Okkaby Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 marinepartsnorge.no de har også bend til greie pris. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Vestlandssong Svart 19.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2021 Goddis77 skrev for 1 time siden: Byttet til slangeklemmer med press på begge sider når jeg gjorde dette her. Proflex i drotningsvik har slikt Hvis eg går over til denne typen, bør eg fortsatt ha to stykk på kvart feste slik eg har no? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Vestlandssong skrev 12 minutter siden: Hvis eg går over til denne typen, bør eg fortsatt ha to stykk på kvart feste slik eg har no? Da holder det med en. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Vestlandssong skrev for 3 timer siden: Meiner du "gitteret" på sjølve chassiset, eller ei sil lenger inne? Men hvis det finst ein enkel måte å sjekke dette på så tips meg gjerne. Jeg mener på drevet ja. Nå vet jeg ikke helt størrelse på steinen, men skal litt til å få den inn i silen. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 19.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2021 Denne delen ser ikkje ut til å følge med nytt eksosbend. Er det nokon som veit kva denne delen heiter? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Hvis du går på marinejeger.no så linker de til en nettside som viser alle delene på motoren. Marineparts.com eller noe sånt mener jeg å huske. Brukte de aktivt hos å huske hvilken pakning som skal hvor. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 19.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2021 Scand 360 dc skrev 1 minutt siden: Jeg mener på drevet ja. Nå vet jeg ikke helt størrelse på steinen, men skal litt til å få den inn i silen. Ja det var den eg lurte på om meinte. Eg trur min er intakt, men skal ta ein ekstra sjekk neste gong eg er i båten. 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Er en egen gummi pakning som skal på der ja. Du finner delenummer på siden til volvo www.marinepartseurope.com Du må velge leverandør på siden før du kommer til delelisten. Men så har du alle numre der ifra Men er rimelig sikker på det er 842913 du skal ha. Kjøpte nettopp denne sjøl. Både marineparts.no å de fleste andre har denne. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Vestlandssong Svart 19.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2021 Okkaby skrev 1 time siden: Er en egen gummi pakning som skal på der ja. Du finner delenummer på siden til volvo www.marinepartseurope.com Du må velge leverandør på siden før du kommer til delelisten. Men så har du alle numre der ifra Men er rimelig sikker på det er 842913 du skal ha. Kjøpte nettopp denne sjøl. Både marineparts.no å de fleste andre har denne. Takk. Denne sida var veldig nyttig. Full oversikt over alle deler, og så berre å bestille direkte frå sida Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 19.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2021 Goddis77 skrev for 7 timer siden: Er uansett ikke store jobben å ta av slangen fra filteret ned til oljekjøleren for en titt. Goddis77 skrev for 9 timer siden: Hvis du demonterer oljeljøleren, må du være forsiktig når du demonterer denne. Komodo skrev for 7 timer siden: Ja, kanskje. Men demonterer du den ikke så vet du ikke. . Tenker absolutt å ta ein titt etter impellerrester i oljekjøler. Eg skal forsøke å være forsiktig i demonteringen så eg ikkje øydelegg innsatsen i kjøleren. Eller er det slik at eg berre kan skru av lokket mens den heng på motoren og kikke inn i filteret? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Da høres det ut som om du er i ferd med å klatre oppover på læringskurven her. Ser du får gode tips med på veien også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vestlandssong Svart 20.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2021 (redigert) Då har eg fått sendt av gårde bestilling på ei rekkje deler. Det vert nytt eksosbend med tilhøyrande belg, pakninger, klemmer og slange. Har også bestilt pakninger og ny slange til varmeveksler. I tillegg til pakninger til aftercooler, og sjølvsagt ny impeller. Men det er ein ting som plutselig byrja å plage meg litt. I mylderet av deler gløymte eg å bestille eksosbelg frå volvo. Altså den overgangen mellom eksosutløp og bendet. Sidan eg skulle bestille noko anna frå ein annan nettbutikk, bestilte eg heller denne derfrå. Men der hadde dei ikkje original, så det vart uoriginal. Etterpå angra eg litt. Denne delen er jo heilt vital. Ryk denne så kan båten synke. Bør eg bestille ein ny original belg, eller er det grunn til å stole på kvaliteten på kopiene er god og trygg? Produsent: CEF, kjøpt på boatparts.com Redigert 20.September.2021 av Vestlandssong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Vestlandssong skrev for 21 timer siden: Ja det var den eg lurte på om meinte. Eg trur min er intakt, men skal ta ein ekstra sjekk neste gong eg er i båten. 👍 Bildene er vel DP-H? DP-E drevet har kun innstøpte riller, og et 10-12mm hull nede i fremkant av drevet som er greit til å stake ut blåskjell opp til stussen for S-slangen, eller..å suge opp en stein i riktig størrelse ;) Ettermontere et sjøvannsfilter på akterspeilet og en stenge/3-veis ventil er ei god oppgradering. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 21.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2021 (redigert) Eg skylte litt vatn gjennom saltsvannsdelen (eller var det ferskvannsdelen? 🤔) av varmeveksleren. Vatnet som kom ut igjen var brunlig (rust). Ein kan sjå at det ligg eit belegg av rust inni røra i varmeveksleren. Det er også rust ved innløper til turboen. Også ekspansjonstanken har rustavleiringer i seg. Virker altså som det er rust i omløp både i ferskvanns- og saltvannskjølinga. Spørsmålet er kor rusten kjem frå. Det var jo ein del rust på eksosbendet. Dette skal eg bytte så då vil jo i allefall ikkje denne tilføre meir til systemet. Men er det andre stader det er vanlig at rust kan oppstå, kan det være frå turboen? Og kor mykje rust er akseptabelt? Redigert 21.September.2021 av Vestlandssong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 Om det kom fra eksosbend hadde motor vært druknet. Vannet går jo ut via eksosbend som siste plass. Men motor er gammel, så det vil være rust avleiringer i motor(motorblokk) dette får du kun bort om motor renses skikkelig. Men hadde ikke brydd meg om dette så lenge kjølere er rene. Må nok ganske mye systemrens til, som må sirkulerer lenge for å få bort alt fra blokka. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 Vestlandssong skrev On 19.9.2021 at 9.15: Så då har eg tydelegvis lært noko nytt om varmevekslere. At dei har både sjøvatn og ferskvatn i separate kanaler. Spoler litt tilbake i tråden. Akkurat dette er jo selve prinsippet bak en varmeveklser. Et medium varmes eller kjøles ned av et annet medium. De forskjellige mediene sirkulerer i hver sin krets. Det kan være væske i begge kretser, luft i begge kretser, eller kombinasjoner. Et klassisk eksempel på det siste er en radiator på en bil. Der sirkulerer kjølevæsken i radiatoren, og kjøles ned av luftstrømmen som går gjennom. Det kan være flere varmevekslere på en motor. Oljekjøler er en. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MIMA IV Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 (redigert) Turboen må sendes inn for sjekk/bytte. Her kan det brått mangle både 10 og 20hk, hvis ikke mer. Ser ut til at det er litt for stor klaring mellom turbin og hus. En kompis byttet to like slitte og nedkoksa turboer i vinter på en Fjord 390 m 2xKAD42. Ble en helt annen båt å kjøre. Raskere i plan og marsjerte på lavere turtall. Redigert 21.September.2021 av MIMA IV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 21.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2021 MIMA IV skrev 1 time siden: Turboen må sendes inn for sjekk/bytte. Her kan det brått mangle både 10 og 20hk, hvis ikke mer. Ser ut til at det er litt for stor klaring mellom turbin og hus. En kompis byttet to like slitte og nedkoksa turboer i vinter på en Fjord 390 m 2xKAD42. Ble en helt annen båt å kjøre. Raskere i plan og marsjerte på lavere turtall. Motoren framstår relativt sprek tatt i betrakning sine beskjedne 200 hk på ein 4,5 tonn tung båt (tørrvekt). Men eg har litt lavere maks turtall enn det som er optimalt (3650 mot normalt 3800). Kan slitt turbo være årsak til dette? No skal det seiast at det nok kan være fleire årsaker til turtallet, med tanke på motorproblemene eg har hatt, og gjerne groe under båten før eg fekk den på land. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 Det er nok flere årsaker til at du har oppnådd en lavere fart enn du burde. Groe på skroget, propell etc. Dårlig kjøling, og dermed manglende effekt på ladeluftkjøler Slitt/kokset turbo som ikke klarer å puste som normalt Og kanskje andre årsaker. 200hk er jo knapt på en så stor båt som skal bringes opp i plan, men det blir jo spennede å se hvilken effekt du får av den gjennomgangen du nå gjør. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MIMA IV Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 (redigert) Når du gjør en så grundig jobb du gjør nå @Vestlandssong bør du også få sjekket den turboen. Meld deg inn i denne gruppa https://www.facebook.com/groups/476983999050785/ og søk opp Greg Robinson / Turbo-Service A/S Han er meget behjelpelig og ser fort om det er noe som må gjøres med den turboen. Jeg vet med meg selv at jeg aldri ville ha kjørt rundt med en turbo som ser slik ut. Sviver den lett rundt og hvor stor klaring er det mellom turbin og hus? Avstanden skal nesten ikke være målbar... Redigert 21.September.2021 av MIMA IV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 På en 20 år gammel motor er det vel uansett naturlig å gå for bytteturbo. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jakob T Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 Bytta turboer på kad 300.Kjøpte bytteturboer med rustfri eksosløp.Prisen på disse sammenligna med nye var liten.Rusten sliter nok på vifta på eksossida Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 21.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2021 (redigert) Jakob T skrev 43 minutter siden: Bytta turboer på kad 300.Kjøpte bytteturboer med rustfri eksosløp.Prisen på disse sammenligna med nye var liten.Rusten sliter nok på vifta på eksossida Bytteturbo, betyr det brukt turbo? Kan eg bruke denne, og er det overkommelig å bytte dette sjølv? Det står at dei er oppgradert med breidare momentkurve- Betyr det betre ytelse på motor? https://www.boatparts.no/bpn861260-62-260-hk-turbo-til-volvo-diesel-oppgradert-type-erstatter-oem-nr-861260-og-3802070.html?gclid=CjwKCAjwhaaKBhBcEiwA8acsHEmYeFVTMxbniAi4nk3Vh2YDjpiDXpvnbjZq5WneeewjWh0u6cAr6xoCZCkQAvD_BwE Redigert 21.September.2021 av Vestlandssong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 Når du nå har av eksosbendet er det meget enkelt å bytte turbo. Ta kontakt med Greg på Turbo-Service for gode priser og rask service. En bytteturbo er overhalt turbo med garanti fra de som har overhalt den. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 21.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2021 Sidan eg kjenner litt på tidspress så heiv eg meg rundt og bestilte ein ny turbo fra Turbo-Service no👍 Bytteturbo var ikkje så veldig mykje billegare og hadde dessuten minst ei veke ventetid, så då vart det ny (original). Er eg heldig har eg den før helga. 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.