Jump to content

Sjømannskap i fellesferien


Komodo

Recommended Posts

sap_2000 skrev 18 minutter siden:

Eneste som mangler er banjospillende sørlendinger på elvebredden :lol:

 

Banjo har jeg ikke hørt der, men om sommeren er det helt vanlig å høre disco-musikk fra båter som er parkert i sivet, rett ved den nevnte grunnen som ikke eksisterer. 

 

Og ja, jeg mener parkerte båter. Det er ett av to steder jeg har sett at alt fra 16-fotere til Elwaro 9000 og Joda 8100 og Cigaretter og Hydrolifter uregelrett kjøres inn og opp på sivet. Så de kan solbade og høre på fantastisk "fin" musikk. @Bjørn Løvjomås kan nok bekrefte 😅

 

Her en kveld var vi gjennom alt fra "Barbie girl", "The final countdown", diverse country til moderne dunk dunk. Men de gikk hjem rundt kl 23, så da hørte vi elvas stillhet igjen. 

 

Det beste med elva @sap_2000, er at det også stadig legger seg tømmerstokker her og der. Hittil har jeg dratt opp 3 trær med ankervinsjen. I år har jeg hørt om flere båter som har dunket nedpå under Strømmebrua, der det ikke finnes noen grunner. Altså, der finnes det ingen grunne og det er heller ikke markert i kart. 

 

Og uansett hvor vi ankrer opp i elva for å bade så har ungene stående ordre om å senke seg sakte ned i vannet og deretter dykke på kryss og tvers under båten før de får lov til å hoppe og stupe fra båten. Nettopp pga tømmerstokker. For noen år siden svaiet vi ved EB-stranden (Hisøytangen) og vi hoppet og stupte. Plutselig oppdaget jeg at jeg hadde hoppet rett ved siden av en tømmerstokk som stod vertikalt i vannet, med tuppen en liten meter under vannflaten. Og som nevnt ser man ingenting ovenfra fordi vannet er så "mørkt". Dvs bunnen.

 

Så elva kan være lunefull, selv om den er herlig å bade i og ligge i ved dårlig vind.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 30 minutter siden:

 

Banjo har jeg ikke hørt der, men om sommeren er det helt vanlig å høre disco-musikk fra båter som er parkert i sivet, rett ved den nevnte grunnen som ikke eksisterer. 

 

Og ja, jeg mener parkerte båter. Det er ett av to steder jeg har sett at alt fra 16-fotere til Elwaro 9000 og Joda 8100 og Cigaretter og Hydrolifter uregelrett kjøres inn og opp på sivet. Så de kan solbade og høre på fantastisk "fin" musikk. @Bjørn Løvjomås kan nok bekrefte 😅

 

Her en kveld var vi gjennom alt fra "Barbie girl", "The final countdown", diverse country til moderne dunk dunk. Men de gikk hjem rundt kl 23, så da hørte vi elvas stillhet igjen. 

 

Det beste med elva @sap_2000, er at det også stadig legger seg tømmerstokker her og der. Hittil har jeg dratt opp 3 trær med ankervinsjen. I år har jeg hørt om flere båter som har dunket nedpå under Strømmebrua, der det ikke finnes noen grunner. Altså, der finnes det ingen grunne og det er heller ikke markert i kart. 

 

Og uansett hvor vi ankrer opp i elva for å bade så har ungene stående ordre om å senke seg sakte ned i vannet og deretter dykke på kryss og tvers under båten før de får lov til å hoppe og stupe fra båten. Nettopp pga tømmerstokker. For noen år siden svaiet vi ved EB-stranden (Hisøytangen) og vi hoppet og stupte. Plutselig oppdaget jeg at jeg hadde hoppet rett ved siden av en tømmerstokk som stod vertikalt i vannet, med tuppen en liten meter under vannflaten. Og som nevnt ser man ingenting ovenfra fordi vannet er så "mørkt". Dvs bunnen.

 

Så elva kan være lunefull, selv om den er herlig å bade i og ligge i ved dårlig vind.

Hadde tenkt å prøve meg på elva da jeg var der i fjor, men jeg feiget ut og tok det som jolletur🙈

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 35 minutter siden:

Bak på min styrbord side …


Vedkommende hadde fått med seg «vikeplikt fra styrbord», men ikke resten av reglene, tydeligvis. Det var ikke første gang, og heller ikke siste gang noe sånt skjer.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 35 minutter siden:

Denne ferien har vært uten irritasjonsmomenter, frem til i dag...

 

På vei ut fra Lyngør har jeg heist seil, og går med ca 8 knop retning Stavern. Bak på min styrbord side kommer et dråg av en trawler med kurs mot Risør. Jeg driver med litt justeringer av seil på lo side. Så hører jeg et tut i hornet. Ser at de åpenbart er irritert over denne seilbåten som har en kryssende kurs, men å svinge til styrbord var tydeligvis ikke det de hadde ment å gjøre. Så da ble det gitt gass så røyken sto og de klarte å passere foran min baug med en klaring på ca 15 meter.

 

 

IMG_20210728_124639.jpg

Hvordan i allverden kom han til at det var greit??? 

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Hadde tenkt å prøve meg på elva da jeg var der i fjor, men jeg feiget ut og tok det som jolletur🙈

Elva er egentlig veldig grei. Det er få grunner og den er egentlig godt merket. Men jeg kan forstå at den noen steder kan føles veldig trang. 

 

I elva er det forresten mange som liker å ligge i bølgefart med småbåter og vannskitere. ( <= Skrivefeil, men jeg beholdt den :giggle:)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Med fare for å ødelegge stemningen i en tråd. Men er tilbake etter tre uker på sjøen, og synes folk har oppført seg veldig bra hele veien jeg. 

 

Spesielt imponert har jeg vært av ungdommene. Ved et tilfelle kom det en liten Askeladden 14 for fulle seil inn i bukta på Svenner men 4 ~18-åringer om bord. Kun seil og en padleåre. Hadde seilt i 4 timer for å komme ut dit, spiste lunsj og badet, og så skulle de seile tilbake.

 

Utenfor Helgeroa møtte vi en tilsvarende gjeng i en Færing, rakk ikke å snakke med dem, men tydelig god stemning ombord hvor de byttet på å ro.

 

Mulig det bare er meg, men jeg synes det var veldig hyggelig å se at ikke alle må ha 200hk i hekken for å ha det fint.   

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 11 timer siden:

Er det faste bolter der «sommergjestene» fortøyer?

Både og. Det er to bukter med en trang passasje mellom, og to trange innløp. Inne i buktene er det bolter i fjellet (av den typen kommunen setter opp for folk), og noen slår ned kiler i fjellet. Båter på opp til ca 35 fot kan gå gjennom hele løpet (så sant ingen badegjester har sperret av en av de tre trange passasjene). 

 

sap_2000 skrev for 10 timer siden:

dette området er høyrisiko å ferdes i som bortkommen bygutt, omtrent som i "deliveiance"-filmen med Burt Reynolds og Ned Beaty:giggle:. Eneste som mangler er banjospillende sørlendinger på elvebredden :lol:

Glimrende skildring  :lol: :lol: :lol:  

 

Framtia skrev for 10 timer siden:

Ser at de åpenbart er irritert over denne seilbåten som har en kryssende kurs, men å svinge til styrbord var tydeligvis ikke det de hadde ment å gjøre. Så da ble det gitt gass så røyken sto og de klarte å passere foran min baug med en klaring på ca 15 meter.

Fytte f..., disse jæ... pinnebåtene (tenkte han sikkert :giggle:

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 10 timer siden:

Banjo har jeg ikke hørt der,

Du er kanskje ikke gammel nok til å huske Picnic med døden?

 

 

EiSvIn skrev 1 time siden:

Med fare for å ødelegge stemningen i en tråd. Men er tilbake etter tre uker på sjøen, og synes folk har oppført seg veldig bra hele veien jeg. 

Hei! Dette er en sutretråd! Du får værsågod å finne noe å klage på :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 27 minutter siden:

@Komodo, den filmen er ukjent for meg så da er jeg nok for ung. 

Den bør uansett ses. Klassiker som refereres til i mange sammenhenger, f.eks. parodier :thumbsup:

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Picnic_med_døden

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Komodo said:

Den bør uansett ses. Klassiker som refereres til i mange sammenhenger, f.eks. parodier :thumbsup:

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Picnic_med_døden


glemmer aldri når Arthur i kongen av Queens utbryter; “no one squeals like Ned Beaty” der han sitter foran TV’en når man hører et par hyl i bakgrunnen 😆

 

Snart 50 år gammel film som det fortsatt snakker og parodieres om i dag.  Et utvalg bilder som dukker opp ved googling.  Tør ikke legge ut videoene :giggle:

Alt i alt er det nok tryggere å ferdes i nidelva, selv for en bygutt eller hva tror du @Bjørn Løvjomås :lol:

 

0691AD3F-14EB-44C8-A1EB-3662A9DE2ED0.jpeg

CBFD4421-84E0-4452-8C94-1FF297DFBEBB.jpeg

953389BD-3446-47DD-A775-D23E962F74C9.jpeg

491C6318-2F80-482C-BF39-9BCE43976338.jpeg

33593D9A-ADE8-4AAE-BD8F-AE0E431004D8.jpeg

421D7E82-E183-4496-9484-E9BEFE3F2370.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

On 7/26/2021 at 9:58 AM, mavi said:

Sett ett par grunnstøtinger i år og mer en en gang jeg bare har ventet på at det skal smelle når båter har gått mellom fyret og den rødstaken på bildet under, men usikker på om jeg syns det er båtfører eller de som har bestemt at den rød staken skal fjernes jeg syns har dårlig sjømannskap der... 

 

Hovedleia har egentlig alltid vært til høyre for den rød staken i kartet, men er nå flyttet til mellom varden og fyret og den rød staken på bildet under er fjernet. På andre stakene i kartet står det at rød stake skal fjernes, men ikke akkurat på denne. Kartutsnittet er sør for Gamle Hellesund/Natvigtangen

 

image.png.9ded25cc16298c572d0631bfd73642ca.png


ja, virker merkelig å fjerne den staken.  Observert på gjennom årene er det like mye trafikk på begge sider av skjæret og det vil nok fortsette.  Er jo Sørlandske E-18 med mye ikke-lokal trafikk i dette området.  Kjører selv begge løpene avhengig av hva som passer best med annen trafikk.   

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 28 minutter siden:

Alt i alt er det nok tryggere å ferdes i nidelva, selv for en bygutt

Må bare passe på at bygutten ikke kjører inn i feil hull..  det kan bli verre..   han har jo litt erfaring der:giggle:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

"Deliverance" er filmen som har gitt meg den sterkeste 'stemningsopplevelsen' på kino. Sett den flere ganger, men første gangen på kino ga varige minner.

Nå er disse minnene blitt endret. For alltid. @sap_2000 har gitt meg noen sterke bilder av en banjospillende @Bjørn Løvjomås på netthinnen. Feilplasserte staker eller ikke, min sutring i denne tråden er at jeg sliter med å bli kvitt disse bildene ... :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...


Dårlig sjømannskap, eller rett og slett dårlig oppdragelse...

 

 

Sjekk den elleville       fortøyningen: Flere båteiere sperret inne

sand%2Bmarina.jpg?chk=B54BAC
Småbåtene med plasser på denne rekka i Sand Marina hadde ingen sjanse til å komme ut, etter at en 58 fot stor båt la til på forbudt plass rett bak dem. Eieren fikk beskjed om å flytte båten sin, men nektet. Isteden ble den liggende der til neste dag.
Redigert av Smyg1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DET må jo være en nokså sterk søknad til tittelen "Årets idi**"

 

Smyg1 skrev 3 minutter siden:


 

Sjekk den elleville       fortøyningen: Flere båteiere sperret inne

sand%2Bmarina.jpg?chk=B54BAC
Småbåtene med plasser på denne rekka i Sand Marina hadde ingen sjanse til å komme ut, etter at en 58 fot stor båt la til på forbudt plass rett bak dem. Eieren fikk beskjed om å flytte båten sin, men nektet. Isteden ble den liggende der til neste dag.

 

Link to post
Share on other sites

Smyg1 skrev 6 minutter siden:

Eieren fikk beskjed om å flytte båten sin, men nektet. Isteden ble den liggende der til neste dag.


Her er det vel bare for småbåteierne som er sperret inne å dunke og kose seg på vei ut. En båtshake brukt for å buksere ut egen båt kan lett sette merker. I hvert fall kan man dunke litt med båtshaken og gjøre hverdagen litt ubehagelig for eieren av den store båten. Kanskje bare lage noen gummimerker på skrogsiden - hvis man må sparke seg fri med joggesko på beina kan det lett bli svarte striper på skrogsiden. De lar seg fjerne med litt «elbow grease», så det er 100% reverserbart. Og vil man ikke gå så drastisk til verks så burde noen søppelposer plassert i cockpit være et greit signal om at dette var drittsekkoppførsel.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ikke OK å legge seg på en plass hvor man ikke har lov og ligge. Og slettes ikke OK å ikke flytte seg fra denne plassen når man blir gjort oppmerksom på at man ikke kan ligge der og i tillegg blir bedt om å flytte seg. 

 

Når det er sagt: De som ikke klarer å komme seg ut fra båtplassene som er avbildet bør vurdere relevante kompetansehevende tiltak mht å håndtere egen båt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 6 minutter siden:

Når det er sagt: De som ikke klarer å komme seg ut fra båtplassene som er avbildet bør vurdere relevante kompetansehevende tiltak mht å håndtere egen båt.


Det er ikke så veldig god plass for å komme seg ut for de som ligger med hekken mot den feilplasserte båten:

 

9183A006-339F-4F3A-84EA-EA07C028E5FB.jpeg.ba18d6f9778fce2c9fffdabe5ece31b8.jpeg

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 10 minutter siden:

 

Når det er sagt: De som ikke klarer å komme seg ut fra båtplassene som er avbildet bør vurdere relevante kompetansehevende tiltak mht å håndtere egen båt. 

Kommenterer du andres kompetanse ut fra bilder eller er du kjent der?

Jeg var der senest for 14 dager siden. Da lå det en 30foter å lesset av, trangt nok for min på 315bredde å passere, å komme ut fra båsene kan man nok glemme uansett kompetanse opp mot fysiske lover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...