og nord for Lindesnes, er det stor sannsynlighet for at bommelommen bare tar en tur gjennom noen ekstra rør før den ender opp på akkurat samme sted.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 

Mulig det. Men jeg tenker at kommunene langs Oslofjorden nok uansett bør legge til rette for septiktømming fremover, da flere og flere har mulighet for å benytte dette. Så får heller forbudet komme når anleggene er klare til å ta i mot. 

 

Dette er ikke billig å opparbeide, og med mindre det er brukerbetaling så må pengene hentes fra et annet sted (frie midler?) eller man må betale for bruken som gjør at mange gir f'en, dessverre. Avstanden mellom slike tømmestasjoner må være kort nok (og mange nok) til at man ikke forurenser mer ved unødvendig kjøring enn man ville ha gjort ved å tømme (seg) i sjøen. I praksis ser jeg flere utfordringer enn løsninger og svært lite samfunnsnytte i det hele.

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 16 minutter siden:

Vest og nord for Lindesnes, er det stor sannsynlighet for at bommelommen bare tar en tur gjennom noen ekstra rør før den ender opp på akkurat samme sted.

 

Ja, og der er heller ikke problemet det samme. Færre båter, mer hav og Golfstrømmen som rydder opp. Men kravene kommer nok der også, selv om belastede steder med lite sirkulasjon (slik som Olsofjorden) naturlig nok går først. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 8 minutter siden:

Dette er ikke billig å opparbeide, og med mindre det er brukerbetaling så må pengene hentes fra et annet sted (frie midler?) eller man må betale for bruken som gjør at mange gir f'en, dessverre. Avstanden mellom slike tømmestasjoner må være kort nok (og mange nok) til at man ikke forurenser mer ved unødvendig kjøring enn man ville ha gjort ved å tømme (seg) i sjøen. I praksis ser jeg flere utfordringer enn løsninger og svært lite samfunnsnytte i det hele.

NilsPils har skrevet om akkurat dette tidligere. Et regnestykke som neppe kommer til å bli framlagt:

 

NilsPils skrev On 11.4.2021 at 14.49:

Det høres SÅ enkelt ut å bare forby tømming i sjøen. Men man må være klar over at det også nødvendiggjør en ganske omfattende etablering av et tett system med tømmestasjoner (som vi vet vil bli lite brukt), vedlikehold og tømming av tømmestasjoner, ekstra gange med båten for å få tømt (hvis noen er SÅ pliktoppfyllende) og sikkert mye annet som ikke akurat gagner miljøet. Totalt sett tror jeg det hele er et tapsforetagende for alle, som gjør tilværelsen mer komplisert, øker byråkratiet og er et sikkert skritt nærmere båtskatt.

 

  • Hva koster det å etablere tømmestasjoner tett-i-tett?
  • Alle disse tømmestasjonene tar jo opp areal. Det er vel heller ikke særlig forskjønnende?
  • Hva blir miljøbelastningen av at folk skal kjøre motor for å oppsøke en slik tømmestasjon? Her er det snakk om å forbrenne olje for å flytte seg, med den forurensningen det representerer. Bæsj i vannet er et rent naturprodukt (selv om vi ikke vil ha det inne på stranda).
  •  Hva blir miljøbelastningen av all byggingen av tømmestasjoner samt drifting av disse? Det er ikke bare snakk om penger.
Link to post
Share on other sites

 

Ms Fortuna skrev 1 time siden:

Kan opplyse om at det er lenge siden det var en geitesti ned til Ommen, den har blitt kraftig oppgradert de siste 10 årene, med bygde trapper og opparbeidet vei.

 

Onkel og tante hadde gartneri på toppen av åsen, like ved der nedturen til Ommen starter. Jeg har gått den veien uttallige ganger i løpet av snart 80 år, senest i fjor. Jeg synes den ikke har blitt noe særlig lettere enn før . . . :rolleyes:

 

Gartneriet er borte, men Ommen er uforandret siden jeg var barn. Vi legger av og til til med tresnekka. Men da bør det være relativt rolig sjø. Det er til nød plass til et par små båter ved den lille bygga ved sandstranda.

 

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg tydelig kan observere at sandstanda har blitt grunnere i løpet av årene. Det er ingen tvil om at landet stiger og havnivået synker i Oslofjerden . . .

 

Beklager avsporingen av tråden, men vi gamle har lett for å ta av når vi mimrer . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 13 minutter siden:

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg tydelig kan observere at sandstanda har blitt grunnere i løpet av årene. Det er ingen tvil om at landet stiger og havnivået synker i Oslofjerden . . .

Det skyldes ikke bare landheving, også at det gror igjen med mudder og avsetninger enkelte steder. 

 

Før i tiden kunne man også kjøre med 30 fots Spjærøykrysser gjennom disse to sundene. Ikke prøv det nå! :giggle:

 

Lisundet_LI.jpg.db7bda78252759537cf52a7fbaf16796.jpg

 

Dette er fra Tisler:

654662018_Tisler_grundtsund.jpg.503ef8280fb7755415f4df0712d1e511.jpg

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 22 minutter siden:

Et regnestykke som neppe kommer til å bli framlagt:

 

Desverre er det slik at kost/nytte regnskap ikke er viktig når politikere skal ha gjennom sine hjertesaker.

 

Spørsmålet kan også være om man kunne oppnådd mer med de samme bevilgningene. Hva for eksempel med å sikre driften av renseanleggene med back-up for stømforsyningen? Dette med svikt i strømforsyningen med påfølgene ukontrollerte utslipp er jo en stadig gjenganger.

 

Og så er det noe som heter berøringsangst. Det er lett å lage pålegg og skylde på småbåtfolk og hobbyfiskere. Verre blir det med reguleringer for yrkesfiskere og bønder. Da stikker man fort hånda inn i vepsebolet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Hva blir miljøbelastningen av at folk skal kjøre motor for å oppsøke en slik tømmestasjon? Her er det snakk om å forbrenne olje for å flytte seg, med den forurensningen det representerer

Det er vel snakk om å planlegge og stikke innom.

Alt monner, leste at Østersjøen snudd da det ble forbud for frititsflåten å tømme i sjøen, 

 

I Danmark og Sverige  er det Tømming i de fleste havner, et par ganger må jeg vente , har ferie så 15 min gå bra.

Det er plass til et par til, problemet er vel at få gidder å bruke de

image.png.77ac5d9045bf31dd5520410325461abe.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...