Jump to content

Bitteliten IV, akseptabel båtstørrelse, Astors baugprop +++


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har sett utviklingen og spår at om 10 -15 år har mange båteiere båter over 35 fot. Hva skal de som har disse båtene idag gjøre da? :crazy: Det blir spennende. På førsten av 80 tallet var Skilsø 23 og Nidelv 24 en av de store båtene og vi som hadde trebåt gledet oss til å ta over båtene som brukte.

 

I 1986 kjøpte vi en ny Saga 25T med kjøleskap og greier,den var en av de største båtene i havna. Nå 20 år senere farter vi fremdeles rundt i en 25 foter men av et annet merke,og nå er vi av de minste i havna :lol: Det viktigste er vel at en har en båt som tilfredstiller behovet en har og at den er iht prioriteringene en har når en har bestemt seg for å eie båt ?

Båten er helt perfekt for oss og ikke priorterer vi båt så høyt at vi har behov for noe større selv om jeg må innrømme intens sikling over enkelte lekre saker i plast. Et båtvalg bestemmes av adskillig mye mere enn lengden.

Og båtplassene bekymrer ikke meg,marinaer og båtforeninger vil nok følge med iht behovet som måtte være. Også om 10 - 15 år vil nok 20-25 foterene være den mest tallrike.

Link to post
Share on other sites

For oss som liker å ligge ute i skjærgården, gjerne på lune småplasser vil det forsatt være en begrensning i hvor stor båt man kan velge. Av den grunn vil ikke "alle" velge stort.

De jeg kjenner med større båter 35 fot+ drar stort sett fra gjestehavn til gjesteghavn. Ikke noe galt med det, men det er ikke den ferien vi liker best. Som det er nevnt tidligere er gjetshavner ofte ganske så fulle i sesongen. Vi bruker da heller jolla inn dit og ligger med båten ute ved holmer og skjær. Unntaket er ved dårlig vær i flere dager, da kan gjesthavna være løsningen.

Link to post
Share on other sites

Enig med OLPI, jeg har observert dette og til og med levd med det selv, nå i sommer. Jeg satte alt inn på å få aggregatet i funkagibel stand (måtte skifte vannpumpe) før ferien, for jeg regnet med uthavner uten strøm. Og morgenkaffen må Worse ha, ellers kan det bli ganske ugly. :crazy:

 

Men nei. Det ble kun tilrettelagte gjestehavner, alt på Quindebestets initiativ, ordre og kommando; under foregivende av at Chrapylene måtte ha lekemuligheter etc. :rolleyes: Min mistanke går i retning av at hun ikke liker tanken på "hopp kjerring, hopp" ...

 

Det hele var greit nok, i og for seg, men jeg ser jo klart at større båter ligger bedre i gjestehavn enn i uthavn. Det var stikk motsatt i Viksund'en; på åtte aktive års bruk overnattet vi tre netter i gjestehavn ... den gang var det kun uthavn som gjaldt.

 

Til noget annet: C27 sin bekymring for fulle havner og drivhuseffekten er overdrevet. Blir det et "stadig økende problem" med stadig større båter, så kommer våre kjekke politikere til å ta affære. Ganske enkelt ved å innføre krav til båtførerbevis for alt over 20 fot og D5L for alt over 30. Merk mine ord.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Må ærlig innrømme at jeg ikke har lest alle innlegg i denne tråden, men har fått essensen tror jeg.

Klarer bare ikke forstå C27 sin ergrelse over båter som nyskipet til Bitteliten.

 

Jeg har store båter selv (32 og 30 fot), men jeg forurenser jo ikke med mine små snekkemotorer. Når det er sagt så er det en forsvinnende liten andel av utslipp som gjøres fra fritidsbåt-flåten.

 

Når C27 tar frem at de stormer frem i 40 knop med sine 37 fot - så ødelegger de båtkosen for mange. Dette er jeg helt enig i, men for meg med 7 knops båt, som ruller i sidesjø - så er det ingen forskjell om båten er 27 eller 37 knop. Kjører de forbi med meters klaring i 20 knops fart, så blir jeg eitrande forbanna uansett. Derfor ingen forskjell på C27 eller Windy37 for min del.

 

Men at C27 har endel underlige argumenter, må jeg bare være enig i.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har lest hele tråden på nytt.

Klarer heller ikke å forstå C27 sin ergelse over Bitteliten sin nye båt.

Men klarer godt å se hvor C27 vil og han er heldigvis ikke den eneste i verden som er urolig for den marerielle utviklingen - globalt og lokalt.

 

Det som trigger mest er vel at han tar utgangspunkt i et konkret båtkjøp for å få frem synspunktene sine. Jeg vil si merkelig tema å ta opp i denne tråden eller greit tema, men feil tråd.

Vel, greit og greit.. tingen er vel at en nystartet tråd der C27 tar opp problemstillingen på bredt, generelt nivå sansynlivis ville bli slettet. Synes å huske et eller annet om at politikk og fotball.......

 

Og en ting til.. jeg har drømmebåten min og kommer aldri til å kjøpe noe større. En kan ikke gå ut fra at alle, eller flesteparten eller en stor andel automatisk ønsker å bytte båten sin til skip.

 

Kos deg med ventingen og lykke til med båten når den kommer Bitteliten! Håper den tilfredsstiller alle dine forventninger.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil si merkelig tema å ta opp i denne tråden eller greit tema, men feil tråd.

Vel, greit og greit.. tingen er vel at en nystartet tråd der C27 tar opp problemstillingen på bredt, generelt nivå sansynlivis ville bli slettet. Synes å huske et eller annet om at politikk og fotball.......

Nei, så langt i fra tj. En diskusjon om de temaene C27 tar opp er høyst relevant. Jeg hadde også satt pris på om c27 hadde tatt opp dette i en annen tråd med en passende tittel.

Og en ting til.. jeg har drømmebåten min og kommer aldri til å kjøpe noe større. En kan ikke gå ut fra at alle, eller flesteparten eller en stor andel automatisk ønsker å bytte båten sin til skip.

Samme her. Har hverken planer eller ønsker om noen annen båt enn den jeg har, men jeg får ofte det intrykket at man ikke er "helt normal" hvis man ikke har en litt større båt i kikkerten, eller går rundt å "drømmer" om noe større. :wink:
Link to post
Share on other sites

Har hverken planer eller ønsker om noen annen båt enn den jeg har, men jeg får ofte det intrykket at man ikke er "helt normal" hvis man ikke har en litt større båt i kikkerten, eller går rundt å "drømmer" om noe større. :wink:

Tiltredes ! På den annen side så er det jo herlig å ha funnet båten i livet.

Link to post
Share on other sites

Men det finnes flere kategorier båteiere som bruker båt på forskjellig måte, der kanskje størrelsen ikke er det viktigste. Vil du ha hytte på sjøen og har hele ferien med mange overnattingsdøgn i båt, så er det klart at kravet til størrelse og komfort øker med tiden. Kan trekke paralleller til campingvogn-folket, jeg tror det hersker 3-fots syke i det miljøet også... :wink:

 

Men med hastigheten som Bitteliten blir byttet ut med, så vil Bitteliten XIV være på formidable 107 fot.... :lol:

Link to post
Share on other sites

I havnen jeg ligger lå det stort sett båter under 30 fot. Bare de siste 2 årene har det vært en stor økning til større båter, mellom 30 til noen og 40fot..... .. Ser ikke noe galt i dette. En annen ting som jeg har observert er at det er de større båtene som uten tvil blir brukt mest. Har vel noe med plass og komfort ombord.

Det som er litt besynderlig er at de i havnen som kommer med sure oppstøt og krav om begrensinger på størrelsen på båt inkludert min 39 foter er de som har små båter. Forøvrig små båter som sjelden eller aldri forlater plassen sin.

 

Ligger ellers like mye i uthavn som gjestehavn. Det er jo nå jeg virkelig har komfort og plass ombord som gjør det enda trivligere å ligge i uthavn. Har jo en famile som har forskjellige behov, kone f.eks. Mye lettere å få med seg en 15 åring når hun kan lukke døren til lugaren og gli inn i sitt univers.

 

Tviler ikke på at vi har personer som hadde ønsket å forby båter over feks 30 fot (eller max 33 fot), måtte gud forby..................selv om han med sine evner ikke trenger båt.

Link to post
Share on other sites

Men det finnes flere kategorier båteiere som bruker båt på forskjellig måte, der kanskje størrelsen ikke er det viktigste. Vil du ha hytte på sjøen og har hele ferien med mange overnattingsdøgn i båt, så er det klart at kravet til størrelse og komfort øker med tiden. Kan trekke paralleller til campingvogn-folket, jeg tror det hersker 3-fots syke i det miljøet også... :wink:

 

Men med hastigheten som Bitteliten blir byttet ut med, så vil Bitteliten XIV være på formidable 107 fot.... :lol:

Tja . Kravet til komfort behøver nødvendigvis ikke øke med tiden, og alle har ikke de samme kravene. Jeg mener at båtstørrelse først og fremst er en funksjon av hvor mange som skal bo i båten.
Link to post
Share on other sites

Tiltredes ! På den annen side så er det jo herlig å ha funnet båten i livet.

Helt enig. Jeg var på messe i dag og så på hva vi egentlig har kjöpt. Også brukte vi 4 timer på å se på andre båter. Fant ingenting annet som fristet noe som helst. En veldig god fölelse.

 

Men med hastigheten som Bitteliten blir byttet ut med, så vil Bitteliten XIV være på formidable 107 fot.... :lol:

Se over :wink: Og jeg blir ikke med på veddemål om at jeg kommer til å bytte båt igjen om et par år. :lol:

 

Tja . Kravet til komfort behøver nødvendigvis ikke øke med tiden, og alle har ikke de samme kravene. Jeg mener at båtstørrelse først og fremst er en funksjon av hvor mange som skal bo i båten.

Det var en bra kommentar, og det er ofte et veldig relevant tema som diskuteres. Vi syntes nidelven var for trang under dekk, samme er tatt opp av en annenn her i en annen tråd. Vi sov rett og slett ikke noe godt i båten vår, og da blir vi ikke så glade som om vi sover godt. En annen sak som også kan drive opp störrelsen på båten er hva slags bruk man ser for seg for båten. Om man skal segle jorda rudnt vill enok jeg hatt en litt större båt en 30 fot. Var ombord i HR 40 i dag, og den var bra. Akkurat passe til lange seilaser synes jeg, feks for å delta i ARC, som er en liten seilerdröm jeg leker med av og til.
Link to post
Share on other sites

Det som er litt besynderlig er at de i havnen som kommer med sure oppstøt og krav om begrensinger på størrelsen på båt inkludert min 39 foter er de som har små båter. Forøvrig små båter som sjelden eller aldri forlater plassen sin.

 

Har også lagt merke til at det er mange som sitter pent på rompa og ser de litt større båtene plundre seg inntil og kommenterer flittig. Lurer på hvorfor det er sånn noenganger ? Er sikker på at de hadde både pekt,vinket og gitt en hånd til min lille 25 foter i veldig mange av disse tilfellene når de hadde skjønt at en ikke er kjent :rolleyes: Vi mennesker er litt snodige av og til.

Link to post
Share on other sites

Har også lagt merke til at det er mange som sitter pent på rompa og ser de litt større båtene plundre seg inntil og kommenterer flittig. Lurer på hvorfor det er sånn noenganger ? Er sikker på at de hadde både pekt,vinket og gitt en hånd til min lille 25 foter i veldig mange av disse tilfellene når de hadde skjønt at en ikke er kjent :rolleyes: Vi mennesker er litt snodige av og til.

 

Et aldri så lite snev av Janteloven? :cool::lol:

 

Vi er nok mer hjelpsomme mot de i mindre båter. Har merket det i sommer. Og kommer du i snekke er alltid hjelpsomheten stor.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Et aldri så lite snev av Janteloven? :cool::lol:

 

Vi er nok mer hjelpsomme mot de i mindre båter. Har merket det i sommer. Og kommer du i snekke er alltid hjelpsomheten stor.

Så da vet du nå Astor at nå har du for stor båt til å väre politisk korrekt, og du har ikk elenger snekke, så da er det slutt på all hjelp.
Link to post
Share on other sites

Så da vet du nå Astor at nå har du for stor båt til å väre politisk korrekt, og du har ikk elenger snekke, så da er det slutt på all hjelp.

Hjelp skal du få Astor, ikke noe å bekymre seg for. Tror jammen jeg river i et par ankerdrammer også hvis jeg ser deg! :drink::cheers: Redigert av cleo (see edit history)

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Astor har mye rett. Større båt, mindre hjelp. Janteloven kommer inn i bildet.

 

Det er synd men det er mulig vi er skapt slik. Vi båtfolk har normalt tradisjon for å hjelpe hverandre når vi trenger det. Jeg håper det er noe som kommer til og fortsette uansett størrelsen på båten.

 

Noen har EN hytte til en Mill eller mer, noen har flere hytter. Andre igjen har kanskje ett bosted og kanskje en stor båt som kompenserer for antall hytter. Alle er vi forskjellige, slik skal det være. Hver og en må selv bestemme hva som passer uten at andre skal blande seg inn.

 

Det ville være synd om vi alle ender opp med bil "Drabant" og kun en liten robåt hver. Det har vi i Norge ikke fortjent. :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Større båt, mindre hjelp. Janteloven kommer inn i bildet.

Jeg tror også det, men synes det er alt for lett å dra fram jantelov, misunnelse osv. Jeg våger å påstå at årsaken ligger i at mange forutsetter at en med stor båt også har lang erfaring og er mer selvhjulpen.

 

Jeg gremmes over disse stadige påstandende om misunnelse jantelov osv, og jeg er helt sikker på at det ikke fører til at de med store båter får mer hjelp så lenge de har den instillingen at "alle misunner meg"

Link to post
Share on other sites

Jeg forteller en liten episode som skjedde i Strømstad i sommer. En Storebro 50 foter glir inn mellom utstikkerne. Det er avstand mellom båtene som er fortøyd. Bergenseren roper til en oslomann fra flybridgen, som er opptatt med å steke bacon og lage frokost. Du må trekke lengre frem slik at jeg kommer inn mellom dere. Han avslutter og tar fra stekepannen og rydder litt og går ut å løser fortøyningene . Bergenseren blir utolmodig og roper så de fleste hører. Kan du raske på , eg har ikkje hele dagen på meg. ( omtrent ordrett) Alle som hadde tenkt å hjelpe gikk tilbake i båtene og så på. Slike episoder gjør det ikke bedre å ha store båter som det av og til ikke er plass til. Glosene oslomannen momlet for seg selv egner seg ikke på trykk. :flag:

 

Ps Lasse har faktisk evnen til å se saken fra flere sider :blush:

Link to post
Share on other sites

Jeg forteller en liten episode som skjedde i Strømstad i sommer. En Storebro 50 foter glir inn mellom utstikkerne. Det er avstand mellom båtene som er fortøyd. Bergenseren roper til en oslomann fra flybridgen, som er opptatt med å steke bacon og lage frokost. Du må trekke lengre frem slik at jeg kommer inn mellom dere. Han avslutter og tar fra stekepannen og rydder litt og går ut å løser fortøyningene . Bergenseren blir utolmodig og roper så de fleste hører. Kan du raske på , eg har ikkje hele dagen på meg. ( omtrent ordrett) Alle som hadde tenkt å hjelpe gikk tilbake i båtene og så på. Slike episoder gjør det ikke bedre å ha store båter som det av og til ikke er plass til. Glosene oslomannen momlet for seg selv egner seg ikke på trykk. :flag:

Jeg har i ett tilfelle gjort det samme som bergenseren, men med den forskjell at jeg formulerte meg litt høfligere, omtrent slik: ”Hei, kan du være så snill å forhale litt slik at jeg kommer i mellom?”

 

Men jeg kunne ha vært fristet til å formulere meg som bergenseren gjorde. Etter mitt syn er det bortimot toppen på frekkhet å ligge longside en offentlig brygge med nesten en båtlengde mellom hver båt uten å vise den minste interesse for nykommere. I mitt tilfelle satt det en kar på bakdekket og koste seg med reker og vin. Han gadd ikke engang å løfte blikket da jeg kom glidende. Han måtte tilropes. Da var han velvillig og forhalte båten sin et par meter.

 

Det var tydeligvis plass til bergenseren Coronet forteller om, bare det ble forhalt litt. Kan det ikke tenkes at han ble berettiget irritert over manglende interesse fra de som hadde innvilget seg selv for romslig plass?

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Nå båter kommer og går blir det stadig rokkeringer på bryggene. Vanskelig å forutse lengden på neste båt som fortøyer. Man kan derfor ikke ligge klar med fortøyningene hele tiden, for å tilfredstille utålmodige båtfolk. Forøvrig var dette sikkert et enestående tilfelle og ikke representativt. Vanligvis er båtfolket imøtekommende og tålmodige og lar de som skal flytte båten få arbeidsro og bruke nødvendig tid.

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...