Jump to content

Sjømannskap i fellesferien


Komodo

Recommended Posts

jørn skrev 12 minutter siden:

Kommenterer du andres kompetanse ut fra bilder eller er du kjent der?

 

Jeg kommenterer ut fra bildet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 24 minutter siden:

Mener du at bildet ikke gir et riktig bilde av forholdene?

Ja, ut i fra mitt inntrykk når jeg var der for noen uker siden var det ikke voldsomt god plass, og med en bred båt liggende der kan jeg ikke skjønne at noen med større lengde enn en jolle skal klare komme ut.

Link to post
Share on other sites

jørn skrev 26 minutter siden:

og med en bred båt liggende der kan jeg ikke skjønne at noen med større lengde enn en jolle skal klare komme ut.

 

Slik jeg tolker bildet er det omlag en båtlengde (for båtene som er avbildet) mellom utliggerene og den feilparkerte båten. En båtlengde plass er nok for å komme ut av båsen. Men det betinger at man dreier på rattet, noe som jeg ofte observerer er vanskelig for enkelte. 

 

Men som jeg skrev tidligere, det er ugreit at storingen legger seg der når han får beskjed om at det ikke er lov. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Smyg1 skrev for 2 timer siden:


Dårlig sjømannskap, eller rett og slett dårlig oppdragelse...

 

 

Sjekk den elleville       fortøyningen: Flere båteiere sperret inne

sand%2Bmarina.jpg?chk=B54BAC
Småbåtene med plasser på denne rekka i Sand Marina hadde ingen sjanse til å komme ut, etter at en 58 fot stor båt la til på forbudt plass rett bak dem. Eieren fikk beskjed om å flytte båten sin, men nektet. Isteden ble den liggende der til neste dag.

 

Litt pussig at dette fant sted tvers over sundet her vi bor, siden det tross alt var jeg som dro i gang denne tråden :giggle: Årsaken til at jeg startet tråden var forøvrig også at vi de to-tre siste somrene har observert flere som driver og fortøyer slik at de sperrer av adkomsten til bukter for mange folk. 

 

Her er link til saken i Fredrikstad Blad. Ble obs på saken av en nabo som satt på verandaen her og tok et glass vin for en times tid siden. Bare ristet på hodet og lo :lol:

https://www.f-b.no/sjekk-den-elleville-fortoyningen-flere-bateiere-sperret-inne/s/5-59-2320601 

 

– Det som er provoserende, er hvordan folk tar seg til rette ved bare å overse et stort fortøyning forbudt-skilt og deretter nekte å flytte båten når de får beskjed av de ansatte om at det ikke er lov å ligge der, sier Kvisler.

Hun og mannen har båtplass i Sand Marina på Spjærøy. Torsdag var planen å ta seg en båttur i finværet, men da de ankom båthavna ble de møtte av en 58 fots båt som sperret både deres og flere andre småbåter inne. Båten hadde, som Kvisler sier, lagt seg til på et sted hvor det er forbudt å fortøye.

Måtte ta kvelden hjemme på terrassen isteden

Kråkerøy-paret kontaktet dem som jobber i båthavna, og fikk beskjed om at de hadde gitt båteieren beskjed om at det ikke var lov å ligge der, men valgt å overse det.

– Isteden tok båtføreren en rib og reiste av gårde, mens den store Princess-båten lå igjen. Ingen ante når de måtte komme tilbake, og det var ingen opplysninger om hvordan det gikk an å få tak i vedkommende. Vi hadde ikke mulighet til å komme ut, sier Kvisler.

Istedenfor båttur endte det med en kveld hjemme på terrassen for henne og mannen.

 

 

– Er det ofte dere opplever slikt i båthavner?

– Nei. De to gangene tidligere i sommer jeg har sett folk har lagt seg til feil og det har vært folk om bord, har de flyttet seg med en gang. Det er første gang jeg har hørt om noen som legger seg inn slik og forlater båten i visshet om at man har stengt inne flere båter, sier Kvisler.

– Veldig uheldig

Kenneth Haraldsen, en av eierne til Sand Marina, synes ikke det er hyggelig å høre om opplevelsen til Kvisler og mannen.

– Dette var veldig uheldig og beklagelig, sier Haraldsen.

Da han fredag kveld kontaktet de som var på jobb i båthavna, fikk han opplyst at den store båten hadde blitt liggende over natten på samme sted og forlatt marinaen på fredag morgen.

– Har dere noen sanksjonsmuligheter når noen bare legger seg til slik, nekter å flytte seg og stikker?

– Når vi får tak i folk som har lagt seg feil, er de stort sett veldig hyggelige, imøtekommende og fleksible. Det verste problemet jeg vil si vi har, er det jeg kaller båtplasspirater: De bare kommer og legger seg til og forsvinner, slik at vi har liten sjanse for å få tak i dem, sier Haraldsen.

Kan ikke bare taue bort

– Når vi ikke får tak i dem, er vi litt fortapte. Det er liksom ikke bare å taue bort – for hvor skal vi legge en sånn båt? fortsetter han.

– Skjer det ofte?

– Jeg skal ikke si det skjer ofte, men det skjer dessverre. Det er mange forbudt-skilt og redningsstiger i havna, men det hender jo at de nærmest knyter båten fast i forbudt-skiltene.

– Skjer det ofte at de får beskjed om å flytte seg, men nekter?

– Nei, det skjer absolutt ikke ofte, sier Haraldsen.

 

Link to post
Share on other sites

Rekene spiser jeg helst selv. Derimot kan det være en ide å ta vare på skallet og legge det i en papirpose, denne gjemmer man et eller annet sted ombord. Etter en tid vil det begynne å renne "likvann" av denne papirposen, og den lukta er vel nærmest umulig å bli kvitt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Rekene spiser jeg helst selv. Derimot kan det være en ide å ta vare på skallet og legge det i en papirpose, denne gjemmer man et eller annet sted ombord. Etter en tid vil det begynne å renne "likvann" av denne papirposen, og den lukta er vel nærmest umulig å bli kvitt :giggle:

Jo takk, det har jeg opplevd. Som 12 åring hadde vi en Silver Viktig 14f med vindskjerm og kalesje (båten var i de lekre farger orange, gul og brun kalesje, et blikkfang uten positiv fortegn.). Der glemte jeg en pose med agn reker i 14 dager med sommervarme. Den båten ble aldri den samme igjen etter det. 

Link to post
Share on other sites

Vi hadde i Molde besøk av kystvakta under jazzfestivalen i juli. De kjørte sjekk på fjorden av båter, fart og promille. Noen fikk beskjed om å ha med redningsvester osv ,noen fikk bøter hvis det var promille/fart. 

 

Det beste var at vi en uke slapp vannscotere som vanligvis kjører som villmenn med høyt støynivå- det var rolig på fjorden og mellom holmene. Vi som er på fjorden for å nyte roen og lyden av sjø hadde noen gode dager.

 

Vi ønsker at kystvakta tar seg flere turer hit:flag:

Link to post
Share on other sites

Otto R skrev 11 minutter siden:

Vi hadde i Molde besøk av kystvakta under jazzfestivalen i juli. De kjørte sjekk på fjorden av båter, fart og promille. Noen fikk beskjed om å ha med redningsvester osv ,noen fikk bøter hvis det var promille/fart. 

 

Det beste var at vi en uke slapp vannscotere som vanligvis kjører som villmenn med høyt støynivå- det var rolig på fjorden og mellom holmene. Vi som er på fjorden for å nyte roen og lyden av sjø hadde noen gode dager.

 

Vi ønsker at kystvakta tar seg flere turer hit:flag:

 

Traff på dei i Julsundet onsdag denne veka. Supert😀

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 2021-7-29 at 0.15:

bolter i fjellet (av den typen kommunen setter opp for folk), og noen slår ned kiler i fjellet.

Ikke alle som ser forskjell på permanente bolter og kiler som man har med seg.

 

For få uker siden var jeg en tur til Risør og Kragerø. Kort tid før jeg skulle dra fra overnattingsplassen der kom det noen i en RIB og spurte om det var greit å legge til der og pekte mot omtrent det ene stedet jeg hadde fortøyd (jeg lå i ei bukt og hadde tau til kiler i fjellet på begge sider av den lille bukta).

 

Jeg synes det var litt rart at de valgte stedet ca 10 meter fra min båt når det var store ledige områder rundt som sikkert er like bra, men noen legger seg jo tett på andre båter også når det er god plass rundt, så jeg tenkte ikke så mye mer over det.

 

Så jeg svarte at det er greit for meg at de legger til der, og at  jeg hadde tenkt å dra snart. De kastet ut dregg bak og jeg løsnet omtrent samtidig fortøyningen min på motsatt side av bukta og tok turen inn mot land ved dem for å løsne kilene mine der. Da spurte RIB-mannen om han skulle løsne fortøyningen på land for meg. Jeg svarte at da må du isåfall også banke løs kilene mine, og det så det ikke ut som om han hadde verktøy til der han stod, mens jeg hadde øks på taket klar til bruk (jeg hadde satt inn to kiler der som ekstra sikring). Da ble han litt overrasket over at det var mine kiler, han trodde det var noe som stod der permanent. Det virket nesten som om han ikke hadde sett sånne før, og han sa noe sånt som at de der så jo kjekke ut.

 

Det virket som om de rett  og slett hadde valgt den plassen fordi det var der det var bolter i fjellet, uten å vite at de kilene forsvant snart. De hadde forøvrig langt tau så de rakk opp til et tre eller en steinformasjon et stykke unna for å få fortøyd. Hadde de ikke fått fortøyd på annet vis så kunne de sikkert fått kjøpt en kile av meg på rot siden jeg hadde flere ombord og antakelig kunne unnvære en på resten av turen og inntil jeg skal innom passende butikk. Så kunne de sikkert løsnet den før avreise ved å banke med dreggen om de ikke hadde annet bedre egnet verktøy ombord (mange har forbausende lite verktøy ombord virker det som).

 

Jeg synes kiler er veldig greie å ha på båttur, særlig når jeg skal grille. For det er dumt å være avhengig av å finne et sted som er uten trær for å unngå brannfare samtidig som man er avhengig av at stedet har trær så man får fortøyd, det kan være en litt vanskelig kombinasjon å finne. Har derfor 4 kiler av ulike typer i den største båten som er den som nå brukes mest på overnattingsturer (og dermed må fortøyes til fjell).

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ikke skjønt dette med kiler, jeg har aldri brukt det selv. Men det ligger noen sammen med en svær hammer sammen med ankerkjettingen, de fulgte med båten. Jeg har aldri brukt dem og heller ikke tenkt tanken. Jeg tror kanskje det er vanligere lengre sør da jeg aldri har sett noen som bruker kiler her oppe.

Nå har jeg lært det, takk til @19 fot for det. Kanskje man må finne en plass man kan teste det ut.

Hvordan er det med kiler dersom det blir vind? Blir det ikke et problem dersom vinden kommer rett fra siden?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Derimot kan det være en ide å ta vare på skallet og legge det i en papirpose,

 

Du behøver ikke legge skallet i en pose en gang, det holder med ett rekeskall litt godt gjemt innunder en benk eller tilsvarende. Med kalesje oppe og sol på dagtid tar det ikke lange stunden før det lukter gammelt horehus. Og er rekeskallet veldig godt gjemt tar det en evighet før eieren av båten finner det. Lite hyggelig å ta med svigermor på båttur da :lol:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 34 minutter siden:

Hvordan er det med kiler dersom det blir vind? Blir det ikke et problem dersom vinden kommer rett fra siden?

 

Viktig å finne sprekker i fjellet hvor du får slått kilen godt nok ned. Kan være smart å bruke 2 - 3 kiler for å sikre om vinden snur i løpet av natta.

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 2 timer siden:

Jeg ville nok ikke skjønt dette med kiler, jeg har aldri brukt det selv. Men det ligger noen sammen med en svær hammer sammen med ankerkjettingen, de fulgte med båten. Jeg har aldri brukt dem og heller ikke tenkt tanken. Jeg tror kanskje det er vanligere lengre sør da jeg aldri har sett noen som bruker kiler her oppe.

Nå har jeg lært det, takk til @19 fot for det. Kanskje man må finne en plass man kan teste det ut.

Hvordan er det med kiler dersom det blir vind? Blir det ikke et problem dersom vinden kommer rett fra siden?

Kilene er så smale at vinden får ikke så godt tak i dem :-)

 

Men fra spøk til alvor.

 

Det kan nok godt hende det er mer vanlig med kiler her sør enn i Nord. Med harde svaberg med solid fjell med sprekker i så får man ofte godt feste med kiler. Mens nordpå (jeg har bodd nordpå noen år selv og vært mye på tur, riktignok uten å ha båt) så er det oftere kulestein eller litt løsere fjell som lettere smuldrer opp, og da er ikke kiler like godt egnet. Og til gjengjeld så er det jo der oppe ofte drivtømmerstokker og lignende som ligger delvis nedi steinura som man kan fortøye til om man vil fortøye til land. Og det er jo vanligere der å ankre opp ute og ta lettbåt til land som er så lett atman kan dra den opp.

 

Før jeg legger meg til for natta pleier jeg å sjekke yr for å se på vindretningen og vindstyrke. Så finner jeg helst en plass som er godt skjermet og når da vinden kommer fra land og er redusert av land så er det ikke så kritisk om landfestet skulle ryke og jeg driver litt ut inntil dreggen i akter stopper meg.

 

Jeg setter helst inn kiler i sprekker som går vinkelrett på tauretningen, da vil kilene ikke så lett bli dratt sideveis i sprekken og løsne. Jeg bruker helst vinklede kiler så de ikke får bøyd og beveget så mye på seg, men har rette kiler til de gangene de må litt dypere ned i sprekken for å få det passe trangt og få godt feste. Har også litt ulike tykkelser og kunne også brukt to kiler i samme sprekk hvis sprekken er veldig stor, men det har det ikke vært behov for enda.

 

Er jeg litt i tvil om kilen(e) sitter godt nok og den er viktig tar jeg en ekstra og et lite tau mellom så nummer to overtar om nummer en svikter. Jeg drar litt i den på forhånd for å sjekke at dne sitter fast, men ting kan jo løsne av mange små rykk også.

 

Normalt har jeg kile i fjellet (evt fortøyd i et tre) foran med baugen inn mot land og dregg bak.

 

Jeg bruker en øks istedenfor hammer fordi en øks er mer anvendelig ved at den også har en skarp side så man kan hugge litt i treverk de gangene det blir behov for det på båttur. Har selv fått bruk for det da jeg skulle kløyve plankebiter for å lage treplugger til noe utstyr jeg har laget til båten. Og kommer man med båt når man skal hugge for å bygge skip av tre så er det jo også kjekt å ha ei øks i hver båt og naturligvis noen i bilen.

 

Det hender jeg bruker flere fortøyningspunkter foran hvis jeg feks ønsker å ha baugen inn mot et sted det er greit å gå i land og det ikke er noe fortøyningspunkt som passer i den retningen. Da kan et feste på her side av dette sammen holde båten i rett posisjon.

 

Før jeg legger meg til å sove så slakker jeg opp endel foran og strammer opp dreggtauet så jeg kommer meg litt vekk fra land. Da har jeg større margin hvis dreggen gir etter litt og det kommer cabincruiserbølger og unngår at baugen dunker i land. Tidevannet kan jo også forandre på ting.

 

Er det kraftig sidevind og stramt tau foran og bak så kan det bli veldig stor belastning på festene når båten vil sideveis. Men da kan jeg slakke opp litt og minske belastningen. Og gjør jeg det ikke selv så er det ikke verre enn at dreggen gir litt etter og sørger for denne justeringen som minsker belastningen så det ikke flytter seg mer.

 

Men normalt så flytter ikke dreggen nevneverdig på seg, og jeg merker også hvis jeg skal prøve å dra med meg dreggen på 10 kg at det er ganske godt hold i den, og sammen med flere meter kjetting så får jeg dempet de verste rykkene også så det ikke løsner så lett. Når dreggen veier over 1% av båtens vekt så sitter det ganske godt når man ligger i le og det er festet på land som skal ta mesteparten av belastningen.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De siste dagene har vi vært i gjestehavn og har kunnet studere hvordan båter håndteres inn og ut av havnene. Stor forskjell på fart inn og ikke minst ut. Men det jeg stusser mest på er håndteringen av fortøyningstau.

Mange drar frem en vase med og driver febrilsk å forsøke å finne enden og få tredd igjennom en bøye til akterfortøyning. Trodde seilbåtfolket skulle skille seg ut og ha bedre kontroll, men like mange av de som surrer bokstavelig talt.

At folk gidder å stresse med det når det er så enkelt å bunte det pent.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev for 11 timer siden:

Med kalesje oppe og sol på dagtid tar det ikke lange stunden før det lukter gammelt horehus. <snip> Lite hyggelig å ta med svigermor på båttur da :lol:

Det forutsetter vel at Svigermor vet hva gamelt horehus lukter? :-)

 

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 12 timer siden:

Hvordan er det med kiler dersom det blir vind? Blir det ikke et problem dersom vinden kommer rett fra siden?

Endring av vindretning og styrke kan være en utfordring. Dersom vi ligger litt utsatt til pleier jeg ofte å dra ned to kiler per tau framover, altså fire kiler fram, i tillegg til anker bakover. Svell i vannet (heising) som får båten til å røske i fortøyningene er også noe som kan gjøre at kilene nappes ut. For å forhindre det pleier jeg å henge på blylodder på fortøyningstauene. De tar vekk rykk. Ellers er det viktig at man plasserer kilene slik at de ikke blir utsatt for å nappes ut av sprekken når det røsker i tauene. Viktig også å bruke en kile som egner seg. Vinkelkilene er som regel best, de rette egner seg som regel dårlig. I tillegg har jeg laget meg noen andre kiler som passer i større sprekker. Bruker også av og til ei lita slegge istedenfor disse små galvaniserte hammerene som følger med når man kjøper kiler. 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 5 timer siden:

Men det jeg stusser mest på er håndteringen av fortøyningstau.

Mange drar frem en vase med og driver febrilsk å forsøke å finne enden og få tredd igjennom en bøye til akterfortøyning. Trodde seilbåtfolket skulle skille seg ut og ha bedre kontroll, men like mange av de som surrer bokstavelig talt.

Veldig godt eksempel på dårlig sjømannskap :thumbsup: Ser en del av det ja :yesnod: Det å ha orden i tauverket i båten er i mine øyne en del av å gjøre båten sjøklar. Man kan komme i situasjoner der man trenger et tau i en fart. Da må man vite omtrent hva man har av tau ombord, og de må være kveilet pent opp slik at man bare kan nappe ut en kveil i full fart. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 22 minutter siden:

Veldig godt eksempel på dårlig sjømannskap :thumbsup: Ser en del av det ja :yesnod: Det å ha orden i tauverket i båten er i mine øyne en del av å gjøre båten sjøklar. Man kan komme i situasjoner der man trenger et tau i en fart. Da må man vite omtrent hva man har av tau ombord, og de må være kveilet pent opp slik at man bare kan nappe ut en kveil i full fart. 

Ei kveil med tau må ha en knute som må løsnes og det tar tid. Mitt tausystem for de tauene jeg ruker mest til fortyning er at jeg har 3 tau på 5+10+15 meter (kappet opp av en 30 meters rull og svidd endene så de ikke fliser seg opp) som alle har løkke i ene enden (passer fint i pullertene). Disse ligger i samme rom og med løkka opp, da er det ofte bare å dra i enden som kommer det tau uten krøll (om man har lagt det nedi fra en ende til en annen).

 

Alltid det lengste fremst osv og dessuten ar jeg merket det med tusjstreker rundt begge ender III=15 meter, II=10 meter og I=5 meter slik at jeg enkelt kan finne rett tau til det jeg skal bruke det til.

 

Er det litt kritisk med tida ved feks fortøyning i vind så sjekker jeg grundigere på forhånd at det ikke er floker. For ved fortøyning så blir det jo til at jeg legger ut dreggen og kjører inn mot der jeg skal i land, frikobler og går bak og opp på dollbord og rundt overbygget og frem på dekk hvor jeg hekter tau til pullerten og deretter kan gå på land med tauenden og evt kiler og øks (som jeg isåfall har lagt frem på taket før jeg forlater førerplassen.

 

Særlig de gangene dreggtauet er akkurat langt nok så er det kjekt å ha tauet klart og uten floker når man når land, for da kan man bli nødt til å enten kjøre inn på nytt, eller hoppe iland fort med tauet før båten trekkes bakover igjen av dreggen, og da ville det være dumt om man har hoppet iland og tauet plutselig er ei floke som gir altfor kort tau mens båten glir unna og man ikke har kommet inn på flatt nok underlag til å kunne holde igjen og ikke er klar til å hoppe fort tilbake igjen. Det har gått bra hittil. Er det risikabelt så tar jeg heller og går ut igjen og strekker inn dreggen litt før jeg kjører inn på nytt.

 

Å trenge tau i en fart skjer ikke så ofte. Da er det gjerne snakk om slep og da fungerer det jo gjerne greit å bruke noen få sekunder på å ordne klar tauene. Har jo ganske grei orden og er vel blant den 1% av dem uten jolle som rasket kan få på plass tau mellom pullertene med trinse for bedre manøvrerbarhet ved slep (og mindre belastning på hver enkelt pullert). De fleste har jo tross alt ikke slikt liggende ferdigknyttet og klart i båten i det hele tatt og fester bare i en pullert når de må slepe og da blir det veldig skjev start.

 

Gjestehavner holder jeg meg forøvrig unna når jeg skal overnatte. Mye greiere å overnatte i uthavn inn mot fjellet med kiler uten andre båter tett på synes jeg istedenfor å ligge klint inn mellom to større båter ved ei brygge og attpåtil måtte betale mye for det (i gjestehavner).

 

La meg for noen å siden til ved ei brygge i uthavn der det var grei plass. Men så kommer det stadig flere båter og til slutt så stod kalesja mi i klem mellom baugen på to cabinruisere, og det kan jo gå hardt ut over kalesja om det blir litt bølger, noe det jo lett kan bli. Og de med store båter brydde seg jo ikke om at baugen deres gnikker mot ei tynn kalesje. Det er vel eneste gangen jeg skulle ønske jeg hadde hatt en targabøyle med spisse hjørner, da hadde nok cabincruiserne holdt litt bedre avstand. Tror også det  kom noen fendere fra nabobåtene så de presser inn mot sidevinduet mitt.

 

Så for å berge kalesje og vinduer på 15-foteren var det bare en ting å gjøre, jeg måtte legge ned kalesja og starte opp motoren og låse denne (så den ikke vipper opp) og gi på ganske mye for å komme meg løs og ut og så ankre opp på svai noen få meter unna uten kontakt med de andre og mye større båtene.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 14 minutter siden:

(kappet opp av en 30 meters rull og svidd endene så de ikke fliser seg opp

 

Heh, takler du ikke tauendene?

 

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...