Jump to content

Snart forbud mot tømming av septiktank i Oslofjorden?


alidal

Recommended Posts

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Sannsynligvis vil det gå som i Sverige der det tyeligvis ikke akurat er lange køer for å få tømt septiken.

 

 

Ja, det er nok mange som "driter i dem" (altså at de fins).  Hadde vært interessant å se prosenten.  Hadde også vært interessant å se kaoset hvis ingen jukset.

 

Jeg humret litt av et innlegg fra en aktiv kar her på forumet (som bruker båten temmelig mye i Sverige) om at han monterte opplegg for suging fra sin båt da forbudet mot tømming kom i Sverige , og at han antar det funker :giggle:

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Man må ha en total omlegging av jordbruket (vi betaler jo uansett bonden for å drive).

 

 

Kremt, godt valg! For øvrig helt enig med deg i dine betraktninger. Kanskje også bonden kunne slutte med høstpløying?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev 3 minutter siden:

 

Ja, det er nok mange som "driter i dem" (altså at de fins).  Hadde vært interessant å se prosenten.  Hadde også vært interessant å se kaoset hvis ingen jukset.

 

 

Jeg har aktivt benyttet sugestasjonen i Strömstad, fungerer helt greit. Sugestasjonen i Havstensund har dypgående på 1,7 meter, så der mangler Hulda en halvmeter for å komme inntil. Sugestasjonen i Kungshamn virker å være tilpasset båter på over 350 tonn, kommer ikke til. Sist jeg var i Hunnebostrand hadde det elektriske anlegget til sugen kortsluttet, slik hadde det vært en stund. Felles for dem alle er at de vinterkonserveres og stenges i oktober. Så brukervennligheten er helt toppers!

Link to post
Share on other sites

@Hulda

Jeg brukte selv brukt slike konsekvent sist jeg var på Sverige-ferie.  "Hamnkartan"-appen var til uvurderlig hjelp, og jeg la selv inn feilmelding når den på Lysekil ikke funket.  Men jeg fikk inntrykk av at det var bare jeg som surret med dette, og jeg mistenker at jeg kunne jukset litt med det hvis tømmepumpa i båten hadde virket de ukene :giggle:

 

Poenget er at jeg tror de kan være "glade" for at mange jukser.  Ikke dermed sagt at det ikke kunne vært løsbart.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Granum ga opp fisket i Bundefjorden på slutten av 50-tallet.

 

Mener å ha hørt at det ble forslått å lage forbindelse mellom Bunnefjorden og Hallangspollen for å øke utskiftingen av vannet innerst i fjorden. Ideene kom vistnok i årene etter krigen.

Tilsvarende dukker det opp forslag om å åpne jetéen i Drøbaksundet med jevne mellomrom, har hørt om det i mer enn 50 år.

Så problemene med dårlig vannkvalitet og dårlig fiske innenfor Drøbaksundet er ikke av ny dato, antagelig bare verre enn tidligere.

Mulig @NilsPils berører årsaken. I samme tidsrom har også befolkningen som slipper ut sitt avløp i Oslofjorden økt kraftig. Er nok flere faktorer som virker inn på det vi ser i dag. Litt merkelig det vi ser med tanke på alle investeringer som er gjort for å hindre at urenset avløpsvann renner ut i både i fjorden og elever og innsjøer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Du behøver ikke ha mye kompetanse for å se at mengdevis av de små vassdragene i jordbruksområdene på Østlandet er totalt ødelagt. Det har skjedd i min tid. Gjødslet leire renner ut etter høstpløyingen og dreper alt liv.

Du har helt sikkert rett Nils, men dette med jordbruk og pløying har jeg altså lite greie på.

 

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Uansett status for Oslofjorden er det noe vi ikke burde finne oss i,

Helt klart! Og veldig merkelig at dette temaet ikke får mer fokus i media.

 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Men det er innafor mitt kompetanseområde. Jeg er oppvokst med Bunnefjorden, Frognerkilen og Bestumkilen.

Nå var det avrenning fra jordbruket jeg siktet til, ikke utslipp av kloakk og forurensning fra industrien. 

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, men prøver meg: er det noen som vet hva som skjer med avføring etter å ha ligget i 20 graders sjøvann og ‘sanitærvæske’ 12 eller 24 timer? Er bakteriene (e-coli?) fortsatt i live, gir de mageinfeksjon? I hvor stor grad brytes bakterier ned av saltvann, sanitærvæske og ‘kaldt’ vann?

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sanitærvæske som Green Viking er giftfri og skal gi næring til bakteriene som bryter ned dritten. Det er slutt på "gammeldags" "blåvann" som inneholdt det kreftfremkallende stoffet formalin, det er forbudt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 9 minutter siden:

Nå var det avrenning fra jordbruket jeg siktet til, ikke utslipp av kloakk og forurensning fra industrien. 

 

 

Åssån kan jeg vite de'a?

Faktum er vel at jorbruksarealer blir bygget ned i et 'rasende' tempo. Bare her i Son er det sikkert halvert siden vi flyttet hit. Vestby kommune var, da vi flyttet hit, en landbrukskommune. Nå har det blitt en lagerkommune. Der bolig og industri, les lager, legger under seg nokså mange mål dyrket mark i året. Mesteparten av  kommunearealet er fjellknatter og skrinn skau, som i størst mulig grad blir vernet. Virker det som. Avrenning fra landbruket kan vel ikke ha økt så innmari de siste 50 årene mot Oslofjorden. Det er heller at man har kommet til det punktet at naturen er full, den aksepterer ikke mer. Det berømte vippepunktet er passert. Det går nedover.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 4 minutter siden:

…så da slipper man kanskje ikke ut noe farlig da?

 

Slik "sanitærvæske" er ikke farlig, -nei. Hva som måtte være i det du har driti i dassen, kan jeg ikke uttale meg om.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva som skjer med feks. e-colibakterier i et miljø med giftfri sanitærvæske, vet jeg ikke. Kanskje de også får næring som egentlig er ment for de aerobe bakteriene som skal bryte ned bæsjen til fin suppe?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

abbor skrev On 7.4.2021 at 19.38:

 

Anlegget i Leangbukta eies av båtforeninga, godt mulig det i Vollen er privateid også, begge plassert sentralt på kystlinja til Asker før kommunesammenslåingen. 


Etter sammenslåingen kunne kanskje kommunen spandert på seg en tømmestasjon i eller ved Holmsbu for å dekke vestsiden av Hurumhalvøya, og gjerne en i Sætre også, selv om det er et par på Drøbakssiden. Jo flere, jo bedre, slik jeg ser det.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 5 timer siden:

Du behøver ikke ha mye kompetanse for å se at mengdevis av de små vassdragene i jordbruksområdene på Østlandet er totalt ødelagt. Det har skjedd i min tid. Gjødslet leire renner ut etter høstpløyingen og dreper alt liv. Uansett status for Oslofjorden er det noe vi ikke burde finne oss i, og særlig i våre tider med alt snakket om miljø.

 

 

Denne linken bekrefter vel bare hva du påpeker her, men virker som om bøndene driter i det, dessverre;

 

https://www.nibio.no/nyheter/la-akeren-overvintre-i-stubb

 

Netto tilvekst av dyrkbar jord var i 2020 omtrent 17.000 dekar, ikke nedgang. Nydurking var 21.000 dekar og 4.000 dekar forsvant til veier, boliger osv i følge SSB som jeg regner med at sånn omtrent kontroll på dette. Når noen hevder at jdyrket marked forsvinner så viser det bare igjen hvor gode bøndene er på å forlede folk, dessverre, med sine lettvintheter og populistiske politikere!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Åssån kan jeg vite de'a?

Fordi jeg siterte @NilsPils, og han skrev om avrenning fra jorder og høstpløying. 

 

Hulda skrev for 3 timer siden:

Faktum er vel at jorbruksarealer blir bygget ned i et 'rasende' tempo.

Mulig det er tilfelle i ditt distrikt, men som vi ser av linken som @Mouche har lagt inn over her er det en netto tilvekst av dyrket mark. Men om dyrket mark øker eller minker, kan det uansett by på problemer dersom jordbruket drives på en uforsvarlig måte.

 

I likhet med @NilsPils er jeg ganske sikker på at dette har en innvirkning på Oslofjorden i et omfang som ikke blir belyst. Septik fra båter er musepiss i denne sammenhengen, og jeg er redd kostnadene med å samle opp og sanere denne septiken medfører et større miljøavtrykk enn at den går rett ut. Det ble nevnt lenger opp her at septiken inneholder giftige kjemikalier og tungmetaller. Hvor kommer det fra? Ren dritt, dasspapir og ufarlig sanitærvæske forurenser ikke i dette omfanget. Dersom kloakk slippes urenset ut i rør fra bebyggelse på land snakker vi om helt andre kvanta, og i fjæresteinene der vannutskifningen er mye dårligere. Her må man holde tunga rett i munnen. 

 

Oslofjorden er syk, og noe må gjøres for å komme på rett spor. Samle opp bæsjen fra fritidsbåter er et blindspor. 

Link to post
Share on other sites

Vi holde tunga rett i munnen. Og så bør vi lese det som skrives før man slår ut i full blomst. Som jeg skriver, rekegutta fikk trålen full av kloakk i Bundefjorden for over 50 år siden. I følge Tormod stinka det død og hælvete. Og fjordbunnen ble noen år senere av forskere fra Niva erklært død, null oksygen, bra med H2S. Nå forsøker man å sette på bremsen. Man kan bade i vannskorpen. Nede på bunnen er det trolig like dødt. Og netto nydyrking i nedslagsfeltet til Oslofjorden lurer jeg på hvor foregår. Det er ikke i Vestby kommune. Men også her i Son blir man frarådet å bade grunnet e-coli i vannet, fra renseanlegget som renner over. Skjer hver vår og når det har regnet mye (Brevikstranda).

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Code0 said:

er det noen som vet hva som skjer med avføring etter å ha ligget i 20 graders sjøvann og ‘sanitærvæske’ 12 eller 24 timer? Er bakteriene (e-coli?) fortsatt i live, gir de mageinfeksjon? I hvor stor grad brytes bakterier ned av saltvann, sanitærvæske og ‘kaldt’ vann?

 

Du bør nok ikke drikke septiken, selv om den har fått tid på seg på å "brytes ned" med sanitærvæske.  Jeg tror ikke e-coli'en er brutt ned, og de bakteriene som er der kan nok være ganske skumle.

 

Parasitter er en annen ting.  Selv om sannsynligheten er svært lav her til lands, så kan også konsekvensene være svært høye.

 

Jeg er generelt skeptisk til å bade i eller rett ved havnebasseng eller gjestehavner, og dersom båtene ligger svært tett er jeg også noe skeptisk til å bade i uthavn - men ved utslipp til sjø tynnes kloakken ut ganske fort, slik at bakteriemengdene blir så små at risikoen er helt marginal.

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Hulda said:

Der jeg ligger i Strömstad ligger kloakken og skvulper i færesteinene om morran. Mens de som har sluppet kloakken ut om natta med begeistrede hyl plasker uti'n om morran. Hver sin lyst. Jeg har aldri observert noen ambulanser relatert til dette.

 

Det største problemet i Sverige er at de har gått fra å ikke ha noe lovverk i det hele tatt (lov å tømme septiktanken hvor som helst) til å omtrent ikke tillate tømming i det hele tatt (5 nm fra land - det er alt for mye).  Hadde de hatt regler som i Norge (300 meter fra land) eller noe tilsvarende (kanskje 500 meter fra land og på minimum 10 meters dyp), så hadde kanskje folk respektert reglene.

 

Jeg erkjenner imidlertid at det meste av septiktømming på strekningen Oslo-Göteborg kan være småproblematisk (om ikke annet, så på grunn av "yuck-faktoren"), det er ganske tett båttrafikk i sesongen, man er stort sett innaskjærs, og pålandsvinden dominerer ...

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 16 timer siden:

For en del år siden var det sugestasjon i Holmsbu. Hvorfor den forsvant, aner jeg ikke.

De hadde veldig mye trøbbel med driften av den. Til slutt ga de opp og fjernet den fra brygga. Det stod vel også en i Holmestrand som forsvant.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Med min typiske båtbruk har jeg overhodet ingen tømmestasjoner innen rimelig nærhet. Det skal mye til for at jeg med mine 6-7 knop tar lange ekstraturer (vi snakker om mange timer) for å tømme septiken. Det er jo likevel stort sett bare piss, som neppe noen ville reagert på om det hadde gått rett i sjøen uten omvei om tanken. Ofte gjør det også det . . . :rolleyes:

 

Man bør ha i mente at ikke alle båtfolk går i fast rute mellom marinaer med tømmestasjoner. Vi er også mange som stort sett foretrekker naturhavner og nyter båtlivet på sjøen med utgangspunkt i hjemmehavna. Det skal et enormt apparat til for at alle skal være rimelig dekket med tømmestasjoner. Jeg tror ikke det er fornuftig bruk av resurser og heller neppe realistisk å få til.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Et lite tankeeksperiment:

 

Som det stadig blir skrevet her så er jo Indre Oslofjord full av fritidsbåter, ja man kan jo gå nesten tørrskodd mellom båtene i f.eks Middagsbukta. Det er en fin og varm sommerdag, "alle" er ute for helgen og "alle" skal hjem igjen på søndag. Oooops, septiktanken er full og fem tusen båter skal tømme septiken. Hvor mange tømmestasjoner trenger man da?

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...