Jump to content

Skikk og bruk i forfall?


zooper

Recommended Posts

Det meste er jo kommentert allerede. Legger man seg i en gjestehavn får man ta det som kommer. Spring og skikkelig fortøyning forhindrer nøkking.

 

I tillegg: å holde av en plass til en bekjent utapå seg i 1 eller 5 timer.... Hvis jeg kommer inn i en full havn med 3 unger legger jeg meg der det er plass. Selvfølgelig går det an å tilpasse seg hvis det er flere muligheter. Men til syvende og sist er det førstemann til mølla i en havn. 

 

Jeg har "bortvist" en annen båt en gang. Da var det plenty med ledige bryggeplasser og en båt med unge karer som la seg utapå meg med små barn. Forklarte situasjonen og geleidet de til en av de mange ledige plassene. Hadde det vært fullt hadde jeg smilt og sagt velkommen 👍

Link to post
Share on other sites

Mja. Hvem er ansvarlig for sikkerheten for båt og mannskap på Hulda? Det er meg. Det er jeg som bestemmer og bærer ansvar. Kommer det en havnekaptein og sår tvil om ansvarsforholdet, overtar havna ansvaret. Greit nok for meg. Slik som jeg beskrev over fra Hals. Der var det ingen tilstedeværende havnemyndighet. På bildet under ligger Hulda på Anholt:

SAM_4459.JPG.db26624158edc4b6ff7177079d5f9ce7.JPG

Her kontaktet jeg havnen, og fikk anvist plass og liggemåte fordi jeg var alene om bord. Den snobbete tyskeren foran baugen min, var ikke happy. Han ville at jeg skulle ligge ut/inn. Havnen bestemmer. Sitter i salongen etter mørkets frembrudd da det plutselig høres ut som noen tømmer en tønne med skruer og muttere over Hulda. Det var båten som man ser ligge på utsiden av Hulda som kom. Med skipper og åtte gaster under opplæring, charterforetak. Det var en salig snubling og ramling for og akter, høye kommandorop. Etter hvert fikk de fortøyd til Hulda. Det var meldt SW 15 m/s. Jeg ønsket "Hertzlig Willkommen", ga samtidig beskjed om kommende vær, i og med at båten deres stakk en meter på utsiden av Hulda for og akter, Bitte fortøy til land. Und ett tau fra akter og opp i moloen, Schnell. Skipperen var proff. Opp fra en luke materialiserte det seg bunt på bunt med 16 mm liner i 30 meters lengder. Sammen fikk vi fortøyd slik jeg ville ha det. De lurte etter hvert på om hvor 'Willkommen' de egentlig var. Og om de fikk lov å gå over Hulda. Hvilket jeg forsikret var helt greit. Dagen etter blåste det stikker og strå. Skipperen ville dra. Jeg sa at det ville komme til å bli en utfordrende tur med vinden midt i trynet, og 15 m/s er mye vind. Mytteri. De ble liggende og drakk pils fra medbragt lager. Dagen etter dro de i gryningen. Motor ut forbi moloen og så skarpt kryss sydover. Slik sett var dette helt uproblematisk. Og som skrevet, proff skipper som visste hva han drev med. 

 

Tau opp i moloen, både tyskeren og Hulda:

SAM_4528.JPG.2323abc74e16f9c88dcaa43ff3a6ddd8.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Fullstendig Enig med S/Y Emma. Dei som nektar/ er vanskelege når det gjeld å ha båtar utanpå seg i longsidehamn, må rett og slett finne seg ein annan plass! Ein del haldningar som kjem fram i tråden har, er rett og slett ufine.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 5 timer siden:

Synes vel det er du som oppkonstruerer saker her, du kan ikke velge båter eller folk du vil ha utenpå deg i gjesthavn, det fungerer ikke slik. Lå på Käringöen i juli, på brygge merket max 2 i bredden, båter kom inn motorbåter og seilbåter omhverandre, hørte det blir ropt: " nei, max 2 bredden her!" svar tilbake: "vi kommer inn!" hehe var bare å fendre og være klar, ledige plasser var ledige i rundt 40sekunder(uten overdrivelse). Fint å stå å vurdere "mennesketyper" (for et jævla ord) og riper i båten på de som legger til da, igjen, lykke til. 

 

Forøvrig er jeg en rolig familiemann med 2 barn, vi lager lite bråk utover kvelden og jeg forventer folkeskikk av de som benytter gjestehavner når vi kommer eller er der. 

Hvis du kan fortøye er det ingen problemer å ha større båter på utsiden. Kompis med 43fot båt hadde tre stk 50fot pluss på utsiden av seg, det vil si ca 100tonn tilsammen, med ditt regnestykke ville dette blitt katastrofe, men jøss, gikk helt fint.


 

Jeg tror nok vi snakker forbi hverandre. Mennesketyper som ønsker å ligge tett i tett som på en «campingplass» innerst i trange gjestehavner og bare la unger og bikkjer flyte utover andre har lov til det om man ønsker, men der finner du uansett ikke meg. Så derav oppkonstruert problemstilling. Det handler jo litt om hvor man legger seg til også. Og legger man seg på «Barthebrygga» i Kragerø (der orker ikke jeg ligge) så må man finne seg i at det legger seg folk utenpå. 
derimot er fremgangsmåten du beskriver tidligere her i går sett på av meg som mangel på skikk og bruk. Man tar seg ikke til rette på andres båter uten å spørre og få positivt svar først. 

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jo, man kan fortøye i andres båter når man ligger i havner som ellers er fulle. Selvsagt spør man om det er greit for høflighets skyld om man ser det er folk om bord. Da kan man også koordinere når de forskjellige båtene skal gå igjen.

Er båten forlatt, er det bare å tjore seg fast.

Skal man være ekstra hyggelig, kan man henge en fender på utsiden for å ønske andre båter velkommen.

Skal man være ekstra uhyggelig, legger man gummibåten på utsiden.

 

"Reglene" er egentlig ganske enkle:

Man ser etter en båt som fortrinnsvis er mest mulig lik sin egen i utforming og størrelse.

Er det noen om bord, spør om det er greit å legge seg utenpå. Det er egentlig et retorisk spørsmål. Så får man hjelp til å fortøye og eventuell annen praktisk informasjon.

Vis hensyn og gå der man skal gå. Vi sier gjerne til folk at de helst kan gå gjennom cockpiten vår når vi ikke sitter der, så slipper vi masse tråkking på dekk over sovelugaren i baugen.

Ellers skal man gå foran masten og vise mest mulig hensyn.

Det er lurt å forhøre seg med alle som ligger utepå og innenfor så felles avganger kan organiseres, eventuelt at man flytter de som skal gå først ytterst.

Det går også an at en båt "midt i rekka" går uten at de innenfor/utenfor er til stedes, men da skal man vite hva man driver med mtp. omfortøying.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ydalir skrev for 2 timer siden:

Lingefan du høres ut som en type som burde holde deg på land eller utaskjærs iallefall i fellesferien. For makan til holdninger. Ikke tar du hensyn til fart og avstand når du passerer andre i trange sund, ikke vil du ha båter utenpå deg og iallefall ikke om du ikke liker "typen"...  Hva er dette for holdninger og menneskesyn? Det er ikke du som bestemmer om du skal ha en båt utenpå deg. Har du lagt deg langsides i en gjestehavn har du tatt et valg og det innebærer at du kan få båter utenpå. Nei, jeg trenger ikke spørre engang. La oss ta i Kragerø feks. Der står det skilt om tre båter i bredden. Da har du bare å smile og ta i mot fortøyninger når jeg kommer med gammel båt, skittne fendere og en haug med unger og sparkesykler.. og at ikke seilbåter kan ligge på motorbåter hvor kom det tullet fra?


 

Menneskesyn? 

Dette handler om etikette og normal skikk og bruk.
Det ville nok blitt en utrolig masete feriedag for deg å legge deg på meg tipper jeg, med de holdningene og fremgangsmåtene du her uttrykker :giggle:

 

Lingefan

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 1 time siden:

Fullstendig Enig med S/Y Emma. Dei som nektar/ er vanskelege når det gjeld å ha båtar utanpå seg i longsidehamn, må rett og slett finne seg ein annan plass! Ein del haldningar som kjem fram i tråden har, er rett og slett ufine.


Det er en annen kultur på vestlandet enn østlandet. Vestlenninger er f eks mye mer kultiverte og hyggelige. På østlandet florerer det av her kommer jeg folk som skal ta seg tilrette slik det passer de. Jeg har aldri møtt på noen som tør å fortøye om de får nei, så dette er ingen problem i praksis. Men der gjelder det å selektere litt til å forholde seg til de med samme holdninger som en selv. For de som ikke er vant med steder der det er mange mennesker og fullt av folk og fe vil dette sikkert høres merkelig ut. Det er jo selvsagt annerledes i Danmark. I Sverige er det jo mest båtplasser man booker på app og lite longside etter min erfaring, så der er det heller aldri noe problem.

 

Longside er i grunnen en ganske merkelig havneplassløsning.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 47 minutter siden:


 

Jeg tror nok vi snakker forbi hverandre. Mennesketyper som ønsker å ligge tett i tett som på en «campingplass» ....

 

På en campingplass er det vel fire meter mellom telt/vogner mens når det gjelder båt så er det vel fire centimeter=tykkelsen på gelcoat på to båter tett i tett, eventuelt med en fender i tillegg. Selv orker jeg ingen av delene og finner meg en plass for meg selv.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke helle bensin på bålet, forstår de fleste innleggene her, men to ting mener jeg er "klokt" å tenke på :

 

1. En god gjestehavn har også en god vert/havnesjef. Om de sier kun to på eller tre for den saks skyld, så er det gjeldende. Pålegg gitt av havnesjef må etterfølges og det kan gå begge veier; enten om å flytte seg til eller fra annen båt ved behov.

 

2. Det "tullet" om at seilbåt og motorbåt ikke passer sammen er ikke tull. Rett og slett en praktisk utfordring...

Motorbåter legges på linje med badeplattform og det er gangveien for de utenpåliggende båtene, ikke over dekk med sko full av stein som ofte kan skje... Hvor skal en fra seibåten gå for å nå plattformen på en motorbåt? Dette handler kun om å se at det er i alles interesse å prøve så langt det er mulig å legge seg på "like" båter. 

Å klatre over rekker i forskjellige høyder med sko riper opp gelcoat og ødelegger rekkene, hvorfor skal man ikke ta hensyn til andres verdier? Dette tenker jeg er kjernen til mye "onde" episoder... (Har selv hatt fire episoder med skader på egen båt, kun utført av seilere)

 

Ja, jeg er typisk motorbåtmann. Derimot om jeg kommer inn i havn og det er seibåter "overalt", da får jeg heller vurdere å finne annet sted. Eneste jeg forventer er at man forsøker å følge ovennevnte fordi da får man plass til flere og alt er mye enklere. Handler ikke om annet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 26 minutter siden:

 

På en campingplass er det vel fire meter mellom telt/vogner mens når det gjelder båt så er det vel fire centimeter=tykkelsen på gelcoat på to båter tett i tett, eventuelt med en fender i tillegg. Selv orker jeg ingen av delene og finner meg en plass for meg selv.


Brannsikkerhet er en annen viktig ting ja. Det burde slik sett vært forbud mot å ligge utenpå andre unntatt ved nød. Det burde være strengere brannsikkerhetskrav. I tillegg burde havnene organiseres bedre slik at det er båser man booker som i Sverige, eller f eks innerste bryggene i Son. Begynner det å brenne i en båt som ligger på en campingplass/gjestehavn med 3-4 stk utenpå hverandre. Hvordan skal man opprettholde sikkerheten? Det er jo masse gamle båter med mye hjemmemekk elektronikk og gassbluss og ulike holdninger til kvalitet og kotyme. I korona har det jo vært flere steder det har vært forbud mot å ligge utenpå.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 1 minutt siden:

Jeg skal ikke helle bensin på bålet, forstår de fleste innleggene her, men to ting mener jeg er "klokt" å tenke på :

 

1. En god gjestehavn har også en god vert/havnesjef. Om de sier kun to på eller tre for den saks skyld, så er det gjeldende. Pålegg gitt av havnesjef må etterfølges og det kan gå begge veier; enten om å flytte seg til eller fra annen båt ved behov.

 

Hell i vei. Vi ligger aldri longside, vi ligger som regel langsetter. 

Kommer vi til Kungshamn, ligger langsetter, brygga mot strandveien, som regel.

Kommer til Gilleleje, ligger langsetter.

Kommer til Grenå, ligger langsetter. Her er det brygger som er reservert båter fra 13 m og oppover. Ellers er det plasser mellom pæler. Disse har for det meste lysåpning under 4 m, så vi kommer ikke inn.

Skagen: Der lå vi en gang langsetter kaia inn mot strandveien. Det var ikke fullt i det hele tatt. Havnesjefen kom og forlangte at vi skulle kaste anker med hekken mot land. Det er vel snaue 30 meter mellom kaia og første flytebrygge. "Flott", sa jeg, "da havner ankeret oppå flytebrygga, hvor går eventuelt fortøyningene til flytebrygga?" Mannen ble mugg, tok poenget og gikk :-)

Hunnebostrand: Drar forøyningsbøya omtrent midtskips for å få strammet opp fortøyningene. Ligger helst langsetter der også. 

Hönö-Klova, langsetter, ikke plass/dypt nok for Hulda i den lille havnen. 

Flere? Kan fortsette å ramse opp. Sønderborg, kun langsetter, eneste alternativ.  

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 17 minutter siden:


Brannsikkerhet er en annen viktig ting ja. Det burde slik sett vært forbud mot å ligge utenpå andre unntatt ved nød. Det burde være strengere brannsikkerhetskrav. I tillegg burde havnene organiseres bedre slik at det er båser man booker som i Sverige, eller f eks innerste bryggene i Son. 

 

Jo takk, og kostnaden ved å bygge om hele gjestehavnen(e) en rekke steder skal bekostes av hvem når brukerne stort sett allerede klager over hvor dyrt det er? I tillegg tror jeg (!) at kapasiteten i havnen vill kunne gå betydelig ned og man mister fleksibilitet når f.eks den siste ledige boksen er beregnet på en båt på 70 fot og den som sist ankommer er en 22 fots gammel snekke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 17 minutter siden:

Det "tullet" om at seilbåt og motorbåt ikke passer sammen er ikke tull. Rett og slett en praktisk utfordring...

Åpenbart upraktisk, og det er jo ingen som legger seg utenpå en motorbåt fordi de har lyst, men fordi det er eneste mulighet..  eller at ulempene ved både båttypen og motorbåteieren anses som mindre en å reise til neste havn. Forøvrig var det flere ganger i sommer at motorbåter la seg på meg. Det var både hyggelig, og praktisk gjennomførbart. Tror vi greide oss uten varige gelcoatskader også.

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 19 minutter siden:

Jeg skal ikke helle bensin på bålet, forstår de fleste innleggene her, men to ting mener jeg er "klokt" å tenke på :

 

1. En god gjestehavn har også en god vert/havnesjef. Om de sier kun to på eller tre for den saks skyld, så er det gjeldende. Pålegg gitt av havnesjef må etterfølges og det kan gå begge veier; enten om å flytte seg til eller fra annen båt ved behov.

 

2. Det "tullet" om at seilbåt og motorbåt ikke passer sammen er ikke tull. Rett og slett en praktisk utfordring...

Motorbåter legges på linje med badeplattform og det er gangveien for de utenpåliggende båtene, ikke over dekk med sko full av stein som ofte kan skje... Hvor skal en fra seibåten gå for å nå plattformen på en motorbåt? Dette handler kun om å se at det er i alles interesse å prøve så langt det er mulig å legge seg på "like" båter. 

Å klatre over rekker i forskjellige høyder med sko riper opp gelcoat og ødelegger rekkene, hvorfor skal man ikke ta hensyn til andres verdier? Dette tenker jeg er kjernen til mye "onde" episoder... (Har selv hatt fire episoder med skader på egen båt, kun utført av seilere)

 

Ja, jeg er typisk motorbåtmann. Derimot om jeg kommer inn i havn og det er seibåter "overalt", da får jeg heller vurdere å finne annet sted. Eneste jeg forventer er at man forsøker å følge ovennevnte fordi da får man plass til flere og alt er mye enklere. Handler ikke om annet :smiley:

Helt enig i at man forsøker om mulig å legge seg utenpå den båten som har best "match" når det gjelder tilgjenghet til brygga. Men jeg mener at man finner gode eller fungerende løsninger. Jeg snur ihvertfall ikke og bruker 3 timer til neste havn om jeg bare ser motorbåter. 

 

Jeg digger forøvrig å ligge alene longside uten andre utenpå. Men ligger jeg i havn er mantraet " det er plass til alle". 

 

At folk skal oppføre seg er noe annet forresten. Man skal ta hensyn, om ikke kan man pelle seg vekk. Der er jeg enig. Men trådstarters ide om å kunne se det på båter og folk før vedkommende har hilst er noe spesielt. Kunne lagt meg utapå på trass da tenker jeg😅

Link to post
Share on other sites

Herregud.

Etter å ha skummet gjennom tråden her, fortsetter jeg som

før. Holder meg langt unna havner i fellesferien og legger

meg aldri på utsiden av andre.

»Vurdering av mennesketyper» «fine påkostede teak»

Dette er tydeligvis like ille, eller verre, enn jeg hadde forestilt meg.

Klatre over badeplattformer.

Ikke seilbåt på motorbåt.

Ikke motorbåt på seilbåt.

 

Hvordan ville jeg bli vurdert som «mennesketype» i svett ferie t-skjorte på vei inn i havn? Er det Armani som gjelder, eller er det bra nok med HellyHansen?

 

Og ja. Min båt fra 1977 har riper.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting som ikke er nevnt ennå, men som jeg har lagt merke til oftere og oftere siste par årene, og reagerer på:
Det er mange som verken gjør klar fortøyningstau eller henger ut fendere, før de går til kai, eller enda verre, før de legger seg inntil andre båter.

I sommer la jeg spesielt merke til dette i Grimstad, der båsene i gjestebryggen har plass til 2-3 båter. Var flere ganger daglig jeg så dette, og selv havnevertene kommenterte manglende fendring til flere av båtførerne.

 

Selv har jeg flere ganger gitt klar beskjed til andre om at de må henge ut fendere FØR de får legge seg utenpå min båt, selv om jeg alltid har et par fendere ute selv også. Dette går jo utelukkende på å ta vare på egne og andres verdier, og minimere risiko for skader.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 1 time siden:

Menneskesyn? 

Dette handler om etikette og normal skikk og bruk.

Ja nettopp, menneskesyn. Du later til å leve med en forestilling om at du kan se an folks etikette på avstand og på det grunnlaget skal sile ut hvem som er verdige å ligge utenpå deg.. jeg og mine barn har vokst opp på sjøen, vi kan fortøye en båt, vi oppfører oss skikkelig, vi spiller ikke musikk, vi lister oss over andres båter, vi (foreldrene) drikker lite og skråler aldri og vi tar ned flagget kl21. Ingenting av dette kan du se på 20 meters hold.. men såklart, vi har ikke piquet skjorte, og fendrene er skittne..

 

så ja, du må gjøre noe med menneskesynet ditt.

Link to post
Share on other sites

At ikke størrelse og type båt betyr noe, er tull. På min gamle 31fot Viksund, hadde det lagt seg en drev båt på omtrent samme størrelse, mens vi var og handlet. Hva som hadde skjedd, vet jeg ikke, men antar hekksjø. Kryssholdtet bak på den andre båten, var revet ut av dekket. Viksunden veide nok 6,5-7t ferielastet, og har stort rettende moment pga ballast i kjølen. En planer på ca halve vekten, har ikke mye valg når denne begynner å røre på seg. 

Jeg er enig med @Lingefan i forhold til båtstørrese og matching i forhold til praktisk passering mellom båter, men vet at det er annerledes i mange havner. Plasser som bildet fra Bergen, er derfor helt uaktuelt for meg å ligge. Hamburgsund er nevnt, har vært der og handlet, men synes ikke det er trivelig, men aksepterer det. Skal jeg sove der, så er det med feks to vennebåter utenpå. Mine grunner kommer i hovedsak av dårlige erfaringer og ødelagt nattesøvn. Man får flere og større båter enn man ønsker utenpå den første igjen, dårlig fortøyning og fendring, det er feks mangelvare å doble til land som Hulda sitt eksempel. Uten ønske om å polariserte seil/motor, er erfaringen at veldig få behersker/gidder ikke å fortøye seilbåten parallelt på en motorbåt. Bruker man spring og kombinasjon av pølsefendere/kulefendere går det fint selv på en rund seilbåt side. Unødvendig mye tramping og møkk over båten. Skjønner at folk skal i land, men barna trenger ikke løpe fire ganger over båtene, før man går til butikken, og man kan forsøke å gå stille på taket til andres boareal. Å ramle i over andres lugar i fylla kl tre på natta, er heller ikke greit for meg. 

Så er nok båtbruken forskjellig fra motor til seil. Motorbåter kommer ofte tidlig til havn, og koser seg med havnelivet(jeg skal som oftest handle og ut igjen). Seilerne har ofte dagen på sjøen, kommer inn sent, fylle vann, handle, dusje, ut igjen om morgenen. Slik sett passer det ofte bedre for motorbåter å ligge ved siden av hverandre for rolige ettermiddager i slike havner. Jeg har selvfølgelig også truffet et flertall av hyggelige båtfolk, men negative opplevelser og store forskjeller i syn på hva som er greit, gjør at jeg helst unngår plasser hvor man ikke har valg, spesielt i forhold til størrelser. 

Jeg har i år observert, et for meg, nytt fenomen. At seilbåter sirkler rundt i uthavn og forventer å få ligge utenpå fremmede båter som ligger langs fjellet. En var nær ved å legge seg på en tom seilbåt hvor mannskapet gikk tur. Det kunne ikke jeg forestilt meg å gjøre, hvertfall ikke uten en veldig vennlig invitasjon. Kunne nok blitt noe muggen om jeg kom tilbake fra tur med en fremmed båt på siden, med mindre jeg ble møtt av en ydmyk person med en kald en klar:giggle:

Link to post
Share on other sites

@Hulda Så en tysker i Strömstad en gang. Ikke så stor båt. Så ut til å være alene. Han fikk øye på en "glippe" som han straks satte kursen mot for å fortøye. Men anker var ikke klart, ikke fendere, ikke tamper, ingenting. Med kun få metere igjen og relativt høy fart brølte han en tysk ordre så det gjallet i hele havna. Da spratt hele familien opp på dekk og etter ca 5 sek. var de perfekt fortøyd med fendere og alt! Ble bare stående og måpe ...

 

Men så til det jeg lurer på her ift. å ligge utenpå hverandre. Skulle ligge i Langesund og måtte ligge utenpå noen. På innsiden av flytebrygga var det et par større seilbåter, men de hadde jolla liggende på siden, noe jeg pleier å styre unna hvis jeg kan. Og det mente jeg at jeg kunne, siden det også lå en mindre seilbåt på utsiden av brygga. Så jeg satte kursen mot den og spurte om jeg kunne ligge utenpå dem. Dette var to erfarne seilere, men de foretrakk at jeg ikke la meg utenpå siden de var 32 ft og jeg 38. Samtidig tilbød de andre å flytte jolla, så det var jo overhodet ikke noe problem og vi hadde det veldig hyggelig med bryggeprat og alt etterpå, alle sammen. Neste dag skulle båten innenfor ut, og da kunne jeg flytte inntil brygga. Ikke lenge etterpå kom en hyggelig bergenser i en bitteliten rib med vannjet og spurte høflig om han kunne ligge utenpå meg igjen, for det var ikke strøm der han lå. Selvsagt Ok fra meg, og han suste avgårde for å hente båten. 5 min etterpå fikk jeg hakeslepp, for det så ut som et slags grått slagskip kom sigende mot meg. Joda, dette var Led Zeppelin, en 48ft Fairline Phantom motivlakkert med brennende Hindenburg på begge bredsidene (hendelsen som bandet har tatt navnet etter). Vi fikk fortøyd helt fint, selvsagt, og siden skuta var så lett gjenkjennelig kunne jeg også innkassere en "gjentjeneste" et par dager senere. Hyggelig :-)

 

Men så til saken; jeg mener 10 ft. lengdeforskjell, gjerne mer for min del, er helt ubetydelig/uproblematisk og like gjerne minste innerst, da blir det bare enklere å få tamper i land fra den ytterste (under normale forhold, vel å merke). Er forskjellen større kan man jo bli liggende litt innpå båten foran og bak den innenfor, og det kan være litt fiklete å få fendret osv., så det må jo være plass. Med mange båter utenpå skjønner jeg at trebåtfolket kan bli nervøse om de ligger innerst og det blåser. Men generelt; hvilke problemer er det egentlig med å legge større båter utenpå mindre?

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 6 minutter siden:

Men generelt; hvilke problemer er det egentlig med å legge større båter utenpå mindre?

Det kan ha litt med dimensjoneringen av kryssholt osv i forhold til båtenes vektforskjeller. Om ikke båten(e) som ligger utenpå også har tamper i land, vil jo den innerste båten få hele påkjenningen av å fortøye alle båtene.

Link to post
Share on other sites

Så lenge fendrene ikke eksploderer, er det vel ikke noe problem?

Hadde en annen tysker på vei inn i havnen i Rudkøbing. Borti 50 fot, vil jeg anta. Han brølte og skreik. Sterk medvind. Bakket så det hylte, hjalp ingen ting. Ødela rekka på båten foran meg. Lagde ripe i Hulda med ankeret, greit. Så var det en åpen bås i enden av havna. Der dundret han inn. Konklusjon:

Leiebåt (som det er en del av i Tyskland), null peiling på å håndtere en så stor båt. Feilberegnet vindtrekket inn gjennom moloåpningen. For svak motor/for liten propell. Slike møtte vi flere av den sommeren. Det er slike overmodige folk som kan irritere. Og så har vi de, spesielt en nasjon, som kommer inn så sent på kvelden og legger seg utapå, etter at havnefolket har gått hjem. Så er det rammel og ståk når de skal av gårde ved 5-tiden om morgenen, før havnefolket går runden. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 3 minutter siden:

Og så har vi de, spesielt en nasjon, som kommer inn så sent på kvelden og legger seg utapå, etter at havnefolket har gått hjem. Så er det rammel og ståk når de skal av gårde ved 5-tiden om morgenen, før havnefolket går runden. 

 

La meg gjette: flagget har tre vertikale striper i samme farge som vårt?

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 21 minutter siden:

@Huldahvilke problemer er det egentlig med å legge større båter utenpå mindre?

Vet ikke hvorfor Hulda ikke gikk bort i siteringen.

Ingen problem med størrelseforskjell om det er stille. 

Men ved vind og bølger, forskjellig form og vekt, kan korte tau rive av kryssholdt(erfart), samt bli stor belastning mot fendere/brygge. Er ikke ok å ligge innerst med flate fendere, med 2-3 store utenpå som ikke ser problemet

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ydalir skrev 1 time siden:

Ja nettopp, menneskesyn. Du later til å leve med en forestilling om at du kan se an folks etikette på avstand og på det grunnlaget skal sile ut hvem som er verdige å ligge utenpå deg.. jeg og mine barn har vokst opp på sjøen, vi kan fortøye en båt, vi oppfører oss skikkelig, vi spiller ikke musikk, vi lister oss over andres båter, vi (foreldrene) drikker lite og skråler aldri og vi tar ned flagget kl21. Ingenting av dette kan du se på 20 meters hold.. men såklart, vi har ikke piquet skjorte, og fendrene er skittne..

 

så ja, du må gjøre noe med menneskesynet ditt.


Menneskesyn har ingenting med dette å gjøre, men å skille ut uhøflige folk fra de som har gode verdier og holdninger og tar hensyn til andre. 
Man merker fort hva slags etikette folk har når man snakker med de, måten de spør på, hvor høflige de er, hvor ordentlig båten ser ut, har de fendret og ser det ut som de lan kjøre båten osv… du ville vært en kandidat som var å foretrekke, men kun hvis du var høflig, slik du her sier du er, og ikke tar deg til rette. De tingene du skriver her er ting som jeg ville godkjent. Jeg krever ikke at de skal ha flott båt, men det skal være en ryddig og ordentlig sjømannskap, samt høflig skikk og bruk. Det er ganske stor forskjell.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...